Buspassagerer køber dyre kontantbilletter for at slippe for rejsekort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Buspassagerer køber dyre kontantbilletter for at slippe for rejsekort

Selv i områder, hvor rejsekortet for længst har erstattet klippekortene, benytter færre end hver tredje passager det elektroniske billetsystem til busser og tog.

På Vestsjælland, hvor klippekortene, som det første sted i landet, blev skrottet sidste år, blev kun 24 procent af busturene gennemført med rejsekort frem til maj. Det fremgår af et svar fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Folketingets transportudvalg.

På Sydsjælland og Lolland-Falster, hvor et elektronisk kort svarende til klippekortet også er afskaffet, benytter 30 procent af passagererne rejsekort.

I Nordjylland, hvor rejsekortet fortsat er under test, var markedsandelen i årets første måneder 3-4 procent, mens den i hovedstaden, hvor busserne var klar, var nede på 0,4 procent.

Læs også: Her er rejsekort-rapporten, som ministerium forsøgte at skjule

Mens der er gode grunde til rejsekortets lave markedsandel i København, så kræver tallene fra Vest- og Sydsjælland en uddybning. Den leverer centerchef Anders Due fra Movia.

Han oplyser, at uddannelseskort, herunder det særlige Hypercard, udgør 30 procent af rejserne på Vestsjælland og 35 procent på Sydsjælland.

De vestsjællandske passagerer holder desuden meget af deres pap-månedskort, som giver ret til et ubegrænset antal rejser i en periode. Det kan rejsekortet ikke tilbyde før i 2014.

Pap-månedskortet findes ikke på Sydsjælland og Lolland-Falster, i trafikterminologi benævnt Movia Syd. Her bruger 30 procent af passagererne i stedet kontantbilletter, selv om de er væsentligt dyrere pr. rejse end rejsekortet.

Læs også: Rejsekort var allerede forældet for to år siden

Anders Due vil dog ikke høre tale om, at rejsekortet er en fiasko med en markedsandel på under en tredjedel i spydspidsområderne.

»Både i Movia Vest og Syd er rejsekortet slået an. Men der er potentiale for, at ganske mange kunder yderligere kommer over på rejsekort,« siger han.

»Og det er åbenlyst, at nogle betaler høje priser i Syd, fordi så mange bruger kontantbilletter, og at mange stadig er glade for deres periodekort i Vest,« tilføjer centerchefen.

Anders Due understreger, at der hele tiden kommer flere passagerer med rejsekort. I år har 9.500 passagerer yderligere i Movia Syd og 8.300 på Vestsjælland således rekvireret et rejsekort.

»Men vi har da også oplevet, at konverteringen til rejsekort er en længere transformation, end vi lige havde forestillet os,« siger han.

Læs også: Dummebøder til 1 ud 50 passagerer med rejsekort

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, som stillede spørgsmålene til ministeren, er ikke imponeret over modtagelsen af rejsekort. Det skyldes blandt andet de mange henvendelser med klager fra brugerne, han efter eget udsagn modtager.

»Det har hele tiden været tanken, at rejsekort skulle være en forbedring og ikke en gene for pendlerne,« siger han.

Kim Christiansen havde også bedt transportministeren om en prognose for, hvor mange procent af samtlige rejser, der i 2013 og 2014 forventes gennemført med rejsekort. Ministeren konstaterer i sit svar, at det har Rejsekort A/S ingen prognoser for.

Dokumentation

Transportministerens svar til Kim Christiansen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selvfølgelig har Rejsekortet en prognose for den fremtidige brug af deres produkt, det har alle firmaer af budgetmæssige årsager.

Hvorfor de svarer som de gør, skyldes nok at prognosen er så dårlig, at de ikke vil være bekendt at udleverer den - den vil udstille dette misforster af et IT-projekt og ikke understøtte den tidligere spin-melding fra selskabet som lød overskriften 'Succes, succes og succes'.

Rejsekortet er i sin nuværrende - og formentlig også fremtidige form - alt andet end en succes, hvis produktet var så godt som Hr. Wahlsteen gerne vil tale det op til, så ville passagerne selvfølgelig efterspørge det - men der sker åbenlyst ikke..

  • 1
  • 0

Den overvejende negative omtale i medier af rejsekortet er med til at holde mange af de tvivlende væk, reelt set uden grund.

Langt de fleste som vil have gavn af at bruge rejsekortet, vil ikke få nogle negative oplevelser med rejsekortet. Der vil enkelte gange være standere som ikke virker, men sådan har det altid været med klippekortsautomater.

Jeg har benyttet mig af rejsekortet det sidste års tid i hovedstadsområdet og jeg er glad for det. Jeg har enkelte gange oplevet en stander, der var ude af drift, og så har jeg været igennem problematikken med at skifte udskifte mit betalingskort.

De fleste problemer med rejsekortet er i Back Office, og selvom rejsekortet er blevet et dyrt projekt, har det endnu ikke betydet højere priser på offentlig transport, ihvertfald ikke for slutbrugeren og regningen skal betales uanset om man er for eller imod projektet.

For mit vedkommende så er mine udgifter til det offentlige ca det samme som før rejsekortet, jeg vil dog kunne spare lidt hvis jeg samtidig gad spekulere i hvornår klippekort har en fordel over for rejsekortet, både på regionaldrift og i HT området. Rejsekortet gør det dog meget nemmere for mig logistisk set.

Desværre sælger de positive historier om rejsekortet ikke så godt, som de negative, så derfor vil der altid være overvægt af disse hvilket er med til at holde brugerene væk.

  • 1
  • 1

Det er ikke kun dårlig presse... Nedenstående information er taget direkte fra rejsekort.dk plus nogle af mine egne kommentarer.

Selve kortet koster 50 kr - det er penge jeg ikke kan rejse for, men går vel til produktion og administration af kortet?
Et anonymt kort der kan deles skal kan kun købes få steder - og ikke online

Flex kortet giver ikke de særligte rabatter der er en af grundene til at man har kortet - det kan kun det personlige der kan det - og der kan man ikke tage flere med på samme kort.

Forudbetaling (der trækkes på kortet når rejsen begynder) betyder at der altid skal stå mindst 50 kr på kortet (750 hvis det er et anonymt kort der skal bruges til rejse på tværs af landet!!). Det er penge der i realiteten bare står der som et minimumsbeløb som jeg ikke får nogen glæde af i form af rejser. De eneste der har noget ud af dem er Rejsekort A/S, da det giver dem sikkerhed for at de får mindst 50 kr for en rejse og samlet set giver det vel også et boost til deres egenkapital og dermed renter i en ikke uanseelig mængde.

Man kan koble en tank op aftale på kortet som skal administreres af et trafikselskab - ikke af Rejsekort A/S selv. Det har jeg svært ved at forstå, da det jo ikke er et DSB kort eller Arriva kort - men et rejsekort...

Der er for mange regler og undtagelser der gør kortet inferiørt i forhold til et måneds eller klippekort der er nemt gennemskueligt og super fleksibelt.
Mit rejseforbrug med det offentlige er meget begrænset og jeg bor i hovedstadsområdet, så jeg er dækket ind af mobilbilletter via en fin og nem app på min mobil. Der kan jeg både købe enkeltbilletter og klippekort. Klip kan bruges både til mig selv, men også til folk jeg rejser med (for eksempel når mine forældre er på besøg fra Jylland)

Hvis man virkelig ville gøre det nemmere at rejse, kunne man have startet med at renovere zone-systemet og gennemtvinge et fælles takstsystem i hele landet. Det er tidligere blevet foreslået at lade prisen være bestemt af afstand i fugleflugtslinie med chokepoints på broerne og hvor det ellers giver mening.
Det er jo sket før på amtsplan at man har harmoniseret - hvorfor kan man så ikke gøre det på landsplan? Det er ikke er retorisk spørgsmål - jeg vil faktisk gerne vide det.

  • 1
  • 0

.... og selvom rejsekortet er blevet et dyrt projekt, har det endnu ikke betydet højere priser på offentlig transport, ihvertfald ikke for slutbrugeren og regningen skal betales uanset om man er for eller imod projektet. ....

Jeg skulle med toget fra Esbjerg til Fredericia for en lille måneds tid siden. Jeg køber altid mine togbilletter via rejseplanen.dk som print selv billetter. Jeg så dog at der også var priser for rejsekort rejse, og skulle selvfølgelig lige se hvad prisen var i forhold til de almindelige billetter. Prisen for rejsekort rejsen var vist nok 30,- højere hver vej, så selvfølgelig gjorde jeg som jeg plejede og købte min print selv billet. Og det vil jeg sandsynligvis fortsætte med. Men som der vistnok også er sagt et andet sted egner rejsekort sig bedre til lokale rejser, f.eks. som erstatning for klippekort. Men jeg vil nu nok så længe som muligt bruge klippekort. Det er relativt sjældent at jeg tager bussen eller toget. Lokalt cykler jeg for det meste og antallet af togrejser er vel maksimalt 1 i gennemsnit pr. måned.

  • 1
  • 0

Er det ikke også noget med at rejsekortet introduceres med lavere priser i en overgangsperiode. Som jeg forstår det, så vil Rejsekortet gøre stort set samtlige rejser dyrere. Det er måske ikke tilfældet i øjeblikket, men det bliver realiteten på længere sigt.

Problemet med Rejsekortet er ikke kortet, standerne eller kravet om at tjekke ind og ud. Det er prisen og uoverskueligheden.
Rejsekortet ville være en succes hvis det uden undtagelser giver dig den billigste rejse. Det skulle selv finde ud af hvornår du havde større gavn af en anden form for billettype, f.eks. ved gentagne rejser på samme strækning inden for samme måned. I realiteten betyder det at samtlige kunder ville få den billigste rejseform, hvilket sikkert har skræmt de store trafikselskaber. Så i stedet for at udvikle et system som kunne trække flere kunder over i den offentlige transport gennem lavere priser og gennemskuelighed, så har de valgt et system som er ugennemskueligt og dyrt som skræmmer kunderne væk.

Kunne rejsekortet være interessant for mig? Sikkert! Men jeg aner ikke hvad jeg går ind til, for prisstrukturen er så uoverskuelig, at jeg simpelthen har måtte give op.

  • 1
  • 0

Du noterer dig at det koster 50kr i oprettelse, det synes jeg er en fair pris.

Da jeg bestilte fik jeg dog maksimal rabat den første måned, det er nok kun en kampagne der kørte, men det betød at jeg havde sparet mere end de 50kr det kostede efter min første togtur.

At have et disponibelt beløb stående på rejsekortet 50-1000 kr i mit tilfæde spiller ikke den store rolle, alternativet ville være at de stod på min lønkonto hvor jeg vil få ingen eller tæt på ingen rente, og jeg sover ikke dårligt om natten ved at vide at rejsekort.dk scorer en rentegevinst.

Jeg rejser med regionaltog 1-2 gange om måneden og bruger S-tog 5-10 gange, så jeg opnår ikke nogle rabattrin. Jeg ved jeg kunne spare ca 20 kr pr tur med regionaltog hvis jeg brugte et 10 tursklippekort, men så skulle jeg også have 2 forskellige klippekort til regionaltog, da jeg normalt rejser til forskellige stationer. Med rejsekortet så bliver mit S-tog's forbrug også optimeret pga den måde det tæller zoner på, så den "gevinst" kan dække over mit "tab" på regionalturene.

Alt i alt giver rejsekortet mig mere flesibilitet og i gennemsnit koster det mig nogenlunde det samme at benytte offentlige transport. Desuden er det logisk nok at enhver lille ændring i et takstsystem så kompliceret som det danske, vil medføre at nogle få en positiv gevinst mens andre får en negativ. Det kan godt være det ikke er fair, men sådan er livet, og forhåbentlig udjævnes ulighederne iløbet af hele din livstid.

  • 0
  • 1

Problemet med Rejsekortet er ikke kortet, standerne eller kravet om at tjekke ind og ud.

Jeg "glæder" mig bare til alle de pendlere der bevæger sig mellem s-tog og metro i myldretiden på Nørreport skal tjekke ud og ind.

Den håndfuld terminaler der er sat op serielt i mellemgangen skal nok tjene som en fin blokade af stationen generelt - for ikke at tale om dem lige oppe foran rulletrapperne ;-)

  • 1
  • 0

Langt de fleste som vil have gavn af at bruge rejsekortet, vil ikke få nogle negative oplevelser med rejsekortet. Der vil enkelte gange være standere som ikke virker, men sådan har det altid været med klippekortsautomater.

En ikke uvæsentlig forskel på klippekort og rejsekort er at hvis en klippekortautomat ikke virker, koster det mig maksimalt lidt besvær med at skulle finde en ny, eller opsøge togkontrolløren for at sige det. Hvis en rejsekortautomat ikke fungerer korrekt, kan det risikere at koste mere end prisen på min billet, uden fejl fra min side.

  • 1
  • 0

Jeg er helt enig med dig i at prisstrukturen for rejsekortet er uigennemskuelig for de fleste, og derfor er det et spørgsmål om tillid.

Jeg skulle også lige bruge lidt tid på at gennemskue priserne i forhold til mit forbrug da jeg startede, mest fordi jeg undrede mig over at priserne var så lave, men årsagen var at de kørte en kampagne, så jeg fik maksimal rabat den første måned.

Dog havde jeg ikke nogle problemer med at gå tilbage og se hvordan prisen var udregnet, men det burde være lettere, evt ved at rejsekortet viser udregningen som et tillæg til "forbrugsoversigten" på deres selvbetjeningsside. Hvis det derigennem helt enkelt blev vist, hvordan prisen var udregnet, vil de fleste hurtigt kunne gennemskue, hvilke faktorer der vil være relevante for en selv.

Jeg har fuld tillid til rejsekortet og anbefaler det derfor også til folk i min omgangskreds, der har et lignende forbrug af offentlige transportmidler som jeg.

  • 0
  • 0

Jeg går ud fra at Rejsekortet vil udvikle sig med antallet af brugere. Så den dag der opstår køproblemer, så vil der komme flere standere på stationerne, til at afhjælpe disse. Rom blev ikke bygget på en dag! (og nogle gange kan man tro at rejsekortet vil tage længere tid at fuldføre)

  • 0
  • 0

Hvis en stander ikke virker så kan du også finde en anden, hvis alle standere er nede, så vil konduktøren nok hurtigt få det at vide fra alle kunder der stiger på fra den station, ikke meget anderledes end i dag med klippekort.

Desuden vil jeg antage at konduktørens scanner kan "stemple" kortet ind, men det er kun et gæt (det må jeg spørge en konduktør om næste gang jeg ser en). Hidtil er det langt fra alle konduktører der får udleveret en scanner, så de nøjes med at sige "ok" bare du viser dit rejsekort, sålænge der ikke er flere aktive brugere af rejsekortet, er der langt mindre kontrol end ved andre betalingsformer.

  • 1
  • 0

For mig at se, handler problematikken med Rejsekortet mest af alt om forvirring, både med kortet, zoner og priser.

Jeg kører selv med S-tog/bus et par gange om ugen i omkring København. Jeg har mit 6 zoners klippekort til tur/retur til Farum, til 2 zoners ture bruger jeg SMS-billet - nu app'en Mobilbilletter (når det virker), da alt over 2 zoner er dyrere end hvis jeg købte 3/4/5/6/7/8/9 zoners klippekort. Dog kan jeg ikke købe en enkelt zone som tillæg til mit 6 zoners klippekort via Mobilbilletter hvis jeg skal rejse 7 zoner da man minimum skal købe 2 zoner- altså ender jeg på 8 zoner. Det er bare nogen af tingene jeg ikke forstår.

Forvirrende?... Det er jeg!

Jeg er ung (29år) og burde kunne finde ud af, at tage tog/bus uden hjælp, men det kniber sgu nogen gange. Hvordan tror I mine forældre har det når de kommer på besøg fra Jylland, og selv skal køre rundt i KBH med bus og tog.

Jeg har været inde og læse om rejsekortet, og det har da hjulpet lidt på min forståelse. Står stadig tilbage med en "hvorfor-skulle-jeg" fornemmelse, samt med en masse spørgsmål.

Hvorfor koster det 50kr. i oprettelse - burde da være gratis eller i det mindste kunne rejse for pengene - Jo hvis det er bortkommet er det okay. Går ud fra at DSB og Movia er interesseret i, at vi benytter os af Rejsekortet.

Hvorfor skal der står penge på et kort (50kr/750kr) som vi reelt aldrig kan komme til at bruge? Giver det ikke forvirring?

Hvorfor er det dyrere at bruge Rejsekortet hvis jeg skal rejse langt - f.eks. til Jylland?

Hvorfor skal der gå 24 timer før min indbetaling på Rejsekortet træder i kraft?

Hvorfor kan et sådanne kort ikke laves smartere? Hvad gør man i udlandet? Var der ikke et lignende system som man kunne have kigget over skulderen på?

Og noget helt andet, hvordan kan det tage over 1 år (sikkert mere) at få implementeret et periodekort i Rejsekortet? --- "Du har købt et periodekort til disse zoner, fint her kan du rejse frit"

KAN DET IKKE LAVES BEDRE!?

  • 1
  • 0

Du noterer dig at det koster 50kr i oprettelse, det synes jeg er en fair pris.

Det er et tilpas lille beløb til at det ikke rigtigt kan få nogen op af stolen.
Det er dog også et beløb du ikke betaler når du får et månedskort eller køber klippekort (sammenligningen med klippekort er ikke god og vil kun give mening hvis man kunne forestille sig at man kunne få klippekort på abonnement)
I alle tilfælde et det et ekstra gebyr der i mine øjne burde være dækket af billetprisen på samme måde som produktion af månedskort og klippekort er dækket af billetprisen i dag.

Ja - det ER en lille detalje, men i mine øjne tæller det ikke til den positive side.

  • 1
  • 0

Dennis, netop når du bor i hovedstadsområdet og rejser med offentligt "ind i mellem" og i dag bruger klippekort burde du altså (på trods af hvad du læser her :-) ) anskaffe dig et rejsekort.

Har selv et og i hovedstadsområdet er det OK - når du ikke pendler. Det er som at have alle farver af klippekort i lommen - og du skal ikke bekymre dig om at vælge det rigtige - kun huske check ind/ud.

Har du børn som rejser alene i HT fra tid til anden er det også godt - de har altid billetter. Desuden kan de faktisk også tage på længere ture - min søn har været i Jylland et par gange på rejsekortet. Men pladsreservationen den er man så stadig nød til at lave gennem det andet system...

De 50 kr? Arh come-on det er sgu ikke det! Et mindre gebyr holder så også folk fra at bestille nye i tide og utide samt giver dem lidt kontrol i oprettelsesfasen.

  • 0
  • 1

Jeg har forstået, at efter et antal glemte udtjekninger blokeres rejsekortet (kunne dog ikke finde det på rejsekortets hjemmeside). Da udtjek glemmes for ca 2% af alle rejser (en del mere for mit vedkommende), vil dette så ikke på lidt længere sigt helt automatisk afvikle ordningen?

  • 0
  • 0

Når man læser kortbestemmelser under punktet "det med småt" kan man læse følgende.

4.2.2 Kunden undlader at checke ud
Hvis kunden tre gange inden for 12 måneder undlader at checke ud ved
afslutningen af rejsen, kan Rejsekort A/S spærre rejsekort personligt
og rejsekort flex efter to skriftlige advarsler. Samtidig hermed optages
kortindehaver i advarselsregisteret, jf. afsnit 6.2.1

For rejsekort anonymt gælder særligt, at disse kan spærres straks, hvis
check ud er undladt mindst to gange inden for 12 måneder.

Hvis kunden vil erhverve sig et nyt rejsekort, skal kunden betale kortprisen.

  • 0
  • 0

Esben Salomonsen

I Region Syd har sydtrafik og i Fynstrafik, et klieppkort der er elektronisk, hvor man betaler en pant på 25 kr. for det elektroniske kort. Det kort fungere fuldstændig som et almindeligt klippekort. Dog er det elektronisk og du kan have alt fra 1-6 zoner på kortet, med 10 klip eller 20 klip. Alt efter hvor meget du har betalt ind på kortet. Men altid af 10 klip.

Med dette kort kan du kører i hele sønderjylland samt til Vejle og Esbjerg med x-bussen. Men klippekortet er ikke låst til bestemte zoner. Dog skal du selv finde ud af hvor mange zoner du skal klippe, enten ved at spørge chaufføren eller kikke på et kort, lige som med gamle papklippekort. Dette system har virker siden 2005 og er billigere i drift en rejsekortet.

Klippekortet kunne også bruges i togene, indtil DSB blev en del af rejsekortet.
Klippekortet som virker skulle hellere have været udbredt til hele landet, frem for rejsekortet. Efter min mening.

  • 0
  • 0

Jeg er godt klar over der findes flere og meget mere velfungerende systemer end rejsekortet. Men mit "forsvar" for rejsekortet bunder i den situation vi er i nu og jeg gider ikke bevæge mig ud i en eller anden form for kontrafaktisk historie, som jeg synes at mange debatter om rejsekortet hurtigt bliver til...

Vi har en lang række politikere der har taget nogle beslutninger på baggrund af det mandat vi har givet dem, og de konsekvenser må vi nu leve med uanset om man er enig med dem eller ej, som med alt andet.

Hvad jeg mener om alternative løsningsmodeller er i bund og grund ligegyldigt da det er totalt urealistisk i dag.

  • 0
  • 0

Dog kan jeg ikke købe en enkelt zone som tillæg til mit 6 zoners klippekort via Mobilbilletter hvis jeg skal rejse 7 zoner da man minimum skal købe 2 zoner- altså ender jeg på 8 zoner. Det er bare nogen af tingene jeg ikke forstår.

Forvirrende?... Det er jeg!

Den med tillægsbiletten er en begrænsning i den applikation du benytter. Jeg benytter en til min Android telefon der hedder "BusOgTog". Denne kan jeg fint bestille og få en 1-zones tillægsbillet via (som sms billet).

  • 0
  • 0

Hvordan omstiger man ? Et klip på et 2 zoners klippekort, gælder i en time fra den tid der bliver stemplet på kortet. Hvis jeg tager bussen ud i et supermarked, skynder mig at handle og kører tilbage igen, kan jeg gøre det hele på et klip. Sådan er det også med rejsekortet hvis man ikke tjecker ud når man står af ved supermarkedet.

Så møder jeg naboen i supermarkedet, der tilbyder at køre mig hjem. På vej hjem, kommer jeg i tanker om at vi skal til at lede efter en bus, hvor jeg kan stemple ud således jeg slipper for en dummebøde ! Det er helt i skoven !
Desuden er det et kæmpestort problem for mange at betaling til rejsekort, kun kan ske med dankort eller på meget få udvalgte steder med kontanter. Et klippekort kan købes for sorte penge i enhver kiosk..

  • 0
  • 0

Når man læser kortbestemmelser under punktet "det med småt" kan man læse følgende.

4.2.2 Kunden undlader at checke ud
Hvis kunden tre gange inden for 12 måneder undlader at checke ud ved
afslutningen af rejsen, kan Rejsekort A/S spærre rejsekort personligt
og rejsekort flex efter to skriftlige advarsler. Samtidig hermed optages
kortindehaver i advarselsregisteret, jf. afsnit 6.2.1

Der vil derfor stadig være brug for et alternativ til rejsekortet for "de dumme", som får spærret deres kort...

  • 0
  • 0

Hvordan omstiger man ? Et klip på et 2 zoners klippekort, gælder i en time fra den tid der bliver stemplet på kortet. Hvis jeg tager bussen ud i et supermarked, skynder mig at handle og kører tilbage igen, kan jeg gøre det hele på et klip. Sådan er det også med rejsekortet hvis man ikke tjecker ud når man står af ved supermarkedet.

Du kan bare chekke ud ved supermakedet. Checker du ind i samme zone inden 30 min., er det er 'fortsat' rejse. At rejsen så går hjem, er en anden sag, men husk det er det sidste check-ud, der afgør rejsens pris ( min. 2 zoner eller samlet rejsetid, hvis den er længere end 'normaltid')
se http://www.rejsekort.dk/brug-rejsekort/saa...

Checker du ud og derefter ind igen i samme zone inden for 30 minutter, registrerer rejsekort det som en fortsat rejse.

  • 0
  • 0

Jeg har prøvet at få beregnet hvad rejsekort koster for at køre til arbejde en måned, 2 zoner i Kbh. (zone 1 & 2). Jeg kommer frem til at det koster 2*20=40 rejser, kr 580,- Det er muligt at jeg har tastet et eller andet galt, men jeg kan stadig ikke se fordelen.

Et periodekort til zone 1&2 koster 350 om måneden. Jeg har bedt om at få det tilsendt automatisk hver måned, så det bliver noget billigere. Det er anonymt - uden at det koster ekstra. Jeg bliver ikke pludselig trukket på kortet uden at jeg ved det, sådan som med rejsekortet. Der er ingen tvivl om hvad jeg betaler for en måned. Jeg skal ikke huske at checke ind eller checke ud, hvilket der er nogle ignoranter der syntes er en bagatel. Hvis jeg kun køre med tog, og har glemt mit kort, skal jeg betale et gebyr på kr 100, med rejsekortet er det kr 750.

Jeg syntes at det ville være en god ting, hvis Rejsekort og Periodekort blev 2 selvstændige selskaber, der konkurrerede om kunderne. Så ville Rejsekortet være taberen. For dem der rejser frem og tilbage hver dag på arbejde, og kører i egen bil resten af tiden, er der ingen fordele ved Rejsekort. Der er kun ulemper ved rejsekort.

Hvis rejsekort bliver tvang, så hopper jeg på cyklen. Rejsekort har ingen gang på jord vs Periodekort.

  • 0
  • 0

Dog kan jeg ikke købe en enkelt zone som tillæg til mit 6 zoners klippekort via Mobilbilletter

send en sms med "zonenummer 1 t" til 1415
derefter får du en besked som du skal svare "ja" til, tillægsbiletten kan ses inde i appen :)

  • 0
  • 0

Nej, jeg har ikke noget med rejsekortet at gøre. Jeg er simpelthen bare en tilfreds bruger af rejsekortet. Jeg havde simpelthen bare lyst til at tilkendegive min holdning til rejsekortet, på baggrund af de oplevelser jeg har haft.

Mine holdninger er baseret på den nuværende brugeroplevelse, jeg har ikke indsigt nok til at kunne overskue problemerne med Back Office eller de interne prismodeller, men som bruger bør det heller ikke være mine primære bekymringer. Jeg anerkender de problemer jeg kender til, og siger på ingen måde det er det perfekte produkt, det har tydeligvis sine begrænsninger, men for en som har et lignende forbrug af offentlige transportmidler som jeg har, og vægter fleksibilitet over for at spare lidt hist og her, så er det en god løsning.

  • 0
  • 0

[ Der vil senere (i 2014) komme et særligt rejsekort til erstatning for periodekort.

Det vil ikke ændre på noget, rejsekort vil stadig være lige så ubrugeligt for dem med periodekort som det er i dag

Hvis rejskort skal være brugbart for dem med periodekort, skal begge dele ligge på samme kort

  • 0
  • 0

Hvis jeg kun køre med tog, og har glemt mit kort, skal jeg betale et gebyr på kr 100, med rejsekortet er det kr 750.

Hvordan kan et gebyr defineres forskelligt ud fra, hvordan man IKKE har betalt???

  • 0
  • 0

[quote]Hvis jeg kun køre med tog, og har glemt mit kort, skal jeg betale et gebyr på kr 100, med rejsekortet er det kr 750.

Hvordan kan et gebyr defineres forskelligt ud fra, hvordan man IKKE har betalt???[/quote]

Det gør det heller ikke,

Hvis du har glemt dit periodekort der hjemme, og får en bøde, kan du ved fremvisning af dit periodekort i billetsalget få netsat bøden til 100

Hvis du har glemt dit rejsekort skal du lige som dem har glemt deres klippekort der hjemme betale 750

  • 0
  • 0

Peter Kyllesbeck:

[quote]Rejsekort har ingen gang på jord vs Periodekort.

Der er da heller ikke meningen, at (det normale) rejsekort skal erstatte periodekortet.[/quote]
Fra tid til anden kommer der nye udmeldinger, så ingen af os kan vide hvad der sker i 2014. Der er meget galt med klippekort, men det er langt værre med Rejsekort, der er en helt ufattelig ringe løsning. Hvis den løsning pendlerne bruger i 2015, på nogen måde er ringere end den nuværende primitive papkortløsning, så må det alt andet lige blive færre brugere af offentlig transport.

Jeg tror det ville være en god idé at tvinge alle de politikere der er for offentlig transport og for NemID, at bruge skidtet i en uge. Så er det muligt at Per Clausen (Enh), der bor i Ålborg, og hver der flyver frem og tilbage, ville brokke sig, men det lytter jeg gerne til.

  • 0
  • 0

De to ting kan ikke sammenlignes.

Med et rejsekort, skal du checke ind. Har du ikke dit rejsekort med, kan du ikke checke ind, og må jo så købe en billet isteddet.

Tager du toget uden at have rejsekortet med, og uden at købe en billet isteddet, svarer til at at du ikke har klippet dit klippekort. Det vil sige du rejser uden billet.

Det kan ikke sammenlignes med et periodekort, som bare altid gælder, uden at skulle checke ind eller ud eller stemple noget.

Men nu må vi se hvor lang tid der går, før de også dropper periodekortet, og implementerer en eller anden fuldkommen latterlig version af det på rejsekortet, som selvfølgelig ikke kommer til at fungere ordenligt.

Det er sgu flovt at de kan bruge over 10 år på at teste det, og så ikke have en skid styr på det.

Klippekort er så skide praktisk, og fungerer bare!

  • 1
  • 0

Jeg kan aldrig og vil aldrig bruge et rejsekort, der ikke viser, at jeg har betalt - og har betalt netop én gang. Jeg tjekker ofte mine billetter flere gange under rejsen.

Jeg har i over 60 år aldrig kørt uden billet - og tænker ikke begynde nu.

Et klippekort er helt fint - det er indlysende at bruge, det viser jeg har betalt, det fylder ikke meget og kan tages frem, når jeg næste gang igen skal med S toget eller metroen.

Et elektronisk kort må og skal være et frit valg - og så skal det naturligvis ikke indeholde det mindste specielle hardware, men være 100% virtuelt.

Man kan ikke i fremtiden lave blot det mindste, der kræver løbende menneskeligt arbejde, hvis det på nogen tænkelig måde kan undgås. Man kan heller ikke med nogen fornuft udvikle et 'hardware' system til blot et enkelt formål.

Den fundamentale fejl er, at fordi meget i fremtiden vil være 'Digitalt', så kan man ikke heraf slutte, at alt skal være 'Digitalt' og endnu mindre, at når bare noget er 'Digitalt' så er det også en løsning - for slet ikke at tale om en god løsning.

Alle forslag til nyt skal tæves med krabasken i en uendelighed. Rigtig løsning, rigtig timing, rigtig pris , bum, bum, bum, og så igen. Og er en 'teknologisk' løsning i det hele taget bedre end det gamle man har..
Kun hvis et forslag kan holde tilog overleve denne totale negativitet - her det en rimelig fremtidsudsigt.

Hvis noget ikke er bedst eller tiden blot ikke er rigtig, så skal det bare ikke ske, og det skal slet ikke ske lige nu.

Endelig tror jeg ikke et øjeblik på entusiasme hos beslutningstagerne - de skal være dybt kolde og rationelle sjæle, der kun ser på nytte.
Staten har ikke og skal aldrig have råd til andet end noget, der indlysende er 'need to have'

Lars :)

PS! Jeg køber et par blå klippekort inden sommer, og så bliver det kontant-billeter eller nok bilen, når de er brugt ind i 2014.

  • 0
  • 0

For sjovs skyld bevægede jeg mig ind på rejsekort.dk for at beregne prisen for at tage på arbejde.
Jeg kan vel betegnes som fast pendler idet jeg omkring hver 8. uge rejser fra Nakskov til Kbh lufthavn, eller den anden vej alt efter om jeg skal flyve ud til, eller hjem fra et skib.
I Juni sidste år hamstrede jeg 3 10-turs klippekort á 1851 gode, danske inflationshærgede kroner.
Det giver en pris på kr 185,10 hver vej.

Iflg rejsekort.dk vil samme rejse stå mig i kr 227,00 - hver vej.....
For at være helt fair overfor rejsekortet skal jeg lige nævne at prisen åbenbart er uafhængig af om jeg vælger personligt eller anonymt rejsekort..

Det er sikkert bare mig der er nærig, men jeg tror at jeg venter lidt endnu, før jeg springer på det dersens rejsningskort.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten