Canadisk ʻcykelʼ sætter hastighedsrekord
Det er måske lidt for meget at kalde konstruktionen ʻEtaʼ fra virksomheden Aerovelo for en cykel sådan i gængs forstand. Men grundlæggende består den af et stel, to hjul og fremdriftssystem, som et menneske driver – altså må det være en cykel.
Alt dette er gemt under en ekstremt aerodynamisk indpakning, og selv om vi tidligere har set den type cykler, som for eksempel den hollandske Velomobiel, så er Aerovelo gået til yderlighederne.
Læs også: Rekord: DTU-vindbil kører hurtigere end modvinden
Her er alt optimeret med et stel og en skal bestående af kulfiber. Lejer, kædesystemer og hjul har ekstremt lille modstand, og aerodynamikken er optimeret ved hjælp af CFD-beregninger (Computational Fluid Dynamics).
Også placeringen af cyklisten i stellet har været grundigt undersøgt for at kunne udnytte de menneskelige kræfter bedst muligt.
Læs også: Dansk elcykel flyvende fra start på kickstarter-site
Læg også mærke til, at cyklisten tilsyneladende ikke kan se, hvor han kører. I stedet for et vindue har føreren et lille skærm inde under skallen, som er forbundet til et kamera. Dermed kan skallen gøres endnu mere aerodynamisk.
Verdens mest energieffektive persontransport
ʻThe World Human Powered Speed Challengeʼ afholdes hvert år i Battle Mountain, Nevada. Her har de en vej, Highway 305, som skulle have en overflade med den laveste rullemodstand i verden, samtidig med at vejen er fuldstændigt flade og lige. Cyklerne skal tilbagelægge en distance på 2,5 miles, eller cirka 4 kilometer. Men det er kun på en strækning på cirka 200 meter, at rekord registreres.
Læs også: Termiske kameraer skal standse motordoping i Tour de France
Den 18. september i år satte Todd Reichert, der er en af grundlæggerne af Aerovelo, sig ned i cyklen og satte verdensrekord med 89,59 mph, eller hvad der svarer til 144,18 km/t.
»Det er en hel ubeskrivelig følelse at køre i noget så effektivt. Den skærer gennem luften med så lidt modstand, og før du ved af det, cruiser du afsted med motorvejshastighed, uden at du bruger andet end dine egne kræfter,« sagde han i en pressemeddelelse efter rekordforsøget.
Læs også: Dansk lovgivning: En hurtig elcykel er en stor knallert
Rekordforsøget viste, at Todd Reichert var i stand til at holde en hastighed på 90 km/t blot ved at bruge 198 watt. Hvis det energiforbrug omregnes til kilometer pr. liter benzin, svarer det til, at en bil var i stand til at køre 4.057 km/l. Dermed påstår Aerovelo, at de har udviklet verdens mest energieffektive teknologi til transport pr. person.
Udviklingen af Eta har stået på siden 2009, og blandt sponsorerne finder man blandt andre Google og University of Toronto. Aerovelo har også udviklet en menneskedrevet helikoptor, som i 2013 vandt ʻthe AHS Igor Sikorsky Human Powerd Helicopter Challengeʼ.
Artiklen er rettet: Cyklen er ikke amerikansk udviklet, men udviklet i Canada, hvor også Todd Reichert stammer fra.
