Claus Hjort: Fuld afgift for elbiler i 2020

Claus Hjort: Fuld afgift for elbiler i 2020

FINANSLOV: Regeringen vil gradvist indfase registreringsafgiften for elbiler over de næste fire år. Dermed droppes den tidligere regerings plan om at lade afgiftsfritagelsen fortsætte i 2016.

Annulleringen af den eksisterende afgiftsfritagelse for elbiler skal ske i form af en overgangsordning frem til 2020, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Han gentog ved tirsdagens fremlæggelse af regeringens finanslovsudspil meddelelsen om, at elbiler ikke længere skal være fritaget for registreringsafgifter, og at regeringen dropper den tidligere SR-regerings plan om at lade afgiftsfritagelsen fortsætte i 2016.

Claus Hjort Frederiksen varslede allerede i sidste uge, at regeringen sløjfer afgiftsfritagelsen, men finanslovsfremlæggelsen kastede lidt mere lys over implementeringen af afgifterne: Registreringsafgiften skal indfases gradvist over de næste fire år, og i 2020 skal elbiler være omfattet af almindelig registreringsafgift.

Finansministeriet har efterfølgende bekræftet tidsplanen over for Ingeniøren.

Læs også: Afgiftsfri elbiler ville koste staten 650 millioner i 2016

Ministeriet oplyser ikke nogen detaljer om den planlagte indfasningsprofil eller et muligt fradrag for batterier til elbiler. Her henviser Finansministeriet til Skatteministeriet. Ingeniøren har bedt om en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), men det har onsdag formiddag endnu ikke været muligt at tale med ham.

En forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler ville ifølge Skatteministeriets beregninger koste statskassen 650 millioner kroner i 2016. Som Ingeniøren skrev i går, har Skatteministeriet netop opjusteret sit estimat med 200 millioner kroner, siden ministeriet for bare fem måneder siden lavede samme beregning og nåede frem til, at afgiftsfritagelsen indebærer et mindreprovenu på 450 millioner kroner om året.

Kommentarer (88)

...Annulleringen af den eksisterende afgiftsfritagelse for elbiler skal ske i form af en overgangsordning frem til 2020...

Så slipper vi måske for at høre elbiler udnævnt til "bufferlager" for elsektoren, som forsøger at skubbe buffer problematikken alle mulige steder hen, undtagen selv at ville gøre noget ved den.

  • 13
  • 35

De skylder os svar på hvordan de vil undgå groteske situationer som følgende to eksempler:

1) VW UP får så meget rabat for at køre langt på literen at den kun betaler minimumsafgift. VW eUP kan meget nemt risikere at blive afgiftsbelagt med et meget højere beløb end benzinudgaven af samme bil.

2) BMW i3 Rex er en elbil med en lille hjælpemotor. Den bliver derfor beskattet som en benzinbil. Da den ifølge EU-normen kører meget langt på en liter benzin, så får bilen så meget rabat at man når ned på minimumsafgiften eller tæt derpå. BMW i3 er samme bil uden hjælpemotor. Igen kan vi få en situation hvor en elbil kan opnå flere hundrede tusind i rabat blot ved at have en hjælpemotor installeret.

Vi bør også have svar på hvad man har tænkt sig at gøre ved mikrobilerne, som er den egentlige årsag til indtægter fra registreringsafgifterne er svundet drastisk.

Det synes umuligt at få ovenstående til at gå op i en højere enhed uden en egentlig omlægning af registreringsafgiften, men hvordan vil regeringen nå at få en sådan omlægning på plads inden vedtagelse af finansloven? Det var jo det der var anledningen til at den forrige regering købte et time-out i form af et ekstra år med fritagelse.

  • 47
  • 4

Et alternativ kunne være at lade elbiler koste den fulde pris allerede i dag, mod tilgengæld at man droppede tilskudene til hhv benzin og diesel. I dette tilfælde vil en liter benzin komme til at koste over 40kr/liter og elbilen vil derfor stadig være attraktiv. Evt. kunne man indfase det over en 4-årig period samtidig med afgifterne for elbilerne.

http://www.theguardian.com/environment/201...

Det er sgu bare pudsigt hvordan regeringen ikke helt forstår basal matematik.

Et andet alternativ er selvfølgelig en omlægning af registreringsafgiften så den følger den mængde CO2 den udleder pr km, som naturligvis vil gælde hele bilindustrien og stille alle biler lige i et miljømæssigt perspektiv. Det forslag er dog nok desværre lidt for grønt for vores sorte regering.

  • 14
  • 26