CO₂-emissionen fra europæiske personbiler falder med 12 procent

Illustration: Volkswagen AG

Nye biler sender stadigt mindre CO₂ ud per kørt kilometer. Tal fra det europæiske miljøagentur viser, at emissionen i 2020 lå på 107,8 g CO₂/km, hvilket er et fald på 14,5 g, svarende til 12 procent, sammenlignet med 2019. Tallene er indsamlet blandt alle EU-lande plus Storbritannien, Island og Norge.

Emissionen er opgjort efter den gamle test-metode kaldet NEDC, da det dermed er muligt at sammenligne med tidligere år. Fra 2021 vil det kun være den nye og mere realistiske testmetode, kaldet WLTP, som vil blive brugt. Ifølge WLTP ligger den gennemsnitlige emission i 2020 på 130,3 g CO₂/km.

CO₂-emissionen fra nye biler i EU plus Storbritannien, Island og Norge i 2020. Illustration: EEA

I alt blev der solgt 11.557.449 nye biler i de omtalte lande, hvoraf godt 10 mio. enten kørte på benzin eller diesel. Men samtidig viser tallene, at salget af elbiler er steget fra 3,5 procent i 2019 til cirka 11 procent i 2020, hvilket svarer til 717.456 styk.

Stor variation fra Bulgarien til Norge

Der er stor variation mellem de enkelte medlemslande, når det gælder den gennemsnitlige CO₂-emission. Bulgarien ligger i top med et gennemsnit på 133 g CO₂/km, mens Tyskland, der er Europas største marked for salg af nye biler med 2,8 mio i 2020, ligger på 113,6 g CO₂/km.

Helt i bund, og med til at trække gennemsnittet ned, ligger Norge med 38,2 g CO₂/km. I alt blev der solgt 140.699 biler i 2020 i Norge. Heraf var 76.467 rene elbiler, mens 27.451 var pluginhybrider. Kun 35.355 var benzin- eller dieselbiler, hvilket altså kun udgjorde cirka 25 procent af det samlede bilsalg. Norge har politisk besluttet at udfase salget af nye biler med forbrændingsmotor i 2025.

De nyeste tal for bilsalget i Danmark i år peger i samme retning: Elbiler og især plugin-hybridbiler fylder mere og mere i salgsstatistikkerne. I januar 2020, altså før corona, udgjorde elbilerne 2,8 procent af bilsalget, mens det i maj 2021 er steget til 6,9 procent. Tilsvarende er plugin-hybriderne steget fra 4,1 procent af salget i januar 2020 til 20,9 procent i maj 2021.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er ærgeligt, at nogle mennesker tænker så kortsigtet - eller slet ikke - omkring aspekter som klimaforandringer. Man sætter lighedstegn mellem biler og CO2 udledning, fordi biler historisk set har udledt meget CO2 under kørslen. Men dette er ved at ændre sig, og kan gå hurtigere end folk regner med. Vi er i begyndelsen af S-kurven for udskiftningen af (personlige) ICE-biler til elbiler, der hvor eksponentiel udvikling af salget stadig ikke synes af meget. Men fra 2014 til 2020 er antallet af "mega factories" af Li-Ion batterier gået fra 3 til 121 og produktionen tilsvarende steget med en faktor 44 fra 50 til 2.200 GWh/år. Der er historisk præcedens for at antage, at andelen af elbiler kan gå fra 10% til 80% på under 10 år, og det vil altså sige, at vi for en stor dels vedkommende kører på el inden planerne fra trafikforliget er ført ud i livet.

De nye elbiler sælger som varmt brød og har snart, hvis ikke allerede, lavere total cost of ownership end benzin/dieselbiler. I juni udgjorde plug-in hybrider 22,5% af bilsalget, og rene elbiler 11,5%, tilsammen over en tredjedel!

Så derfor er det ikke korrekt, at trafikforliget er sort.

Derudover...

Vi skal også leve et liv og transportere varer efter 2030, så at reducere fremkommelighed ved ikke at udbygge vejinfrastrukturen er ærligt talt virkelighedsfjernt. Kun et velfungerende samfund har overskud til at bruge ekstra penge på reduktioner i CO2 emissioner. Det er jo ikke Indien og Bulgarien, der går forrest, selvom det er lettere for dem pga. et lavere pr. capita energiforbrug, hvis den logik ellers skulle have nogen gyldighed.

Hvad angår CO2 udledning til produktion af (el)biler, så koster det kun ca. 2% (!) mere at fjerne den:

  • 6
  • 4

Hej.

Tak for artiklen.

Jeg tror, at man skal passe på med at bruge tal/data fra 2020, da dette var et meget usædvanligt år p.g.a. corona.

Jeg synes, at der er andre typer biler end elbiler, der er interessante. Men lad os i dette indlæg koncentrere sig om elbiler.

Der kommer 2 utrolig spændende elbiler på markedet. Dern ene er fra Kia og den anden er fra Hyundai. Det er samme familie. Disse vil få lynhurtig opladning. Så nu er det ikke kun Tesla m.m. som får hurtig opladning. Det mest interessante er, at denne lynhurtige opladning ikke er utrolig dyr, så jeg håber, at denne lynhurtige opladning breder sig til andre elbiler.

Og hvis vi så får en WLTP-rækkevidde på ca. 600 km er vi måske ved at være i mål. Ihvertfald vil den omtalte lynhurtige opladning og en WLTP-rækkevidde på ca 600 km kunne gøre at endnu flere køber elbiler. Det kræver dog, at priserne på disse elbiler ikke bliver for høje.

På baggrund af de nye biler fra KIa og Hyundai - og VW ID3, VW ID4 m.m. - ser fremtiden vist lys ud, hvis man er til elbiler. Jeg håber på, at VW ID3 og VW ID4 får samme hurtige opladning som de to biler fra Kia og Hyundai. Men det er måske for meget forlan gt.

Jeg linker her til den omtalte elbil fra Hyundai. Man kan selv finde fætteren fra Kia på nettet.

https://www.youtube.com/watch?v=y_owTO79OZ0

Venlig hilsen Jan, Projekt Trafiksikkerhed

  • 2
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten