Busselskab får ingeniørstuderendes hjælp til at redde offentlig transport

Kollektiv transport nærmer sig en fremtid, hvor den selvkørende bil vil køre frontalt ind i busser og togs kundebase.

Hvorfor for eksempel tage en letbanesporvogn rundt i Odense, når du kan blive fragtet til din destination uden postyr fra medpassagerer og uden besvær ved at blive sat af ved en station et stykke fra din endestation?

Søger du et studiejob? Tjek Jobfinder for de nyeste joblister til ingeniører og studerende.

Automatiserede biler blander nemlig det bekvemme og friheden ved at sidde på passagersædet med fordelen ved at have en bil. Derfor har den kollektive transport behov for fornyelse og friske ideer, hvis man skal holde folk på skinner eller i bussen.

Derfor bad FynBus studerende fra byens universitet og erhvervsskoler om hjælp til at tilpasse bybussen til fremtidens trafik.

Billede af de studerende deltagere under idecampen. Illustration: Casper Dalhoff

Idécamp gav overraskelser

Det førte til en dagslang idécamp i november 2016, hvor 25 unge fra det odenseanske uddannelsesmiljø mødte op for at levere løsninger til det regionale busfirma.

For FynBus var øvelsen en spændende måde at prøve at få ny inspiration på, fortæller markedschef for selskabet Jan Gudmann Hansen.

»Vi ville gerne udfordres på vores vaner og tanker. Ved at drage nytte af studerende med deres forskellige uddannelsesbaggrund og begrænsede indsigt i vores felt kan man muligvis tænke uden for den boks, som folk i branchen ofte arbejder inden i,« forklarer Jan Gudmann Hansen og tilføjer:

»Vi havde set nogle af forslagene før, så vi blev bekræftet i, at vores egne ideer faldt naturligt for unge mennesker. Men vi blev også positivt overraskede over nogle af de bud, der kom.«

Dekorative og digitaliserede stoppesteder

De fremmødte studerende blev præsenteret for FynBus’ otte hovedudfordringer, som de kunne vælge imellem. Deltagerne blev inddelt i seks hold fordelt efter deres kompetencer med assistance fra virksomheden WELearn, der stod for at arrangere workshop og hjælper forretninger med at omsætte læring til at fremme adfærd.

Den kommende diplomingeniør Frederik Troelsø udgjorde én ud af en håndfuld ingeniørstuderende, der kunne bidrage med teknisk viden og prototypeproduktion til holdene. Holdet, som han havnede på, hev prisen for bedste påfund i hus.

»Oplevelsen var superfed. Det var lærerigt at arbejde med så mange andre unge med forskellige baggrunde. Det var inspirerende at se de enkeltes tilgang til meget flyvske og anderledes projekter, hvor jeg klart havde bevæget mig i en anden retning. Det var fedt at være med til,« fortæller Frederik Troelsø, der læser til diplomingeniør i integreret design på Syddansk Universitet.

Hans team fremlagde en idé om at dekorere og digitalisere stoppesteder i byen.

Ved at låne fra bydrengen H.C. Andersens historier vil Frederik Troelsøs team udsmykke stoppesteder efter udvalgte eventyr. Busskurene bliver ikke kun pyntet med fortidens fortællinger, men kommer til at have moderne skærme, som viser køreplaner side om side med kulturelle og praktiske informationer om for eksempel koncerter eller trafikadvarsler i Odense.

Gamification af stoppesteder og opgradering af Rejseplanen

I det ideelle scenarie skal borgere derudover inddrages i udvælgelsen af eventyr for at gøre stoppestederne til en naturlig del af bybilledet og de lokales hverdag.

I løbet af de 24 timer fra lørdag til søndag, som gruppen havde til at udvikle deres koncept, stod Frederik Troelsø for at tegne designet i 2- og 3D og ligeledes være med til at opbygge ideen.

»Projektet har givet mig indblik i, hvor værdifuldt mit input kan være. Normalt arbejder man sammen med andre med en lignende baggrund, men netop derfor blev jeg bekræftet i, hvad jeg faktisk kan bidrage med,« ræsonnerer diplomingeniøren.

Alternative forslag fra de øvrige grupper lød på at bygge stoppesteder, hvor de ventende passagerer har mulighed for at konkurrere i eksempelvis paratvidensspil mod andre stoppesteder i byen eller i landet.

En anden idé var at opdatere værktøjet Rejseplanen til at kunne planlægge rejser afhængigt af brugerens fortrukne transportmiddel, så man har mulighed for eksempelvis at til vælge delebilsordningen GoMore eller de billige busturer, Rødbillet.

Networking og nye venner

Begivenheden blev skudt i gang lørdag den 19. november klokken 12, hvor deltagerne ankom.

Da gruppedannelsen var overstået, skulle holdene hurtigt brygge et færdigt koncept sammen. Den allerførste prøvelse ventede nemlig allerede om eftermiddagen. For at støtte de studerende i at udvikle deres produkter havde WELearn allieret sig med specialister fra blandt andet Rejsekort, Odense Kommune og FynBus selv.

Formålet var, at de unge lørdag eftermiddag pitchede deres ideer og fik feedback på forslagene fra folk, der er beskæftiget i branchen. Derefter blev aftenen og natten brugt til at færdiggøre de enkelte projekter og fremstille prototyper, som skulle fremlægges søndag middag.

Forløbet i sin helhed var både FynBus og de studerende begejstrede for, mener projektleder på idécampen Morten Plough Henrik fra WELearn.

»Det var forskelligt, hvor langt grupperne kom. Nogle nåede langt med deres prototype, mens andre allerede begyndte at kigge på implementering eller brugte mere tid på det visuelle,« beretter Morten Ploug Henrik og fortsætter:

»Men til fælles for deltagerne virkede det til, at de hyggede sig. Korte projekter under tidspres som dette er en god måde at skabe nye venskaber og netværke på. Det fungerer som ren teambuilding.«

Idécamp 2.0 i 2017?

Successen bakker Frederik Troelsø op om. Selvom den kommende ingeniør var tilbageholdende med sin tilmelding, viste workshoppen sig at overraske.

»Jeg var faktisk skeptisk i starten og havde måske hellere set mig selv sidde og spille hele natten. Men efter at have deltaget kan jeg klart anbefale det til andre,« fastslår Frederik Troelsø og uddyber:

»Noget af de vigtigste, jeg har fået ud af det, er modet til at springe ud i noget nyt, som man ikke har prøvet før. Derudover er min opfattelsen af, hvor meget man kan nå på 24 timer, klart blevet rykket.«

Skal du være praktikant? Se dine valgmuligheder på Jobfinder.

Hos FynBus arbejder man på nuværende tidspunkt videre med to af forslagene fra idécampen. De respektive grupper undersøger mulighed for implementering, nødvendige materiale og samlede omkostninger og skal dernæst mødes med busselskabet igen.

Forhåbningen for Frederik Troelsø og FynBus er, at de dekorerede og digitale stoppesteder vil være mulige at bygge inden H.C. Andersens Eventyrfestival i Odense til august.

De øvrige ideer er imidlertid langtfra glemt, understreger markedschef Jan Gudmann Hansen.

»Nu har vi en helt masse ideer, så udfordringen er, hvordan vi skal vi bruge dem. Vi har travlt, men vi vil gerne have samlet op på alle forslagene. Vi har dog et princip om, at vi ikke hiver holdene ind uden at have tid til at snakke med dem. Derfor har vi ikke nået alle endnu.«

Allerede nu regner FynBus med at gentage det vellykkede event. Præcis hvornår er endnu uvist, men idécampen vil genopstå, forudser Jan Gudmann Hansen.