For 10 år siden lancerede Carlsberg DraugtMaster. En tank, som skulle give øl-drikkere mulighed for at skænke en kold fadøl i hjemmet. Men efter ni år på markedet uden stor succes stoppede Carlsberg det danske salg i 2015.
Nu vil Danmarks største bryggeri udbrede DraughtMaster til alle landets serveringssteder.
Således fortæller projektleder på DraughtMaster-udrulningen ved Carlsberg, Ninalouise Rasmussen, at teknologien vil være at finde på alle landets serveringssteder inden for de næste tre til fire år. Hun forklarer, at ideen er den samme som for ti år siden, da DraugtMaster første gang blev præsenteret.
Teknologien minder om de velkendte bag-in-box-systemer, der bruges til vin. Det vil sige, at øllet bliver opbevaret i et fadølsanker i plast, der er forbundet med en ventil. Beholderen suges gradvist sammen, når væsken tappes, så der ikke kommer luft ind i tanken.
Men siden den første lancering har teknikerne i Carlsbergs laboratorier nu udviklet teknologien, så den minder om de klassiske anlæg i en sådan grad, at man fuldstændigt vil kunne udfase stålfustagerne:
»I det nye anlæg skaber man et lukket rum om plastfustagen, hvor et lufttryk presser øllet ud og op i hanerne. Herefter står man tilbage med en vakuumpresset, tom fustage,« forklarer Ninalouise Rasmussen.
Lette fustager med lang holdbarhed
Ifølge Ninalouise Rasmussen har det altid været Carslbergs intention at udbrede teknologien til erhvervet. Ølkoncernen ser gode muligheder for plastfustagerne.
For det første er beholderne lettere end de nuværende stålankre, da de er lavet i plast og kun rummer 20 liter. For det andet, og måske mest væsentligt, sikrer de lufttætte beholdere, at øllet holder sig markant længere end med de nuværende fustager.
Med en holdbarhed på 5 dage efter åbning i dag, vil Draughtmaster med sine 30 dages holdbarhed ifølge Carlsberg være en lige så banebrydende forandring som overgangen fra træfade til stålankre.
Nyt marked for specialøl
Sådan beskriver salgschef ved Carlsberg Simon Mosegaard Fibiger lanceringen i Børsen. For med den forlængede holdbarhed håber Carlsberg på at udvide markedet for servering af specialøl på fad.
Små barer og restauranter kan nemlig blive udfordret på at få solgt de mindre kendte ølmærker, inden fustagens indhold bliver dårligt. Derfor er satsningen på DraugthMaster også en del af Carlsbergs salgsstrategi:
»Det er en strategisk gamechanger, hvor vi for alvor siger, at vi vil det her, og insisterer på, at vi vil levere den perfekte fadøl. Og Draughtmaster bliver en kæmpe løftestang til vores fokus på specialøl,« siger Simon Mosegaard Fibiger til Børsen.
Ifølge Børsen har Carlsberg allerede testet DraugtMaster på de danske Scandic-hoteller, som har været glade for muligheden for at kunne servere specialøl til deres gæster.
