Brøler: Frekvenser til DAB-radio var allerede givet til hospitaler

Erhvervsstyrelsen, der blandt andet koordinerer brugen af frekvensbånd i Danmark, har taget sig selv i at overbooke det danske radionet. Styrelsen skriver i en pressemeddelelse, at den er blevet opmærksom på, at en række frekvenser, der skulle i udbud til et kommende DAB-sendenet, allerede var blevet tildelt hospitaler.

Frekvenserne ligger i VHF-båndet, omkring 230 MHz, og er altså i forvejen givet til sundhedsvæsenet, der bruger dem til telemetri, eksempelvis overvågning af hjerteaktivitet. Styrelsen har vurderet, at den kommende aktivitet på DAB-nettet ved samme frekvenser risikerer at forstyrre signalerne på hospitalerne.

Erhvervsstyrelsen vil nu igangsætte en omfattende undersøgelse, der blandt andet skal afdække, i hvor høj grad de konfliktramte frekvenser er i brug ude på hospitalerne. Undersøgelsen forventes færdiggjort inden for to uger.

Udbud sat i bero

Dermed er udbuddet på programtilladelser i den såkaldte DAB-blok 3 sat i bero blot få dage før sidste ansøgningsfrist på mandag, den 26. januar.

DAB-blok 3 er en række regionalt opdelte sendetilladelser, der var sendt i udbud på baggrund af den mediepolitiske beslutning om at slukke for FM-båndet i 2018, hvis minimum 50 procent af radiolytningen sker på digitale platforme.

Sendenettet til de nye kanaler eksisterer endnu ikke, men skal etableres af de kommende rettighedshavere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Danmarks Radio og regeringen må erkende, at der IKKE kan blive tale om at lukke FM-båndet ned, således som det er forudset. Ud over de mange indsigelser mod DAB og DAB+der i forvejen ligger på bordet, kommer her det sidste søm til ligkisten. Det er på tide, at man også her i landet indser, at DAB systemet ikke opfylder, de ønsker man havde. I vore nabolande og inden for autoindustrien har man for længst afskrevet DAB og DAB+ som uanvendeligt. Ingen nye biler vil blive leveret med DAB modtagere, hvorfor hele vores trafikinformations-system, der ellers er baseret på FM-radioer med område låsning, vil være uanvendeligt.

  • 5
  • 0

der IKKE kan blive tale om at lukke FM-båndet ned, ... ..., kommer her det sidste søm til ligkisten.

Du har ganske ret mht. DAB/DAB+, der er både teknisk og økonomisk meget dårlige og meget forældede systemer. Det er generation 0.1 teknologi basalt set fra 1980'erne.

Det er besluttet fordi man hvert år ikke har ville omgøre tidligere års (skam)ros af det ringe DAB system. Nok også fordi de EBU grupper, der udviklede digitale radiosystemer, ikke måtte generes - gøres til grin - af de langt bedre systemer, som allerede var udviklet til fjernsyn.

Derudover er det helt tvivlsomt at udbygge DAB når streaming og multicast vil mobilnettene ikke er dybtgående undersøgt.

Men de frekvenser - VHF bånd III - som DAB anvender, har været afsat til DAB og/eller digitalt TV i over 20 år og de fleste - kanal 5/5A til 12/12D - har været brugt til antennefjernsyn fra den anden eller tredje DR1 TV mast blev bygget engang i 1950'erne. Frekvenserne mellem 230 og 240 MHz - kanal 13A/13F - blev internationalt frigivet til DAB i 1992 (efter hukommelsen).

De konkrete frekvenser som Danmark er tildelt, blev endeligt tildelt i 2006, så det er rent sjusk, hvis der er udstyr købt senere, som har tilladelse til at anvende netop de danske (og skånske) frekvenser.

Så lige netop dette frekvens problem er næppe noget godt argument mod DAB udbygningen. At lidt ældre hospitalsudstyr har fået tvivlsomme tilladelser til at anvende DAB's hidtil ubenyttede frekvenser til indenfor afdelingen at overvåge fx hjertet på oppegående patienter er naturligvis sjusk hos P&T eller hvem der i fortiden har givet tilladelsen.

Lars :)

  • 3
  • 0

Med næb og klør, og ufine metoder, forsøger DR at skræmme FM-lytterne over til DAB radio. På det tidligere velfungerende P4 har man flyttet flere programmer med stor lytterskare over på Dab P5. Det er helt utilstedeligt, at man vil gøre 100-tusindvis af radioer og stereoanlæg i de danske hjem og biler ubrugelige og påføre lytterne store extraudgifter til nye radioer. Det er i sandhed et overgreb, som jeg ikke tror politikerne har været klar over? Kriteriet for lukning af FM-nettet er, at over 50% af lytterne bruger DAB radioer, det skal man, efter min mening, nu nok få manipuleret på plads men, hvordan kan man acceptere at halvdelen af befolkningen ikke kan høre radio? Et "extra plus" er jo så også, at alle bilrejsende turister vil være afskåret fra at modtage underholdning/ trafikinformation.

  • 4
  • 0

Det er i sandhed et overgreb, som jeg ikke tror politikerne har været klar over?

Desuden er det hverken energi-, miljø- eller ressourcefornuftigt. Da DR lukkede for P1 efter kl 18 på FM, måtte jeg jo ud at købe DAB. På trods af, at ingen af mine FM-radioer fejlede noget som helst. Snart, ser det ud til, tvinges jeg igen ud i ellers unødige investeringer; DAB+! - DAB bruger også langt mere strøm end mine gamle FM-radioer. Well. 20++ timers batteridrift for FM. 2 for DAB. :-(

  • 5
  • 0

Tager man en køretur gennem Danmark, over grænsen til Tyskland, ind i Frankrig, videre til Spanien, tilbage til Frankrig og så ned i Italien, for endelig at returnere via Østrig, Tjekkiet, Polen og Tyskland... Hvor mange radioer ender jeg så med, at skulle have med i bagagerummet ? Er det udelukkende Danmark, som skiller sig uheldigt ud, med et tåbeligt og teknologisk til grin DAB-system ?

Politikerne oplever næppe problemet, da de oftest flyves rundt, med skatteborgerbetalte biletter.

  • 4
  • 0

Til de der undsiger digital radio (DAB+ eller hvad det nu bliver...) spørger jeg bare: Vil I også have analogt TV og få kanaler tilbage? Der var stort postyr tilbage i 2009 da vi skiftede til DVB, men det er glemt nu... Ingen vil vel undvære de mange TV kanaler vi har nu på ret overskuelig vis. Med DAB/DAB+ på det eksisterende FM sendenet kan vi få fremragende dækning og så kan vi nok købe en ny bilradio billigt hos thansen eller dyrt hos bil producenterne.

  • 0
  • 5

Nej men at indføre DAB(+) nu svarer til at indføre digitalt TV med en tidlig betaversion af første DVB standard i 2015. Teknologien er forældet og modsat DVB, så opnåede DAB aldrig nogen stor udbredelse på verdensbasis.

Hvis vi skal gå digitalt, hvorfor ikke bare bruge DVB-T2(-lite) som alle andre? Vi har allerede ét digitalt broadcast netværk, hvad skal vi med et til?

Det man skal indse omkring digitalt TV og radio er at det bare er bits. Transportteknologien er ligeglad om de bits repræsenterer lyd eller billede+lyd.

Dertil kommer at internetteknologi er ved at tage over. Derhjemme er der ikke rigtig nogen grund til at bruge andet end internet-radio. Tilbage er radio i biler og med tiden bliver det også internet-radio. DR har lavet en fin app, som jeg bruger på min mobiltelefon til at streame radio via bluetooth til bilens audiosystem.

  • 5
  • 0

Det er sikkert udemærket at bruge nyeste digitale teknik til radioen, det er da også fint at mulighederne for modtagelse på pc, tablet og mobil bliver mulig, men det er ikke acceptabelt at man vil ubrugeliggøre millionvis af FM-radioer i "fremskridtets" hellige navn. Der købes stadigvæk også årligt 100-tusindvis nye bilradioer og de kan ikke nemt udskiftes til digitale versioner. I de nyeste biler er de specielt integreret i bilens øvrige udstyr, så billige T Hansen udgaver er ikke en option. @ Lars Bramskov: Jeg ved ikke, om FM-nettet har noget at gøre med DAB radio, andet end at de skal overtage frekvenserne med en helt anden teknik og sendenet. Det korte af det lange er, at man vil ubrugeliggøre flere millioner af eksisterende FM radioer, der er ikke okay!

  • 2
  • 0

Tilbage til analogt TV? Til de der undsiger digital radio (DAB+ eller hvad det nu bliver...) spørger jeg bare: Vil I også have analogt TV og få kanaler tilbage?

For det første har Baldur helt ret i sine betragtninger omkring at DAB er en tidlig version - faktisk af et EU forskningsprojekt, der så blev taget næsten uændret i brug med mange efterfølgende forsøg på kommerciel genstart.

Selv DAB+ er kun en påklistret marginal forbedring, der end ikke når op på den nu gamle DVB-T standards kvalitet og fleksibilitet (bortset fra brug af 1/4 VHF bånd III 7MHz kanal)

Men man skal også indse, at digitalt fjernsyn giver en helt anderledes høj gevinst ved at blive komprimeret og sendt digitalt.

CD lyd indeholder 44.1 ksamples/s af 2 x 16 bit eller 1411 kbit/s, der kan komprimeres ca 10 gange for en nogenlunde lydkvalitet (knap FM kvalitet) og omkring 20 gange for en so-so brugelig kvalitet.

Et FullHD 1080p50 videosignal er omkring 4Gbit/s og kan med HEVC komme under 10 Mbit/s, hvilket er omkring en 400 gange reduktion.

Medens et digitalt audiosignal som kan sendes med fx DAB/DAB+ kun knap er FM kvalitet, så giver et digital FullHD signal et meget klar bedre billede end noget analogt PAL signal kan.

Ligeledes fylder en FM kanal 100kHz medens 16 DAB+ kanaler fylder 1750 kHz eller brutto over 100 KHz/kanal. Når man således taler om at DAB udnytter spektrum mere effektivt er det kun fordi, man ikke kan placere 2 FM kanaler på nabofrekvenser og især ikke med vores FM modtagere..

Det er således mange meget bedre grunde til at indføre digitalt antenne-fjensyn end der bare blindt råbe "Digitalt" for radio uanset transmissionsstandard.

Noget helt andet er lyd via 3G/4G mobiler, hvor alting er digitalt allerede og lyd nødvendigvis skal være digitaliseret for at komme igennem. 4G mobiler har en meget betydelig bedre udnyttelsen af de tildelte frekvenser end DAB/DAB+.

Lars :)

  • 0
  • 0

Med DAB/DAB+ på det eksisterende FM sendenet... /Lars Bramskov

Jeg ved ikke, om FM-nettet har noget at gøre med DAB radio, andet end at de skal overtage frekvenserne med en helt anden teknik og sendenet./Kim Wittenburg Kolbe

FM nettet har intet med DAB nettet at gøre - ikke det mindste. Der bruges slet ikke samme frekvenser, antenner eller andet udstyr.

FM sender omkring 100 MHz (87.5-108 MHz) fra 13 sendemaster plus 10 små hjælpesendere (fx Flensborg, Randers, Hammeren)

DAB/DAB+ sendes på frekvenser mellem 174 og 240 MHz fra ca 62 sendemaster medens DAB sendes fra 62 sendepositioner.

De eneste grunde til at slukke FM nettet er 1. at tvinge alle over på DAB - fordi DAB ellers vil blive betegnet som en fiasko. 2. at spare en ret beskeden udgift til at vedligeholde og drive FM senderne.

Desuden har firmaet Teracom en interesse i at udbygge forretningen med de flere DAB sendere. Men det er jo en helt anden sag.

Folketinget afviste sidste i 0'erne et i øvrigt fornuftigt forslag om at replanlægge FM båndet i Danmark. Det ville og vil fortsat være muligt at anvende FM frekvenserne således, at Danmark ret simpelt kunne have haft 4-6 flere landsdækkende FM kanaler og rimeligt mange lokale sendemuligheder.

Men bare der blev sagt "Digitalt" så lød det som fremtiden, men DAB er bestemt mere fortiden.

Lars :)

  • 2
  • 0

DAB fungerer såmen fint derhjemme med en "transisterradio" men jeg har ikke haft stort held med at bruge det under transport.

Jeg har "eksperimenteret" med flere lommeradio'er med DAB og har ogs en DAB radio i familiebilen (DAB+ optionenen var egenligt et urimelig dyr tilvalg...)

Nå men konklusionen er at vi ikke bruger DAB i bilen da det er ubrugeligt. Ikke langt fra hjemmet er der hul i dækningen, og forsøger man at bruge det på en tur på tværs af landet falder det også ud. Heldigvis understøtter radioen at skifte tilbage fra DAB til FM når p3 falder ud (der jo findes på begge bånd) men da der ikke er hørbar forskel i lydkvaliteten stod den ret hurtigt bare fast på p3.

Streaming er heller ikke nogen løsningen endnu. Jeg har også leget med streaming via DR's egen app hvor man både kan høre live udsendelser og vælge i et stort bagkatalog. Med en mobil i en bil uden ekstern antenne er det heller ikke godt nok. Hverken på langs eller tværs af landet kan det gøres uden udfald.

Der skal ske temmeligt meget med dækningerne før der er et alternativ til FM

Og specielt med et alternativ til TA på P4. Selvom trafikmeldingerne ofte kommer for sent til at man kan reagere fornuftigt på det så er det idag den bedste live information der er tilgængelig selvom tomtom og google også har gode data baserede løsninger ...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten