Lige den her ved jeg ikke om jeg vil kalde en af forsvarets skandalesager. Det er jo ikke forsvaret som har gjort i nælderne.
I mangel af krige bruger forsvaret for tiden krudtet på diverse interne skandalesager. Og her på Bagsiden kan vi takket være et tip fra vores læser Birger Andersen bære ved til bålet med en sag, der tilmed involverer vejvæsnet og forsinkede anlægsprojekter.
I Ribe har borgerne nu i et år kunnet beskue to militærbroer over Ribe Å, som Forsvarets Ingeniørregiment i sommeren 2019 brugte uger på at samle med bolte, splitter og skruer og 3 meter lange broelementer på hver 340 kg. Med andre ord et Meccanosæt i størrelse XXL.
Den slags midlertidige broer træner ingeniørtropperne i at bygge, så de har rutinen, den dag fjenden står i landet, og der er akut behov for at bygge en bro et eller andet sted.
I Vejdirektoratet, hvor man også beskæftiger sig med broer, så man mulighederne i at lade soldaterne invadere Ribe og træne deres færdigheder ved åen, hvor den lånte stålbro kunne sikre en midlertidig passage, mens direktoratet opførte en ny klapbro som led i et ringvejsprojekt.
Klapbroprojektet skulle efter planen være sat i gang sidste efterår, og ifølge JydskeVestkysten var interessen stor, da ingeniørtropperne og Vejdirektoratet indbød nysgerrige borgere til Åben Byggeplads i juni 2019, hvor man kunne gå sig en tur over broerne. Det benyttede henved 500 sig af.
Tiden gik, og transportministeriet udskød klapbroprojektet, som nu ifølge Vejdirektoratets tidsplan først skal bygges i 2021-23. Imens stod Meccano-broerne ubrugte hen og har ifølge JydskeVestkysten »vel egentlig mest af alt været til grin blandt lokale og et forstyrrende element for sejlerfolket, mens de har ligget der«.
Der var engang, hvor man lod soldater grave huller for derefter at fylde dem igen – nu man gået skridtet videre. Så i Ribe kan de undrende borgere nu se til, mens ingeniør-tropperne øver sig i at pille broen ned fag for fag, så den kan køres hjem på kasernen.
Men om et par år, når klapbroprojektet endelig kommer i gang, går det løs igen med bolte og splitter, når soldaterne på ny skal i gang med det store samlesæt. Som JydskeVestkystens journalist konstaterer:
»Selv om broerne nok aldrig har været brugt til andet end et par fiskere, en mulig stjernekigger og insekt-bungyjump, har Ribes borgere sikkert haft interessante dage med at se på ingeniørarbejde af højeste klasse – og måske også fået lidt at grine og ryste på hovedet af.«
Og så er arbejdet da ikke helt spildt!
Lige den her ved jeg ikke om jeg vil kalde en af forsvarets skandalesager. Det er jo ikke forsvaret som har gjort i nælderne.
Jeg vil da foreslå at ingeniørtropperne næste gang øver sig med en bro over Vejle Fjord. Alternativt over Samsø eller mellem Bøjden - Fynshav. Sæt i gang.
Tilslutningen til en sådan bro vil da tage længere tid med politisk behandling end selve broens holdbare levetid.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard