Byggeforsker: Fyring og flytning giver blot mere uro
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Byggeforsker: Fyring og flytning giver blot mere uro

»Murphys lov for fuld udblæsning.«

Sådan lyder vurderingen fra seniorforsker Kim Haugbølle fra Statens Byggeforskningsinstitut – Aalborg Universitet (SBi), efter at han har gennemlæst en udredning fra rådgivningsfirmaet Ernst & Young (EY) om Niels Bohr Bygningen: Hvad der førte til, at kæmpeprojektet, der er under opførelse på Jagtvej i København, er gået 79 procent over budget, så det nu forventes at koste 2,9 mia. kr. at opføre.

»Problemerne bliver grundlagt i begyndelsen af projektet i 2010-2011, hvor man ikke får lavet en ordentlig risikoafdækning. Det er meget overraskende, for vi har jo haft gode metoder til det i hvert fald siden 1970'erne, hvor Steen Lichtenberg udviklede successivprincippet, og Monte Carlo-simuleringer er jo også en kendt metode. Man har så mange metoder til at håndtere risici, men ingen af dem ser ud til at have været taget i brug på dette projekt,« lyder det undrende fra forskeren, som blandt andet studerer bygherrens rolle, ledelse af byggeprocesser og økonomistyring af byggeprojekter.

Revisorer: Forbedringer er ikke nok

Udredningen gennemgår en lang række fejl og mangler i Bygningsstyrelsens håndtering af Niels Bohr Bygningen (NBB), og Ernst & Young har desuden undersøgt tre andre byggerier, som Bygningsstyrelsen er ved at sætte i gang. Ifølge revisorerne har Bygningsstyrelsen på mange punkter ændret sin tilgang på en hensigtsmæssig måde, men der mangler stadig en integreret risikostyring, der sikrer, at der er en sammenhæng mellem projekternes risikoprofil, styringen på byggepladsen og de præsenterede beslutningsoplæg.

Læs også: Revisorer: Derfor kørte Niels Bohr Bygningen helt af sporet

»BYGST (Bygningsstyrelsen, red.) har planlagt og implementeret en række tiltag, der vil styrke styringen af byggeprojekter. EY vurderer dog, at de planlagte tiltag ikke i tilstrækkelig grad adresserer de udfordringer, granskningen af NBB-projektet har afdækket,« skriver revisorerne.

Minister: Flytning og fratrædelse

Hos Bygningsstyrelsens overordnede i Transport-, Bygnings- og Boligministeret konkluderede minister Ole Birk Olesen (LA), at der skulle en radikal ændring til: Derfor valgte han at flytte ansvaret for alle igangværende byggerier midlertidigt til Vejdirektoratet sammen med de involverede medarbejdere fra Bygningsstyrelsen. Samtidig fratrådte Bygningsstyrelsens direktør Gyrithe Saltorp.

»Ernst & Youngs rapport er alvorlig læsning, og der er behov for en hurtig og resolut styrkelse af styringen af statens byggeprojekter. Derfor overflyttes anlægsprojekter fra Bygningsstyrelsen til Vejdirektoratet midlertidigt,« begrundede Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse.

Forsker: Uretfærdigt at fyre direktør

Men hverken flytningen eller fratrædelsen – som ministeren ifølge Politiken ikke vil bekræfte er en fyring – giver mening, mener Kim Haugbølle.

»Det er skæbnens ironi, at det bliver Gyrithe Saltorp, der kommer til at betale for den tidligere ledelses synder. Hun kom først til Bygningsstyrelsen i 2015, og alle de grundlæggende fejl med hensyn til Niels Bohr Bygningen var allerede begået på det tidspunkt.«

Læs også: Niels Bohr Bygningen bliver mindst 160 mio. kr. dyrere end planlagt

I hans øjne var den nu forhenværende direktør ikke en del af problemet.

»Jeg kender hende som en kompetent, fremsynet og udviklingsorienteret bygherre, der har stået i spidsen for at forandre organisationen. Så jeg ser hende i højere grad som en del af løsningen end en del af problemet.«

Flytning giver mere uro

At det nu bliver Vejdirektoratet, der skal stå for køre byggerierne sikkert i havn, er heller ikke uden udfordringer.

»En flytning midt i et allerede turbulent forløb gør jo ikke turbulensen mindre. Men lige nu handler det nok mere om at vise handlekraft,« siger Kim Haugbølle.

Tiltrængt tænkepause

Der er dog en fordel ved den midlertidige flytning: Det giver ministeriet tid til at overveje, hvordan og af hvem de statslige byggerier skal styres i fremtiden – og om aftaleforholdene med lejerne skal laves om.

Læs også: Rigsrevisionen skal kulegrave skandaleramte universitetsbyggerier

»Der har været en perlerække af sager med universitetsbyggerier, hvor det er gået galt. Det gælder jo også på Mærsk Tårnet og Plant Science Centre. Derfor siger Københavns Universitet, at det kan man gøre bedre selv. Det kan have den fordel, at bestiller og betaler bliver den samme, så bygherren har hånden på kogepladen ift. økonomien i et projekt. Men det er ikke sikkert, at det er en god idé, at lade universiteterne opbygge deres egne parallelle bygherreorganisationer, når der i forvejen er mangel på gode, kompetente projektledere,« siger Kim Haugbølle.

Medarbejderes evner afgør alt

Derfor opfordrer han ministeren og ministeriet til at tænke sig godt om, før man beslutter, hvad der skal ske:

»Vi har flere gange prøvet at benchmarke den måde, staten bygger på i Danmark, med måden man bruger i andre lande. Men der er ikke noget entydigt svar på, om det er bedst med én stor professionel organisation eller en masse mindre. Derfor må man se på, hvad der passer én bedst og så se på, hvordan man håndterer de risici, der er i den model. Og så handler det til syvende og sidst om at kunne tiltrække det nødvendige antal kompetente medarbejdere til sin organisation.«

Man skraber ikke en kompetent bygherreorganisation ud af en driftsorganisation for mia byggerier. Så uni vejen for byggestyringen er et NO GO.

At de kompetente medarbejdere overflyttes til Vejdirektoratet - sikrer absolut ikke at der kommer mere kompetent byggestyring. Der er forskel på at bygge en motorvej i det åbne land og bygge en højteknologisk bygning.

Det handler om at få etableret en robust og kompetent organisation af intern projektledelse, og eksterne dedikerede rådgivere, med klar ansvarsfordeling.

  • 0
  • 0

Vi borgere kan ikke have e.g. Styrelser og Ministerier, som ikke på kompetent, ansvarlig og økonomisk måde varetager deres opgaver. Hvis det var et diktatur, så kunne de ansvarlige blive sendt i arbejdslejr, men da det ikke er tilfældet, så er fyring i vanære (eller degradering som også er set) eneste mulighed.

Direktøren er ifølge artiklen tiltrådt 2015. Ifølge EY's notat udgør byggeriet en væsentlig del af styrelsens portefølje. Mon ikke det er rimeligt, at en ny direktør gennemgår porteføljen og fokuser på de store projekter ? Uanset, at roden til uføret måske går tilbage til 2010, så har direktøren haft indtil sommeren 2017 (EY'S granskning starter) til at handle.

Ansvar kan ikke udmåles som elastik; det er ret firkantet og absolut.
Jeg håber bare andre i samme situation tager deres ansvar alvorligt; nu har de set en konsekvens.

  • 2
  • 0