I supermarkeder og andre funktioner med kundekontakt ansigt til ansigt har ekspedienterne siddet bag afskærmninger stort set siden nedlukningen.
Men i busserne, som fortsatte med at køre med stort set samme frekvens under covid-19-krisen, omend med meget færre kunder, valgte man en anden løsning: Man lukkede fordørene, stoppede med at sælge billetter og afspærrede den forreste række sæder og adgangen til chaufføren.
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Tjoh, det kan du have ret i. Jeg synes dog det lyder som et minimalt problem taget i betragtning af, at det er de færreste stoppesteder som har af- og påstigning af mere end 5-10 personer ind/ud. Specielt udenfor København og Hovedstadsområdet, som er det artiklen fokuserer på. Der kan være lidt myldretidsproblematik, meeeeeen det virker ikke som så alvorlig et problem, at chaufførerne skal udsættes for større smitterisiko ved at åbne for fordørene. Jeg oplever det i hvert fald ikke som et problem, når jeg tager (by)bus.I de fleste byer foregår kun påstigning gennem bybussernes fordør. Afstigning foregår gennem bagdørene. Det kan ske simultant med påstigningen.
Ved ikke hvor meget du kører tog/s-tog, men synes det er lidt overdrevet. Af- og påstigning foregår ganske civilt det meste af tiden. Der findes selvfølgelig nogle idioter, men ærlig talt, så er det et minimalt problem. Langt de fleste mennesker venter høfligt på at det er afstigning først.Hvis alting skal ske gennem de samme døre, bliver der naturligvis mere trængsel - især hvis det er uvant, så folk går i vejen for hinanden. (Det sidste kan være problematisk nok i tog og S-tog, selv om man har må antage, at hovedparten af passagererne faktisk er vant til systemet.)
I de fleste byer foregår kun påstigning gennem bybussernes fordør. Afstigning foregår gennem bagdørene. Det kan ske simultant med påstigningen.At af- og påstigning er et problem undrer mig eftersom man under normale omstændigheder kun kan benytte fordøren. Nu kan man benytte 1-2 bagdøre, og så går det langsommere?
Hvis alting skal ske gennem de samme døre, bliver der naturligvis mere trængsel - især hvis det er uvant, så folk går i vejen for hinanden. (Det sidste kan være problematisk nok i tog og S-tog, selv om man har må antage, at hovedparten af passagererne faktisk er vant til systemet.)
Nej. Chaufføren har altid kunnet skifte de enkelte "standere" mellem indtjek og udtjek. De bruger det vistnok, når nogen kommer ombord med en barnevogn eller i kørestol og går ind ad bagindgangen.Er der ikke noget med at passagererne skal op foran for at checke ind?
Under Corona-krisen har jeg i Esbjerg set forreste ende af bussen være spærret af, og de to "standere" bag i bussen indstillet til henholdsvis indtjekning og udtjekning.
Busserne kører fint med afspærret første række og lukket frontdør.
Er der ikke noget med at passagererne skal op foran for at checke ind? Så der er et mylder af folk frem og tilbage i bussen som det er nu? Jeg ved det ikke selv, for det er meget længe siden jeg har kørt i bus.
Kigger jeg i 'Vejledning om Syn af køretøjer' findes der ingen regler eller bestemmelser om, hvordan en evt. afskærmning skal være udformet. Der står kun, at chaufføren skal have frit udsyn og det kan vel ikke være så vanskeligt at bedømme. Spanske Irizar har en enkelt og brugbar løsning. I mange andre lande sidder rutebilchaufføren i forvejen i et plexiglasbur. Der er INTET nyt, der skal opfindes. Afskærmning er hyldevare. Artiklen afslører, hvor komplet hjernedød vi tilgår et problem. Buschauffører har altid været udsat for højere smittefare pga. stort passagerskifte. Stress pga tæt trafik, sure passagerer osv. nedsætter chaufførers imunforsvar.https://www.irizar.com/en/mampara-de-separacion-paneles-divisorios-y-purificador-de-aire/
At af- og påstigning er et problem undrer mig eftersom man under normale omstændigheder kun kan benytte fordøren. Nu kan man benytte 1-2 bagdøre, og så går det langsommere?Det tager ikke så meget af sædekapaciteten, men det betyder en del for hvor hurtigt man kan få passagerer af og på. For nogle linjer (generelt de vigtigste linjer) er det en væsentlig parameter.
Ja, det lød lidt underligt. På den ene side hylder man, at 1-2m social afstand har reddet landet, men åbenbart er buschauffører alligevel blevet syge på trods af at passagererne har holdt en afstand på 1-2m og chaufførerne sidder med ryggen til.Derudover ser det ikke ud til at virke: "De fleste blev testet positive i april, hvor fordørene for længst var blevet lukket."
Det tager ikke så meget af sædekapaciteten, men det betyder en del for hvor hurtigt man kan få passagerer af og på. For nogle linjer (generelt de vigtigste linjer) er det en væsentlig parameter.Hvorfor fjerner man en velfungerende løsning? Busserne kører fint med afspærret første række og lukket frontdør. Hvorfor skal man til at opfinde den dybe tallerken igen, når man har en løsning, som virker fint og kun tager fire pladser væk fra kapasiteten?
Derudover ser det ikke ud til at virke: "De fleste blev testet positive i april, hvor fordørene for længst var blevet lukket."
Det er forargeligt at folk skal dø pga. noget bureaukrati hvor ingen tør sige ja til en løsning, selvom både Færdsselsstyrelsen og politiet har godkendt den. Sæt det nu i!
Jeg sponsorerer den første bøde.
Hvorfor fjerner man en velfungerende løsning? Busserne kører fint med afspærret første række og lukket frontdør. Hvorfor skal man til at opfinde den dybe tallerken igen, når man har en løsning, som virker fint og kun tager fire pladser væk fra kapasiteten?Man lukkede fordørene, stoppede med at sælge billetter og afspærrede den forreste række sæder og adgangen til chaufføren.
[...]
Og i denne uge åbnede busserne på Fyn og i Jylland for, at passagererne kunne bruge alle døre igen.
Det dér, med at trække på samme hammel, er vist ikke rigtig en dansk kernekompetance...