Forsøg med førerløse busser udstiller teknologiske mangler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Forsøg med førerløse busser udstiller teknologiske mangler

PLUS.
Navya-busserne kan ifølge salgsmaterialet fra den franske producent »køre uden chauffør« Illustration: Navya

I lande som USA, Østrig og Norge har de førerløse shuttle-busser tilbagelagt talrige kilometer. Men meget foregår stadig manuelt.

Allerede i september 2016 rykkede en bus fra Navya ud på offentligt område i franske Lyon, og siden er busserne blevet populære til forsøg i mange storbyer. Erfaringerne fra nyere forsøg med Navya-busserne tegner dog et billede af en teknologi, som stadig befinder sig på prototype-stadiet. Læs også:

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

Trods store løfter: ‘Førerløse’ busser må ofte styres manuelt For selvom den franske producent selv skriver i sit salgsmateriale, at busserne kan »køre uden chauffør« som en såkaldt »first and last mile«-l­øsning mellem kollektiv trafik og passagerernes start- og slutdestination, kommer teknologien hurtigt på glatis, viser forsøg fra udlandet. Store begrænsninger Et forsøg i Østrig viste ...