Cargolifter stopper gigant luftskib

CL 160 var genopstandelsen for de gamle Zeppelinere, men det ambitiøse projekt, som skulle fremstille et 260 meter langt luftskib til transport af maskiner og tungt udstyr, er strandet. Strandingen skyldes financielle problemer efter, at Cargolifter i de seneste måneder har ledt efter villige investorer. Selv om både Boeing og et russisk selskab har underskrevet samarbejdsaftaler, var det ikke muligt for Cargolifter at finde de i alt fire millarder kroner som udviklingen ventes at koste.

Direktør Carl von Gablenz sagde i fredags til Financial Times, at planerne for CL 160, som luftskibet var blevet døbt, er taget af bordet.

Cargolifter fortsætter

Selv om Cargolifter har det svært med økonomien og ventes at skære i de 500 medarbejdere fortsætter produktion og udviklingen af luftskibe til transportmål. Cargolifter nu fortsætter med at udvikle CL 75, der er et ballonlignende luftskib, som kan løfte 75 tons. Til udviklingen af CL 75 skal bruges omkring 3-400 millioner kroner.

»CL 75 er et meget lettere koncept at forklare for investoreren,« siger Carl von Gablenz, der påpeger, at CL160 ikke lægges helt i graven, men at det forbliver virksomhedens flagskib, der tages frem, hvis pengene kan skaffes.

Boeing underskrev så sent som den 2. maj i år et såkaldt letter of Intent for at udforske potentialet i luftskibe til transport af militært og civilt gods, men selv med den store flyproducent i ryggen, har det ikke været muligt at løfte den store opgave med at skaffe kapital til det 260 meter lange og 65 meter brede heliumfyldte cigarformede luftskib.