På trods af at adskillige tilstandsrapporter har godkendt broen i Minneapolis over Mississippifloden, så faldt den sammen med et brag, og 20 mennesker er nu savnede. Men årsagen til den sammenstyrtede bro skal muligvis findes i en rapport fra 2001 forfattet af transportdepartementet i Minneapolis.
Den nu seks år gamle undersøgelse fandt ingen synlige tegn på revner i broens bærende dele, men pegede på problemer med korrosion i broens stålbjælker og dårlige svejsninger i broens gitterdragere.
Samtidig advarede rapporten om, at kun to centrale gitterdragere bærer vægten af otte baner med trafik. Det er ikke i sig selv et problem, men konstruktionen gør broen mere skrøbelig overfor små revner i gitterdragerne, fremgår det af rapporten "Fatigue Evaluation of the Deck Truss of Bridge 9340" fra 2001.
Borgmester: Broens dæk skulle først udskiftes i 2020
Ifølge Independent Online blev broen sidst gennemgået i 2006, hvor ingen strukturelle problemer blev identificeret. Ifølge Minnesotas Guvenør Tim Pawlenty, fortalte ingeniørerne ham dog, at broens dæk skulle udskiftes i fremtiden.
»De fortalte os ud fra et ingeniørmæssigt synspunkt, at dækket burde genoprettes eller udskiftes i 2020 eller senere,« siger Tim Pawlenty til Independent Online.
Ingen sammenhæng mellem kollaps og renovering
Broen over Mississippi-floden er en cantilever gitterdragerbro fra 1967 med et hovedspænd på 140 meter og en samlet længde på 581 meter.
Da broen kollapsede og rev mindst ni med sig i døden foregik der et renoveringsarbejde på selve broen. Arbejdet bestod i mindre betonarbejde, udskiftning af ræling og lys på broen. Men intet arbejde, der involverede indgreb i selve broens struktur.
Flere af renoveringsarbejderne opholdt sig på broen under kollapset og er stadig savnede.
