Buschauffører smittes oftere med covid-19, men synshaller vil ikke godkende afskærmning

Plus12. juni 2020 kl. 12:599
Buschauffører smittes oftere med covid-19, men synshaller vil ikke godkende afskærmning
Landets buschauffører er utrygge ved at passagererne skal ind af fordøren, og i hovedstaden risikerer man arbejdsnedlæggelser. Illustration: Bigstock/Fotonen.
Busserne åbnede i denne uge fordørene på Fyn og i Jylland. Når turen kommer til København, frygter tillidsmand arbejdsnedlæggelser, for chaufførerne er utrygge.
Artiklen er ældre end 30 dage

I supermarkeder og andre funktioner med kundekontakt ansigt til ansigt har ekspedienterne siddet bag afskærmninger stort set siden nedlukningen.

Men i busserne, som fortsatte med at køre med stort set samme frekvens under covid-19-krisen, omend med meget færre kunder, valgte man en anden løsning: Man lukkede fordørene, stoppede med at sælge billetter og afspærrede den forreste række sæder og adgangen til chaufføren.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
9 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
9
13. juni 2020 kl. 18:22

I de fleste byer foregår kun påstigning gennem bybussernes fordør. Afstigning foregår gennem bagdørene. Det kan ske simultant med påstigningen.

Tjoh, det kan du have ret i. Jeg synes dog det lyder som et minimalt problem taget i betragtning af, at det er de færreste stoppesteder som har af- og påstigning af mere end 5-10 personer ind/ud. Specielt udenfor København og Hovedstadsområdet, som er det artiklen fokuserer på. Der kan være lidt myldretidsproblematik, meeeeeen det virker ikke som så alvorlig et problem, at chaufførerne skal udsættes for større smitterisiko ved at åbne for fordørene. Jeg oplever det i hvert fald ikke som et problem, når jeg tager (by)bus.

Hvis alting skal ske gennem de samme døre, bliver der naturligvis mere trængsel - især hvis det er uvant, så folk går i vejen for hinanden. (Det sidste kan være problematisk nok i tog og S-tog, selv om man har må antage, at hovedparten af passagererne faktisk er vant til systemet.)

Ved ikke hvor meget du kører tog/s-tog, men synes det er lidt overdrevet. Af- og påstigning foregår ganske civilt det meste af tiden. Der findes selvfølgelig nogle idioter, men ærlig talt, så er det et minimalt problem. Langt de fleste mennesker venter høfligt på at det er afstigning først.

8
13. juni 2020 kl. 11:00

At af- og påstigning er et problem undrer mig eftersom man under normale omstændigheder kun kan benytte fordøren. Nu kan man benytte 1-2 bagdøre, og så går det langsommere?

I de fleste byer foregår kun påstigning gennem bybussernes fordør. Afstigning foregår gennem bagdørene. Det kan ske simultant med påstigningen.

Hvis alting skal ske gennem de samme døre, bliver der naturligvis mere trængsel - især hvis det er uvant, så folk går i vejen for hinanden. (Det sidste kan være problematisk nok i tog og S-tog, selv om man har må antage, at hovedparten af passagererne faktisk er vant til systemet.)

7
13. juni 2020 kl. 10:54

Er der ikke noget med at passagererne skal op foran for at checke ind?

Nej. Chaufføren har altid kunnet skifte de enkelte "standere" mellem indtjek og udtjek. De bruger det vistnok, når nogen kommer ombord med en barnevogn eller i kørestol og går ind ad bagindgangen.

Under Corona-krisen har jeg i Esbjerg set forreste ende af bussen være spærret af, og de to "standere" bag i bussen indstillet til henholdsvis indtjekning og udtjekning.

5
13. juni 2020 kl. 08:56

Kigger jeg i 'Vejledning om Syn af køretøjer' findes der ingen regler eller bestemmelser om, hvordan en evt. afskærmning skal være udformet. Der står kun, at chaufføren skal have frit udsyn og det kan vel ikke være så vanskeligt at bedømme. Spanske Irizar har en enkelt og brugbar løsning. I mange andre lande sidder rutebilchaufføren i forvejen i et plexiglasbur. Der er INTET nyt, der skal opfindes. Afskærmning er hyldevare. Artiklen afslører, hvor komplet hjernedød vi tilgår et problem. Buschauffører har altid været udsat for højere smittefare pga. stort passagerskifte. Stress pga tæt trafik, sure passagerer osv. nedsætter chaufførers imunforsvar.https://www.irizar.com/en/mampara-de-separacion-paneles-divisorios-y-purificador-de-aire/

4
12. juni 2020 kl. 22:30

Det tager ikke så meget af sædekapaciteten, men det betyder en del for hvor hurtigt man kan få passagerer af og på. For nogle linjer (generelt de vigtigste linjer) er det en væsentlig parameter.

At af- og påstigning er et problem undrer mig eftersom man under normale omstændigheder kun kan benytte fordøren. Nu kan man benytte 1-2 bagdøre, og så går det langsommere?

Derudover ser det ikke ud til at virke: "De fleste blev testet positive i april, hvor fordørene for længst var blevet lukket."

Ja, det lød lidt underligt. På den ene side hylder man, at 1-2m social afstand har reddet landet, men åbenbart er buschauffører alligevel blevet syge på trods af at passagererne har holdt en afstand på 1-2m og chaufførerne sidder med ryggen til.

3
12. juni 2020 kl. 18:13

Hvorfor fjerner man en velfungerende løsning? Busserne kører fint med afspærret første række og lukket frontdør. Hvorfor skal man til at opfinde den dybe tallerken igen, når man har en løsning, som virker fint og kun tager fire pladser væk fra kapasiteten?

Det tager ikke så meget af sædekapaciteten, men det betyder en del for hvor hurtigt man kan få passagerer af og på. For nogle linjer (generelt de vigtigste linjer) er det en væsentlig parameter.

Derudover ser det ikke ud til at virke: "De fleste blev testet positive i april, hvor fordørene for længst var blevet lukket."

Det er forargeligt at folk skal dø pga. noget bureaukrati hvor ingen tør sige ja til en løsning, selvom både Færdsselsstyrelsen og politiet har godkendt den. Sæt det nu i!

Jeg sponsorerer den første bøde.

2
12. juni 2020 kl. 16:23

Man lukkede fordørene, stoppede med at sælge billetter og afspærrede den forreste række sæder og adgangen til chaufføren.
[...]
Og i denne uge åbnede busserne på Fyn og i Jylland for, at passagererne kunne bruge alle døre igen.

Hvorfor fjerner man en velfungerende løsning? Busserne kører fint med afspærret første række og lukket frontdør. Hvorfor skal man til at opfinde den dybe tallerken igen, når man har en løsning, som virker fint og kun tager fire pladser væk fra kapasiteten?

1
12. juni 2020 kl. 14:13

Det dér, med at trække på samme hammel, er vist ikke rigtig en dansk kernekompetance...