Britisk sportsvogn lades op på ti minutter med nye superbatterier
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Britisk sportsvogn lades op på ti minutter med nye superbatterier

Den ombejlede elsportsvogn Tesla Roadster begynder at ane en konkurrent i bakspejlet. Det britiske firma Lightning Car Company er på vej med en bil med fire elmotorer på 120 kW og 30 superbatterier fra producenten Altairnano.

Sportsvognen har en tophastighed på 209 kilometer i timen, mens Tesla Roadster kun kan køre 201 kilometer i timen. Med en accelerationsevne fra 0 til 100 kilometer i timen på fire sekunder taber Lightning med 0,1 sekund til Tesla, og rækkevidden på 290 kilometer på en opladning kan heller ikke hamle op med Tesla Roadsters mellem 300 og 400 kilometer.

Til gengæld behøver ejerne af Lightning ikke vente flere timer på at batterierne lader op. I løbet af fire til fem minutter kan batterierne lades op til 70 procent af deres kapacitet, og venter ejerne yderligere et par minutter, er batterierne fuldt opladet.

Den nye elsportsvogn Lightning ligner en ægte konkurrent til den ombejlede Tesla Roadster. Med mulighed for at oplade batterierne på ti minutter åbner Lightning helt nye døre. (Foto: The Lightning Car Company) Illustration: The Lightning Car Company

Med andre ord giver batterierne mulighed for at bygge tankstationer, hvor elbilejere kan lade bilen op, mens de køber en is på tanken.

Altairnanos batterier, der går under navnet Li-Ion Nano-Titanium, blev udviklet for lidt over to år siden og har været testet i blandt andre fem biler af mærket Phoenix Motorcar i USA.

Umuligt at få batterierne til at eksplodere

Det smarte ved batterierne er, at anoden er belagt med titanium på molekylærniveau, og det øger hastigheden af afladning og opladning, samtidig med at det forhindrer en eksplosion.

På typiske lithium-batterier består anoden af grafit, der kan gå i reaktion med batteriets elektrolyt, og ved eksempelvis en kortslutning kan cellerne udvikle varme med risiko for sprængning. Men det er ikke tilfældet med en titanium-beklædte anoder.

Altairnanos forskere har simpelthen prøvet alt for at batterierne til at eksplodere, lige fra at overlade dem til at knuse dem, punktere dem og lade dem falde fra en stor højde.

Batterierne holder længere end bilen

Ifølge Altairnano har batterierne en længere levetid end bilers, som firmaet sætter til 20 år. Batterierne kan oplades 25.000 gange, og efter 15.000 afladninger og opladninger bevarer de 85 procent af kapaciteten. Til sammenligning kan lithium-ion-batterier kun oplades 1000 gange, hvilket giver dem en omtrentlig levetid på mellem tre og fem år.

Prisen for den nye sportsvogn ligger dog på næsten 1,4 millioner kroner, og The Lightning Car Company regner med at sælge den fra slutningen af næste år i Storbritannien. Til sammenligning koster en Tesla Roadster 738.000 kroner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

10 minuter må da siges at være meget fornuftig, når man nu skal kører lange strækninger. Man kan da komme frem med samme tidshorisont, som en alm. bil med forbrændingsmotor. Så endelig en elbil som ikke har noget negativ sider. udover prisen.!

  • 0
  • 0

antag at bilen ved tophastigheden bruger fuld effekt (120KW), og at den kan køre 290Km det giver en batterikapacitet på:
(290km/209km/h)*120KW = 166KWh
så skal den lade op på 7 min., det giver en effekt på:
166KWh / (7/60)h = 1423KW
Med en 400V forsyning skal der:
1423KW/400V = 3557Ampare til og det er vel lige det samme som 222 normale installationer i et dansk hjem.
Men jeg vil da gerne have demo udgaven til 100.000kr :-)

  • 0
  • 0

prisen paa bilen er rimelig billigt hvis du sammenligner stroem og benzin priserne. og laver bergning paa lad os sige 15 aar.
Staten skulle subventioner saadan koebe af bil paa et eller andet maade.

det eneste jeg ikke forstaar, hvorfor skal det absolut vaere sporvogn? jeg vil da gerne koere 100km/t med en familie el bil. dette project er forkert skruet sammen.

  • 0
  • 0

Jeg kan se på deres hjemmeside at batteriets vægt er ca. 2,5 gange et Li-ION batteri. der står også at de har testet opladning ved 9C, her svarende til 9*166KW=1495KW

  • 0
  • 0

det eneste jeg ikke forstaar, hvorfor skal det absolut vaere sporvogn? jeg vil da gerne koere 100km/t med en familie el bil. dette project er forkert skruet sammen.

Det er naturligvis fordi målgruppen for sportsvogne er de eneste der overhovedet kan overveje at give mange penge for en bil.
Familiebiler, MPV og hvad de nu ellers hedder, konkurrerer jo kun på prisen. (og så måske lidt på antallet af kopholdere) Og der er jo ingen i en målgruppe der ville give bare 100000kr mere for en bil, uanset at miljøet ville have godt af det.

  • 0
  • 0

Det er sjovt, at hver gang man hører om et nyt elbil projekt er det åbenbart ikke for at spare på energien - der er altid noget med vanvittige hestekræfter. Det er jo ikke det vi (normale) har brug for, vel?

Overskrifterne går altid på hvor hurtigt batterierne kan oplades, men aldrig på, hvordan man i praksis får "hældt" så mange ampere ind i dyret, endsige hvor man får dem fra!

  • 0
  • 0

antag at bilen ved tophastigheden bruger fuld effekt (120KW), og at den kan køre 290Km det giver en batterikapacitet på:
(290km/209km/h)*120KW = 166KWh
så skal den lade op på 7 min., det giver en effekt på:
166KWh / (7/60)h = 1423KW
Med en 400V forsyning skal der:
1423KW/400V = 3557Ampare til og det er vel lige det samme som 222 normale installationer i et dansk hjem.
Men jeg vil da gerne have demo udgaven til 100.000kr :-)

Jeg tror nu ikke, du skal regne med 290 km på en opladning ved "klampen i bund" ;o)) - men der skal nok stadig et ret tykt kabel til at klar opladningen ?

  • 0
  • 0

antag at bilen ved tophastigheden bruger fuld effekt (120KW), og at den kan køre 290Km det giver en batterikapacitet på:
(290km/209km/h)*120KW = 166KWh
så skal den lade op på 7 min., det giver en effekt på:
166KWh / (7/60)h = 1423KW

Bilen kan ikke køre 290 km med fuld speed.
I følge databladet er batteriet på 36 kWh så det er 309kW der skal leveres. Det betyder 447 amp ved en 3x400 volt stikkontakt.

Dette eksempel viser blot at det bliver vores stikkontakter, som bliver begrænsningen ved hurtigopladning -og ikke batterierne.

se forøvrigt min artikel

"Vores stikkontakter er for små til morgendagens elbiler"

http://www.danskelbilkomite.dk/ladetider.htm

mvh
Per Praëm

  • 0
  • 0

Ja, jeg så også gerne lidt flere nyheder om "brugbare" el-biler.

Det er meget fint med sportsvogne med uhyggelige hestekræfter, men jeg så da hellere artikler om udviklingen inden for f.eks. lastvogne og varebiler (http://www.smithelectricvehicles.com/) og SUV/SUT markedet (http://www.phoenixmotorcars.com/vehicles/p...), for ikke at tale om et par almindelige stationcars eller hatchbacks til priser der giver samfundsmæssig mening.

OK, pionerforskning inden for biler har ofte fundet vej gennem motorsporten. Men som det nævnes ovenfor er det måske på tide at man bevæger sig væk fra invention og over i innovation, så der også kommer noget alment brugbart ud i den sidste ende.

Mvh
Søren

NB: Og når nu Pheonix tester de samme batterier, vil jeg da hellere have deres SUT med det nye batteri, end den viste smukke, men dog temmelig upraktiske, blæremaskine.

  • 0
  • 0

må siges at være det mest interessante og essentielle ved ovenstående artikel, synd der ikke står mere om dem end at de 'koster kassen'.

Hvis jeg ikke husker helt forkert så kostede både bilen, cyklen, radioen, tv'et, farve-tv'et, fladskærmen, cd brænderen og m.m. kassen da det kom frem, men industrien fik da prisen på en cd brænder ned fra ca. 45.000,- til 2-300 kr. og nu kan man knap nok få dem mere, mindste mål er en dvd-brænder til samme pris med overrun & overburn protection m.m.
Så en reduktion i pris på 150-225 gange på batterierne vil vel være at forvente på industriel skala ?

  • 0
  • 0

Michael Schade:

Så en reduktion i pris på 150-225 gange på batterierne vil vel være at forvente på industriel skala ?

Batterier er "lidt" noget andet end 'bare' at nedskalere.
- Hvis et batteri f.eks. kan lagre 5 MWh så indeholder det jo energi som en mindre atombombe! (mildt overdrevet ;-))

Well! Man kan ikke bare forvente, at kunne lagre en stor energi på et vilkårligt lille volumen!
- Ikke uden en hvis risiko ihvertfald!

(Var det ikke i "Terminator 3" Arnold smed 'sit' ene batteri ud, fordi det var defekt?)
- Vi kan jo ikke have sådanne eksplosioner, hver gang et par biler møffer sammen! ;-)

  • 0
  • 0

Det er ikke verdens største problem, at få mere strøm ind i huse. Rom blev ikke bygget på en dag.

Mht. lynladning, hvor storinstallation kræves: Her har man jo netop tankstationernes overlevelses chance.

Kunne installation tænkes suppleret med en buffer?

  • 0
  • 0

Det er vel ikke det store problem. Den lades langsom om natten derhjemme, men hvis man har brug for noget guf mens man er ude at køre, så er det forbi en tank med en stor ledning.

El-biler koster pt mere, og årsagen til at det er sportsvogne som først omtales, er at disse er nogle effektive køremaskiner: Lav vægt og stor motor. Det er opskriften på en elbil, fordi en stor elmotor ikke betyder det helt vilde, mens vægten er akilleshælen pga. batterikapaciteten. Samtidig kan el-sportsvogne konkurrere med de almindelige på prisen, eller næsten.

Så det er derfor.

Vh Troels

  • 0
  • 0

Det kunne være rart med billig batteriteknologi i morgen, men den skal altså først udvikles færdig og derefter forberedes til masseproduktion.

Det er nok de færreste der har råd til at købe en F1 racer. Ikke desto mindre er en ret betydelig del af nyere teknologi i biler oprindeligt udviklet til disse biler, hvorefter forenkling og masseproduktion har gjort det tilgægeligt for massemarkedet. Også mere basale områder som dækkets egenskaber udvikles også konstant i F1. Alt sammen sponsoreret af de store firmaer og bilproducenter.

Det vil nok være svært at skabe så meget interesse at der kan arrangeres F1 for batteribiler, så indtil videre bliver det altså indkomsten fra salget af eksotiske køretøjer til rige mennesker med hang til dyrt legetøj der bliver eneste indtægtskilde for videreudviklingen.

Acceptér derfor at det tager et par år eller mere at få prisen ned i et leje hvor batterierne kan anvendes til familiebiler.

  • 0
  • 0

Michael Schade:[quote]Så en reduktion i pris på 150-225 gange på batterierne vil vel være at forvente på industriel skala ?

Batterier er "lidt" noget andet end 'bare' at nedskalere.[/quote]

PRIS!...der er forskel på pris og på størrelse.

Eksempelvis er et 42 tommer tv stadig et 42 tommer tv, men prisen er blevet en del mindre uden at det er blevet mere sprængfarligt....

  • 0
  • 0

Har kun lige skimmet indlæg. Men kunne man ikke forestille sig at "tankstationen" besad en kæmpe tank i form af netop et kæmpe batt....Det kunne så fx stå og lade helt op om natten, hvor der er mindre run på.

  • 0
  • 0

Selvom batterierne kan lynlades er der jo ingen der siger at de SKAL lynlades. De fleste forbrugere vil have en bil med en given rækkevidde der svarer til deres pendlerbehov. Så kan de lade op om natten hjemme og på arbejdspladsen om dagen. Med 8 timer til rådighed kræves ikke mere effekt end der kan leveres fra en 220 eller 380 volt installation.

Hvis behovet opstår bør det være muligt at hente den nødvendige effekt fra et højspændingskabel og transformere til korrekt spænding. Med et par isolerede plader under bilen som forbinder til batteriet kan overførslen klares ved at lade et sæt stempler stige op fra vejniveau og tage kontakt med bilen. Så slipper man også for manuel håndtering af kablerne.

Jeg tror dog at vi kommer til at vænne os til en begrænset rækkevidde med en elbil i dagligdagen, og så leje en traditionel benzin eller diesel bil når behovet opstår. Der kan trods alt ikke etableres eltankstationer for hver 50 km overalt i Europa fra den ene dag til den anden.

  • 0
  • 0

Der er et eller andet galt:

Batterikapacitet: 36KWh = 36K * 3600 = 129,6 MJoule, og
Strøm 1 : 3 * 400 V * 447A i 7 minutter = 1,2K * 447 * 60 * 7 =
225,288MJoule, og
Strøm 2: 309KW i 7 minutter = 309K * 60 * 7 = 129,78 MJoule, hvilket passer bedre, hvis virkningsgrad på 100%, så hver fase af de 3 faser skal levere en effekt på: 309KW / 3 = 103KW, og strømmen bliver så ved 400V til: 103K / 400 = 257,5 Ampere, hvilket stadig kræver en højspændingstransformator af betragtelig størrelse i baghaven.

  • 0
  • 0

Til Lars

Jeg er ikke ekspert, men jeg mener at fejlen ligger i at du regner med 400 volt istedet for 230. Regnestykket passer hvis du erstatter de 400 volt med 230 volt.

Ved veksel strøm er det vigtigt at skelne mellem peak-to-peak og root-mean-square (RMS) værdier. Sidstnævnte er de effektive middelværdier som kan bruges direkte til beregning af effekt i fx resistorer.

De 400 volt er RMS værdien mellem faserne i en trefase forsyning, men mellem hver fase og nul er der stadig 230 volt RMS. Effekten for hver fase beregnes som produktet af strøm og spænding, begge RMS. Den samlede effekt er summen af fasernes effekt. Således kan en trefase forsyning (400 volt) levere tre gange så meget effekt som en enkeltfaset (220 volt), med samme strømtræk. Det er i øvrigt værd at bemærke at effekten er konstant for et trefasesystem med resistiv belastning som følge af faseforskydningen på 120 grader.

Da strømstyrken er ligefrem proportional med spændingen i en resistor belastning som fx et batteri, så skal hver leder skal altså bære de nævnte 447 ampere rms for den givne opladningstid og batteri kapacitet.

En højspændingstransformer i baghaven... Har du en tankstation i forvejen da? De 7 minuters opladningstid er noget man har brug for undervejs på en længere tur, ikke når man er hjemme. Med 10 timer opladningstid natten over kræver det kun 5 kW elektrisk effekt at lade et batteri på 50 kWh, svarende til 250 km rækkevidde. 5 kW kan man uden problemer trække fra en trefase installation med 16 A sikringer; denne kan levere 11 kW og således lade samme batteri på kun 5 timer.

NB: Opladningen af et 50 kWh batteri vil koste omkring 75 kroner med en kWh pris på 1,50 kr. Det svarer til 30 øre per km hvis bilen kan køre 250 km på opladningen.

  • 0
  • 0

Af Jan Haugsted, 10.09.2008 kl 10:45 :

"Det er sjovt, at hver gang man hører om et nyt elbil projekt er det åbenbart ikke for at spare på energien - der er altid noget med vanvittige hestekræfter. Det er jo ikke det vi (normale) har brug for, vel?"

Det er da altid entusiaster og udvikling af sportsvogne, der har drevet udviklingen inden for bilindustrien, så der er da ikke noget udiøst i, at de første interessante el-biler også er sportsvogne - tværdigmod. Kravene til en sportsvogn er normalt væsentligt større end til en almindelig personbil, så hvis de kan lave en sportsvogn kan de også lave en fornuftig familiebil på konceptet om 5-10 år. Det største problem ser pt. ud til at være prisen.

  • 0
  • 0