Claus Hjort: Fuld afgift for elbiler i 2020

FINANSLOV: Regeringen vil gradvist indfase registreringsafgiften for elbiler over de næste fire år. Dermed droppes den tidligere regerings plan om at lade afgiftsfritagelsen fortsætte i 2016.

Annulleringen af den eksisterende afgiftsfritagelse for elbiler skal ske i form af en overgangsordning frem til 2020, siger finansminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Han gentog ved tirsdagens fremlæggelse af regeringens finanslovsudspil meddelelsen om, at elbiler ikke længere skal være fritaget for registreringsafgifter, og at regeringen dropper den tidligere SR-regerings plan om at lade afgiftsfritagelsen fortsætte i 2016.

Claus Hjort Frederiksen varslede allerede i sidste uge, at regeringen sløjfer afgiftsfritagelsen, men finanslovsfremlæggelsen kastede lidt mere lys over implementeringen af afgifterne: Registreringsafgiften skal indfases gradvist over de næste fire år, og i 2020 skal elbiler være omfattet af almindelig registreringsafgift.

Finansministeriet har efterfølgende bekræftet tidsplanen over for Ingeniøren.

Læs også: Afgiftsfri elbiler ville koste staten 650 millioner i 2016

Ministeriet oplyser ikke nogen detaljer om den planlagte indfasningsprofil eller et muligt fradrag for batterier til elbiler. Her henviser Finansministeriet til Skatteministeriet. Ingeniøren har bedt om en kommentar fra skatteminister Karsten Lauritzen (V), men det har onsdag formiddag endnu ikke været muligt at tale med ham.

En forlængelse af afgiftsfritagelsen for elbiler ville ifølge Skatteministeriets beregninger koste statskassen 650 millioner kroner i 2016. Som Ingeniøren skrev i går, har Skatteministeriet netop opjusteret sit estimat med 200 millioner kroner, siden ministeriet for bare fem måneder siden lavede samme beregning og nåede frem til, at afgiftsfritagelsen indebærer et mindreprovenu på 450 millioner kroner om året.

Kommentarer (88)

...Annulleringen af den eksisterende afgiftsfritagelse for elbiler skal ske i form af en overgangsordning frem til 2020...

Så slipper vi måske for at høre elbiler udnævnt til "bufferlager" for elsektoren, som forsøger at skubbe buffer problematikken alle mulige steder hen, undtagen selv at ville gøre noget ved den.

  • 13
  • 35

De skylder os svar på hvordan de vil undgå groteske situationer som følgende to eksempler:

1) VW UP får så meget rabat for at køre langt på literen at den kun betaler minimumsafgift. VW eUP kan meget nemt risikere at blive afgiftsbelagt med et meget højere beløb end benzinudgaven af samme bil.

2) BMW i3 Rex er en elbil med en lille hjælpemotor. Den bliver derfor beskattet som en benzinbil. Da den ifølge EU-normen kører meget langt på en liter benzin, så får bilen så meget rabat at man når ned på minimumsafgiften eller tæt derpå. BMW i3 er samme bil uden hjælpemotor. Igen kan vi få en situation hvor en elbil kan opnå flere hundrede tusind i rabat blot ved at have en hjælpemotor installeret.

Vi bør også have svar på hvad man har tænkt sig at gøre ved mikrobilerne, som er den egentlige årsag til indtægter fra registreringsafgifterne er svundet drastisk.

Det synes umuligt at få ovenstående til at gå op i en højere enhed uden en egentlig omlægning af registreringsafgiften, men hvordan vil regeringen nå at få en sådan omlægning på plads inden vedtagelse af finansloven? Det var jo det der var anledningen til at den forrige regering købte et time-out i form af et ekstra år med fritagelse.

  • 47
  • 4

Et alternativ kunne være at lade elbiler koste den fulde pris allerede i dag, mod tilgengæld at man droppede tilskudene til hhv benzin og diesel. I dette tilfælde vil en liter benzin komme til at koste over 40kr/liter og elbilen vil derfor stadig være attraktiv. Evt. kunne man indfase det over en 4-årig period samtidig med afgifterne for elbilerne.

http://www.theguardian.com/environment/201...

Det er sgu bare pudsigt hvordan regeringen ikke helt forstår basal matematik.

Et andet alternativ er selvfølgelig en omlægning af registreringsafgiften så den følger den mængde CO2 den udleder pr km, som naturligvis vil gælde hele bilindustrien og stille alle biler lige i et miljømæssigt perspektiv. Det forslag er dog nok desværre lidt for grønt for vores sorte regering.

  • 14
  • 26

man har i forvejen svært ved at få folk til at købe en el bil, og mon ikke regering helt har ødelagt det nu.
Det er jo total latterlig nu hvor vi allerede er et sted hvor vi dårlig nok laver olie nok til os selv. så selv ud fra et samfundsøkonomisk synpunkt er det jo bedre at penge bliver i landet i stedet for de går ud af landet

  • 16
  • 7

Så slipper vi måske for at høre elbiler udnævnt til "bufferlager" for elsektoren, som forsøger at skubbe buffer problematikken alle mulige steder hen, undtagen selv at ville gøre noget ved den.

Ja, det er skidelogisk. Hurra for den regering som afhjælper nogle debattøres problemer med at fastholde at et moderne elsystem ikke kan fungere ved at forhindre 100% elbiler i at få samme nedslag i registreringsafgiften som minibiler, 50% og 99% elbiler får.

Hvis de så også får lov til at forbyde de farlige elkabler under vand, uretfærdige varmepumper i fjernvarmenet og møllefundamenter lavet af stål eller beton, så er I ved at være i mål.

  • 22
  • 5

Et alternativ kunne være at lade elbiler koste den fulde pris allerede i dag, mod tilgengæld at man droppede tilskudene til hhv benzin og diesel. I dette tilfælde vil en liter benzin komme til at koste over 40kr/liter og elbilen vil derfor stadig være attraktiv.

Med et forbrug på 5 mia liter diesel og benzin i Danmark om året ville der med en pris på omkring 40 kr/l være masser at plads til den mere rimelige løsning: at udfase registreringsafgiften helt for alle biler.

Men gad vide hvad de konservative og LA siger til at lægge stemmer til en kraftig forøgelse af registreringsafgiften?

  • 8
  • 6

man har i forvejen svært ved at få folk til at købe en el bil, og mon ikke regering helt har ødelagt det nu.

Næ, der skal heldigvis mere til det. Det er blot i Danmark, hvor dieselbilerne de næste ti år får lov til at dominere bybilledet og hvor udbygningen af infrastrukturen til elbiler bliver sat ned i et lavere gear, som derved bare gør det lidt mere besværligt, når næste generation af "almindelige" elbiler til mere almindelige penge dukker op om 5-10 år.

Men hvad pokker, luftvejs- og kredsløbsspecialerne skal jo også have noget at lave på de danske hospitaler. Det giver jo jobs det hele.

  • 32
  • 7

@Kenneth

Det tror jeg ikke at du vil ønske dig.

Årsagen er at vi (endnu) ikke har smart-grid på el-nettet, og dermed ingen styring af hvornår bilen oplades. Vi putter den bare i laderen, når vi kommer hjem i carporten, og uheldigvis er det på et tidspunkt hvor resten af Danmark er i gang med at lave mad, have lyset tændt osv. Derfor oplades bilen på det mest uheldige tidspunkt, hvilket gør at kraftværkerne skal køre på fuldt drøn om vinteren i vindstille vejr. Så CO2-afgiften vil nok ikke være så ulige fordelt som du ønsker, jævnfør små benzin- og el-biler i perioder.

Det afhænger meget af at hr. og fru danmark vel også skal opdrages i opladningen af el-bilen, før den virkeligt store gevinst er der, sålænge vi ikke har smart-grid.

  • 5
  • 5

Årsagen er at vi (endnu) ikke har smart-grid på el-nettet, og dermed ingen styring af hvornår bilen oplades. Vi putter den bare i laderen, når vi kommer hjem i carporten, og uheldigvis er det på et tidspunkt hvor resten af Danmark er i gang med at lave mad, have lyset tændt osv. Derfor oplades bilen på det mest uheldige tidspunkt, hvilket gør at kraftværkerne skal køre på fuldt drøn om vinteren i vindstille vejr.

Hvor svært kan det være, at indbygge en simpel opladningsfunktion direkte elbilen elle i den tilhørende app? Hvorfor skal vi snakke om smart-grid og alle mulige andre buzz-ord?

De fleste elbiler har jo i dag en form for app tilknyttet, hvorved man kan checke ladestatus, tænde for varmen med mere.

Det kræver sgu ikke en ingeniør at lave en app, der kan styre opladningen af en elbil. Det kræver en sammenkøring af et par databaser, en app som modtager informationerne, og en bruger som vælger, om appen skal styre opladningen om natten.

Det kræver blo,t at man pusher data til app'en, at den optimale opladningstid er mellem klokken 23:00-04:00 jf. udbud/efterspørgsel, og så kan app'en kommunikere med elbilen. Det kan helt sikkert også lades noget noget cloudintegration, så app'en udelukkende bliver en frontend.

Hvorfor er det egenligt, at det skal være så besværligt?

  • 6
  • 4

Jeg fatter ikke hvorfor elprisen ikke bare gøres variabel hen over dagen, og afgifterne sættes til at være procentvise på spotprisen. Så ville der jo være ræson i at bruge el når den er billig. Det må da være noget at gennemføre for en liberal regering.

  • 20
  • 1

Så længe der ikke beskrives hvordan afregningsmodellen bliver, er kun gætterier vi kan komme med og dermed uden betydning.

Som jeg ser det, kan en BWM i3 i ren eludgave gå hen og bliver dyrere end en BMW i3 Rex. En underlig situation.

  • 11
  • 1

  • 5
  • 1

"Hvorfor er det egenligt, at det skal være så besværligt?"

Jeg har tidligere opfordret energinet.dk til at gå sammen med Nissan/BMW/Tesla/Renault om lige præcis at udvikle de allerede eksisterende apps til at kunne dette. Ikke alene vil det kunne optimere planlægningen af opladning til det perfekte tidspunkt, det vil også kunne fordele lokale starttidspunkter til ikke at overbelaste 50 kW-nettet og sidst, men ikke mindst, kunne give energinet.dk en pæn mængde regulerkraft i nødstilfælde.
Svar: tavshed...

  • 6
  • 0

Jeg har prøvet at lave følgende regnstykke:

Indtægter fra bilister: 44.000.000.000 kroner
Vejlængde: 50.000 KM

Det giver: 880.000 kroner pr. KM pr. år.

Men det regnestykke kan nok ikke bruges til meget.

  • 6
  • 1

Med et forbrug på 5 mia liter diesel og benzin i Danmark om året ville der med en pris på omkring 40 kr/l være masser at plads til den mere rimelige løsning: at udfase registreringsafgiften helt for alle biler.


Sverige har - besynderligt nok - hverken behov for en registreringsafgift, en särlig afgift for elbiler eller en benzinpris på 40 kroner per liter.

Måske skulle man begynde et andet sted. Med at forenkle og fjerne - eftersom det efterhånden er blevet meget tydeligt at Danmark hverken har ressourcerne eller intellektet til at göre samfundets husholdning endnu mere kompliceret?

  • 17
  • 3

De nævnte 650 mio i tabt registreringsafgift er helt ude i tovene.
1. Antal solgte elbiler (erfaringen) vil stadig være meget begrænset, bl.a. pga den for korte rækkevidde for de fleste elbiler.
2. Tesla-kørere ville ikke i stedet købe en tre gange dyrere benzinbil (Jaguar, m.v.), men en billigere bil - eller til samme pris.
3. Der betales stadig moms af elbilerne, og meget høj afgift på den strøm, de bruger.
Andre fordele:
4. Mindre støj og forurening i byer.
5. Mindre CO2, hvis man virkelig ønsker denne reduktion!
6. I forhold til den enorme støtte, som vindmøller og solceller får (tæt ved 6 mia kr om året), så vil støtten til elbiler være "pebernødder".
7. Hvis elbilsalget (uden afgift) viser sig at vokse vildt (som solcellerne!!!), så kan man lynhurtigt regulere ved at pålægge en passende afgift.
Vi mangler visionære politikere!

  • 35
  • 5

Et alternativ kunne være at lade elbiler koste den fulde pris allerede i dag, mod tilgengæld at man droppede tilskudene til hhv benzin og diesel. I dette tilfælde vil en liter benzin komme til at koste over 40kr/liter og elbilen vil derfor stadig være attraktiv. Evt. kunne man indfase det over en 4-årig period samtidig med afgifterne for elbilerne.

Fremlægger du kilder som dokumenterer det tilskud ?

Linket der er vedhæftet, har det sædvanlige vrøl med forurening, som giver en masse sygdomme som olieindustrien ikke betaler for. Dette indregnes som tilskud til benzin og olie. Men alt hvad vi som mennekser laver på jorden ødelægger naturen og/eller forurenner. Så der er tilskud til alt; Tog drift, elbiler, huset osv.

  • 12
  • 11

Den er der allerede, men hvorfor skulle jeg bruge den? Det eneste jeg får ud af det er hvis jeg uventet skal ud og køre og nu ikke har fuldt opladt batteri.

Hvorfor er det et krav, at du får noget økonomisk ud af det? Så længe målet er opfyldt, så kan du vel være lige glad om din elbil lader op mellem 19:00-22:00 eller 01:00-04:00 ?

Elbilen skal blot vide, at den skal være ladt op klokken 06:30 og så må den sammen med det lokale elselskab finde ud af resten. Teknologien er klar - der skal blot udvikles en lowtech løsning. Det er altså ikke noget, der bør tage mere end en uges tid for en dygtig udvikler.

  • 7
  • 4

Vedr. tilskud til fossile brændsler.

På verdensplan er den offentlig støtte til fossile brændsler enorm. Værdien af (direkte) subsidierne er omkring $500 milliarder -- det svarer så vidt jeg ved til den samlede pharmaceutiske markedsværdi! Ca. to tredjedele af støtten stammer fra mellemøsten og afrika (over 5% BNP pr år) og asien (1.5% BNP pr år).

Kilde: Se figur 7 på denne IMF rapport:
https://www.imf.org/external/pubs/cat/long...
(IMF, "How Large Are Global Energy Subsidies?", 2015.)

Det er den direkte pris.

Uffe Elbæk har stillet spørgsmål ved hvor meget vi i Danmark betaler i tilskud. Det er en relativt forsvindende del (pre-tax). Svaret kan findes her:

http://www.ft.dk/samling/20141/almdel/keb/...

Der hvor vi i vesten "betaler" er de "afledte effekter". (Disse kan også ses fra Figur 7, "Externalities"). Her er tallet estimeret til de $5.3 billioner, som Kenneth Ehrenreich-Zak henviser til. Men det er altså omkostningerne fra afledte effekter på forbruget af fossile brændsler som primært reflekterer økonomisk tab pga. sundhed, miljømæssige skade, forurening osv. Det er ikke tal som regeringen direkte kan flytte rundt med i deres finanslov.

Tallene kommer ikke fra græsrodsbevægelser eller venstreorinterede tænketanke. De kommer fra den internationale valutafond og betragtes som ganske seriøse af anerkendte økonomer. Men ingen i regeringen tager dem seriøse, jvf. dødstødet på elbiler...

  • 18
  • 3

Indtægter fra bilister: 44.000.000.000 kroner
Vejlængde: 50.000 KM
Det giver: 880.000 kroner pr. KM pr. år.


Der er omkring 75.000 km veje i Danmark... (45 mia DKK / 75.000 = 600.000 DKK/km)
http://vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data...

Men beskatningen af bilister skal selvfølgelig også dække andet end drift og vedligehold af veje... Der skal blandt opretholdes et sundhedsvæsen og et beredskab til at tage sig af trafikuheld, kriminalitet m.m. Og så skal de selvfølgelig også betale noget for den støjforurening og øvrig forurening de pålægger samfundet...

  • 11
  • 2

Hvis elbilsalget (uden afgift) viser sig at vokse vildt (som solcellerne!!!), så kan man lynhurtigt regulere ved at pålægge en passende afgift.


Hvorfor i alverden skulle man dog göre det?

Vi står hvor vi står i dag, midt i suppedasen, fordi nogen engang fölte at det var meget nödvendigt at regulere importen af udenlandske biler, registreringsafgiften blev skrevet ind i ADAM og udviklerne er alle for längst döde - eller noget - så vi slipper aldrig af med den igen. Hvis miraklet trods alt skulle indträffe og afgiften fjernes - hvorfor så gå tilbage? Vi må i det mindste kunne göre nye idiotiske ting.

Når vi kommer forbi "Peak Oil" - det vil sige cirka NU - så rammer vi ret hurtigt "Peak Everything". Så er det for sent at skifte vores transportbehov fra de små / gamle diesel- og benzin- smadrekasser som Danskerne har råd til og köbe elbiler i stedet.

  • 9
  • 3

... i Dk

Hvis ikke Tesla havde haft så stor og velfortjent succes med Tesla S, havde VW EUp og Nissan Leaf domineret markedet og der havde ikke været nogen nævneværdig udgift ved elbilerne for staten - fritagelsen sikkert fortsat.

Ingen tvivl om at stor markedsandel til 800.000kr afgiftfrie biler der kan tankes gratis betyder færre penge i statskassen. Tesla er en stor spiller i segmentet for dyre biler.

  • 11
  • 2

Som med solcellerne. Her er der endnu en mulighed for at ændre radikalt på måden vi beskatter transport, og så laver Claus (Morfar) Hjort en handling som svarer til at sige, lad os forsætte som i halvfjerdserne, det ved vi jo virker. Velkommen til krisen, drevet af gamle mænd uden visioner.

  • 18
  • 8

Elbilen skal blot vide, at den skal være ladt op klokken 06:30


Fordi jeg har en ulempe, og risikere en ekstra omkostning. Hvis jeg kommer i tanke om at besøge nogen om aftenen eller af anden grund skal ud og køre. Så jeg har muligvis ikke strøm nok og skal forbi en hurtig lader. Ekstra omkostning og bøvl jeg kan undgå ved bare at sætte bilen til når jeg kommer hjem.
Det er sikkert kun et problem et par gange om året og hvis jeg havde et økonomisk incitamet ville jeg helt sikkert gøre det, men jeg betaler allerede mere i afgift for mit brændstof end benzin og disel biler så jeg har lidt svært ved at have dårlig samvittighed.

  • 6
  • 3

Hvor er Liberal Alliance henne i billedet?

Gik de ikke ind for at netop lave OM på reg.afgiften?

De (LA) må da trække i håndbremsen!

Elbilerne i Danmark dør fuldstændig med Venstres tossede idé!

  • 9
  • 5

De (LA) må da trække i håndbremsen!

Jeg håber ikke du er under opfattelse af at LA har tænkt sig på nogen måder at kæmpe for miljøet, hverken i form af elbiler eller andet. LA er et kulsort parti der kun tænker på to ting: bundlinjen og skatteletteser til de rige. Alt det her med liberalisme osv. er blot et forsøg på at skaffe vælgere (og det lykkedes jo må man sige).

Deres klimaordfører Villum Christensen er endda så langt ude at han ligefrem benægter menneskeskabte klimaforandringer:

»Der er ikke videnskabeligt belæg for at påstå, at klimaændringerne i overvejende grad skyldes menneskelig aktivitet,« siger LA’s klima-ordfører Villum Christensen.

Kilde: http://www.information.dk/534714

Og Venstre selv er jo i samme liga med det her citat af Claus Hjort Frederiksen:

”Verden går kun under på en måde, nemlig hvis der ikke er orden i økonomien,”

Kilde: http://www.altinget.dk/artikel/hjort-om-fi...

Alle ved jo godt at naturlovene ikke gælder når der er plus på bundlinjen. :)

  • 23
  • 8

Man laver en støtteordning - som fra starten af var ment til at være tidsbegrænset.
Når man så ser, at ordningen ikke virker helt som hensigten, er der da ingen grund til at forlænge den.
Her mener jeg, at det er uhensigtsmæssigt at udviklingen er gået i retning af mega-overdrevne (og dog teknisk lækre) superbiler, som jeg mener bare ikke skal støttes af den almindelige familie med en almindelig bil. Det giver da ingen mening, at jeg har valgt en ganske økomomisk dieselbil (i overensstemmelse med datidens afgiftsregler) og så bliver pålagt ekstraafgifter for at fritage elbiler i den kategori.

Faktisk burde især de kæmpe store (2+ ton) elbiler også så småt begynde at stige i årlig ejerafgift.

Lad det internationale samfund støtte udviklingen af bedre batteriteknologier og ikke det danske skattesystem. Husk nu lige, at bilernes registreringsafgift blev opfundet lang tid før al den snak om CO2.

  • 8
  • 15

En ide:
Hvis afgiften skal afspejle den pågældende bils forbrug/CO2-udledning, kunne en meget simpel model være 0,4% registreringsafgift pr Wh/km. Altså 40% afgift på 100 Wh/km (eUP), 68% på 170 Wh/km (Tesla S), 150% på 370 Wh/km (UP), 320% på 800 Wh/km (store benzin/dieselbiler).
Dette ville ca. gøre omlægningen udgiftsneutral, hvad der åbenbart er vigtigt for regeringen – ellers kan man blot anvende f.eks. 0,2% pr Wh/km, som jeg finder mere rimeligt.

Med den sidste viden om dieselbilernes forurening (NOx), burde disse selvfølgelig tillægges en ekstra afgift.
Beregning af plug-in-hybridernes Wh/km bør også ændres, da den ikke afspejler det praktiske forbrug (grelt eksempel BMW i3).

  • 7
  • 2

Vi nordmenn undres over at danskene ikke tar imot elbilene med åpne armer. Danmark er jo som skapt for elbiler! Små avstander, flatt og med behov for elbilbatteriene som buffer i strømforsyningen.

  • 26
  • 5

Simpelt svar, Carl. Vi danskere har fået en ny SORT regering. Og det skyldes så igen, at flertallet af de danskerne ikke prioriterer klima og miljø.
Men selv op til valget var dette ikke et tema hos de normalt grønne partier.
Vi er blevet en flok navlebeskuende egoister med populistiske politikere - beklager.

  • 17
  • 14

Når man så ser, at ordningen ikke virker helt som hensigten, er der da ingen grund til at forlænge den.

Man kan så overveje, hvorfor det virker i Norge, der nu vælter rundt i elbiler.

Lad det internationale samfund støtte udviklingen af bedre batteriteknologier og ikke det danske skattesystem.

Det er bare noget lort, når det nu lige præcis er lokal forurening (miljø og støj), som elbiler er allerbedst til at bekæmpe. Køber din nabo en elbil i stedet for en dieselhakker vil det gavne dig direkte, at han kan liste afsted kl. 7 om morgenen uden at gasse op en kold vintermorgen. Det gavner dig ikke, at nogle mennesker i et andet land kan købe en elbil.

Hvorfor må danskere ikke have gavn af det? Det er lidt som at forbyde cigaretter i Australien. Det hjælper ikke på vores helbred.

Jo flere lande som elbiler udbredes til, desto hurtigere vil man generelt acceptere dem, men bilfabrikanterne har nu altid været irriterede på Danmark pga. det forbistrede afgiftssystem, selv om vores vejnet, antal af biler eller bilforurening ikke er synderligt bedre end i andre lande.

  • 11
  • 3

Jeg var ude at løbe en tur i byen i dag da der kom en Tesla forbi. Så bemærker man virkeligt hvor lidt en elbil larmer i forhold til andre biler. Det vil ændre bybilledet totalt når alle skifter til elbiler. Ikke mere larm og bilos. Larmen er uden tvivl årsag til stress, men bilos giver alvorlige sundhedsproblemer som det fremgår af nedenstående links. Det er utilgiveligt at regeringen lader danskerne i stikken med en fuldstændig urimelig afgift på biler generelt, men en decideret afgift på elbiler ud over moms er da fuldstændig idioti.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/bilos-gi...
https://www.dr.dk/nyheder/indland/bilos-og...
http://ing.dk/artikel/ny-forskning-bilos-e...
http://ing.dk/artikel/hjerteforening-2000-...

  • 17
  • 0

Når den danske regering vil pålægge afgift på elbiler, for at spare sølle 600 millioner om året, taber vi renomme og anseelse i vores omverden.
Jeg gætter på at dette tabe vil udgøre mindst 10 gange så meget i form af mistet samhandel med omverden.
Hvad skal jeg sige til en potentiel kunde i fx Frankrig, når der spørges ind til: hvorfor vil Danmark ikke være med til en mere grøn fremtid?
Jeg er så flov over regeringens beslutning.

  • 15
  • 5

Hvis modellen fra benzinbiler bruges, får man et nedslag på 4000 for hver km mere end 16km/l.
Da den ikke bruger benzin (altså kører uendelig km/l) skal man have penge for at indregistrere den.
Det bliver spændende hvordan de skærer den til.
Måske de skulle regne med l/100km, for at undgå singulariteter.

  • 10
  • 0

Kære Rene
Find en bedre tone frem der overholder vores debatregler. I modsat fald må jeg slette det, du skriver

kvh Henrik Heide
webredaktør

  • 8
  • 1

Registrerings afgiften er en luksus/misundelses afgift fra fortiden. Vi har en gylden mulighed for at afskaffe den og samtidigt slippe af med maskiner der afbrænder fossile brændstoffer og spytter partikler ud i hovedet på os alle.

Løsningen er simpel. Gør fritagelsen for permanent biler der ikke udsender skadelige partikler. Andre kan fortsætte med afgifter som pt.

Problemet er som sædvanligt med afgifter at indtægterne bliver brugt forkert og derfor er de umulige i praksis at fjerne fordi man ikke kan spare et andet sted i det offentlige.

Adfærdsregulerende skatter bør bruges udelukkende på at stoppe en adfærd. Når denne er stoppet og afgifterne ikke kommer ind længere burde det ikke være et problem. Mission accomplished. Som det er nu skal man høre på om man ikke ønsker børnehaver og skoler. Hvad har det med min bil, som jeg bruger til at komme på arbejde og ud og handle i, at gøre? Intet andet end et sindsygt dårligt administreret system kaldet den Danske Stat ledet af 179 socialister.

Jeg kunne godt tænkte mig at der blev talt om rimeligheden af at bilister betaler alle mulige afgifter der løber op i 44.000 millioner om året. Jeg hører tit op at det er rimeligt fordi de bruger vejene og det koster. Ja, der bruges 10.000 millioner på vejene om året. Altså en overbeskatning på 34.000 millioner. Men har alle ikke gavn af vejene? Kan folk der ikke har bil ikke lide at brandvæsenet og ambulancer kommer frem? Eller hvad med lastbiler med varer til forretningerne? Vejene er en del af landets infrastruktur som alle har gavn af - bilejer eller ej.

  • 14
  • 4

Lars - og det at Tesla kommer fra USA giver dig slet ikke et hint, hvorfor vinklen på artiklen er som den er?

Hvis vi skal til at gætte, så bemærker jeg at den pågældende journalist hos Bloomberg faktisk er dansker.

Jeg tror bare han er flov over Danmark. Jeg kan i så fald godt forstå ham.

I USA er der iøvrigt rigtigt mange journalister, som er meget kritiske overfor Tesla.

Check f.ex. historierne fra Paul Shea hos LearnBonds, eller endnu bedre den her:
http://bgr.com/2015/09/15/tesla-vs-porsche....

  • 8
  • 1

Check f.ex. historierne fra Paul Shea hos LearnBonds, eller endnu bedre den her:
http://bgr.com/2015/09/15/tesla-vs-porsche....

PS. Herfra er video-linket i ovennævnte historie ikke længere gyldigt, men man er nødt til at se det for at forstå hvor langt ude historien er. Videoen er også her:

https://www.youtube.com/watch?v=13mSi7SYBSI

Selvom videoen skal være fra Sydkorea, er jeg ret sikker på at nummerpladen er russisk. Nogen kommentarer?

  • 1
  • 0

Okay, så fordi olie og gas ikke betaler for den forurening de påfører det omkringliggende samfund, så får de subsidier?? Fair nok..Men hvad så med alle de mennesker der er meget mere mobile med deres biler, eller blot alle busserne?
Der er kæmpe økonomiske samfundsgevinster ved at folk er mobile, det er mig bekendt påvist indtil flere gange. Så i den forstand må benzin/diesel jo give en skjult indtægt til samfundet...

Eller hvad med prisforskellen på kul/olie og kerne kraftværker (folk skal jo have strøm)?? Den prisforskel er jo også en slags indtægt så...

Osv...

Når man snakker afledte udgifter, så gælder afledte "indtægter" vel også??

  • 5
  • 6

Også jeg er nærmest flov over, at afgiftsfritagelsen ikke forlænges, - selv om vi er flere, der længe har skrevet om det i flere dagblade. - Jeg har desuden foreslået, at også hybridbiler får nedsat afgift, da de jo fungerer som lokkemad for de rene elbiler.
MEN...- Det ville nok være rimeligt at indføre en gradueret afgiftskala for elbiler, så de meget dyre (=Tesla) pålægges en passende afgift, f.eks. 50% for biler med importpris over 400.000 kr.
Omvendt er de små benzin- og diesel-biler nu så billige, at det i høj grad er medvirkende til det alt for llille salg af alm. elbiler.
Det ville give lidt flere penge til statskassen, men flere elbiler på vejene. Og så er det et politisk valg, om man siger tak for det, eller om man vil lempe lidt på afgiften for mellemklasse-biler.
Man kunne også overveje at bruge provenuet som tilskud til de folkelige elbiler, som man jo ønsker udbredt hurtigere. Tilskuddet skal så droppes, når det større salg har gjort elbilerne lige så billige som benzinbiler.
Så ville der være balance i tingene.

  • 9
  • 4

De burde sagsøges for inkompetence.

Faldt lige over den her, der er mere relevant end nogensinde før:

http://ing.dk/blog/kriminel-inkompetence-1...

Nu må journalisterne altså også snart vågne op og finde nogle troværdige personer der kan fremlægge en realistisk og nuanceret vurdering af fordele og ulemper ved elbiler i Danmark.

Verden har brug for folk som Elon Musk, og ikke de frastødemde brugtvognsforhandleretyper der sidder i regeringen og er selvfede imens de ødelægger landets fremtid. Hvis det ikke var fordi befolkningen var blevet hjernevaskede med reality tv havde de ikke fået en eneste stemme.

There is something rotten in the state of Denmark !

Gollum, to havenisser og en heks:

http://www.bt.dk/sites/default/files-dk/no...

Øv er kun et fattigt ord.

  • 15
  • 6

MEN...- Det ville nok være rimeligt at indføre en gradueret afgiftskala for elbiler, så de meget dyre (=Tesla) pålægges en passende afgift, f.eks. 50% for biler med importpris over 400.000 kr.
Omvendt er de små benzin- og diesel-biler nu så billige, at det i høj grad er medvirkende til det alt for llille salg af alm. elbiler.

Det er altid sundt at overveje principperne bagved ens politiske holdninger. Jeg har altid syntes at det var ok med høje bilafgifter for biler som gav anledning til stor forurening. Modstandere af sådanne afgifter har altid sagt at det blot var en misundelsesafgift og jeg har ikke kunnet komme på et ordentligt argument som modbeviste det for dem eller mig selv. Jo, et meget teoretisk om at jeg egentlig hellere så en høj afgift på brændstof, da en Porsche som bruges til sommersøndagskørsel på strandvejen kun giver anledning til lille forurening, mens en kæmpe Audi til pendling imellem Slagelse og København er meget værre. Men det er jo rent teori, da vi får at vide at vi ikke kan have for stor forskel på brændstofpriserne i DK og DE.

Hele debatten om Teslaerne har givet mig den nødvendige afklaring. For nu er det i mange tilfælde de selv samme personer som har beskyldt bilafgifterne for at være misundelsesafgifter, som nu vil have afgifter på elbiler, fordi "det kun er rige mennesker der køber dem", mens jeg, som aldrig nogensinde får mulighed for at købe en Tesla, som synes det er helt fint at der laves forskel på luksus elbiler og luksus traditionelle biler.

  • 14
  • 3

Nu må journalisterne altså også snart vågne op og finde nogle troværdige personer der kan fremlægge en realistisk og nuanceret vurdering af fordele og ulemper ved elbiler i Danmark.

Jeg synes hellere at man skulle lave en opinionsundersøgelse af, om hvor meget danskerne har lyst til at sige farvel til for mistede 40 mia. kr afgifter/ år

Og meget af vores velfærdmodel kan vi ikke sige farvel på en kort bane ...

For de fleste danskere vægter det højere at ens mor har det godt på plejehjemmet end at man kan køre i den sidst nye Tesla til ½ pris

  • 8
  • 19

Jens det kan du finde tal på her
http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE...

Og det har som sådan ikke noget med diskussionen at gøre i forhold til registreringsafgift.

En elbil sviner og støjer ikke lokalt, men det er klart at hvis strømmen er produceret forurenende så påvirker det det samlede regnskab. Men det problem skal klares i produktionslaget og ikke ude i forbrugslaget.

  • 15
  • 1

Jeg kan kun give dig fuldstændig ret.

Jeg får virkelig løst til at bo i et andet land, hvis jeg kan find et sted hvor det ikke er en flok gamle druk kammerater der er ministre.

Hvis bare en journalist ville tage denne sag op, der kan kun være tale om bestilt arbejder i skatteministeriet, så inkompetent er der umuligt nogen der kan være hvis det ikke er med fuldt overlæg!

De regner ikke med at der er nogen der gider at undersøge sagen, det ses tydeligt nå de kan få den samme udregning til at blive 450mio. og 650mio.

Er der andre end mig der har l lyst til at gøre noget ved det her?

  • 8
  • 4

Det er sørgeligt at læse dit indlæg.

Hvis der lægges afgift på ELbiler får staten en lavere indtægt end hvis de er fri for afgifter!

Eks. :
Det er godt for vores energi regnskab et du isolerer dit hus, hen hvis der lige blev lagt 200% skat på isolationsmateriale, ville man holde op med at bruge det, for det kunne bedre betale sig at fyre.

  • 4
  • 1

Jeg synes hellere at man skulle lave en opinionsundersøgelse af, om hvor meget danskerne har lyst til at sige farvel til for mistede 40 mia. kr afgifter/ år

Karsten: Det bedste man kan sige om dig er at du er visionsløs. Der er smidt mange mia. ud på leasingmodellen samt beskatningen af små/mikrobiler - det kan sgu ikke være svært at hæve afgifterne på disse for at finansiere afgiftsfrie elbiler. Det behøver ikke koste vores gamle noget velfærd.

  • 12
  • 4

Fuld afgift for forureningsfri biler ville være OK hvis man samtidig forbyder alt salg af biler der luftforurener. Bilindustrien har brug for mere tid til den omstilling end 2020. Det kan måske nås i 2025 hvor nysalg af alle biler med forbrændingsmotor kunne forbydes samtidig med at der kom fuld afgift på elbiler og brint biler (hvis altså brint biler nogensinde kommer). En gradvis overgang fra 2016 til 2025 kunne være løsningen men at have fuld afgift på forureningsfri biler og samtidig accepterer salg af forurenende biler der direkte er årsag til tusindvis af danskeres førtidige død hver år er simpelthen dårlig moral. Det er uetisk at være så ligeglad med luftforureningen og dens utallige ofre her i landet.

  • 1
  • 5

Blot af nysgerrighed:

Er der tabt penge på "leasing-modellen"?
1. Hvilken "leasing-model" er der tale om (der findes adskillige)?
2. Hvorved er tabet opstået (altså målt i forhold til hvilke alternativer)?
3. Er der tale om et ægte, permanent tab, eller blot en likviditetsforskydning?

Indsigt imødeses til en uvidende.

  • 4
  • 0

Og man har jo allerede indført dieseludligningsafgiften til at dække de manglende registreringsafgifter på elbiler. På den konto får de 1 milliard ind om året, så jeg fatter ikke hvorfra de mener, at de "taber" eller "mister" 450 eller 650 millioner henne... ?!?

Som andre har nævnt - de har fundet et tal, som understøtter deres agenda. Hvis de får det igennem, så er jeg meget spændt på, om de så også lige husker at fjerne dieseludligningsafgiften igen. Chancen for det sidste er nok meget lille.

  • 10
  • 1

Jeg synes hellere at man skulle lave en opinionsundersøgelse af, om hvor meget danskerne har lyst til at sige farvel til for mistede 40 mia. kr afgifter/ år

Vi taler om elbiler, ikke 40 mia kr/år. Det er nok ca. 0 kroner hvis man regner alle fordelene med.

Jeg ville gerne se en opinionsundersøgelse af hvor stor en del af befolkningen der mener at der ikke skal være elbiler i Danmark.

Og meget af vores velfærdmodel kan vi ikke sige farvel på en kort bane ...

For de fleste danskere vægter det højere at ens mor har det godt på plejehjemmet end at man kan køre i den sidst nye Tesla til ½ pris

Det er godt nok en vildt forsimplet måde at se tingene på. Det kan jeg også:

"For de fleste danskere vægter det højere at deres børn har en fremtid end at finansministeren skal tisse i bukserne i håb om kortvarigt at få flere penge i kassen."

Hvor kan man få den sidste nye Tesla til ½ pris ?

5-10 år mere med afgift-fritagelse for elbiler ville være nok. (Elon Musk siger 4 år)

  • 7
  • 4

Hvis modellen fra benzinbiler bruges, får man et nedslag på 4000 for hver km mere end 16km/l.
Da den ikke bruger benzin (altså kører uendelig km/l) skal man have penge for at indregistrere den.
Det bliver spændende hvordan de skærer den til...

Ifølge Børsen er Skatteministeriet i øjeblikket i gang med at finde en beregningsmodel, hvor elbilernes elforbrug målt i kilowatttimer omregnes til et fiktivt brændstofforbrug målt i kilometer pr. liter. Derved kommer de udenom det lille problem at de populære elbiler kun bør koste 20.000 kroner i afgift, med den nuværende beregningsmodel.

Det spændende bliver om Regeringen kan finde et flertal til at stemme for denne ændring og hvad den kommer til at betyde for hybridbilerne.

De Konservative har eksempelvis, så sent som den 20. august i år, været ude med beskeden at de ønsker afgiftsfritagelsen forlænget til 2017, hvor de forventer at infrastrukturen omkring elbiler i Danmark vil gøre elbiler med afgift konkurrencedygtige med tidens benzin og dieselbiler.

Derved burde der være et klart flertal, med oppositionen, der ønsker at fortsætte afgiftsfritagelsen i mindst et år.

I den mellemliggende periode kan man passende se på mulighederne for at reformere bilafgifterne. Hvis vi venter med at indføre afgifterne til starten af 2017 vil vi eksempelvis have konkrete erfaringer med mulighederne for roadpricing i Danmark, fra Sund & Bælts eksperimenter, der er beskrevet på http://ing.dk/artikel/nu-testes-betalingss...

  • 5
  • 1

Blot af nysgerrighed:

Er der tabt penge på "leasing-modellen"?
1. Hvilken "leasing-model" er der tale om (der findes adskillige)?
2. Hvorved er tabet opstået (altså målt i forhold til hvilke alternativer)?
3. Er der tale om et ægte, permanent tab, eller blot en likviditetsforskydning?

Indsigt imødeses til en uvidende.

Der er ingen tvivl om at statskassen går glip af mange penge, på grund af leasingmodellen, især fordi en stor del af leasingbilerne ligger på samme høje prisniveauer som Tesla Model S.

  1. Problemet gælder alle leasingmodeller, da leasingselskabet i alle tilfælde kan bede om det der kaldes forholdsmæssig registreringsafgift.

  2. Det betyder konkret at leasingselskabet, i stedet for den fulde registreringsafgift, kun skal betale en lav procentsats af registreringsafgiften i de måneder hvor bilen er i brug. Især importerede biler over 36 måneder slipper billigt. Leasingselskaberne står ofte selv for værdifastsættelsen, som registreringsafgiften beregnes ud fra og den månedlige betaling er blot 0,5 % af den fastsatte afgift.

  3. Den lave procentsats gør at den fulde registreringsafgift aldrig kommer i statskassen, Et problem der kun bliver værre af at de fleste leasingselskaber undervejs kan revidere værdifastsættelsen af egne biler, når en ny leasingperiode starter.

Håber at det ovenstående forklarede leasingmodellen og giver en ide om det tab som statskassen har på modellen. Hvis du ønsker at gå lidt dybere har Skat lavet en ganske god gennemgang, til leasingselskaberne, der viser mulighederne i leasingmodellen. Den kan findes på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2091333

  • 4
  • 1

@Kenneth,

Jeg håber ikke du er under opfattelse af at LA har tænkt sig på nogen måder at kæmpe for miljøet, hverken i form af elbiler eller andet. LA er et kulsort parti der kun tænker på to ting: bundlinjen og skatteletteser til de rige. Alt det her med liberalisme osv. er blot et forsøg på at skaffe vælgere (og det lykkedes jo må man sige).
Deres klimaordfører Villum Christensen er endda så langt ude at han ligefrem benægter menneskeskabte klimaforandringer:

Jeg er ikke LA-mand, men jeg synes det er lidt billigt at nedgøre politikere, der ikke har de store muligheder for at kommentere indlæggene.
Der er flere fejl i dit indlæg.
LA tænker ikke på skattelettelser til de rige, men skattelettelser til alle i nationen.

Villum C. benægter ikke menneskeskabte klimaforandringer, der står faktisk noget helt andet i dit citat, læs det igen. Han har da ret i, at man videnskabeligt set ikke er enig i, hvor stor en del der skyldes menneskelig aktivitet - og hvor meget der skyldes naturlige.
Er du uenig må du gerne sætte procenter på!

Jeg kan ikke se nogen grund til kritik af finansministerens udsagn, har da ret. Er du uenig må det vel betyde, at du ikke ser nogen større grund til at have orden i finanserne?

  • 3
  • 9

efter skatteministeriets sidste (bestillings)arbejde i forbindelse med at udregne provenutabet ved fortsættelse af afgiftfritagelsen af elbiler, har jeg nok en rimelig begrænset tillid, til at de kan finde ud af at foretage en sådan udregning. Det er vel ret nemt at udregne energieffektiviteten for hhv benzin, diesel og ren el, og så sammenligne hvor langt de hverisær kan køre på en given mængde energi. Dette giver dog med garanti en stor fordel til elbiler, så det er nok ikke det de ender ud med.

Som der også er andre der har efterspurgt i denne tråd, så kunne jeg også rigtig godt tænke mig at Ingeniøren tog dette emne op og fik det regnet ordentligt igennem. Både mht det påståede provenutab, miljøbelastning (CO2, NOx?), afledte effekter (støj og partikelforurening?), fremtidig energiforsyning osv.

  • 6
  • 1

Der findes allerede et incitament for at lade sin elbil om natten.
Jeg er kunde hos Modstrøm hvor der er gratis strøm (afgifterne skal stadig betales) mellem 00 og 06 om natten.
Min elbil stater med at lade kl 01 og er færdig senest kl. 05.
Har aldrig set dette som en begrænsning og gør det gerne da jeg bla. har 2 elbiler for at "pudse glorien". Dette gøres bedst ved at lade i det tidsrum hvor der er mest vindmøllestrøm tilgængelig.

  • 9
  • 2

Hvis modellen fra benzinbiler bruges, får man et nedslag på 4000 for hver km mere end 16km/l.
Da den ikke bruger benzin (altså kører uendelig km/l) skal man have penge for at indregistrere den.
Det bliver spændende hvordan de skærer den til.
Måske de skulle regne med l/100km, for at undgå singulariteter.

Hvis man bruger det som udgangspunkt, så kommer regnstykket nok til at se sådan her ud:

Tesla: 4,7 km/kWh http://my.teslamotors.com/forum/forums/how...
CO2 deklaration på dansk strøm: 288 gr per kwh http://www.energinet.dk/DA/KLIMA-OG-MILJOE...
CO2 udledning per forbrændt liter benzin: 2392 gram http://www.ecoscore.be/en/how-calculate-co...

Regne regne, en Tesla er anledning til samme CO2 udledning som en bilder kører 2392/(288/4,7)= 39 km/liter.

4000 kr *(39/24)=100000 kr.

En "billig" Tesla: 650000 kr i dag. 2,8*650000-100000=1,72 millioner med CO2 justerede afgifter.

Tak for kaffe...

Måske fremtiden er at man vender registreringsafgiften på hovedet og er fløjtende ligeglad med prisen på bilen og alene ser på brændstoføkonomien. Så slipper man også for jalousiargumentet.

For hver liter/100 km equivalent en bil forbruger over den første liter skal der betales 40000 i afgifter. Det giver 20000 for de allerbedste elbiler, 60000 for en Tesla, 120000 for de bedste fossilbiler.

  • 5
  • 0

Det bliver spændende om der bliver taget højde for at rækkevidde på en elbil er noget der virkelig koster. Tesla har tidligere produceret en 40kWh ($60.000) og en 60kWh ($70.000) model. De var stort set ens bortset fra rækkevidden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_...
Bemærk at der står med småt at 40kWh modellen aldrig blev produceret, men at der i stedet blev leveret 60kWh modeller med kapacitets begrænsninger. Altså at forskellen var i software alene.

Hvis der kommer 180% afgift på prisforskellen på mellem de to, vil det svare til at have afgift på tank kapaciteten på benzinbiler.

  • 2
  • 0

I dag beregnes "forbruget" for hybridbiler på følgende måde:
Man lader bilen helt op og kører en nærmere defineret profil indtil batteriet er tomt. Derefter køres der så langt man kan på en liter brændstof.
Den totale kørte distance er dermed tallet der bruges for x antal kørte km/l.
En elbil kan ikke køre nogen steder på en liter brændstof, så dermed er distancen på el et udtryk for antal "km/l" (bemærk ingen singularitet her).
Reg. afgiften er 105% af de første 79kkr og derefter 180% af resten.
Der ydes en rabat på (pt) 4000 kr/(km/l) bilen kan kører udover 16 km/l for benzin og 18 km/l for diesel.
Denne rabat ændres til 1000 kr/(km/l) udover 18 km/l og 20 km/l i forslaget.

Hvis man nu per 1/1-16 indfører denne rabat gradvist med først de nuværende 4000 i 2016, derefter 3000 i 2017, 2000 i 2018 og 1000 i 2019, så får man en gradvis overgang til den samme afgift.
Der giver følgende priser:
Tesla 70D: 2015: 650; 2016: 675; 2017:675; 2018: 816; 2019: 1281
Tesla P90D: 2015: 1000; 2016: 1025; 2017: 1025; 2018: 1571; 2019: 2148
eUp: 2015: 186; 2016: 211; 2017: 211; 2018: 211; 2019: 269
eGolf: 2015: 295; 2016: 320; 2017: 320; 2018: 322; 2019: 537
i3: 2015: 280; 2016: 305; 2017: 305; 2018: 337; 2019: 524
i3 REX: 2015: 336; 2016: 336; 2017: 336; 2018: 419; 2019: 608

I ovenstående har jeg taget udgangspunkt i en fast pris ab. fabrik - men dette er jo nok ikke tilfældet.

Startpriserne er taget ud fra hukommelsen og kan være lidt ved siden af, men billedet er klart - de første par år er det "blot" minimums afgiften på den 20k + moms der kommer på, for derefter at ende på ca. en fordobling af prisen på bilerne i 2019.

Dette var blot min tanke på hvordan man kunne få en gradvis overgang. Den er rimelig simpel, så derfor er det nok en anden der vælges... ;-)

  • 3
  • 0

Har netop gennemlæst hele den givende korrespondance. Ønsker bare at udtrykke min store ærgelse over, at der ikke er fokus på det faktum, at regeringen, ved at fjerne afgiften allerede nu, ødelægger udbygningen af ladenetværket i Danmark. Hvis de derimod vedtog endnu nogle års afgiftsfritagelse, så kunne den nuværende sunde konkurrence imellem Clever og EON sikre et veludbygget ladenetværk - også i mere afsides områder af lille Danmark.

  • 3
  • 0

Tak for info.
Men den "leasing-model" som du refererer til og linker til er forholdsmæssig registreringsafgift, populært betegnet Flexleasing.
Det er en model der primært er relevant for halvgamle, dyre biler der forventes at have stort værditab, bl.a. fordi det danske bilmarked er meget lille ift. det europæiske.
Det klassiske alternativ for sådanne biler er derfor, at bilen købes brugt fra udlandet, og efter brug re-eksporteres med tilbagebetaling af 85% af de på eksport-tidspunktet beregnede afgift.

Og det er da vist derfor også forholdsmæssigt ret få leasingbiler der anvender den. Langt de fleste leasing-biler er vel klassisk, operationel eller finansiel leasing af nye biler.

Jeg ser intet der belyser, at DK har lidt et stort tab ved "leasing-modellen". Jeg anerkender derimod, at EU's krav til DK om at reelt muliggøre "det indre marked" for bilhandel gennem Flexleasing, har medført at et vist antal biler nu betaler lidt mindre i afgift end ellers. Primært fordi de slipper for en handelsbegrænsende ekstra-konfiskering af 15% registreringsafgift ved re-eksport.

Har du anden viden/andre tal om samfundet store tab ved "leasing-modellen" er de særdeles velkomne.

  • 1
  • 0

Det er skønt at se hvor mange kommentarer der kommer ind i denne debat, det siger meget om den stigende interesse for el-biler generalt.

Min kommentar er at regeringen narrer sig selv hvis de tror at de får flere penge i kassen ved at lægge afgifter på el-biler.
2015 før afgifter, totalt salg af el-biler ca. 2000 med en gennemsnits indbetaling af moms til staten på Dkr. 100K per bil, da langt de fleste er Tesla. Det beløber sig til ca. Dkr. 200 millioner.

2016 efter afgifter: totalt salg af el-biler........forsvindende få. Moms indbetalinger til staten et stort rundt nul.

Undskyld de meget runde tal, i fanger pointen.

  • 8
  • 1

Et alternativ kunne være at lade elbiler koste den fulde pris allerede i dag, mod tilgengæld at man droppede tilskudene til hhv benzin og diesel.

Eller: man kunne anerkende den helt almindelige dansker som bruger bilen til at komme på arbejde køre børnene i skole købe ind. Og helt afskaffe den tåbelige og skæve bilafgift, for alle biler under 120kW. Vognparken ville forny sig selv, for nye biler er mere energirigtige og forurener mindre - og folk ville få den bil de rent faktisk har brug for, for at fungere i dagligdagen.

Jeg kører selv i en 7 år gammel bil der forurener sikkert med 20x så mange partikler som den jeg ville anskaffe hvis vi havde svenske/tyske tilstande. Hvem vinder på det?

  • 1
  • 0

"Min kommentar er at regeringen narrer sig selv hvis de tror at de får flere penge i kassen ved at lægge afgifter på el-biler."

Med mindre salgspriserne på el-biler (før skat) falder dramatisk vil der ikke blive købt flere el-biler efter pålæg af registreringsafgift. Sådsn. Ikke mere el-bil pjat. Det handler ikke om penge i statskassen men om at forhindre nye tider. Det er noget ideologisk og her passer ethvert tiltag der reducerer forurening og salg af fossiler ikke ind.

  • 2
  • 3

Sådsn. Ikke mere el-bil pjat. Det handler ikke om penge i statskassen men om at forhindre nye tider. Det er noget ideologisk og her passer ethvert tiltag der reducerer forurening og salg af fossiler ikke ind.

Det er nok lige diabolsk nok...

En mere "sympatisk" læsning er troen på at 1) de generelle direkte økonomiske rammevilkår for erhvervslivet objektivt er hvad som tæller for landets økonomi og 2) at det første punkt er den afgørende faktor for borgernes velfærd. Det kombineret med velplacerede og (økonomiske) -afgrænsede "godbidder" til svingvælgerne på især sygehusområdet forklarer ret godt regeringens politik.

Jeg kunne opliste en helt række ting der taler imod den første antagelse og en helt række ting som jeg er sikker på at de fleste ville være enige om ikke er korrekt i den anden antagelse. Men det er "blot" uenighed om politisk prioritering og kræver ikke uvilje imod fremskridt på miljøområdet.

  • 0
  • 0

Raymond.
Ifølge min forståelse af debat-normer, så er det dig der må have nogle tal, for det er dig der fremsætter følgende udsagn: "Der er smidt mange mia. ud på leasingmodellen". Det udsagn må du vel have noget belæg for?

Jeg har ikke nogle tal for hvad der er "smidt ud på leasingmodellen", for jeg er blot en almindelig person der ejer min egen bil. Og så er jeg økonom og har viden om skat.
Og jeg har da også sat mig grundigt ind i leasing - herunder flexleasing - fordi jeg har regnet på om der er nogle leasingmodeller der kan være noget for mig. Det er jeg så kommet frem til ikke kan svare sig for mig.

Det der trigger mig til at kommentere dit og flere andres udsagn er, at jeg simpelthen ikke kan forstå hvordan I helt konkret - faktuelt og økonomifagligt forsvarligt - kommer frem til at der er et tab. For tab/gevinst vil altid være i forhold til et alternativ. (og ja - det skal være økonomifagligt. For udsagnene jeg kommenterer på drejer sig om økonomi - ikke om teknik).

Jeg har - i øvrigt - også svært ved at forstå hvordan I mener at der er "tab på mikrobiler". Som jeg umiddelbart husker det har vi ikke ændret ret meget på registreringsafgift-modellerne de sidste mange år - bortset fra nogle fradrag for sikkerhedsudstyr og god brændstoføkonomi. Så der har vel altid været betalt relativt mindre afgift jo billigere bilerne er. Det følger vel alene af at registreringsafgift beregnes med en trappemodel.

Jeg skal gerne gentage to af mine spørgsmål:
2. Hvorved er tabet opstået (altså målt i forhold til hvilket alternativ)?
3. Er der tale om et ægte, permanent tab, eller blot en likviditetsforskydning?

Lad os bare holde os til "leasing-modellen".
Så svar gerne med henvisning til en - gerne hjemmelavet - model/beregning mv., hvor man for en årrække på fx 10 år kan se tab - belyst som forskel på "udgangspunktet" og "leasingmodellen".

PS:
Jeg anerkender i øvrigt - som en løs sidebemærkning - at der er grund til at være kritisk over for Finansministeriets vurderinger af hvad samfundet - alt andet lige - økonomisk set - taber hver gang nogen køber en Tesla. Dette tab er så beregnet i forhold til hvilken bilkategori Finansministeriet skønner, at en person med så mange penge til rådighed i stedet ville have valgt. Det kunne fx være en BMW 520/530.
De beregninger ser til gengæld umiddelbart - denne gang - ud til at være fagligt holdbare. Alt andet lige.
Og som jeg forstår det, så postulerer Finansministeriet ikke, at beregningerne belyser forskelle på hvordan lokalmiljøet hhv. klimaet potentielt påvirkes ved de to alternativer.

  • 2
  • 1

hjemmelavet - model/beregning

Tjah, her er en klodset start : http://www.danskelbilalliance.dk/Viden%20o... "Derfor er statens reelle tab på en Tesla 310.000 kr. eller derunder"

300.000kr * 1.000 Tesla = 300mio kr ved fuld forskydning fra privat benzinbil og egen ejerskab (ikke leasing)
Dertil 150.000kr * 1.000 småbil = 150mio kr for Nissan Leaf og BMW i3 (500 styk hver)
Det er årlige salgstal fra http://www.danskelbilalliance.dk/Statistik... , men kurven er (var) kraftigt stigende.
Leasing-tågen kræver en stærkere økonomi-laser at se igennem for at gætte det reelle tab, men det vil nok være lavere end ovenfor.

Men hvis en afgiftstrappe først ER indført, vil en venstrefløjsregering næppe afvikle en progressiv afgift på elbiler, men fortsætte et sådant system hvor de dyreste elbiler har højere procentafgift mod til gengæld at lade billigere elbiler slippe med lav procentafgift.
Det betyder i praksis at Tesla fortsætter med at have lavt salg i Danmark (også Model 3), og at nuværende ejere har sikret sin brugtværdi mange år ud i fremtiden.

  • 3
  • 0