Civilingeniør skriver bog om sin passion for kunderelationer
Der skulle gå næsten 12 år, fra han begyndte, og indtil civilingeniør Martin Georg Houlberg Jensen omsider kunne sætte det sidste punktum i sin bog 'Få succes med CRM', der netop er udkommet.
Bogen handler om ledelse af kunderelationer og bygger på 20 års erfaring inden for en branche, der normalt ikke er befolket af ingeniører – og i hvert fald ikke ingeniører, der vælger at skrive en casebaseret fagbog om området.
Står din karriere i stampe? Tjek jobmulighederne på Jobfinder
Når jeg har været ude hos en kunde og har fået tingene til at gå op i en højere enhed, er jeg da tæt på at gå i ekstase.
-- Martin Jensen, civilingeniør, markedschef i SuperOffice og forfatter til bogen, 'Få succes med CRM'.
Men skrives skulle den, så andre – ikke mindst ingeniører – kunne få øjnene op for, hvor store gevinster der er i at beskæftige sig med kunderelationer, forklarer han:
»CRM kan virke uhyggeligt tørt, firkantet og farligt, og derfor er det fantastisk at se, hvor givende og interessant det kan blive for almindelige medarbejdere, fordi det handler om hele den måde, du tænker kunder og håndterer kunder på. CRM er et får i ulveklæder - fantastisk behageligt, udbytterigt og ikke spor farligt,« fastslår Martin Jensen, der til daglig er markedschef i SuperOffice Danmark, som sælger software til salgsstyring.
Læs også: Alle selvstændige ingeniører bør skrive en bog
Kimen til det, som Martin Jensen kalder sin passion for kunderelationer, blev lagt tilbage i begyndelsen af 1990’erne, hvor han som studerende etablerede sit eget lille it-firma og fandt ud af, hvad det vil sige at tage kontakt til kunder, følge op og skaffe nye opgaver.
Ingeniørstudiets analytiske tilgang til problemløsning har hjulpet ham i sit arbejde med CRM og såmænd også i forbindelse med skriveriet, fordi han er i stand til at overskue et omfattende område og skære det ud i små bidder, så det bliver nemmere at forstå.
Martin Jensens begejstring for kunderelationer skyldes primært to ting. For det første, at han trives bedst i samspillet med andre, og for det andet, at han ser det som noget nær en universalløsning for enhver organisation:
»Jeg er nok meget ekstrovert, hvilket vist er atypisk for civilingeniører, og holder af teamarbejde, hvor man sammen gør noget godt for både medarbejdere og kunder. Jeg ser CRM som løsningen på alle former for problemer og opgaver i en virksomhed,« forklarer Martin Jensen.
Læs også: Teamarbejdets paradokser
Som eksempel nævner han personaleafdelingen, som kan arbejde anderledes målrettet, hvis de behandler medarbejderne som kunder:
»Mange HR-afdelinger er allerede i gang på den måde, at de hjælper medarbejderne med at lave karriere- og uddannelsesplaner, ligesom de kan sørge for at skole sælgerne i nye produkter, inden de kommer på markedet,« eksemplificerer han.
På den måde kommer CRM-tanken ind under huden på folk, som derfor naturligt fører CRM-tankegangen videre i deres forhold til kunderne:
»Det er præcis den slags, der gør mig begejstret: Når jeg har været ude hos en kunde og har fået tingene til at gå op i en højere enhed, er jeg da tæt på at gå i ekstase,« siger Martin Jensen med et glimt i øjet.
Læs også: Det ser chefen efter på din LinkedIn-profil
Som nævnt har bogen været undervejs i knap og nap 12 år. Det skyldes nu primært, at den har fået lov at ligge i skuffen i lange perioder, afbrudt af ’et par gevaldige skriveture’, som forfatteren udtrykker det.
Og så kunne man jo godt tro, at den var blevet forældet, men sådan hænger det desværre ikke sammen, mener forfatteren:
»Det mest skræmmende er ikke, at jeg har været 10-12 år om at skrive den, men at indholdet og metoderne stadig er højaktuelle,« konkluderer Martin Jensen.
