Certifikat-svindel årsag til milliarddyre fejl på forulykkede NASA-raketter
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Certifikat-svindel årsag til milliarddyre fejl på forulykkede NASA-raketter

Her monteres Glory til Taurus XL-raketten på Vandenberg Air Force Base in California. Raketten fejlede på grund af fejl på aluminiumsprofiler i næsekappen. Illustration: NASA

Det var massiv svindel med certifikater og test af aluminium som var årsagen til at NASA forgæves forsøgte at opsende satellitterne OCO og Glory i henholdsvis 2009 og 2011. Det viser nye NASA-resultater fra årelange tekniske undersøgelser af de to mislykkede opsendelser.

Det er aluminiumsproducenten Sapa Profiles, som i dag er ejet af Norsk Hydro, som er ansvarlig for den milliarddyre raketfejl. Virksomheden har angiveligt svindlet med certifikater i mere end 19 år.

Fejlen opstod da næsekappen på raketten skulle være kastet bort. Næsekappens to halvdele skulle have været skilt fra hinanden, så satellitten kunne sendes ud i den korrekte bane, men det skete ikke.

En række elektriske impulser skulle have antændt små sprængladninger, der ville have frigjort de to dele af næsekappen. Næsekappen ville derefter have været flækket på langs, så den i to dele var blevet frigjort fra det øverste trin.

Når delene til næsekappen kastes bort, rives en række små ledninger over som bekræftelse på frigørelsen. Det skete ikke. Og der var heller ikke et hop i accelerationen, som der normalt indtræffer, når næsekappen forlader satellitten.

Læs også: CO2-satellit tabt: Ligger på bunden af havet ved Antarktis

Den samme fejl skete både i 2009 og 2011.

Læs også: Nasa i chok: 2,5 milliarder kroner dyr Glory-satellit faldt ned i Stillehavet

Falske test af aluminiumsprofiler

Fejlen er, ifølge NASA, sket fordi testresultater bag en række aluminiumsprofiler er forfalskede og der er udstedt falske certifikater, som aluminiumsleverandøren Sapa Profiles videregav til Orbital Sciences Corporation, som fremstillede Taurus XL-raketterne.

Fejlen vedrører de aluminiumsprofiler, der blev brugt til separationssystem, der fejlede i at adskille næsekappens to halvdele.

»Når testresultater bliver ændret og certifikater udstedt på falsk grundlag, så fejler missioner. I vores tilfælde med Taurus XL, som fejlede ved OCO- og Glory-missionerne, har resulteret i tab på mere end 700 millioner dollars og tab af årevis af videnskabeligt arbejde. Det er kritisk, at vi er i stand til at stole på underleverandører til at producere, teste og certificere materialer i overenstemmelse med de standarder, vi kræver. I det her tilfælde blev vores tillid voldsomt brudt,« siger Jim Norman, NASA’s direktør for Launch Services i en meddelelse.

Glory skulle have været sendt ind i en polær bane omkring Jorden, hvor den skule have undersøgt aerosoler, der er meget små luftbårne partikler. Målingerne skulle vise, hvordan partiklerne og Solens energiindstråling til Jorden påvirker klimaet.

Her kan du se opsendelsen gå galt

Norske Hydro bandlyst

At det netop er fejl i certifikaterne kommer frem en uge efter Norsk Hydro ASA, som er det nuværende moderselskab bag Sapa profiles, accepterede at betale en bøde til NASA på 46 millioner dollars for den certifikat-svindel, som er foregået over en periode på 19 år fra 1996 til 2015.

Virksomheden har indrømmet, at medarbejdere har forfalsket testresultater omkring materialernes styrke og pålidelighed under pres. Sapa Profiles, som nu går under navnet Hydro Extrusion Portland Inc., har været bandlyst fra at levere materialer til NASA siden 2015, og de amerikanske myndigheder arbejder på at udstede et lignende forbud til hele Hydro-koncernen.

»Grådighed hos både virksomheden og enkeltpersoner har fortsat svindlen mod regeringen og andre private kunder, og med den her afgørelse holder vi virksomhederne ansvarlige for den skade de har skabt,« skrev vicejustitsminister Brian Benczkowski i en kommentar for nyligt.

Udover de nye svindel-sager, kæmper norske Hydro fortsat med at følgerne af et stort ransomware-angreb, som delvist lukkede aluminium-gigantens produktion ned flere steder rundt om i verden. Alene i første kvartal i år har angrebet kostet virksomheden mellem 400 og 450 millioner kroner.

Læs også:Hackerangrebet mod Hydro koster selskabet næsten en halv milliard

Emner : Satellitter
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Under anden verdenskrig klagede de amerikanske bombepiloter over, at mange af de bomber de smed ikke detonerede. Derfor indførtes en stikprøveplan der hedder Military Standard 101. Hvis NASA havde benyttet sig af den, så havde vi ikke set en række raketter styrte i havet.

  • 5
  • 11

Amerikanere har en ekstrem tillid til certifikater, og de bruger dem meget. Hvis de har et certifikat til et eller andet, så stoler de blindt på at det er 100,00% OK.

Italienere elsker også certifikater, ikke at det der står på dem er 100,00% korrekt, men mere for at kunne skubbe skylden over på nogle andre hvis (når) noget går galt.

Danskere basere sig mere på sund fornuft. Vi stoler som udgangspunkt på hinanden, men ellers tænker vi os om og finder praktisk og fungerende løsninger med tilstrækkelig men ikke overdrevet kontrol. Vi bruger ikke certifikater så meget, kun hvis der er nogen der beder om det.

  • 7
  • 3

på at materialerne er, som der står på certifikaterne, så skal man se råmaterialet komme i ovnen, se det komme ud og blive lavet til blokke/plader, og sove med hånden på materialerne på deres vej gennem værkstedet, så de ikke bliver byttet ud med andre undervejs.

I EU har udbudsreglernes fokusering på pris gjort, at en skov af underleverandører i mange led kan kompromittere kvaliteten fra selv de mest renommerede leverandører.

Så ved jeg godt, at nogen vil protestere og sige, at man kan bare skrive betingelserne ordentligt. Det er muligvis rigtigt, men også lettere sagt end gjort. Og kombineret med et ledelseslag uden nogen som helst teknisk forståelse for, hvorfor ting koster hvad de gør og tager den tid de tager, så forøges andelene af fejl, på trods af mere og mere papir, standarder og certifikater.

  • 6
  • 3

Som jeg læser artiklen var årsagen ikke fejl i certifikaterne, men at profilerne ikke havde de egenskaber, certifikaterne påstod. Så man må vel sige at det var fejl i profilernes brudstyrke. Derudover er der svindlet med testresultater og certifikater, men det er næppe årsagen til problemerne.

MVH
Jan

  • 1
  • 7

et ledelseslag uden nogen som helst teknisk forståelse for, hvorfor ting koster hvad de gør og tager den tid de tager, så forøges andelene af fejl, på trods af mere og mere papir, standarder og certifikater.

Ja, jeg undrer mig også over den manglende moral og etik hos rige ledere. Ejeren af Alibaba mener at 12 timers arbejdsdage seks dage om ugen er en velsignelse.

Gad vidst om moral, etik, medfølelse, velfærd og klima bliver prioriteret højt på lederuddannelser ... måske glemmes den humanistiske faktor, som har så uendelig mange facetter, men kan udtrykkes kort: Tillid er vor største kapital.

  • 8
  • 0

Desværre er der stadig mange der tror, det kan lade sig gøre at lave god kvalitet med simple stikprøveplaner. Den tid er for længst forbi i det meste af industrien. Hvorimod der stadig er mange områder inden for offentlig aktivitet, hvor man roder rundt med uhyrlige fejlrater og der gøres intet for at forbedre situationen. Meget er påvirket af en helt utrolig berøringsangst og skræk for skyldfølelse eller placering af ansvar. Senest møder jeg det hos 'patienterstatningen' under Sundhed.dk. Men også gårsdagen afhøring af René Frahm Jørgensen der gentog "jeg erindrer ikke noget 30 gange" trods rystende interne revisor rapporter. Så længe denne holdning kan få lov at fortsætte, vil vi være vidner til mange uhyrligheder. Hvorfor brænde 308 mio kr af for at affinde sig med sådanne svar. Det er rigtig ringe undersøgelsesarbejde og værdiløst.
Skat selv er nogen af de værste. Der laves alt for mange fejl herunder systemiske fejl som vil fortsætte i det uendelige, da ingen griber ind - vil ikke tage imod dokumenteret kritik og besvares med det rene spin.
se detaljerne på http://skat-uret.dk/ret/2019-skats-fup-og-...

  • 4
  • 1

En artikel om et teknisk emne. Men uden nogen form for teknisk substans.
Det er for ringe i en avis for ingeniører.
Jeg savner en klar "Årsag -> Virkning" forklaring.
Et forfalsket certifikat er IKKE nogen konkret årsag.
Jeg forestiller mig at nogle aluminiums emner har nogle uønskede egenskaber, men det svæver fortsat i det uvisse.

  • 5
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten