Bycyklen: En verdenspremiere, der gik lidt i stå

Frederikbergs borgmester Jørgen Glenthøj (K) og transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) løfter her sløret for de nye, topmoderne bycykler, som fremover vil præge gadebilledet i København og på Frederiksberg. Illustration: Maria Behrendt

»Den her er allerede gået i stykker.«

En midaldrende dame har knap fået vind i håret, før hun står med begge ben plantet på jorden igen. Hun har kørt 300 meter.

»Jeg ved ikke, hvad der skete, men pludselig kunne jeg ikke træde i pedalerne,« siger hun lettere overrasket.

Det begyndte ellers så godt. En halv time tidligere var der store klapsalver og efterfølgende smil, da både en borgmester og transportministeren satte sig i sadlen ved præsentationen af det, der bliver kaldt verdens første intelligente bycykel.

Cyklerne er blandt andet udstyret med GPS, touchskærm og elektrisk hjælpemotor.

»Det er så sjovt med el på,« storsmilede Københavns teknik-og miljøborgmester, Ayfer Baykal (SF).

»Man laver jo ingenting,« konstaterede transportminister Pia Olsen Dyhr (SF).

Alt imens opfordrede energiske ansatte i firmaet bag cyklen, GoBike, de fremmødte til at prøve den kridhvide nyskabelse.

Denne opfordring tog blandt andre Ingeniørens udsendte imod. Første indtryk: Den har et hårdt tråd, men er okay at cykle på.

Nøjagtig det samme havde Pia Olsen Dyhr og Ayfer Baykal tilkendegivet minutter forinden. Så langt, så godt.

Få minutter senere, nogle hundrede meter nede ad gaden, indtræffer andet indtryk, da jeg ramler mod en kantsten. Egentlig havde jeg taget farten af for at dreje, men elmotoren tog over i svinget – og så gik det galt.

Alt dette er der selvfølgelig ingen, der bemærker midt under en verdenspremiere.

Læs også: Se verdens første intelligente bycykel

Omtrent 200 mennesker er mødt op til præsentationen af de 15 cykler, som er de første af 1.260, der alle skal være sat op inden udgangen af 2013.

Cyklerne kommer til at stå fordelt på 65 stationer rundt om i København og på Frederiksberg, hvor det skønnes, at pendlerne kan få mest glæde af dem.

Cyklens elmotor slår fra ved 25 km/h, og det er muligt at vælge cyklens tempo ud fra tre niveauer, så alle kan være med.

Derudover er cyklens styresystem koblet op, så rejsekortet kan anvendes til betaling, og Falck kan overvåge cyklernes placering for at modvirke tyveri.

Alt dette er ifølge GoBike med til at kvalificere Københavns nye bycykel til titlen som 'verdens første intelligente bycykel', som altså i dag kørte med begyndervanskeligheder, men forhåbentlig i fremtiden vil fungere som ... en cykel.

Emner : El
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Jeg ved ikke, hvad der skete, men pludselig kunne jeg ikke træde i pedalerne,« siger hun lettere overrasket.

Det er vist dette? I så fald er det formentlig li-ion akkumulatorene, der skal udskiftes? Fem år, så er de færdige. Hvis det er LiFePO4 kan det være de stadig er ok:

.13. okt 2008, Københavnske cykler får baghjul med motor og batteri: http://ing.dk/artikel/kobenhavnske-cykler-...

  • 0
  • 0

I artiklen: "Egentlig havde jeg taget farten af for at dreje, men el-motoren tog over i svinget – og så gik det galt."

Jeg håber dette blot er en farverig journalist udlægning og ikke skal tages for pålydende.

"Cyklens el-motor slår fra ved 25 km/h, og det er muligt at vælge cyklens tempo ud fra tre niveauer, så alle kan være med."

El-cykler har kun hjælpemotor, dvs. motoren må kun hjælpe når man selv træder i pedalerne. Motoren må ikke yde når man frihjuler. Dette gælder alle el-cykler i EU.

Det er godt at der igen kommer by-cykler i København, tillykke med det. Men når man har set hvor meget hærværk og hvor dårligt den tidligere generation af Københavns by-cykler blev behandlet, synes jeg at det er helt forkert at lave el-cykler som gør by-cyklen unødvendigt avanceret og dyr.

Her en række billeder fra andre bycykel systemer rundt i Europa.

  • 0
  • 0

Det er godt at der igen kommer by-cykler i København, tillykke med det. Men når man har set hvor meget hærværk og hvor dårligt den tidligere generation af Københavns by-cykler blev behandlet, synes jeg at det er helt forkert at lave el-cykler som gør by-cyklen unødvendigt avanceret og dyr.

Sjovt nok er der ingen sammenhæng mellem hærværk og pris - og hvis der er en, så er dem "omvendt". En dyr bil, udsættes stort set aldrig for hærværk. Biler kan holde overalt, uden at blive smadret.

En cykel - så går der ikke længe, før den er skilt ad, dækkene er skåret op, eller skruerne er nuppet! Hvorfor? Jo, sikkert fordi, at cyklen er billigere end en bil.

Lidt det samme ses med motorcykler og knallerter. Motorcykler, er dyrere - og stjæles mindre end knallerter.

  • 0
  • 0

@Jens Madsen Lad os håbe på det bedste og at det går godt med cyklerne, men jeg synes det vil være naivt ikke at se på tidligere erfaringer fra København. Jeg håber projektlederne og de dygtige politikere kontaktede og evaluerede erfaringerne fra andre europæiske storbyer, feks. Göteborg og Paris, det er jo ikke længere nyt at indføre bycykler i europæisk storby.

Biler kan holde overalt, uden at blive smadret.

Det sker måske mindre, men desværre bliver biler også udsat for hærværk.

2013-06-15 Tre biler brændt af

  • 0
  • 0

Lav en lille tegne film der demonstrere teknikken. "El- motoren stopper med at trække hvis man standser pedal trådet eller bruger håndbremsen". kunne man også skrive på den lille pind over skærmen.

Hærværk.: cykler skal tilbage leveres til deres ladestandere hver gang de afleveres= check ud. disse steder kan bare video overvåges, og en data mat kan regne lidt på biled informationerne. når hærværk genkendes, tilkaldes politiet, video film med gernings mænd sendes til patruljevogn. Forbryder fanges og idømmes samfundstjeneste i form af cykel sti reparation. Så kan de bruge deres ungdommelige energi på det.

  • 0
  • 0

"Denne opfordring tog blandt andre Ingeniørens udsendte imod. Første indtryk: Den har et hårdt tråd, men er okay at cykle på."

Det lyder ikke som en El cykel. En El cykel har et let tråd og er mere end okay at cykle på.

  • 0
  • 0

Sjovt nok er der ingen sammenhæng mellem hærværk og pris - og hvis der er en, så er dem "omvendt". En dyr bil, udsættes stort set aldrig for hærværk. Biler kan holde overalt, uden at blive smadret.

En cykel - så går der ikke længe, før den er skilt ad, dækkene er skåret op, eller skruerne er nuppet! Hvorfor? Jo, sikkert fordi, at cyklen er billigere end en bil.

Lidt det samme ses med motorcykler og knallerter. Motorcykler, er dyrere - og stjæles mindre end knallerter.

Det har du ret i. Og det er sørgeligt at de mennesker som er afhængig af deres cykel næsten kan regne med at den blir stjålet eller hærværket. Det gør at ingen tør investere i et ordentligt køretøj, og dermed må de leve med en mere elendig køre oplevelse. Specielt vanskeligt er det for storby mennesker, som ikke kan stille cyklen ind i et aflåst skur. Cyklerne er for det meste for tunge at slæbe op i lejligheden, mange er dog tvunget til det.

Jeg tør ikke stille min BMW R90S ude på gaden, så folk kan beundre dette stykke industrielle kunst. Den kunne komme på en "bestillings liste" !

  • 0
  • 0

Det bliver et dyrt bekendtskab, og helt unødvendigt kompliceret

det tegner til en fiasko

  • 0
  • 0

"Egentlig havde jeg taget farten af for at dreje, men el-motoren tog over i svinget"

Min oplevelse med forhjulstrukne elcykler er at de 1) er tungere i forhjulet 2) er vanskeligere at dreje med og det værste 3) at de føles som som man har en hjælpemotor, der kører uafhængigt af at du træder i pedalerne.

Hvis du vil have en god elcykel skal den have motoren i bagnavet. Det giver præcis den samme køreoplevelse som på en almindelig cykel. Men det føles som om du har fået mange flere kræfter i benene.

Det er en rigtig god oplevelse, som de færreste får, fordi de køber de billige forhjulstrukne elcykler.

  • 0
  • 0

Min oplevelse med forhjulstrukne elcykler er at de 1) er tungere i forhjulet 2) er vanskeligere at dreje med og det værste 3) at de føles som som man har en hjælpemotor, der kører uafhængigt af at du træder i pedalerne.

1) det er de også, 1 KG ca 2) det oplever jeg nu ikke som noget problem. Når man skal køre lige ud, er der til gengæld en stabiliserende egenskab som gør cyklen mere ligeud stabil. Jeg ved ikke om det vægten eller det at man blir trukket frem forfra. 3) De forhjuls trukne har den mest primitive styring af kraften, og den skal man lige vende sig til at bruge. Kort fortalt skal man ikke bruge styrke 3 før man er kommet ud hvor der kan køres stærkt. Og slet ikke som begynder inde i byen. El-cykler med krank motor eller baghjuls motor, har en tourge sensor indbyget, som dosere kraften efter hvor hårdt man træder, hvilket føles helt suverænt. Det er dog ganske morsomt at grave sig frem i skoven eller i snevejr med en forhjuls trukken :-)

Også er der de 2 hjuls trukne som må være sublime køremaskiner på alt slags underlag :-) De eksistere dog kun som hjemme byg.

  • 0
  • 0

Hvad har el-cyklerne egentligt kostet i valuta ud af landet? Altså, uden afgift?

Har ingen et bud på, hvad el-cyklerne har kostet?

Mit gæt er, at en el-cykel, når der købes et større antal, koster ca. 10.000 kr. per styk uden moms og afgift. Dertil kommer specialbygning, GPS osv. og så er prisen ca. 15.000 kroner per styk.

Imidlertid læste jeg et sted om en pris på ca. 100 mio kroner, for 2000 bycykler. Det er 50.000 kr. per styk.

Til sammenligning: Kinesisk el-cykel uden afgift (1 person): ????? (15.000 kr - 50.000 kr. ?)

Europædisk benzinbil lavet i EU uden afgift (4 personer): 30.000 kr. Ca. 7.500 kr. per sæde ved 4 personer.

Europædisk Tog (X31, diesel): 65 mio kr uden afgift pr togsæt(237 sæder). Dette svarer til 2167 benzinbiler, eller ca. 9,1 personbiler per sæde.

Eurpoædisk Tog (IC4, diesel) 54 mio kr uden afgift pr togsæt (204 sæder) Dette svarer til 8,8 personbiler per sæde. (Ikke taget hensyn til antal i drift)

Alt i alt kan vi konkludere, at bycyklen er billig, i forhold til anden kollektiv trafik.

Ovenstående er kroner ud af landet, så hvis el-cyklen er samlet i Danmark, skal kun ses på materialeomkostning.

  • 0
  • 0

@Jens Madsen Lad os håbe på det bedste og at det går godt med cyklerne, men jeg synes det vil være naivt ikke at se på tidligere erfaringer fra København. Jeg håber projektlederne og de dygtige politikere kontaktede og evaluerede erfaringerne fra andre europæiske storbyer, feks. Göteborg og Paris, det er jo ikke længere nyt at indføre bycykler i europæisk storby.

Som nævnt, tror jeg GPS reducerer risikoen for tyveri. Det har vist sig at være tilfældet, ved stort set alle andre køretøjstyper.

Samtidigt sker betaling med rejsekort. Det betyder, at personens identitet, der lejer cyklen, faktisk registreres. Med mindre, at personen vælger et anonymt rejsekort. Opstår problemer med tyveri og hærværk, er meget nemt at ændre cyklen, så den kun fungerer med et personligt kort.

Ser vi på prisen for bycykler, så er den normalt relativ høj - de er af særlig robust konstruktion. Og såvel el-motor, som GPS, udgør derfor kun en lille del af prisen.

Skulle jeg stå for bycyklen, havde jeg i øvrigt inkluderet et Falck abonnement - ikke kun til vedligeholdelsen, men også hvis du går i stå. Går en bycykel i stå, så vil der være mulighed for, at tilkalde Falck autohjælp samt en gratis taxa.

Jeg tror at kardan trækket og gear, er en dyr løsning, i forhold til at kun trække den på strøm. Det øger naturligvis sikkerheden, så du ikke pludseligt går i stå. Men det vil være her at jeg vil spare, hvis der skulle spares, og bestemt ikke på GPS'en. GPS'en er sammen med rejsekort betalingen, det som giver den største tyverisikkerhed for cyklen. Et kardan træk, vil normalt ikke bruges, andet end til at give motion. Det syntes jeg ikke er værd at betale for...

Endeligt, er vigtigt at der ikke er store vedligeholdelsesomkostninger. Her er el-motorerne normalt et kritisk led. De er kun lavet til ca. 20.000 km. Dog, er de ikke specielt dyre, hvis man har en cykelmekanikker, eller Falck til at skifte dem. Prisen per km. er måske 5-10 øre. Men det kræver så også, at denne del er lavet til at kunne udskiftes billigt, og at en ny motor er billig i indkøb.

Det store plus er helt sikkert GPS'en. Og jeg er sikker på, at denne er en af de bedste investeringer. Den holder øje med cyklens position, giver vejledning til cykelisterne, og er med til at gøre cyklen attraktiv. Den er ikke interessant som tyveriobjekt, da den stort set er usælgelig. Det er ikke en standard GPS. Den har ingen reservedels værdi, eller anden værdi overhovedet. Samtidigt, er den jo tyverisikker, og efterlader spor. Jeg vil nødigt være den, der har registreret med rejsekort, og smidt cyklen i havnen.

Jeg ved ikke, om der er lagt turguides ind i GPS'en - men det vil være oplagt her, at der kan vælges ture, hvor der ud over at vise vej, også er indbygget information omkring turistattraktioner. Måske kunne jeg godt finde på at leje den, bare for at få en "turisttur" i København.

I forhold til andre offentlige transportmidler, er den billig og miljøvenlig. Ved ikke hvor meget af den, som er produceret i Danmark, men der skrives det er et dansk-hollandsk konsortium, og spansk udviklet.

Selvom det er fordyrende, når noget laves i Danmark, ser regningen jo ikke nødvendigvis ud på samme måde for det offentlige. Jeg savner lidt, at det offentlige har noget vi kunne kalde eksterne og interne priser. Det har de fleste virksomheder. De interne, kunne afspejle den reelle udgift for virksomheden "Danmark", og derved også tage højde for f.eks. arbejdsløshed, kontanthjælp, og det der går retur i statskassen. Ofte vil det få regnskaberne til at se anderledes ud - f.eks. vil en sæde i en benzinbil koste 7.500 kr., mens et togsæde vil koste 275.000 kroner i "hård dansk valuta".

  • 0
  • 0

T Hansen og Harald Nyborg sælger elcykler til 5000 kr eller mindre, så mon ikke 3000 kr excl. moms er prisen pr. cykel for en containerfuld cykler, inklusive levering i Danmark?

Hvis en elcykel er er medvindscykel, så må Odenses bycykler til gengæld være modvindssykler, da de med deres luftløse dæk er umådeligt tunge at træde.

  • 0
  • 0

T Hansen og Harald Nyborg sælger elcykler til 5000 kr eller mindre, så mon ikke 3000 kr excl. moms er prisen pr. cykel for en containerfuld cykler, inklusive levering i Danmark?

Hvis en elcykel er er medvindscykel, så må Odenses bycykler til gengæld være modvindssykler, da de med deres luftløse dæk er umådeligt tunge at træde.

Der er en vis forskel. Hvis du kendte T-Hansens og Harald Nyborgs el-cykler, så vil du vide at de sammenlignet med bycyklen, kan betragtes som en bunke skrot.

Jeg tror det er en meget god idé, at det er el-cykler. Men jeg kunne undvære kardantræk og gear. Det er meget fordyrende, og er ikke nødvendigt. I stedet kunne monteres el-motor på både forhjul og baghjul direkte - hvis så en gik i stykker, kunne den trække med det andet hjul. Motorerne skal skiftes alligevel, efter et stykke tid - så vi får derved automatisk motor skift. Kæde og kraftoverførsel fra pedal til hjul er ikke nødvendigt på en el-cykel - kædetrækket eller kardan fordyrer kun, og bedste kvalitet opnås ved at klippe det helt af. Eneste nødvendige, er en detektor der detekterer om pedalen drejer rundt. Men vi får nok problemer med dansk cykelistforbund, hvis trækket tages af, så der ikke er modstand.

På grund af glasskår mv. på danske cykelstier, så er nødvendigt med punkterfrie dæk.

  • 0
  • 0

Europædisk/Eurpoædisk

Øh - europæisk ;-)

En mere fair sammenligning er vel prisen pr personkilometer for levetiden af transportmidlet.

Har nogen en reference til en sådan opgørelse?

Eneste nødvendige, er en detektor der detekterer om pedalen drejer rundt.

Der skal være en kraftoverføring, før elmotoren må hjælpe, og motoren skal slå fra, når 25km/h nås. Elcykler hvor motoren hjælper uden at man træder i pedalerne er at betragte som knallert (cykel med hjælpemotor som den kaldtes indtil 1976)

  • 0
  • 0

Jens. Der er remtræk på cyklerne ikke kardan. De 3 gear er nødvendige fordi disse 3 genrations forhjuls trukne cykler, først gir hjælp efter et helt pedaltråd. Hvis man ikke bruger gearet har man en meget besværlig og usikker start, med masser af energi brugt på at balancere cyklen de første 5-10 meter. Holder man for rødt på vej op af bakke, blir det rigtigt usikkert. Det kan observeres hver eneste dag på cykel stien hvor mange der ikke bruger deres gear optimalt. 3 gear er nok til simpelt brug, el motoren eliminere behovet for 7-8 gear for optimal by kørsel. I går var jeg ude og afprøve om jeg kunne køre på stranden med mine nye mountain bike traktor dæk. Det kunne jeg godt men her var jeg glad for mine 21 gear.

Angående det med at motoren løber et stykke tid efter man er stoppet med at pedalere. Det gør disse 3 generations el-cykler ca 0.5-1 sekund. Det havde jeg helt glemt, det er blevet en naturlig refleks at lige give hånd bremsen et klem hvis jeg vil afbryde forbindelsen til motoren. Det er nok det som har overrasket ingeniørens udsendte.

Punkter frie dæk er nok en udmærket ide, man må så bare leve med den nedsatte komfort. Og ja trivielle ting som rulle modstand er blevet lige gyldigt på en El-Cykel. Når vi i fremtiden skal køre 30-40 kilometer i timen kan man kigge på det problem igen.

  • 0
  • 0

Øh - europæisk ;-)

En mere fair sammenligning er vel prisen pr personkilometer for levetiden af transportmidlet.

Har nogen en reference til en sådan opgørelse?

Og der skal også tages hensyn til køb af reservedele. Dette fordyrer prisen på bil en del.

Eneste nødvendige, er en detektor der detekterer om pedalen drejer rundt.

Der skal være en kraftoverføring, før elmotoren må hjælpe, og motoren skal slå fra, når 25km/h nås. Elcykler hvor motoren hjælper uden at man træder i pedalerne er at betragte som knallert (cykel med hjælpemotor som den kaldtes indtil 1976)

Nej, det er ikke nødvendigt med kraftoverføring. En PAS detektor er nok - så vidt jeg ved. De fleste el-cykler, med gear, kan sættes i fri-gear, og så køres på el-motor uden kraft overførsel. Ulempen er, at der kun køres ca. det halve antal km. per opladning. Og du får ingen motion.

Må indrømme, at årsagen til jeg vil vælge denne løsning, er at jeg er doven af natur. At kun drive by-wire koster ekstra slid på batteriet. Så hvis kardantræk, eller removerførsel, har den rette pris, og hvis el-cyklen kører et betragteligt antal kilometer, så kan det blive en billig løsning, i forhold til ekstra forbrug af batterier. Og dertil kommer problemerne med motionisterne, hvis der ikke er "træk".

  • 0
  • 0

Jens. Der er remtræk på cyklerne ikke kardan. De 3 gear er nødvendige fordi disse 3 genrations forhjuls trukne cykler, først gir hjælp efter et helt pedaltråd. Hvis man ikke bruger gearet har man en meget besværlig og usikker start, med masser af energi brugt på at balancere cyklen de første 5-10 meter. Holder man for rødt på vej op af bakke, blir det rigtigt usikkert. Det kan observeres hver eneste dag på cykel stien hvor mange der ikke bruger deres gear optimalt. 3 gear er nok til simpelt brug, el motoren eliminere behovet for 7-8 gear for optimal by kørsel. I går var jeg ude og afprøve om jeg kunne køre på stranden med mine nye mountain bike traktor dæk. Det kunne jeg godt men her var jeg glad for mine 21 gear.

Angående det med at motoren løber et stykke tid efter man er stoppet med at pedalere. Det gør disse 3 generations el-cykler ca 0.5-1 sekund. Det havde jeg helt glemt, det er blevet en naturlig refleks at lige give hånd bremsen et klem hvis jeg vil afbryde forbindelsen til motoren. Det er nok det som har overrasket ingeniørens udsendte.

Punkter frie dæk er nok en udmærket ide, man må så bare leve med den nedsatte komfort. Og ja trivielle ting som rulle modstand er blevet lige gyldigt på en El-Cykel. Når vi i fremtiden skal køre 30-40 kilometer i timen kan man kigge på det problem igen.

Det er noget tid siden, at jeg prøvede en el-cykel sidst - og det var nok ikke 3. generations. Vil helt sikkert prøve en af de nye el-cykler i København, når jeg får købt et rejsekort. Havde ellers ikke planlagt at købe kortet. Det lyder fornuftigt, at der ved start er nødvendigt med træk. Men det afhænger nok af motoren, hvor stor momentet er, når der holdes stille. En nav-motor på 250W kan godt give et fornuftigt træk. Jeg har haft en el-knallert, med 500W nav motor, uden gear. Den kunne nemt accelerere hurtigere end cyklerne.

Der har været lidt skiftende information omkring trækket - nogle steder, står det er kardan - andre, at der er remtræk. Men, vi kan kalde det kvalitet - frem for Harald Nyborg, Bilka, T-Hansen, og det meste andet.

  • 0
  • 0

Jeg har fundet noget info omkring remtræk / kædetræk: http://rudar.ruc.dk/bitstream/1800/11624/3...

Torben Aagaard (CEO) siger ved indvielsen af cyklerne: Vi går over til at i stedet for sådan et kardantræk, så bliver det et bæltetræk ligesom der var på den i prøvede derovre. Hvis det er at man skal låse cyklen undervejs, og hvis nu folk spørger mig, hvis nu man kommer forbi en butik eller skal have en kop kaffe, så kan man låse cyklen simpelthen bare ved at tage den 48 her kickstand op, så er der en sensor der på displayet siger at nu skal du låse din cykel. Så taster du din pinkode ind to gange, og så låser den. Hvis du er i tvivl om hvordan du gør, så får du en animation så du kan se hvordan du gør.

Han nævner også noget med 70 kroner om måneden! Det er da helt sikkert billigt. Hvis det er prisen, så vil jeg da overveje at låne en bycykel permanent, i stedet for at købe en el-cykel. Så skal jeg bare have fundet et godt diskret sted, hvor den ikke nogen der nupper den.

  • 0
  • 0

Fri gear på en cykel = ikke at træde rundt, det har alle cykler :-) Motoren må ikke trække hvis der ikke trædes rundt (lov). Jeg er også doven men kan af erfaring fortælle at på en el-cykel kan man selv bestemme hvor meget eller hvor lidt motion man vil have. Det er den store genialitet ved el-cyklen. At et menneske med minimal kraft udfoldelse kan bidrage med så meget til rækkeviden.

Dem jeg har prøvet, gjaldt gear manuel træk. Satte du den i fri-gear svarede det til, at der ikke var kæde eller transmission. Men den kørte fint, når pedalen blev drejet rundt.

Tror ikke på, at det vil være ulovligt at sætte den i frigear, tage kæden af, og at den derved skulle blive en knallert. Jeg kørte hjem på en på et tidspunkt på denne måde, fordi at kæden hoppede af. Og det var en fornøjelse, at kunne vente med, at sætte den på, til jeg kom hjem. Smart feature, med "dual" træk.

  • 0
  • 0

Enhver med behov for at cykle kan anskaffe sig en cykel - den behøver ikke koste hverken 10- eller 30.000. Er man i bil, kan man få et utal af sammenklappelige cykler, der uden problemer kan være i bagagerummet, og endda let tages med, når man ikke kan lade den stå på gaden, da den med politikernes indirekte velsignelse (se note) med usvigelig sikkerhed vil blive ødelagt eller stjålet i løbet af 0,0000 - lige som bycyklerne. Hvis ikke man boede i et land, hvor korruption angiveligt ikke eksisterer, ville man fristes til at spørge, hvem der lukrerer af idiotien.

Note: Den -for tyveknægtene - så vidunderlige opfindelse; "brugstyveri", gør det reelt totalt risikofrit at stjæle, og som tak for lån, ødelægge cykler. Fortidens behandling af hestetyve var måske i overkanten, men med nutidens holdning til "brugstyveri" er vi indiskutabelt havnet i den anden grøft.

  • 0
  • 0

Øh - europæisk ;-)

En mere fair sammenligning er vel prisen pr personkilometer for levetiden af transportmidlet.

Har nogen en reference til en sådan opgørelse?

Har fundet følgende:

http://www.dst.dk/da/Statistik/emner/trans... (ref 1) http://www.bane.dk/visArtikel.asp?artikelI... (ref 2)

På banedanmarks net, kører 3000 tog per dag (ref1), og der køres 6580 mio person km ialt. på den del af banenettet, der tilhører banedanmark. (ref2)

Det er 2,2 mio personkm per tog per år.

Antages, at et tog koster 65 mio kroner, og holder 30 år, så er det ca. 2.2 mio kr. per år. uden medtaget udgifter til vedligehold, eller andre udgifter.

Eller 1 krone per km. per person, når der ikke medtages vedligehold.

Svarende til, at en bil til 30.000 kr. kan køre 30.000 km i dens levetid, uden medtagelse af vedligehold. Tjah, det er jo næsten realistisk...

  • 0
  • 0

Fortidens behandling af hestetyve var måske i overkanten, men med nutidens holdning til "brugstyveri" er vi indiskutabelt havnet i den anden grøft.

Men en måneds arbejde som cykel sti hul reparatør, ville vandaler/tyve ikke tage skade af. Så udfører de noget nyttigt og staten sparer penge og cyklister blir glade samt vandal/tyv blir opdraget..måske. Win-Win-Win-Win

At stjæle en bycykel vil ikke være nemt i traditionel forstand. Ejeren vil sørge for at aflevere den efter brug og få sin afleveret kvittering, ellers koster det penge. Ved ladestationerne er de låste. Måske det kan lade sig gøre at komme af sted med en halv cykel, men husk en gps jammer. Man skal ud i noget meget mere organiseret kriminalitet, før det kan betale sig, og der efter skal de med ekspres fart til udlandet. Husk gps jammer.

Men man kan ikke forhindre at nogen ville få et kick ud af at hamre løs på dem med et boldtræ. Men så er vi så langt ude at man blir nødt til at investere i noget video overvågning. En billig computer ville kunne stå for overvågningen.

  • 0
  • 0

På banedanmarks net, kører 3000 tog per dag (ref1), og der køres 6580 mio person km ialt. på den del af banenettet, der tilhører banedanmark. (ref2)

Jeg er i tvivl om banedanmarks opgørelse af tog er korrekt.

DSB har ca. 200 togsæt af typen IC3 og IR4. Antages, at kun disse bruges til landstrafikken, og at der er 4872 mio passager km. per år. i landstrafik (ref 2), så fås et langt bedre resultat for toget. Det bliver ca. 9 øre per person km per tog.

Er dette realistisk, skulle de nemt kunne få pengene ind til togkøb. Udgifter til reservedele, er måske et større problem.

  • 0
  • 0

Måske er allerede indbygget et webcam i tablet PC'en?

Videoovervågning ved stativerne, vil være simpelt at opsætte.

Alt for simpelt...stationerne er alligevel forbundet til nettet. Et i hver ende så de dækker hinanden. Installer et adfærds genkendelses program på computeren. Når unormal adfærd detekteres, sendes filmen til politigården. cykeltyv/vandal afhentes, og præsenteres for bevis materialet. Hvis de med det samme erklære sig skyldige får de 1 uges rabat. Så kan vi spare alt det med retsager ,dommere ,advokater Næste dag møder de op til samfunds tjeneste med skovl, hakke, og asfalt spand. de blir lært op af de andre cykeltyve/vandaler og efter en halv dag, kan de gå i gang med deres egne huller. De har gps fodlænker på, så en mand burde være nok til at passe på 20 cykel tyve.

Jeg må hellere køre mig en cykel tur :-)

  • 0
  • 0

Jeg er i tvivl om banedanmarks opgørelse af tog er korrekt.

For Banedanmark er et tog, et tog der kører fra A til B med ét tognummer, når toget så kører retur fra B til A har det et nyt tognummer. Så samme togsæt kører for det meste flere tog pr. dag. En stor del af togene kører dog også mere flere togsæt ad gangen, for at gøre det mere besværligt.

  • 0
  • 0

Lidt ekstra info om priser:

Der er bevilliget 100 mio. til projektet.

Ift. brugerpriser kan jeg oplyse følgende:

Pris u. abonnement: 20 kr. pr time (bruger registrer sig med kreditkort)

Privatabonnement: 50 kr. om måneden. De første 30 min på cykel er gratis. Herudover koster det 4 kr. pr time

Firmaabonnement: 25 kr. på måned. Ellers samme vilkår som privatabonnement.

Derudover er der et tillægsgebyr på for brug af el på 2 kr. pr time og en ekstra abonnementspris på 15-20 kr. om måneden.

Dette betyder (med min simple hovedregning), at et privatabonnement kommer til at koste minimum 600 kr om året u. el og 780 m. el.

  • 0
  • 0

Intet er lettere end at fjerne en cykel eller knallert ved hjælp af en bil, og der skal noget mere end alverdens cykellåse til at gøre det svært nok, da mobilt værktøj til klipning af kæder og låse kan købes i ethvert byggemarked.

De ladestandere jeg har set billeder af, der kommer hverdags og lejligheds tyveknægte ikke til at åbne med andet end dynamit. Øst europæiske cykel tyve kan save stellet over og komme af sted med en halv cykel. Alt for meget arbejde med at genskabe den cykel, når man kan skovle almindelige cykler ind i bilen på ingen tid og kører over grænsen.

Selvom en tyv kom af sted med en hel by-cykel, hvem ville være så være dum nok til at købe en stjålen by cykel i Danmark? den skiller sig rimeligt meget ud fra andre cykler.

  • 0
  • 0

Lidt ekstra info om priser:

Lidt ekstra info om priser:

Der er bevilliget 100 mio. til projektet.

Ift. brugerpriser kan jeg oplyse følgende:

Pris u. abonnement: 20 kr. pr time (bruger registrer sig med kreditkort)

Privatabonnement: 50 kr. om måneden. De første 30 min på cykel er gratis. Herudover koster det 4 kr. pr time

Firmaabonnement: 25 kr. på måned. Ellers samme vilkår som privatabonnement.

Derudover er der et tillægsgebyr på for brug af el på 2 kr. pr time og en ekstra abonnementspris på 15-20 kr. om måneden.

Dette betyder (med min simple hovedregning), at et privatabonnement kommer til at koste minimum 600 kr om året u. el og 780 m. el.

Mener, at dine priser er for ikke el-cykler. De nye bycykler, findes i to udgaver. El-cyklerne koster lidt mere. Abonnementet er 70 kr. om måneden, og prisen er 6 kroner per time. Uden abonnement, koster el-cyklerne 25 kr. i timen. Ingen tvivl om, at el-cyklerne er den rette investering. Jeg vil hverken finde det sjovt, eller spændende at leje en ikke el-cykel. Så hellere betale den 5'er ekstra uden abonnement, eller de to kroner ekstra med.

En pris på 80.000 kr. per cykel... Helt klart, i den dyre ende. Det bliver spændende - har allerede høje forventninger! Hvordan ser det ud ved bestilling af flere cykler? Bliver de så ligeså høje per styk, eller spares noget ved bestilling af flere?

Giver mig den tanke, at der vel egentligt skulle kunne udlejes taxaer efter samme model - uden føreren. Med den samme tablet i forruden.

  • 0
  • 0

Brugeren futter næppe rundt med ladestanderen, og jeg går da ud fra, at man ikke kun kan cykle til og fra ladestationer, men vel også køre på arbejde m.m. Hvad man i Østeuropa kan få ud af tingene, har du åbenbart ikke fantasi til at forestille dig - men prøv en tur østpå, så vil du måske få en ændret opfattelse af det muliges kunst - for fingernemme aftagere.

  • 0
  • 0

Kenneth Gaarslev 1 minut siden Re: Utrolgt hvad skatteyderne kan tvinges til at betale!

Brugeren futter næppe rundt med ladestanderen, og jeg går da ud fra, at man ikke kun kan cykle til og fra ladestationer, men vel også køre på arbejde m.m. Hvad man i Østeuropa kan få ud af tingene, har du åbenbart ikke fantasi til at forestille dig - men prøv en tur østpå, så vil du måske få en ændret opfattelse af det muliges kunst - for fingernemme aftagere

Sammenlignes en bil til 80.000 kroner, og el-cyklen til 80.000 kroner, så har bilen flere fordele fremfor el-cyklen, hvis du er tyv:

Bilen kan nemmere afsættes f.eks. udenfor Danmark, uden tyveriet opdages.

Bilens reservedele kan bruges, uden tyveriet opdages.

Bilen, er omtrent ligeså nem at stjæle som el-cyklen. Måske nemmere. Mange biler, kan stjæles på få sekunder, af en professionel tyv.

Risikoen for, at bilen overvåges via GPS er minimal, i forhold til el-cyklen, hvor alle overvåges, og er i kontakt med en central, og en parkeret cykel kan findes via andre el-cykler.

Når el-cyklen er parkeret, sker det i robuste standere. Når den udlånes, så holder elektronikken kontrol med, at den er aflåst, når den holder stille. Cyklen aflåses af den der bruger cyklen ved hjælp af en elektronisk lås.

Smides en el-cykel i havnen, således elektronikken kortsluttes, så ved centralen kort tid efter besked.

Det er svært at se nogen økonomisk fordel i, at stjæle eller yde hærværk på en el-cykel. Men, mange hærværk, er desværre ikke motiveret i økonomi, men i politik, og sker oftest mod offentligt ejendom. Den ydes af ultra højreorienterede, der ønsker at sabotere og ødelægge enhver offentlig ejendom. Og det går ud over såvel DSB, offentlige transport, og alt andet offentligt. Mens, at private går fri for denne ultrahøjreorienterede politiske terror.

Vi burde dømme bycykel terrorister efter terrorloven.

  • 0
  • 0

højreorienterede

Har du prøvet selv at læse det vrøvl du skriver? At du - emnet helt uvedkommende - lige skal have tilføjet, at det er "højreorienterede" der står for hærværk på offentlig ejendom, får du nok lidt svært ved at dokumentere, selv om du jo nok mener, at politiet konsekvent kun rejser tiltale mod venstresnoede uskyldigheder.

  • 0
  • 0

Har du prøvet selv at læse det vrøvl du skriver? At du - emnet helt uvedkommende - lige skal have tilføjet, at det er "højreorienterede" der står for hærværk på offentlig ejendom, får du nok lidt svært ved at dokumentere, selv om du jo nok mener, at politiet konsekvent kun rejser tiltale mod venstresnoede uskyldigheder.

Det kan være svært at sige om det er yderligtgående højre, eller venstreorienterede. Men, det er personer der går imod staten, og er i mod staten og offentlighedens ejendom. Går ud fra, at det er ungdomshus oprører typen. Jeg husker selv typen tilbage fra folkeskolen. Deres egentlige politiske overbevisning, havde jeg svært ved at hitte ud af - måske vidste de det ikke selv. Men de var godt indoktrinerede til hjemmefra, at når det var offentlighedens ejendom, så var det tilladt at ødelægge. Normalt, var det relativt "uskyldigt", som at skære stolesæder op og den slags. Det var umuligt, med polstrede sæder i skolen.

  • 0
  • 0

Cyklerne findes i to udgaver: En almindelig cykel, og en el-cykel. Begge typer er med computerskærm, og samme elektronik.

Ja jeg var ikke klar over at der også var gammeldags træde cykler med i det nye by cykel projekt. Det er vidst hovedparten af cyklerne som er træde cykler. Men jeg har kigget lidt på billeder af præsentationen, og kan kun se El-Cykler. Så et eller andet er gået HELT galt!. I det hele taget er der en meget muggen og tøsefornærmet fornemmelse over hele artiklen.

1: Hvis det var mig der skulle overrække en elektrisk cykel til en prøve tur til en dame, så ville jeg lige dreje gearet ned i 1 gear, og sætte den elektriske hjælp på 1 maks 2. Det er flintholm station styrke 3 ville være uansvarligt.

2: Ingeniøren har bevidst udsendt en meget uerfaren cyklist. det er måske også ok, det skal jo bruges af helt almindelige mennesker. Jeg ser efter hånden mange kvinder i alle aldre, komme kørende på el-cykler med fuld skrald på, vind i håret og den der champagne boble fornemmelse i hele kroppen. Den oplevede Maria åbenbart ikke !.

3: Hvordan kan det lade sig gøre at lave en 3 gears el-cykel i 2013, der er så elendig, som man får indtryk af. Det kan ikke lade sig, det er simpelthen ikke muligt.

Jeg er meget spændt på selv at prøve den.

  • 0
  • 0

Der er kun el-cykler, men der skal betales ekstra for at bruge strømmen. Det betaler slid på motor og batteri mv.

Selvom el-cyklen fungerer ligesom andre el-cykler, syntes jeg der skal overvejes, om den vil være nemmere at bruge for uerfarne, hvis der installeres en anden PAS detektor, moment sensor, eller gashåndtag.

Går ud fra, at el-cyklen laver statistik såsom antal km. kørt på strøm, tid stået aflåst, tid i stativ og meget andet - det gør, at man teknisk set skulle kunne modificere priserne, så det sikres at vedligehold betales af brugeren.

  • 0
  • 0

Min "årgang" fik med en del held den første cykel i konfirmationsgave, skolegangen foregik bl.a. på den stråtækte, hver anden dag - hvis ikke kartofler eller roer eller noget andet lige skulle passes - og "de store teknologiske landvindinger" som gear på cyklen, tror jeg ikke engang vi kunne læse om. I dagens kuvøsesamfund, og med et af klodens dyreste undervisningssystemer, er det åbenbart alligevel en forudsætning, at instruktøren informere om at 1. gear nok er det smarteste at starte med. Måske skulle man hellere bruge de 100 mio til en fast, personlig hjælper, til de stakler der ikke kan tænke ½ meter - ca. afstanden mellem saddel og pedaler!

  • 0
  • 0

Som den cyklist, der så godt som altid er først over krydset fra grønt, er det mig en kilde til stadig undren at så mange - især kvinder - aldrig skifter ned når de standses af rødt lys, men troligt starter i det høje, knæknusende gear, som de kørte i med marchfart. Lycra-folket på racercykler bruger heller ikke konceptet med at sætte i gang i et lavt gear

Jeg kører blandt andet på en foldecykel med trigger-gearskifte, hvor der blot skal trykkes med tommelfingeren for at skifte et gear op.

  • 0
  • 0

Det kræver jo også at man er i stand til at læse en brugsanvisning, hvilket kuvøsesamfundet - i klar erkendelse af de svigtende kundskaber - nu forsøger at klare via bycykler med indbygget video. Politikerne kan naturligvis tage det helt roligt - der er ingen grænser for, hvad danske skatteydere affinder sig med.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten