Canada udskyder køb af kampfly: opgraderer gamle Boeing-fly i stedet

Det canadiske luftvåben varsler nye opgraderinger af CF-18 Hornet. Her over Pearl Harbor, Hawaii. Illustration: U.S. Navy via Wikimedia Commons.

Det canadiske luftvåben skal gennemføre endnu en omgang opgraderinger af landets CF-18 Hornet-kampfly. Det skriver blandt andre den amerikanske forsvarsnyhedsside Defense News.

Opgraderingerne vil gøre det muligt for det canadiske luftvåben at holde de Boeing-producerede kampfly på vingerne indtil 2025. Planen var ellers, at landets CF-18 gradvist skulle tages ud af tjeneste frem til 2020, hvor i alt 65 nye F-35 Joint Strike Fighter-kampfly skulle tage over.

Opgraderingerne varsler dermed nye forsinkelser for Canadas indkøb af F-35 fra Lockheed Martin, som i øjeblikket også jagter en milliardkontrakt med det danske forsvar.

Det canadiske flyvevåben skulle oprindeligt have modtaget det første F-35 Joint Strike Fighter i 2016. Foto: U.S. Navy via Wikimedia Commons. Illustration: U.S. Navy via Wikimedia Commons

F-35 Joint Strike Fighter konkurrerer herhjemme med Eurofighter Typhoon og Boeings nye Super Hornet om at levere de nye kampfly, som skal erstatte Danmarks F-16-kampfly.

Læs også: Eurofighter advarer om produktionsfejl i skroget

Det canadiske flyvevåben skulle oprindeligt have modtaget det første af disse F-35 i 2016. Men anskaffelsen er i forvejen blevet forsinket, først til 2017 og siden til 2018. Indkøbet er nu sat på standby, mens regeringen beslutter, om man vil gå videre med F-35-købet eller inddrage andre kampfly i et udbud ligesom i Danmark.

Det netop besluttede opgraderingsprogram indebærer udskiftning af CF-18-kampflyets kontrolsystemer samt opgraderinger af software og elektronik.

Læs også: Sikorsky afslører helikopternes Batmobil

Det canadiske underhus vedtog i sidste uge at bidrage til den amerikanskledede luftoffensiv mod Islamisk Stat (IS) i Irak. Her skal Canada, ud over to overvågningsfly og et tankfly, bidrage med seks af sine CF-18-kampfly.

Ifølge en talskvinde for den canadiske forsvarsminister, Rob Nicholson, forventes CF-18-opgraderingsprogrammet at løbe fra 2016 til 2019.

Canada er fortsat, ligesom Danmark, partner i udviklingsprogrammet for F-35 Joint Strike Fighter.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Debatten i Canada kører så primært på sikkerheden i, fremover at vælge et motorers fly fremfor to motorers jagerfly, grundet de store afstande det skal patruljere over.

Det var jo tidligere argumentet for netop at vælge F-18, og når regningen for F-35 projektet bliver mellem 260 og 357 milliarder kroner(Canadas egne tal over 35 år) er der nok mange politikere der ikke ligefrem står i kø for at lægge navn til denne sag.

  • 7
  • 0

de samme problem stillinger har vi her i Danmark, da Færøerne og Grønland også skal patruljeres af dansk luftvåben.

Der imod har danske politikere intet problem i at bruge 260 milliarder på papirer og kammerateri undersøgelser. Det kan vi se med rigtig mange indkøb og salg. Så trods gode modargumenter for ikke at købe F-35, vil danske politikere stå på tæerne af hinanden, for at købe det. Om det kan flyve eller ej betyder ingenting. Det er lige før at det vil være en fordel det ikke kan flyve. For så kan politikerne skyde skylden på hinanden, alt efter hvilken regering der bliver valgt.

  • 10
  • 6

Det er vel næppe for at udskyde købet af nye kampfly, at man upgraderer de nuværende. Hvis de nuværende fly når enden på deres liv i 2020, og man først kan få nye fly i 2018, eller senere, vil man sandsynligvis få et flyvevåben, der i en periode måske nok har fly at flyve med, men reelt ikke er operationelt.

  • 2
  • 1

Flykøb handler..om politik bestikkelse . Amerikanerne har f.35 som i usa kaldes en katastrofe skandale på skandale..defekte motorer olie fosser ud af motorerne revner i flykroppene elektroniske fejl.enorme udgifter til vedligeholdelse det ved man i canada derfor er de kloge nok og afventer til der måske om 5 .. Til..10,år kommer noget der kan flyve,og ikke skal stå på jorden 300 dage om året og har Extreme omkostninger til reservedele

  • 7
  • 5

Den seneste canadiske rapport fra regering giver ikke nogen klar farvorit bland Eurofighter, F-35, F-18 Super Hornet eller Dassault Rafale. De blev sat op imod hinanden i seks forskellige scenarier.

Yderligere har den canadiske regering heller ikke sat nok penge af til projektet, som vil gøre, at der indkøbes langt færre fly (F-35) end antaget og dermed ender regningen hos andre aftagere af F-35. Det er især det amerikanske forsvar som skal aftage en stor del for ikke at gøre prisen højere end beregnet.

Læs hele artiklen her

  • 1
  • 0

Ved godt at dette ikke er et forum for økonomer, men det er trods alt et meget vigtigt punkt.

F22 blev aflyst med kun 1/4 af dem produceret, det samme kunne meget nemt ske med F35.

USA kunne nemt stå over for en ny krise, så 2000-2500 fly, kan hurtigt blive kraftigt reduceret ligesom F22.

De folk der hidtil har kritiseret F22 fik jo trods alt ret i at det ikke var et sundt projekt, og nogen af dem har ligeledes forudsagt at USA ikke vil få leveret mere end ca 500 F35, eller noget der ligner.

Og hvad bliver prisen så, hvis den allerstørste kunde springer fra undervejs?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten