Chipkrise: Danske vognmænd risikerer at mangle lastbiler

Plus20. maj 2021 kl. 11:521
Chipkrise: Danske vognmænd risikerer at mangle lastbiler
Illustration: Scania.
Global mangel på elektronikkomponenter og høj efterspørgsel på nye lastbiler med Euro 6-motorer, der overholder nye miljøzonekrav, giver lange leveringstider på lastbiler i Danmark.
Artiklen er ældre end 30 dage

En ubehagelig overraskelse er måske i vente for mange danske vognmænd. Fra 1. januar 2022 er det kun lastbiler med Euro 6-motorer eller eftermonteret partikelfilter, der må køre i miljøzoner i de store danske byer. Derfor har mange vognmænd behov for at skifte ud i lastbilflåden.

Men det kan vise sig at blive en yderst nervepirrende oplevelse at blive klar til de nye miljøzonekrav, især hvis vognmændene ikke allerede har lagt en bestilling hos en lastbilproducent.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
1 kommentar.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
20. maj 2021 kl. 13:51

Ja. Volvo og Scania er bekymret for højere modtryk, men der er jo også filter på Euro 6 bilerne. Man kan godt eftermontere partikelfilter på Euro 4 og 5 biler uden problemer, men den rigtige løsning er i mange tilfælde at erstatte den originale SCR potte med et kombineret partikelfilter og SCR system som ikke kræver mere plads. (da pladsen ofter er udfordringen når det skal eftermonteres filter) Det har Purefi A/S udviklet til både Volvo og Scania biler.