Canadisk passagerfly kolliderer med drone
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Canadisk passagerfly kolliderer med drone

Det var et fly af denne type – et Beechcraft King Air 100 – men fra flyselskabet Skyjet, der i sidste uge fløj ind i en drone, da det var på vej til Québecs Jean Lesage International Airport. Foto: Wikipedia

Et canadisk passagerfly med otte personer om bord blev i sidste uge ramt på den ene vinge af en drone under indflyvning til Québecs Jean Lesage International Airport. Flyet kunne dog ifølge Canadas transportminister Marc Garneau lande sikkert efter hændelsen.

Ifølge transportministeren er det første gang, at en drone kolliderer med et kommercielt fly i Canada, men hændelsen kommer, kun syv måneder efter at det canadiske transportministerium indførte midlertidige regler, der forbyder flyvning med private droner inden for en afstand af 5,5 km fra en lufthavn og 1,8 km fra en helikopterlandingsplads.

Det skete, fordi antallet af hændelser med droner på afveje i Canada ifølge Transportministeriet er mere end tredoblet siden 2014 – fra 41 hændelser til 148 i 2016. Alene i år har det canadiske transportministerium modtaget rapporter om 1.596 hændelser med droner, hvoraf 131 vurderes at have haft potentiel betydning for flyvesikkerheden.

Overtrædelse af reglerne kan straffes med bøder på op til 25.000 canadiske dollars (ca. 125.000 danske kroner), men hvem der er ansvarlig for den drone, der kolliderede med flyet i Québec, er endnu ikke opklaret.

Droner kan skade fly alvorligt

Episoden i Canada er den seneste i rækken af hændelser, hvor den stærkt voksende bestand af private droner kommer i konflikt med flytrafikken – konflikter, der kan få alvorlige konsekvenser.

En rapport fra det britiske transportministerium dokumenterede i juli, at forruder på helikoptere såvel som store rutefly kan lide alvorlig skade under sammenstød med en vildfaren drone.

Læs også: Droner er langt farligere for flytrafikken end fugle

I juli måtte lufthavnen Gatwick nær London lukke landingsbanen og omdirigere fem fly, efter at en drone havde bevæget sig for tæt på lufthavnen, og ifølge den britiske luftsikkerhedsmyndighed UK Airprox Board, har der alene i 2016 været 70 episoder, hvor luftfartøjer har været tæt på at kollidere med droner. Det er mere end en fordobling fra 2015.

Ifølge flymediet AINOnline var der ved episoden i Québec tale om et Beechcraft King Air 100, et tomotorers turbopropfly, fra selskabet Skyjet på vej fra Rouyn-Noranda Airport, ligeledes i Quebec.

Er der fotos af skaderne på flyvingen?

Har de fundet dronen som flyet ramte?

Indtil dette er offentliggjort ved vi kun at det var en UFO de ramte. Nej, ikke en tallerken fra Mars, men et uidentificeret flyvende objekt: En stakkels fugl, en raket, en drone eller en prøve-ballon.

  • 1
  • 5

Altid godt at forholde sig skeptisk indtil der foreligger beviser Richard.

Transport Canada har registreret denne incident og indledt en undersøgelse.
De bruger selv ordet 'drone' i deres incident database. Det gør de næppe hvis ikke de har rimelige indikationer på det.

Et birdstrike kan ret hurtigt udelukkes da der stort set altid vil være rester af fuglen at se (fjer og blod).
Prøve(vejr?)ballon har jeg svært ved at tro på, da meget få mennesker har adgang til tekniske ballonner, og de som har, er som regel ikke så dumme at de sender 'prøveballonner' op lige i indflyvningen til en international lufthavn.

Indtil videre er det en 'incident', men den kan faktisk opgraderes til en 'accident' afhængigt af hvor alvorlige skaderne på flyet viser sig at være.

  • 8
  • 0