Britisk sportsvogn lades op på ti minutter med nye superbatterier
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Britisk sportsvogn lades op på ti minutter med nye superbatterier

Den ombejlede elsportsvogn Tesla Roadster begynder at ane en konkurrent i bakspejlet. Det britiske firma Lightning Car Company er på vej med en bil med fire elmotorer på 120 kW og 30 superbatterier fra producenten Altairnano.

Sportsvognen har en tophastighed på 209 kilometer i timen, mens Tesla Roadster kun kan køre 201 kilometer i timen. Med en accelerationsevne fra 0 til 100 kilometer i timen på fire sekunder taber Lightning med 0,1 sekund til Tesla, og rækkevidden på 290 kilometer på en opladning kan heller ikke hamle op med Tesla Roadsters mellem 300 og 400 kilometer.

Til gengæld behøver ejerne af Lightning ikke vente flere timer på at batterierne lader op. I løbet af fire til fem minutter kan batterierne lades op til 70 procent af deres kapacitet, og venter ejerne yderligere et par minutter, er batterierne fuldt opladet.

Den nye elsportsvogn Lightning ligner en ægte konkurrent til den ombejlede Tesla Roadster. Med mulighed for at oplade batterierne på ti minutter åbner Lightning helt nye døre. (Foto: The Lightning Car Company) Illustration: The Lightning Car Company

Med andre ord giver batterierne mulighed for at bygge tankstationer, hvor elbilejere kan lade bilen op, mens de køber en is på tanken.

Altairnanos batterier, der går under navnet Li-Ion Nano-Titanium, blev udviklet for lidt over to år siden og har været testet i blandt andre fem biler af mærket Phoenix Motorcar i USA.

Umuligt at få batterierne til at eksplodere

Det smarte ved batterierne er, at anoden er belagt med titanium på molekylærniveau, og det øger hastigheden af afladning og opladning, samtidig med at det forhindrer en eksplosion.

På typiske lithium-batterier består anoden af grafit, der kan gå i reaktion med batteriets elektrolyt, og ved eksempelvis en kortslutning kan cellerne udvikle varme med risiko for sprængning. Men det er ikke tilfældet med en titanium-beklædte anoder.

Altairnanos forskere har simpelthen prøvet alt for at batterierne til at eksplodere, lige fra at overlade dem til at knuse dem, punktere dem og lade dem falde fra en stor højde.

Batterierne holder længere end bilen

Ifølge Altairnano har batterierne en længere levetid end bilers, som firmaet sætter til 20 år. Batterierne kan oplades 25.000 gange, og efter 15.000 afladninger og opladninger bevarer de 85 procent af kapaciteten. Til sammenligning kan lithium-ion-batterier kun oplades 1000 gange, hvilket giver dem en omtrentlig levetid på mellem tre og fem år.

Prisen for den nye sportsvogn ligger dog på næsten 1,4 millioner kroner, og The Lightning Car Company regner med at sælge den fra slutningen af næste år i Storbritannien. Til sammenligning koster en Tesla Roadster 738.000 kroner.

10 minuter må da siges at være meget fornuftig, når man nu skal kører lange strækninger. Man kan da komme frem med samme tidshorisont, som en alm. bil med forbrændingsmotor. Så endelig en elbil som ikke har noget negativ sider. udover prisen.!

  • 0
  • 0