Chipkrise: Bilproducenter dropper udstyr for at holde produktionen kørende

Plus11. maj 2021 kl. 10:5520
Chipkrise: Bilproducenter dropper udstyr for at holde produktionen kørende
Peugeot udskifter midlertidigt det digitale instrumentbræt i sin 308-model med et analogt på grund af manglen på mikrochips Illustration: Peugeout.
Ekstra store skærme, navigationsystemer og digitale sidespejle bliver droppet for at holde samlebåndet kørende på bilfabrikker. Forbrugerelektronik er nu også i fare.
Artiklen er ældre end 30 dage

Siden efteråret er der blevet produceret væsentligt færre biler på verdensplan som følge af en akut mangel på mikrochips i form af processorer og hukommelseschips. Det har betydet flere lukkedage om ugen hos eksempelvis Volvo, VW, BMW og Ford.

Nu forsøger Nissan, Renault og Ram – tidligere kendt som en Dodge pickup – at løse den voksende mangel på chips ved at skære ekstraudstyr fra i nye biler. Hvor det indtil for nylig har været standard med et digitalt bakspejl i Ram-pickups, bliver det nu sløjfet.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
20 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
20
15. maj 2021 kl. 19:02

60 milliarder kroner er intet i EU sammenhæng. Covid-19 har kostet mere - bare i Danmark. Så vi vil næppe opdage det på skatteregningen.

Det bliver nok minimum af hvad EU bliver nødt til betale i støtte til chip produktion i EU årligt, men du burde da blive politiker når du så gerne vil smide skattekroner væk. Det er nok omkring det årlige beløb Singapore brugte da de prøvede at blive førende inden for chip produktion, og dengang var en ny Fab meget billigere end i dag. Omkring hvert fjerde år fordobles prisen på det udstyr man skal bruge i en ny Fab. Man går ikke lige hen og etablerer sig som stor chip producent. Det er en vanvittig dyr industri, som bare til R&D vil kræve milliarder årligt, hvis man vil være med inden for det sidste nye.

19
15. maj 2021 kl. 18:45

Nu er chip mangel ikke noget nyt, men noget der sker med års mellemrum, nu har det så ramt bilindustrien ekstra hårdt denne gang. Men til andre tider er der stor overkapacitet hos chip producenterne. Så at satse blindt på at bygge en chip produktion op i Europa på grund af en midlertidig mangel på chips kan blive en meget dyr fornøjelse, som vil kræve store tilskud fra EU og dermed skatteyderne.

60 milliarder kroner er intet i EU sammenhæng. Covid-19 har kostet mere - bare i Danmark. Så vi vil næppe opdage det på skatteregningen. Det bliver renterne fra COVID-19, som ødelægger pengepungen.

I forhold til indsatsen mod Covid-19, så vil det være meget fornuftigt, at lave en chip fabrik i EU, alene for at afhjælpe komponentmanglen hos VW.

17
15. maj 2021 kl. 18:24

De fleste processorer i en bil kræver ikke den seneste chip teknologi, og vil måske endda være for dyrt, at fremstille i moderne teknologier. Det gælder meget embedded elektronik.

Der har du 100% ret.

Det er fint, hvis det også er muligt med masseproduktion, men det er vigtigt, at man også billigt, og med stor automatik, kan fremstille chips uden der skal produceres en million

Nu er skal der faktisk bruges millioner af de forskellige chips i bilindustrien, men for en Fab er det meget let at omstille til et anden chip design, så længe det i den nm størrelse de laver.

Nu er chip mangel ikke noget nyt, men noget der sker med års mellemrum, nu har det så ramt bilindustrien ekstra hårdt denne gang. Men til andre tider er der stor overkapacitet hos chip producenterne. Så at satse blindt på at bygge en chip produktion op i Europa på grund af en midlertidig mangel på chips kan blive en meget dyr fornøjelse, som vil kræve store tilskud fra EU og dermed skatteyderne.

18
15. maj 2021 kl. 18:25

Så skal man starte et helt nyt firma, for hvis man vil have det sidste nye inden for nm, så er det Intel, Samsung og TSMC, hvor Intel som sagt er omkring 4 år bagud med deres nm størrelse og TSMC er foran og vil starte en ny Fab der producerer I 3nm størrelse i år eller næste år. Intel og Samsung producerer hovedsageligt deres egne chips, og kun bruger overskuds kapacitet til at producere for andre, mens TSMC producerer til mange forskellige kunder.

Både Intel og Samsung har ikke interesse i, at tilbyde fremstilling for konkurenter. Det, vi har brug for i EU, er ikke Samsung og Intel, men en virksomhed der producere til mange forskellige kunder, og kan opfylde europædiske virksomheders behov. Det kunne være TSMC. Hvis der gives EU tilskud, så bør det være under forudsætning af, at enhver kunde skal kunne få fremstillet chips på fabrikken, så den er en service til alle virksomheder. Dette vil sandsynligvis gøre Intel mindre interesseret. Jeg tror, at vi skal passe meget på med USA ejede virksomheder, da de også styres lovgivningsmæssigt fra USA, og reelt vil USA kunne forbyde produktionen fra bestemte virksomheder som ikke falder i amerikanernes smag.

16
15. maj 2021 kl. 18:07

Jeg syntes dog, at vi her i europa, skal satse på andet end ren masseproduktion af en enkelt chip

En chip Fab laves normalt til at producere chips i en bestemt nm størrelse, men der producerer de så de processorer kunderne ønsker. Lige nu er Apple den største aftager af chips fra TSMCs 5nm Fab.

som er meget omstillingsvenlig

En chip Fab er omstillingsvenlig, så længe du bestiller chips i den nm størrelse Fab'en er lavet til. Du afleverer bare et design du gerne vil have lavet.

Måske er endda bedst med en uafhængighed af de førende chipproducenter

Så skal man starte et helt nyt firma, for hvis man vil have det sidste nye inden for nm, så er det Intel, Samsung og TSMC, hvor Intel som sagt er omkring 4 år bagud med deres nm størrelse og TSMC er foran og vil starte en ny Fab der producerer I 3nm størrelse i år eller næste år. Intel og Samsung producerer hovedsageligt deres egne chips, og kun bruger overskuds kapacitet til at producere for andre, mens TSMC producerer til mange forskellige kunder.

Generelt kan man sige at det er meget svært og meget dyrt at starte et nyt chip firma. Singapore prøvede for nogle år siden at blive førende inden for chip produktion, men mislykkedes på trods af stor hjælp fra Singapores regering.

15
15. maj 2021 kl. 18:04

Allerede tilbage i 2014 var der over 100 styreenheder I en almindelig bil. Alt i bilen er efterhånden blevet digitaliseret og der sidder over 100 processorer i en helt almindelig bil med forbrændingsmotor.

De fleste processorer i en bil kræver ikke den seneste chip teknologi, og vil måske endda være for dyrt, at fremstille i moderne teknologier. Det gælder meget embedded elektronik.

Jeg tror, at det vi skal satse på i EU er en omstillingsvenlig produktion, der muliggør små produktioner, og som er egnet for europædiske virksomheder, der ønsker at fremstille deres egne chips. Det er fint, hvis det også er muligt med masseproduktion, men det er vigtigt, at man også billigt, og med stor automatik, kan fremstille chips uden der skal produceres en million. Mange chips, blive der kun fremstillet få tusind af om året.

13
15. maj 2021 kl. 17:40

Øh, hvad? €8 mia er alligevel nok til at han vil kigge på det? Hvem ville ikke bygge en fabrik på et vilkårligt kontinent hvis de fik 8 mia euro i støtte? Hvorfor skal Intel have EU-støtte til produktion i Europa? Intel, som systematisk har ødelagt AMD, der faktisk havde produktion i Dresden... Det håber jeg da virkligt ikke sker bare fordi VW mangler nogle processorer pga dårlig planlægning.

Der er nok andre end Intel der er villige uden så stor støtte.

Jeg syntes dog, at vi her i europa, skal satse på andet end ren masseproduktion af en enkelt chip, men det vil være fint med en fabrik der er lavet til at producere mindre serier - altså, som er meget omstillingsvenlig, og hurtigt kan sættes til at producere andre chips, eller skifte produktionen, og samtidigt i en ny teknologi, samt er egnet til at producere prototyper. Måske er endda bedst med en uafhængighed af de førende chipproducenter, så alle ligeligt kan få fremstillet chips der, uden det styres af stor producent med egne økonomiske interesser, der måske ikke ønsker at fremstille konkurenternes chips. En Intel virksomhed, vil sandsynligvis kun producere Intel chips, og vil ikke ønske at producere chips udviklet af uafhængige virksomheder i EU. Selvom UK har meldt sig ud af EU, så kan ske at de også er villige til at komme med i det - UK har mange gode chipudviklere, og en god undervisning indenfor elektronik og chip design.

12
15. maj 2021 kl. 16:19

Nu bruger VW nok ikke Intel chips, medmindre de da vil lave ARM processorer

Nu er Intel jo faktisk ved at købe ARM så mon ikke de gerne vil producere deres chips? ?

11
15. maj 2021 kl. 13:30

Svend, du vil elske mine Ford T'er. Der er end ikke speedometer i de to (nyeste) af dem! Eller gearstang i nogen af dem. Eneste elektronik er tændingsanlægget, som består af 4 summerspoler, 16 magneter på svinghjulet, en spolekrans med 16 spoler og en timer. At automativt højdepunkt i 15 millioner eksemplarer der løste opgaven at transportere folk fra A til B. Siden er pålideligheden gået ned ad bakke med tilføjelsen af diverse "forbedringer". Keep it simple, stupid! (troll elementer kan forekomme :-) )

10
14. maj 2021 kl. 20:29

Øh, hvad? €8 mia er alligevel nok til at han vil kigge på det? Hvem ville ikke bygge en fabrik på et vilkårligt kontinent hvis de fik 8 mia euro i støtte?

Hvis man vil have sidste nye teknologi, så koster en ny fab omkring 20 milliarder $.

Problemet er bare at Intel ikke har sidste nye teknologi, men er cirka 4 år bagefter de førende chip producenter, så det ville være en dårlig forretning at give Intel de penge.

Det håber jeg da virkligt ikke sker bare fordi VW mangler nogle processorer pga dårlig planlægning

Nu bruger VW nok ikke Intel chips, medmindre de da vil lave ARM processorer og det er lige så meget underleverandører til VW der ikke kan skaffe chips.

9
14. maj 2021 kl. 18:59

Der er stoppet alt for meget elektronik og automatik ind i bilerne nu, så man som fører føler sig magtesløs og umyndiggjort.

Det er noget der startede for 40 år siden.

Jeg vil gerne have et rigtigt speedometer lige foran mig

Det rigtige speedometer du gerne vil have foran dig, får hastigheden overført digitalt.

Allerede tilbage i 2014 var der over 100 styreenheder I en almindelig bil. Alt i bilen er efterhånden blevet digitaliseret og der sidder over 100 processorer i en helt almindelig bil med forbrændingsmotor.

Visse funktioner er smarte at styre fra en skærm, mens andre er mere sikre at styre med en knap medens man kører.

Selv den knap vil sandsynligvis kræve en chip, for det er den billigste måde at overføre et signal eller en ny indstilling.

Automobilelektronik + Software | Elektronik und Software beherrschen Innovationen im Auto | springerprofessional.de https://www.springerprofessional.de/automobilelektronik---software/antriebsstrang/elektronik-und-software-beherrschen-innovationen-im-auto/6561802

8
14. maj 2021 kl. 12:57

Har du tænkt over hvorfor mobilerne har en knap på siden til lydstyrken? I stedet for at det styres fra skærmen.</p>
<p>Visse funktioner er smarte at styre fra en skærm, mens andre er mere sikre at styre med en knap medens man kører.

I Tesla model 3 styres vigtige funktioner da også med fysiske knapper på rat og stilken. Det eneste der mangler er styring vinduesvisker funktionen, hvilket også er irriterende. Man kan dog bruge voice kommandoer til det.

Styring af temperatur, musik, navigation sker på skærmen men det er ikke essentielle funktioner for din kørsel. Den slags indstiller du når der er overskud.

3
11. maj 2021 kl. 23:33

Angiveligt skulle Intels topchef, Pat Gelsinger, havde sagt til EU-Kommissionen, at Intel er klar til europæisk produktion, hvis der følger 8 mia. euro, svarende til omkring 60 milliarder danske kroner, med i EU-støtte

Øh, hvad? €8 mia er alligevel nok til at han vil kigge på det? Hvem ville ikke bygge en fabrik på et vilkårligt kontinent hvis de fik 8 mia euro i støtte? Hvorfor skal Intel have EU-støtte til produktion i Europa? Intel, som systematisk har ødelagt AMD, der faktisk havde produktion i Dresden... Det håber jeg da virkligt ikke sker bare fordi VW mangler nogle processorer pga dårlig planlægning.

2
11. maj 2021 kl. 20:56

Enig. Der er stoppet alt for meget elektronik og automatik ind i bilerne nu, så man som fører føler sig magtesløs og umyndiggjort. Tesla synes jeg er en rigtig flot bil. Udefra - men når jeg ser den indvendig forsvinder lysten til at købe den. Jeg vil gerne have et rigtigt speedometer lige foran mig, og ikke en stor skærm midt i bilen. Osv.

1
11. maj 2021 kl. 17:05

Mange af disse display og funktioner man kan vælge på en skærm og delvis fra alle stilkene omkring rattet er for mig overflødige eller forvirrende.

Jeg frygter den dag, jeg ved et uheld, kommer til at sikkerhedslåse bilen. Instruktions bogen ligger nemlig inde i bilen.

En anden dag var skærmen gået i sort, fordi jag havde ventet for længe med et eller andet tændt. Så den kom først tilbage efter jeg havde stoppet helt, låst dørene og tændte igen senere.

På mig virker mange af de funktioner og displaymuligheder noget overdrevne, og er vel puttet ind, fordi det var muligt, med alle sensorerne og computeren til at bearbejde og vise et eller andet. Når der er frit valg på alle hylder kan kreative sjæle finde på hvad som helst.