Climathon 2015: Vinderen blev en mobil cykelparkering
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Climathon 2015: Vinderen blev en mobil cykelparkering

Cyclebox. Bid mærket i ordet, for måske kommer du til at støde på det, når du i fremtiden går til koncert, til kunstudstilling eller en anden event.

Konceptet løb i hvert fald med sejren til Climathon 2015, et 24-timers marathon, hvor unge, innovative ildsjæle behandlede nogle af de udfordringer, København kæmper med på klima- og infrastruktur-området.

Læs også: Climathon 2015: Jagten på innovative løsninger er i gang

Vindergruppen bestod af de to rumænere Gabriel Danciu og Oana Maries, Agnes Matuszak fra Polen, Daniel Espeland fra Norge og indiske Manohar Velpuri.

Cyclebox er i al sin enkelthed en let transportabel container, der ved store begivenheder kan fungere som cykelparkering. Begge ender og den ene langside bliver slået op, mens et cykelstativ i to etager opsættes på den anden langside. Her vil den øverste etage kunne sænkes ved hjælp af et hydraulisk system. Derudover er der monteret solceller på containeren, så der er mulighed for lys og elektrisk drevne smart locks.

»Containeren er fleksibel, og brugeren kan justere og opgradere løsningen efter behov. F.eks. kan man benytte sig af smart locks, hvis der skal opbevares dyre cykler,« siger Agnes Matuzsak, der er ved at færdiggøre sin master i environmental science på Københavns Universitet.

Inspireret af Dropbucket

De fem vindere kommer ikke bare fra forskellige lande. De har også forskellige baggrunde. Der er en færdiguddannet ingeniør, to fra miljøvidenskab - en studerende og en færdiguddannet - og to økonomi- og business-studerende.

Gruppen blev parret i starten af det 24 timer lange arrangement, og det var ikke uden udfordringer. De var i løbet af døgnet tæt på at splitte i to grupper på grund af uenigheder om retningen på projektet, men det lykkedes det dem at få kanaliseret deres uenigheder ud i en fælles løsning, som endte med at vinde prisen.

Læs også: To DTU-studerende vinder en af verdens fornemste designpriser

En af inspirationskilderne til Cyclebox er den prisvindende, innovative skraldespand Dropbucket, der ligesom cykelcontaineren er ideel til pop-up-arrangementer.

»Der er det samme problem med cykler som med skrald til sådan nogle begivenheder - der mangler et sted af gøre af det. Og hvor Dropbucket effektivt giver en mulighed til at komme af med skraldet, giver vi med vores idé en mulighed for at få parkeret sin cykel ordentligt,« siger Oana Maries.

Simpelt er godt

En af fordelene ved containeren er, at den er forholdsvis let at flytte fra arrangement til arrangement. Den kan læsses på en lastvogn, et tog eller et skib, og transporteres til en anden by eller et andet land uden særlig meget besvær.

Det er også årsagen til at dommerpanelet valgte at kåre Cyclebox til vinderen af Climathon 2015.

»Cyclebox vandt, fordi den let kan tilpasse sig byen. Den har en god effekt over for byens brugere, som let kan forholde sig til den. Man skal ikke undervurdere simpliciteten i en idé,« siger Per Boesgaard, der er chefkonsulent inden for klima og miljø i Københavns Kommune og en af de fire dommere i juryen.

Han fortæller, at ideen nu kommer under behandling i et samarbejde mellem de to arrangører, Climate KIC og Københavns Kommune. De to parter mødes i næste uge for at diskutere, hvad næste skridt er for ideen. Herunder er der også et økonomisk spørgsmål - hvad skal der investeres i, og hvilke midler er til rådighed. De to øvrige ideer, der blev fremlagt, kommer også under en eller anden form for behandling.

»Det vigtige er, at vi får prøvet ideerne af, og at de ikke bare dør nu, for der ligger meget energi og mange gode ideer, som vi skal have forløst. Der er også en udfordring for Københavns Kommune i, hvordan vi skal håndtere det her,« fortæller Per Boesgaard.

København kan levere løsningerne

At det lige præcis blev en cykelrelateret løsning, der løb med sejren, er ikke en overraskelse for gruppen. Gabriel Danciu er uddannet strukturingeniør fra Aalborg Universitet, og han mener, at hvis man løser parkeringssituationen, er det den sidste barriere, der er nedbrudt for et optimalt cykelmiljø i Danmark.

Læs også: Danskerne cyklede mere end 3 milliarder kilometer i 2014

Derudover kan innovative løsninger på cykelområdet blive en god eksportvare for Danmark.

»Andre lande kigger mod København og Amsterdam, når de skal bygge cykelstier, og i forlængelse af det vil de også kigge på parkeringsmuligheder. Hvis København finder løsningerne nu, kan de levere data til alle de byer, som investerer i cykelløsninger i fremtiden,« siger han.

Næste ting på programmet for de fem er en god, velfortjent lur, men de næste seks måneder skal de arbejde på at få ført Cyclebox ud i livet.

»Vi skal arbejde sammen med arrangørerne, og vi håber, der snart kommer en prototype-model. Jeg er rigtig spændt på at se resultatet og befolkningens reaktion på den,« siger Oana Maries.

Emner : Klima
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først