CES: Selvkørende biler er blevet den nye computerkampplads
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

CES: Selvkørende biler er blevet den nye computerkampplads

Nvidia's board med ny processer Xavier er klar til at blive leveret til kunder Illustration: Nvidia

Da de første biler dukkede op på verdens største messe for forbrugerelektronik, CES, i Las Vegas, var der flere som løftede et øjenbryn eller to: »Hvad laver de her og har de ikke deres egne messer?«

I dag er biler blevet en fast integreret del af CES, og selv om messen stadig er proppet med nye enorme fladskærme, robotter, droner og diverse personlige assistenter med talegenkendelse, så trækker bilerne mere og mere opmærksomhed til sig.

Læs også: Drømmer du om selvkørende biler, må du styre dig lidt endnu

Det skyldes først og fremmest den nyeste udvikling inden for selvkørende teknologi. Det er nemlig de allerstørste tech-virksomheder, der nu kæmper om at få lige netop deres hardware (og AI-software) installeret i kommende biler.

Så lad os lige tage en runde til de største udmeldinger CES kunne præstere på bilfronten i år – herunder både nyt hardware og nye alliancer mellem chipproducenter og bilkoncerner:

To virksomheder kæmper om markedet

På hardwaresiden er verden ved at blive delt i to: Enten er du til Nvidias Xavier SoC eller til Intel’s EyeQ4-system (og på lidt længere sigt EyeQ5). Der er også andre virksomheder, der udvikler hardware til selvkørende biler, blandt andet Qualcomm/NXP, men det er mellem de to store, at kampen står lige nu.

Først Nvidias Xavier SoC, som blev præsenteret søndag og følger udviklingen fra tidligere modeller. Chippens ni milliarder transistorer fordelt på 8 CPU’er, 515 GPU’er og en 8K HDR video-processor, er i stand til at køre 30 Teraflops. Xavier er bygget op omkring en nye arkitektur, som Nvidia kalder for Volta.

Læs også: Dansk designet super-elbil klar: 640 kilometer på en opladning ... dobbelt så dyr som Tesla

Al den datakraft kan klares ved bare 30 watt og det er 15 gange mere effektivt end tidligere versioner. For at kunne fungere i en selvkørende bil, skal chippen integreres i en platform. Dén kalder Nvidia for Drive PX Xavier og i næste generation; Pegasus AI. Med den sidste skulle det være muligt at udvikle en bil, der kan køre selv på niveau 5 – altså “overalt, i alt slags vejr og til hver en tid”.

Allerede 320 kunder i hus

Nu gælder det om at få den ud til kunderne og Nvidia vil allerede i dette kvartal levere de første Xavier-processorer. Derfor brugte administrerende direktør og medgrundlægger af Nvidia, Jen-Hsung Huang, CES til at fortælle om nye samarbejder med kæmpevirksomheder som Uber (der allerede bruger Nvidias PX2-platform), Volkswagen og den kinesiske internetgigant Baidu.

Den sidste er måske specielt interessant, for sammen med tyske ZF skal Baidu og Nvidia udvikle en platform for selvkørende biler, kaldet Apollo, til det kinesiske marked, som ikke uvæsentligt netop nu er verdens største bil-marked.

Læs også: Selvkørende busser skal køre i gangene under hospital

Samlet har Nvidia indgået aftaler med 320 virksomheder inden for selvkørende biler og diverse assistentsystemer. Specielt interessant er måske Nvidias samarbejde med det relativt nye selskab kaldet Aurora Innovation. Det er blevet grundlagt af tidligere ansatte hos Google, Tesla og Uber og skal udvikle en platform til selvkørende biler.

Grundlægger og administrerende direktør for Mobileye, Amnon Shashua var på scenen for at vise hvor langt Mobileye var kommet efter et år under Intels paraply. Illustration: Intel/Mobileye

Intel skal nu have noget ud af Mobileye-købet

Sidste års store nyhed på CES, var Intels køb af de israelske firma Mobileye. Ikke bare prisen på cirka 100 milliarder kroner var overraskende, men det gav også en del bølger i branchen, at Intel nu satsede 100 procent på selvkørende biler.

Verdens største chipproducent havde længe været kritiseret for ikke at satse på nye områder i takt med at behovet for chips til PC’er var på vej ned og Intel ikke havde nogen at tilbyde mobilmarkedet.

Læs også: Kinesisk elbil genkender dit ansigt og lystrer din stemme

Købet af Mobileye har fået Intel op i omdrejninger i forhold til selvkørende biler og det skulle fejres på CES. Mobileye vil i løbet af 2018 indgå i 15 forskellige nye projekter med selvkørende biler. Fire af projekterne vil bruge den nyeste hardware kaldet EyeQ4 og det skal løfte biler med Mobileye-teknologi fra niveau 2 (eller 2+, som mobileye kalder det) til niveau 4.

Næste skridt for Intel og Mobileye hedder EyeQ5 og med den hævder Intel, at processorhastighederne vil overstige Nvidia med 60 procent med et energiforbrug på bare 10 watt. EyeQ5 skal være klar til levering i 2020.

Svært at køre på samme vej

Foruden systemernes evne til at se og forstå alt lige fra trafiklys til løse hunde og skilte, så har Mobileye fokus på Road Experience Management (REM); det betyder i praksis, hvordan vi opfører os i trafikken. Det er en særdeles vanskelig disciplin at håndtere for en computer.

Læs også: Hør ugens podcast om selvkørende biler, plantebøffer og RFID-cykelmærkning

For hvordan kommer vi gennem en rundkørsel med flere baner eller en indfletning i tæt trafik uden at have den menneske-til- menneske-kontakt, som mange af os bilister ofte benytter os af? Et blik, en håndbevægelse eller et enkelt tryk på bremsen, som signalere, at »jeg har set dig – bare kør først«.

Mobileye arbejder sammen med producenter som Audi, Fiat-Chrysler, Honda, NIO, VW, BMW og Nissan om udviklingen og kunne på CES fortælle, at man også havde indgået en aftale med Navinfo og Kinas største bilproducent SAIC.

Tag selv en selvkørende tur – med chauffør

Så mens de store chipproducenter forsøger at overgå hinanden i nye samarbejder og hurtigere processorer, så kan deltagerne i CES gå ud på The Strip i Las Vegas og forsøge at få en tur med nogle af de selskaber, som viser selvkørende biler frem.

Læs også: Trump vil til Månen med en ukonkret plan

Det gælder for eksempel Uber og konkurrenten Lyft, der begge tilbyder at transportere deltagerne fra et fast stoppested (the Gold Lot ved the Las Vegas Convention Center). Men for at det ikke skal gå helt galt i en presset trafikal situation, så er der altid en chauffør med i bilen til at tage over.