Bygherrer: Hvorfor har DSB ikke slået hårdere ned på IC4-forsinkelse?

Billederne af rustne IC4-togvogne på en fabrik i Italien har gjort indtryk på Bygherreforeningen, som er vant til meddelelser om sjusket byggearbejde.

Civilingeniør Henrik Bang fra foreningen mistænker den forsinkede levering og fejlagtig opbevaring for at være årsag til rustangrebet på IC4-togene:

»Kvalitetsproblemerne er formentlig en afledt effekt af, at processen har trukket i langdrag. Det havde været godt med nogle klare incitamenter til at blive færdig til tiden. Man kan godt undre sig over, at der ikke er blevet slået hårdere - og tidligere - ned på overskridelsen af tidsplanen,« siger han.

Henrik Bang udtaler sig, efter professor Karl Brian Nielsen fra Aalborg Universitet i mandags kritiserede de forfaldne IC4-tog på fabrikken i Pistoia. Han finder det uforståeligt, at DSB som bygherre ikke har haft mere styr på den udviklingsproces, som selskabet har kastet sig ud i med ordren til Ansaldobreda.

Men samtidig konstaterer Henrik Bang, at heller ikke i byggeriet er rådgiver- og tilsynsorganisationer en garanti for, at projektet er i orden:

»Jeg må med skam melde, at vi også i byggeprojekter oplever, at der bliver lavet en masse sjuskearbejde, som skulle have været i orden undervejs, men som først bliver udført i sidste øjeblik. Det skyldes, at entreprenøren har svært ved at styre det store koordineringsarbejde, og det resulterer i lister over fejl og mangler, som skal udbedres,« siger han.

Henrik Bang opfordrer DSB til at tage ved lære af skibsbranchen.

»Når vi leder efter inspiration til at gøre byggeriet bedre, kigger vi på skibsbyggeriet, fordi rederier og værfter har en mere styret proces. De, der bygger krydstogtskibe, har utroligt godt styr på produktionsprocessen, fordi de sælger billetter, lang tid før skibene er bygget færdige,« forklarer han.

Henrik Bang ser paralleller mellem at være bygherre på et stort anlægsprojekt og at være en togoperatør, der som DSB er ude og bestille nye tog.

»I byggeriet sætter bygherren typisk en rådgivende ingeniør, arkitekt eller egne folk til at tilse, at det, der bliver leveret, lever op til kvalitetskravene. Det sker dels ved besigtigelse, dels ved på forhånd at definere den dokumentation, f.eks. billeder, som skal bevise, at tingene bliver udført, som de skal,« siger han.

DSB etablerede fra starten en fyldig projektorganisation, der har fulgt projektet i Italien. Hvor mange mandetimer, der tilsammen ligger i den, er usikkert, men den har for længst rundet de 100 millioner kroner.

DSB har betalt to tredjedele af den samlede pris på knap seks milliarder kroner for 83 IC4- og 23 IC2-tog. Betalingen er blevet udløst, da projektet nåede gennem milepæle, som var defineret på forhånd. Det er også god bygherreskik, mener Henrik Bang.