Brokollaps: Stålstillads rykkede sig, da beton blev hældt ud over brodækket
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brokollaps: Stålstillads rykkede sig, da beton blev hældt ud over brodækket

Opdateret lørdag med mængden af beton.

Ved 14-tiden torsdag styrtede et brobyggeri over en jernbanestrækning sammen i Sverige ved Ludvika vest for Uppsala. 12 bygningsarbejdere blev skadet, heraf seks af dem alvorligt, men de er alle uden for livsfare.

Den gamle bro var nedslidt, og den nye bro skulle fra i efteråret havde erstattet den, så biler, fodgængere og cyklister kunne køre sikkert over.

Sammenstyrtningen skete, mens en underleverandør til entreprenørfirmaet Skanska var i færd med at hælde beton hen over brodækket på broen.

Der er tale om en arbejdsulykke, og i dag er anklager og Arbejdsmiljøtilsynet ude på ulykkesstedet for at lave tekniske undersøgelser, der forhåbentligt kan forklare, hvad der lå bag gårdsdagens brokollaps, hvor 700 tons beton havnede på jernbanesporet.

Foto: Ludvika Kommun

Læs også: Stillads kollapset under svensk vejbro - 16 tilskadekomne

Stålstillads rykkede sig

Ifølge Trafikverket skete ulykken, fordi stålstilladset, som understøttede trækonstruktionen (støbeformen) rykkede sig, da betonen blev hældt ud over brodækket.

Det fik trækonstruktionen til at styrte ned over jernbanesporene. Og flere arbejdere blev indespærret under det smadrede træ.

»Det må ikke ske. Der har været fejl i beregningerne, materiel, montering eller andre ting,« siger Trafikverkets enhedschef Lars-Erik Håkansson til STV Nyheder.

Personen, der alarmerede alarmcentralen havde fortalt, at det var ét af stålkonstruktionens fundamentrør, der havde rykket sig.

Men det vil de tekniske undersøgelser formentlig fortælle mere om.

Togtrafik på strækningen

Der kørte tog på strækningen under støbningen, og der havde netop passeret et tog forbi stedet, da ulykken skete.

Så reelt kunne det være meget værre, hvis et tog enten kørte under samtidigt eller ikke kunne nå at stoppe, da jernbanesporene pludselig blev blokeret, fortæller SVT Nyheder.

Byggeriet har været i gang siden begyndelsen af året, og undervejs har togtrafikken været indstillet i perioder. Det har været i forbindelse med opsætning af stilladset og skulle ske igen, når stilladset skulle fjernes. Men togtrafikken har kørt videre under selve støbning af broen.

En pendant til dansk brokollaps?

Som Ingeniøren skrev i gårsdagens nyhed om brokollapset, minder arbejdsulykken umiddelbart om ulykken på Helsingørmotorvejen i 2014, hvor en motorvejsbro styrtede sammen, netop da man var gået i gang med at støbe brodækket.

Ulykken førte til længere tids debat og til, at samtlige støbninger af nye broer i Danmark blev gennemgået og overvåget for at undgå en gentagelse.

Kommentarer (4)

På de billeder der er i medierne kan man ikke se nogen diagonaler, men jeg kan heller ikke se hvilket forskallings system der er brugt, få systemer optager kræfterne igennem dobbelte hegn, som der heller ikke er nogen af, der er dog 3*50cm imellem kopperne der ikke er afstivet på to af billederne her:
https://www.thelocal.se/20170713/workers-f...
Hvis det er tilfældet at man har glemt diagonalerne, så findes der ingen undskyldning for hvem der måtte have bygget det stillads, i Sverige skal man som her have en lovpligtig uddannelse, og i Sverige er stilladsvirksomhederne tillige certificerede. Ofte betragter man dog forskallingen som noget andet end stillads så arbejdet kan udføres billige. Netop derfor kan det jo godt være et underbetalt betonsjak fra et østeuropæisk land der har fået besked på at holde kæft og holde tidsplanen.

  • 1
  • 3

Ingen undskyldning, men hvis der ikke på dette tidspunkt blev hældt beton ud i støbeformen, kan togpassagen vel have udløst sammenstyrtningen?

John Larsson

  • 1
  • 2

Bare lige til information så var stålkonstruktionen ved "Helsingør ulykken" ikke skyld i kollapset. Det var derimod støbeforms-afstivningen (træspær) der manglede intern tværafstivning.

En igangværende betobstøbning forudsager en anselig vandret last som både form, stålstillads og fundament skal kunne optage. Det kan selvsagt være problematisk, hvis der skal passere noget under støbningen (i dette tilfælde et tog), men tværafstivning kan altså stadig ikke undværes ;-)

  • 5
  • 0