Cheferne mangler viden om automation
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Cheferne mangler viden om automation

Mere moderne industri og flere arbejdspladser i Danmark er et af folketingsvalgets temaer. De fleste fagfolk er enige om, at det kræver flere robotter og mere avanceret automation i danske industrivirksomheder.

Men noget kunne tyde på, at virksomhedslederne ikke er helt opdaterede, når det gælder de teknologiske muligheder.

Det viser en rundspørge, som Ingeniøren har foretaget i samarbejde med IDA. Her har vi spurgt 1.110 medlemmer af Ingeniørforeningens Industriudvalg, som alle er ansat i industrien.

Et af spørgsmålene gik på, hvor stor en barriere manglende viden om automatisering hos ledelsen var, for at nye projekter blev gennemført. Man kunne vurdere problemet på en skala fra 1 til 10, hvor 10 var en meget stor barriere.

Hos Elos Medtech Pinol er robotter blevet en del af hele virksomhedens produktionsstrategi. På langt sigt skal alle manuelle processer overtages af robotter. Illustration: Bjørn Godske

Læs også: Den automatiske fabrik i Gørløse

Her svarede 36 procent af de adspurgte, at manglende viden hos ledelsen var en mellemstor barriere, mens hele 23 procent mente, at det var en stor barriere.

Kurt Nielsen, der er centerchef for robotteknologi på Teknologisk Institut, kan godt genkende problemet:

»Det er noget vi hører, når vi taler med virksomheder. Problemet kan deles op i to, hvor det ene meget konkret handler om, hvad der kan lade sig gøre rent teknologisk, mens det andet handler om, hvilken værdi det kan skabe for virksomheden,« forklarer han.

Med hensyn til det rent teknologiske er det Kurt Nielsens opfattelse, at mange virksomhedsledere ikke er godt nok klædt på til at udfordre deres normale leverandører af teknologiske løsninger. Et af problemerne er, at udviklingen går ufattelig stærkt:

»Måske havde man meget godt styr på, hvad der var på markedet af nye løsninger for to-tre år siden, men den viden er i dag nærmest forældet,« siger Kurt Nielsen.

Det andet – og måske større problem – er, at de nye teknologiske løsninger kan give nogle afledte effekter, som kan være svære at overskue rent økonomisk:

»Det kan være svært at værdisætte, hvis ny teknologi for eksempel kræver, at dine varer kan leveres på en anden måde, en anden arbejdsgang i produktionsprocessen, en anden lagerbinding eller time-to-market,« siger Kurt Nielsen.

Læs også: 5 ansatte – og 22 robotter

Også hos Dansk Automationsselskab (Dau) genkender man den manglende kommunikation mellem dem, som foreslår automationsprojekter, og dem, som skal godkende udgiften. Det siger Frank Faurholt, der er formand for Dau og salgsdirektør for Siemens Danmark:

»Automation skal ikke ses som endnu en udgift, som produktionen nu igen kommer og kræver – automation skal tænkes ind i virksomhedens overordnede strategi. Derfor skal ledelsen forstå, at automation er en del af virksomhedens overordnede produktionsstrategi.«

Her er det ofte et problem med de forskellige ‘sprog’, som der tales i hhv. produktionsafdelingen og hos ledelsen:

»Toppen af virksomhederne er jo ofte økonomer med fokus på salgsstrategier og markeder. Derfor skal ingeniørerne i de forskellige tekniske afdelinger lære at sætte kroner og øre på projekterne og argumentere for for eksempel bedre kvalitet og time-to-market,« siger Frank Faurholt, som ser en udvikling i samfundet generelt, hvor industriproduktion igen er kommet på den politiske agenda.

På Teknologisk Institut afholdes kurser for produktionschefer og opefter, hvor de kan få en grundlæggende forståelse for automation. Tilsvarende afholdes der kurser for automations-projektledere, hvor de kan få en bedre forståelse for, hvordan virksomhedens økonomi hænger sammen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har arbejdet som automatik-programmør i 14 år og kan genkende problemet.
Man skal nogle gange bruge meget tid på at forklare kunden hvad maskinen kan, og hvordan den gør det.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har hørt "kan man...."

Det vigtige er at automatik-sælgere også forstår at fortælle kunden hvad man kan, uden at få kunden til at føle sig som en idiot.
Desuden skal man huske at "det nyeeste indenfor...." skræmmer nogle kunder, det er bange for at det er for dyrt, og de vil hellere have noget "gammeldags", der er gennemprøvet. Oftest er det lettest at vise dem en eksisterende linie.

  • 0
  • 0

Rigitg mange, selv blandt de helt store virksomheder, investerer enten slet ikke, eller langt fra nok i modernisering og fornyelse af deres produktionsapparat.
Der kan være flere årsager til dette, men næsten altid baseret på en kortsigtet idé om afkastmaksimering eller en idé om, at billig manuel arbejdskraft er vejen frem.
Det er forfærdeligt synd og en sikker rute til, at blive kørt bagud.

Automationsprojekter burde være en automatreaktion i enhver bestyrelse og virksomhed.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten