Brokollaps: Google og Tomtom slår Vejdirektoratet stort med trafikinfo
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brokollaps: Google og Tomtom slår Vejdirektoratet stort med trafikinfo

Bilister i Nordsjælland, som mandag ville finde en vej gennem morgenmyldretiden uden om den sammenstyrtede motorvejsbro ved Gl. Holte, var bedre tjent med at bruge hjemmesider fra Google og GPS-firmaet Tomtom end Vejdirektoratets officielle hjemmesider.

Vejdirektoratet har kun trafikdata fra udvalgte motorveje, hovedsageligt i hovedstadsområdet. Det skyldes, at direktoratet benytter faste målestationer på vejene.

Google og Tomtom læner sig derimod op ad data fra de mange GPS-enheder ude i bilerne. Det betyder, at de kan vise forsinkelser på selv de små biveje, som bilisterne drejer ind på for at snegle sig uden om køerne.

Læs også: DTU-professor: Brokollaps ligner en gentagelse af et forskallingsproblem

Derfor går værterne på DR's trafikradio i København også uden om Vejdirektoratets hjemmeside. Storskærmen på trafikredaktionen viser Tomtoms kort, da Ingeniøren ringer.

Tomtoms hjemmeside kører på storskærmen hos DR's trafikredaktion. (Foto: Mads Herholdt) Illustration: Mads Herholdt, Danmarks Radio

»Nogle bruger Tomtom, andre Google Maps. Men ingen bruger Vejdirektoratet,« konstaterer trafikvært Mads Herholdt.

Det skyldes netop de faste målestationer.

»GPS er mere præcist. Det har vi større tillid til,« siger Mads Herholdt.

Han understreger, at trafikmeldingerne i radioen er stykket sammen af meldinger fra både politiet, Vejdirektoratet (herunder kameraerne langs vejene) og de GPS-baserede hjemmesider. Men intet slår alligevel, når lytterne selv ringer ind og fortæller om situationen på vejene.

Læs også: Se forskallingen på motorvejsbroen få timer inden kollapset

Chefkonsulent Charlotte Holstrøm fra Vejdirektoratet er ked af, at direktoratets hjemmeside ikke er den foretrukne. Hun er dog udmærket klar over, at der mangler information om mange af vejstrækningerne.

Derfor har Vejdirektoratet netop i sidste uge fået bud ind til prækvalifikationen fra leverandører, som kan sende GPS-data fra trafikken i realtid.

De data vil gøre det muligt for Vejdirektoratet at udsende lige så detaljeret information som Google Maps og Tomtom.

Samtidig kan direktoratets eget trafikinformationscenter gøre brug af dem til at rådgive f.eks. politi og beredskab, når der sker større hændelser på vejene, og trafikken skal omdirigeres. Desuden skal GPS-data udnyttes til at give advarsler, når trafikken af en eller anden grund klumper sammen, så medarbejderne hurtigere opdager, hvor den er gal.

Selv uden GPS-data mener Charlotte Holstrøm dog, at der kan være god grund til at benytte Vejdirektoratets hjemmeside.

Cowis risikoekspert: Brokollaps skal kulegraves af uvildig kommission

»Vi informerer også om alternative ruter, hvis politiet anviser dem, og skriver løbende opdateringer om de enkelte hændelser,« siger hun.

Vejdirektoratet betegner foreløbig systemet med realtidsdata som et pilotforsøg. Det skal løbe i tre år med mulighed for to gange et års forlængelse. Den samlede prisramme er 15-20 millioner kroner.

Der er tale om et udbud med såkaldt konkurrencepræget dialog, og Charlotte Holstrøm forventer, at kontrakten bliver underskrevet omkring 1. maj næste år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Derfor har Vejdirektoratet netop i sidste uge fået bud ind til prækvalifikationen fra leverandører, som kan sende GPS-data fra trafikken i realtid. De data vil gøre det muligt for Vejdirektoratet at levere lige så detaljeret information som Google Maps og Tomtom.

... but why? Hvad er der galt med at bruge de data, der allerede findes?

  • 22
  • 1

Efter jeg er begyndt at bruge Waze er min tid i trafikpropper faldet drastisk. Desuden bliver jeg advaret på forhånd, hvis andre brugere har indrapporteret huller i vejen, køretøjer i nødsporet, dårligt vejr, vejarbejde, langsom kørsel, uheld, fartkontroller og lignende. Jeg håber at flere begynder at bruge det, da det hele står og falder med, at alle brugere hjælper hinanden med at rapportere :-)

  • 7
  • 0

Jeg forsøgt i går aftes at få google maps til at lave en rute til mig fra københavn til Helsingør og den insisterede på at jeg skulle tage Helsingør motorvejen hele vejen og det selvom der på selv samme kort var markeret at vejen var spærret.

Det ignorerede Maps fuldstændigt og ville have mig til at køre lige igennem vejspærringen og det selvom jeg bad om at få vist alternative ruter.

  • 4
  • 0

Du kan tage et kig på enten Wazedanmark.dk eller direkte på waze.com. 100% gratis og bliver drevet/opdateret af brugerne. Google købte det for et års tid siden, men der er af konkurrance- og skattemæssige årsager ingen udveksling af data mellem Google og Waze.
/Dan (Waze Country manager i DK)

  • 1
  • 0

Interessant at læse disse indlæg, men da afkørsel 13 nordfra (Gl. Holte afkørslen) blev lukket, så forsøgte en række bilister at køre til Nærum (afkørsel 14) for at komme på motorvejen igen og nogle af disse var helt sikkert vej/vildtledt af deres GPS til at køre via Attemosevej.
Store lastbiler samt autocampere kan på denne strækning simpelthen ikke passere hinanden.
Lastbiler nordfra tør ikke trække ud til højre for at undgå skrænten eller påkørsel af de lavthængende træer, og sydfra kan man ikke trække op i skrænten mod øst.
Vejdirektoratets anvisninger burde være fulgt.

  • 0
  • 0