Cityringen bliver forsinket til efteråret – testkørsler trækker ud
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cityringen bliver forsinket til efteråret – testkørsler trækker ud

Illustration: Metroselskabet

Den københavnske Metro Cityring, som skulle være begyndt at køre med passagerer sidst i juli, bliver nu forsinket to måneder, til slutningen af september.

Det meddeler Metroselskabet, som begrunder forsinkelsen med overskridelsen af deadlines i slutningen af marts fra entreprenøren på byggeriet, Copenhagen Metro Team.

En uddybende orientering til Metroselskabets ejere blev i går oversendt til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget i Folketinget.

Overskridelserne har betydet, at testkørsler er blevet forsinket i en grad, så det ikke længere er realistisk at begynde at køre på det varslede tidspunkt.

»Selv om det i det store billede er mindre ting, der mangler, har det desværre vist sig at være for meget til, at det er realistisk at indhente det forsinkede arbejde«, siger Metroselskabets direktør, Henrik Plougmann Olsen, ifølge en pressemeddelelse.

Ny åbningsdato meddeles i juni

Allerede i april varslede Metroselskabet, at der kunne blive tale om en ny forsinkelse. Det er den anden af slagsen siden byggeriet begyndte.

Læs også: Metro-entreprenør missede deadline: Nu står ny linje til 25 mia. kr. til forsinkelse

Dengang lovede selskabet at give nærmere besked i juni, men det er altså rykket frem. Selskabet vil dog fortsat give en orientering om den præcise åbningsdag i næste måned.

I pressemeddelelsen antyder Metroselskabet, at der er risiko for nye forsinkelser til trods for, at der er tale om »en opdateret og realistisk tidsplan.« Det afhænger af Copenhagen Metro Team og Hitachi Rail STS, som forestår de mange test.

Herefter skal sikkerheden godkendes af først assessoren - en uafhængig rådgiver - og siden Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

»En åbning ultimo september kræver dog fortsat, at begge entreprenører arbejder konstruktivt med og medvirker til at levere et kvalificeret grundlag for den endelige sikkerhedsgodkendelse«, skriver Metroselskabet.

Ni måneders forsinkelse i alt

Forsinkelsen kommer til at koste 165 millioner kroner, eller ½ procent af anlægsbudgettet.

Det skyldes blandt andet tabte passagerindtægter og forlænget prøvedrift, angiver Metroselskabet.

Med den nye forsinkelse er Cityringen blevet forsinket i samlet ni måneder i forhold til den oprindelige tidsplan fra 2010. I alt er projektet blevet 10,5 procent dyrere siden den kontraktindgåelsen i januar 2011.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først