CO2-udledningen fra transport faldt i 2018 – men er stadig højere end efter krisen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

CO2-udledningen fra transport faldt i 2018 – men er stadig højere end efter krisen

Illustration: weyo/Bigstock

CO2-udledningen fra transport i Danmark faldt i 2018 med en halv procent i forhold til året inden. Og siden 2007 er udledningen faldet med knapt 15 procent. Det viser en ny opgørelse fra Drivkraft Danmark, og det vækker glæde hos interesseorganisationens chef for teknik og miljø Michael Jensen.

»Det er en rigtig god udvikling, for det er et tegn på, at det går den rigtige vej,« siger han.

Stadig højere end efter krisen

Selv om undersøgelsen viser en positiv tendens fra 2007 til i dag, så er der dog ikke tale om en direkte nedadgående kurve over CO2-udledningen fra transportmidler.

Ifølge Drivkraft Danmarks tal peakede forbruget af benzin og diesel i 2007 med 5505 mio. liter. Og når én liter benzin eller diesel giver en udledning på ca. 2,23 kilo CO2, så var der i 2007 en udledning, der var 15 procent højere end i 2018, hvor der blev brugt 5102 mioi. liter.
Men i de mellemliggende år har udledningen været endnu lavere end i 2018. I 2013 var forbruget af brændstof helt nede på 4859 mio. liter.

Ifølge Michael Jensen skyldes de svingende tal blandt andet, at krisen stadig kradsede i begyndelsen af 2010’erne, hvilket fik danskernes privatbilisme og køb af varer online til at falde.

Stigningen i 2017 tilskriver Michael Jensen, at der for alvor begyndte at komme gang i hjulene igen, og han mener derfor at faldet i 2018 kan tilskrives, at bilerne kører længere på literen.
Samtidig understreger Michael Jensen, at antallet af kørte kilometer er stigende. I 2018 kørte danskerne over 1 procent mere end i 2017.

»I dag er der kommet gang i hjulene igen, og det betyder, at det fald vi ser nu skyldes effektivisering af bilerne, og det er meget glædeligt. Det er dog vigtigt at vi får en mere stabilt nedadgående kurve, og det kræver både en fortsat effektivisering af bilparken, og meget mere vedvarende energi i transportsektoren,« siger han.

Ifølge Drivkraft Danmark betyder det, at udledningen per kørte kilometer er faldet med 20 procent siden 2007.

Den samlede udledning går den gale vej

Selv om Drivkraft Danmark ser en positiv udvikling i udledningen af CO2 fra fossile brændstoffer til transport, så går det ikke lige så godt for den samlede CO2-udledning.

I 2018 steg den samlede udledning nemlig med 0,5 ton, når der korrigeres for udenrigshandel. Det viser Energistyrelsens foreløbige statistik over energiforbruget i Danmark. Med korrigeringen så steg udledningen med 1,3 procent fra 2017 til 2018 og landede på 38,1 millioner tons.

»Det er ikke overraskende i lyset af den meget varme sommer, der også har medført mange vindstille perioder og dermed betydelig lavere vindenergiproduktion til 2017,« fortæller Jacob Stahl Otte, der er direktør i Drivkraft Danmark i en pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

20 nye batteribusser i Roskilde, hvor meget diesel tankede bybusserne i Roskilde i 2018? Jeg tænker en pæn slat.

3 styk 4x48 Tesla taxi nede sydpå har til sammen rundet 1 mio km, taxi køres normalt noget hårdere end andre + de holder i tomgang for at holde varmen og for at holde elektonikken levende, ikke smart at få tur og bilen ikke kan starte, så vi taler ikke noget nær WLTP her.

10 styk 4x48 Tesla taxi indsat i københavn, 3 styk 4x35 Nissan Leaf indsat i københavn, 8 styk Toyota Mirai fuel cell taxi indsat af Drivr i københavn.

0-emisions taxi er selv om det er en dårlig ide prioriterede, så de sandsynligvis stjæler 4-5 ture fra diesel biler for hver gang dieselvognen får en tur, det går fint så længe der er få i forhold til antallet af ture, men 100 flere 0-emissionsbiler så vælter markedet, hvis alle kommer forest i køen er der jo ingen der kommer forest, og dobbelt så høje afskrivninger ballancerer kun så længe de dyre taxi til gængæld bliver overdænget med ture.

Busserne har tilsvarende højere indkøbspris, men sparer tilsvarende så drift alt inclusive i 12-15 år tilsyneladende koster det samme, så meget større effekt at få en masse batteri busser, omlagt brændstof per krone bliver et et overleget regnestykke i bussernes farvør.

Nå det har de allerede fundet ud af i Paris hvor RAPT vil skifte knap 800 af 4.700 busser til batteribusser i løbet af de næste 2år.

  • 1
  • 0

Det er dog stadig ikke nede på de niveauer, der var umiddelbart efter finanskrisen

  • jaså(?)...dét postulat er da noget svært at forholde sig til, når artiklen ikke tidsfæster krisens afslutning!?
  • 2
  • 4

ikke tidsfæster krisens afslutning!?

Nogle gange er du lidt pedantisk, er du ikke, Hans-Henrik?

Jeg vil dog godt medgive dig, at den underrubrik er en smule strammet i forhold til budskabet i pressemeddelelsen fra Drivkraft Danmark:
https://www.drivkraftdanmark.dk/aktuelt/de...

Som du vil se, udtaler Drivkraft Danmark sig ikke om, hvad CO2-udledningen var umiddelbart EFTER finanskrisen. DD siger derimod bl.a., at ”…Siden CO2-udledningen toppede i 2007 – lige FØR den økonomiske krise – er den faldet med næsten 2 millioner ton eller næsten 15 %.” Så ing.dk’s bladsnedkere har faktisk vendt DD’s budskab på hovedet, vil jeg mene. Og forvirret dig - uha.

Hvis du går ind her:
https://www.drivkraftdanmark.dk/viden/down...
kan du downloade Drivkraft Danmarks Energistatistik 2018 (med data til og med 31. dec. 2017 - den gamle statistik altså).

Side 61-62 er helliget ”CO₂-udledning fra transportsektoren”, med 4 figurer og ledsagende tekst.

Det fremgår af figur 7.4 øverst på side 61, at CO2-udledningen fra ’vejtransport og kørsel på de danske veje’ (den grønne kurve!) toppede med lidt over 12 Mton i 2008, hvorefter det faldt jævnt til lidt under 11 Mton i 2012, og derefter er steget marginalt til lidt over 11 Mton i 2017 (og den nye kommende statistik vil altså vise et fald på ca. 0.5% i 2018). Figuren viser også, at ’trafikarbejdet, milliarder kilometer’ (rød kurve!) også toppede i 2008 (med ca. 47 Giga km) og derefter stagnerede en smule indtil det igen begyndte at stige i 2013, til ca. 52 Giga km. NB. Jeg skriver cirka, fordi jeg har aflæst fra figuren, hvor tallene på højre-aksen (i Giga km) ikke står lige ud for linjerne, bestemt af venstre-aksen med ton CO2.

Det der sker er - ifølge teksten på side 61 – at det er lykkedes at afkoble den hidtidige 1:1 sammenhæng mellem mobilitet (trafikarbejdet) og CO2-udledningen fra transporten, som rådede indtil 2007. Siden 2007 er CO2-udledningerne fra transporten faldet med mere end ti procent, selvom antallet af kørte kilometer på de danske veje er fortsat med at stige. Det skyldes, at benzinbilernes effektivitet er steget med mere end 60 procent og dieselbilernes med mere 50 procent siden 1997, og at der siden 2010 er blevet blandet fem procent bioethanol i benzin og syv procent biodiesel i diesel.

  • 2
  • 0

Nogle gange er du lidt pedantisk, er du ikke, Hans-Henrik?

- det er vi vel alle, ind imellem? ;)

Men i dette tilfælde synes jeg dog, det er rimeligt at forvente, at når der skrives 'højere end efter krisen' (en noget besynderlig formulering iøvrigt), så angiver man i sammenhængen, hvor på tidsaksen referencepunktet er placeret!(?).

Tak for din (som altid) meget gennemarbejdede, uddybende kommentar - så langt ned i substansen havde jeg dog i denne forbindelse slet ikke ambitioner om at komme! :)

  • 2
  • 4
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten