Californien: Selvkørende biler kørte over 4,5 mio. kilometer i 2019
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Californien: Selvkørende biler kørte over 4,5 mio. kilometer i 2019

Illustration: Waymo

Mens Danmark stadig venter på at se den første selvkørende bus på offentlig vej i Aalborg, så er der langt mere gang i testkørslerne i Californien. Her er 64 forskellige projekter i gang med at teste teknologien ude på offentlig vej.

Californien er den eneste stat i USA, hvor det er lovpligtigt at indberette, hvor mange kilometer der køres i selvkørende mode, og hvor mange gange den menneskelige ‘sikkerhedschauffør’ har været nødt til at gribe ind.

I den nyeste afrapportering, som hvert år skal indsendes til the California Department of Motor Vehicles, kan det ses, at de tilsammen har kørt mere end 4,5 mio. testkilometer, hvilket er 1,28 mio. kilometer mere end året før.

Foruden antallet af indgreb fra sikkerhedschaufføren skal det også fremgå, hvor og i hvilke vejrlig kørslen er blevet foretaget.

Ud af de 64 projekter er det kun Waymo, som har tilladelse til ægte selvkørende test, hvor der ikke er en chauffør med i bilen. Men Waymo har endnu ikke benyttet den mulighed i Californien. Til gengæld kørte Waymo flest kilometer af alle projekterne med over 2,3 mio. testkilometer. Ud af de mange kilometer, var det nødvendigt for chaufføren at gribe ind 110 gange.

Kun to af projekter var i stand til at køre mere end 16.000 km mellem hver gang, sikkerhedschaufføren måtte gribe ind; foruden Waymo var det kinesiske Baidu.

Især Baidus resultater er blevet kommenteret flere steder. Baidu fik først tilladelse til testkørsler i Californien i 2016. I 2017 kørte deres biler 67 kilometer mellem hvert indgreb. Året efter blev det til 328 kilometer, og i 2019 blev det altså til 28.800 kilometer mellem hver gang, chaufføren skulle give bilens automatiske systemer en hånd.

Indgriben er et dårligt mål for udvikling

Flere af virksomhederne bag de selvkørende biler, foruden kommentatorer og forskere, sætter da også et stort spørgsmålstegn ved, om lige netop dette tal giver nogen mening, når man skal vurdere, om bilerne er klar til at køre 100 procent autonomt.

Blandt andet siger Bryant Walker Smith, der er lektor på University of South California School of Law og ekspert i selvkørende biler, til teknologimagasinet The Verge:

»Det er værre end meningsløst at sammenligne antallet af interventioner (disengagement, red.) mellem projekterne; det skaber forkerte intentioner. Hvis jeg ønsker at se godt ud (i statistikken, red.), så kører jeg jo bare en masse nemme highway-kilometer i Californien og foretager alle de svære tests andre steder,« siger han.

Uden for Californien er der også gang i testkørsler. Blandt andet har Waymo besluttet at afprøve deres biler i udkanten af Detroit for at kunne teste dem under langt hårdere vejrsituationer end hidtil. I en årrække har bilerne kørt i Phoenix i Arizona, hvor udvalgte kunder i 2018 fik mulighed for at benytte de selvkørende biler som taxaer, dog med en sikkerhedschauffør med på alle ture.

Siden oktober 2019 har Waymo i udvalgte tilfælde kørt selvkørende taxaer i forstæderne til Phoenix uden sikkerhedschauffør.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Fra artiklen:

Mens Danmark stadig venter på at se den første selvkørende bus på offentlig vej i Aalborg

Ak ja vi venter stadig på at det skal blive 5.marts, bussen kører specialrute for at så mange så muligt kan prøve, men fra klokken 18:00 er den på sin faste fremtidige rute.

Gad vide om den i stormvejr kan kende forskel på om det er en plasticspand eller en plasticpose der lægger sig på vejen foran den.

Tagplader store grene, eller et stillads der vælter, delvis oversvømmelse af ruten og tilsvarende har de vel programeret den til at undslippe.

  • 2
  • 0

Reglen om højrekørsel gælder vel også automatiske biler?

Det må være samme regler, bilen placeres midt på vognbanen, på motorvej skal den hurtigere bil blive midt i den hurtigere vognbane indtil den ved den givne hastighed er minimum 2 sekunder foran.

På billedet er den autonome bil trukket helt ind til den fuldt optrukne markerings linie, det skal den kun når den skal spærre af for cyklister lige før et højresving, eller når den skal give plads for et udrykningskøretøj, eller den holder stille for at afsætte eller optage passagerer.

Som udgangspunkt mener jeg den skal køre midt i vognbanen, dog kan den trække lidt ind mod højre for at øge sikkerhedsafstanden til modkørende på den dobbeltrettede vej vi ser, men aldrig så langt som helt ind til, eller køre på markeringslinien.

  • 2
  • 5

Det er programmøren der køre i bilen bag ved...han ved ikke bedre. De modkørende køre på den anden side af rabatten. De trækker sikkert længere ud på midten når de spotter en cyklist. Ikke at det giver nogen mening men sådan gør de åbenbart der.

  • 1
  • 0

Fuldautomatiske transportmidler uberørt af menneskehånd giver mening som lodrette elevatorer og vandrette metrotog, alt på skinner og i lukkede systemer. Vejrliget spiller jo ind, visne blade i bunker, snefog, tåge og snuskregn, alt det de vist ikke har ret meget af i Californien. Og vi køber jo faktisk en privatbil med det formål selv at kunne bestemme hvor vi vil køre hen, også på hjulspor og markveje og i al slags vejr. Og vi ønsker at kunne stoppe nårsomhelst og hvorsomhelst, og vi ønsker ikke at være afhængige af vejstriber eller ej. Projektet med føreløs bus i Aalborg bliver interessant når vejrliget og årstidernes skiften spiller ind. Men såfremt rutens asfaltvej forbeholdes busserne og er bred nok, kan GPS-en jo klare resten, og helt uden skinner.

  • 4
  • 4

Bertel Johansen, der er vist ikke nogen der vil forhindre dig i at køre rundt i din egen bil med fødderne på pedalerne og blikket stift rettet på kørebanen. Ligesom det også står dig frit for at ride en tur på din hest. Jeg ville personligt være ret begejstret for at kunne læse i min avis mens jeg holder i kø for at komme på arbejde om morgenen...

  • 10
  • 2

Johan Pelck Olsen: Næ, det er der jo ikke, men jeg vil have mig frabedt at møde Dig i en kørende bil imedens Du læser avis og din bil får brug for at du reagerer. Fint med denne teknologi, men som så meget anden teknologi bliver den også misbrugt, ikke mindst til skade for vores fælles økonomi. Nogle skal jo betale gildet.

Lidt ligesom postvæsnet: Nu kan teknologien lade os selv hjemmefra udføre hele registreringsarbejdet og administrationsarbejdet ved forsendelser, og selv putte pakken i den rigtige sæk henne på postindleveringen. Men prisen herfor er jo, at vi alle har investeret i en masse databehandlingsudstyr og elektronik med en kapacitet langt ud over hvad vi nogensinde får brug for. Men vi har betalt det hele selv - allesammen.

Politikeren kalder det rationelt. ! Gu`er det ej, det er misbrug af teknologi og tvangsspild af en masse af vores private økonomi. Politik i en nøddeskal.

  • 1
  • 10

Pendlerne bliver punket for at køre alene afsted, så gennemsnitsantallet af personer i biler er ganske lav. Vil disse førerløse biler blive holdt udenfor dette regnskab, så pendlerne ikke også får 0-personers biler oven i hatten?

  • 0
  • 0

Det har du efterhånden kunnet i nogle år nu. Det er en ret enkel opgave som alle niveau-2 biler allerede kan. Jeg gør det hver morgen i Volvoen. Dog ikke læser avis, men slapper af med thermoen og et æble.

Et level 2 system kræver at føreren overvåger kørslen og dermed har opmærksomheden rettet på trafikken. Ved level 3 er det systemet der overvåger kørslen og fører kan rette opmærksomheden på andet, eksempelvis læse avis eller se Youtube. Men føreren skal fortsat være klar til at overtage hvis systemet beder om det.

I Japan har Nissan fået tilladelse til level 3 på motorvejen men ellers er ingen systemer godkendt til level 3 endnu.

  • 4
  • 0

Men føreren skal fortsat være klar til at overtage hvis systemet beder om det.

Helt enig. Men et faktum er at i koeen paa motorvejen beder mit system ikke om at jeg overtager. Hvis jeg koerer mere end 15 km/t, skal jeg bekraefte min tilstedevaerelse ca hvert 15 sekund ved lige at roere rattet med en finger.

Naar man holder i koe er der ikke meget koersel at overvaage.

Jeg har nu koert 72000 km i Volvoen. Jeg vurderer at 80% af disse har vaeret med Pilot Assist. Da jeg koerte til Danmark ved nytaar, var det bilen der styrede fra Brussels til Puttgarden, undtagen naar der skulle ske en aendring som skift af motorvej, eller koersel til rasteplads.

Sjovt nok var bilen ikke glad for Rute 269 mellem sydmotorvejen og Ringsted. Jeg fandt aldrig ud af hvad der var galt. Maaske striberne er malet med en type maling der ikke giver nogen kontrast paa et kamera. Jeg ved det ikke.

  • 1
  • 0

Til at blive fri for at bruge energi og tid på den kedelige trivial kørsel jeg bruger allermest tid på. Jeg glæder mig sådan til at nyde køreturen på den nye måde. Det kan ligefrem være jeg ville søge et job med længere bil pendle afstand end min el-cykel kan klare. Jeg glæder mig til samarbejdet med computeren/ai. Og alt den ikke magter skal jeg nok lære den

  • 4
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten