Britisk regering vil have ladestandere i nye huse og gadelamper
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Britisk regering vil have ladestandere i nye huse og gadelamper

Illustration: Clever

Mangel på ladestandere skal ikke være en hindring for udbredelsen af elbiler i Storbritannien. I en ny plan, The Road to Zero, som den britiske regering fremlagde mandag, lægges der op til store investeringer og nye lovkrav, der skal sætte turbo på udbygningen af ladeinfrastruktur.

Ifølge planen vil regeringen etablere en ladeinfrastruktursfond på 3,3 mia. kr. Desuden vil regeringen via lovgivning sikre, at der er ladestandere langs motorvejene, og at ladestanderne er intelligente.

Ladestander i alle boliger

Derudover bør »alle nye boliger, hvor det passer ind, have adgang til en ladestander«. Nye gadelamper skal også - hvor det passer ind - udstyres med ladestandere, fremgår det af planen.

Læs også: Ny EU-aftale: Alle større bygninger skal have ladestandere

Hvis planen bliver til lov, vil det være mere vidtgående krav end i resten af EU, hvor det nye bygningsdirektiv kun stiller krav om, at der lægges tomrør til nye boliger, så det bliver billigere senere at installere en ladestander.

Forberedelse til forbud mod forbrændingsmotorer

Den britiske regerings ambition er, at alle nye biler og varebiler skal være nul-udslips-køretøjer i 2040. Derfor vil salg af konventionelle benzin- og dieselbiler og varebiler blive forbudt det år. På kortere sigt er regeringens mål, at mellem 50 og 70 procent af nybilsalget i 2030 er køretøjer med ultralavt udslip (defineret som køretøjer, der udleder mindre end 75 g CO2/km). Samme år skal cirka 40 procent af de nye varebiler høre til i samme kategori.

Samme år skal hele centralregeringens bilflåde i øvrigt bestå af køretøjer med ultralavt udslip.

I Danmark stiger transportens CO2-udslip

I Danmark afsatte regeringen og alle Folketingets partier i energiaftalen, der blev indgået lige før sommerferien, en pulje på 240 mio. kr årligt over 20 år til udbygning med biogas og andre grønne gasser til opgradering, transport og industrielle processer. Desuden vil partierne give 100 mio. kr. årligt mellem 2020 og 2024 til at understøtte grønne løsninger i transportsektoren.

Læs også: Ingen afgiftslettelser på elbiler i energiforlig

Imidlertid har regeringen sammen med Dansk Folkeparti gjort nye biler billigere, og det har ifølge Danmarks Statistik haft den effekt, at den gennemsnitlige CO2-udledning fra biler solgt efter afgiftssænkningen i 2017 er 2-3 procent højere end de biler, der blev solgt før afgiftsænkningen.

»Der er sket det, at danskerne har købt større biler for de samme penge. En større bil har større motor og mere energiforbrug, og det genererer mere CO2-udledning. Det er den simple udlægning af, hvad der er sket,« forklarede specialkonsulent Søren Dalbro fra Danmarks Statistik til DR Nyheder i begyndelsen af juli.

Den seneste afgiftsomlægning, som regeringen og Dansk Folkeparti blev enige om før sommerferien, forventes at gøre store biler endnu billigere, mens små bliver dyrere.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det bliver interessant at se hvornår danske politikker vågner op til den ny virkelighed.
Det vil lige om lidt komme til at gå meget hurtigt med el / selvkørende biler . Jeg savner fremsynede politikere og deres embedsmænd der begynder at planlægge infrastrukturen til en ny æra inden for transport.
ps Tesla model 3 er allerede nu den mest solgte model i USA så mon ikke også snart det traditionelle bilmærker vågner op ?
https://www.statista.com/chart/14921/the-t...

  • 7
  • 12

Tesla model 3 er allerede nu den mest solgte model i USA så mon ikke...

- vist lidt af en overdrivelse?:

For July 2018, the Tesla Model 3 is ranked seventh among passenger car sales, with 14,250 sold for the month. Taking into account all segments, including trucks, SUVs and minivans, the Model 3 ranked 20th in America for July. As Inside EVs reports, though, that doesn't include GM, which reports its sales quarterly

https://www.autoblog.com/2018/08/03/tesla-...

  • 10
  • 2

Jeg tror at det der menes er, at Tesla er mest solgte midsize luxury sedan med 13.500 solgte models 3s
Nr 2 på listen er Mercedes C-klasse med godt 6000 solgte enheder
https://cleantechnica.com/2018/07/28/tesla...
Uanset denne amerikanske statistik er der rystende at de danske politikere bevæger sig længere og længere væk fra de nødvendige tiltag. Endnu mere rystende er, at de store dele af de danske vælgere gladeligt følger med som får på vej til slagterbænken.
Det giver mindelser til tiden op mod finanskrisen som var præget af samtalekøkkener og realkreditbelåninger af den næste diesel stationcar.
Jeg frygter, at når vi skal stemme til næste folketingsvalg er denne sommers klimarekorder/problemer næsten glemt.

  • 19
  • 4

Hvor er det rigtigt:
"Endnu mere rystende er, at de store dele af de danske vælgere gladeligt følger med som får på vej til slagterbænken"

  • 5
  • 8

....har problemer med teknik, fysik og regning :)

Når man ser det britiske politiske ønske;

"" Samme år skal hele centralregeringens bilflåde i øvrigt bestå af køretøjer med ultralavt udslip.""

Det bliver spændende,at se genkomsten af VW Lupo, Citroen 2CV, Velocette LE og Velo Solex, som officielle køretøjer i England :)

  • 5
  • 9

Lad os nu se om el bil eventyret bliver til noget dennegang.

Lad os sige det bliver til noget, vil det ikke også betyde at der vil være en meget lang periode hvor benzinbiler og benzin bliver ekstrem billig.

  • 1
  • 2

Ja, billig i indkøb. Dit "total cost of ownership" for benzinbil vil stadig være højere end elbil, fordi strøm til transport er nærmest afgiftsfri og elmotorer holder langt bedre end benzinmotor.

Batteriet, som er den eneste dyre del af elbilsløsningen, er faldet fra at være dyrere end mange benzinbiler til at ikke være showstopper for billige biler
https://evobsession.com/tesla-aiming-to-br...

  • 9
  • 2

Problemet er bare at lynladere til biler vil snart kræve mere end kablet fra nettet til huset kan bære

Ingen har DC lynladning derhjemme. Det er unødvendigt og alt for dyrt.

De fleste vil nøjes med 16A 400V. Nogle vil måske flotte sig og installere 32A men det kan bilerne ikke udnytte. Min brors Tesla lader eksempelvis med maks 24A. Min egen bil lader med maks 16A på én fase.

Renault har en bil der kan lade med 63A AC men det er undtagelsen der bekræfter reglen. De har patent på systemet der muliggør dette.

  • 9
  • 0

De fleste vil nøjes med 16A 400V. Nogle vil måske flotte sig og installere 32A men det kan bilerne ikke udnytte. Min brors Tesla lader eksempelvis med maks 24A. Min egen bil lader med maks 16A på én fase.

24A kræver 4mm2...
Bortset fra det så er det præcis samme tankegang som “640k er nok for alle”...

  • 2
  • 6

Så kan de nemt opgradere din installation med deres autotransformer (2 faser 18A ind og 1 fase 32A ud) hvis din næste bil er til det


Man skal også huske spændingsfaldet...

En 6 mm2 kabel, med en 3-faset belastning, har en modstand på ca. 3 mOhm/m, ved 16 A giver det et spændingsfald på næsten 50 mV/m. (en en-faset belastning vil medfører det dobbelste spændingsfald)

En typisk installation har et spændingsfald på ca. 2 % mellem tilslutningspunktet (hvor der skal være de 230 V +6/-10%). Så lader man sin bil når spændingen er lavets (kogespids), er der måske kun 365 V efter 20 meter kabel (ubelastet), og spændingen vil så falde yderligere 1 V når man trækker de 16 A...

En 4 mm2 kabel har en modstand på omkring 5 mohm/m, det giver et spændingsfald efter 20 meter på næsten 2 V og pludselig er vi meget tæt på de 360 V som de fleste komponenter har som minimum spænding mellem faserne... Jo længere kabel der er fra tavlen til laderen, jo større er problemet...

  • 1
  • 0

Bortset fra det så er det præcis samme tankegang som “640k er nok for alle”...

Nej, kun hvis du river det ud af kontekst - eller ikke har forstået konteksten.

Den gamle 640k-historie var et eksempel på, at man ved etableringen af en infrastruktur begrænsede sig til for lav en øvre grænse.

Men diskussionen her i tråden, som du svarer på, handler om, hvilket råderum vi stadig har inden for en allerede etableret infrastruktur til at etablere ekstra ladestandere.

Det er noget helt andet.

  • 8
  • 1

Men diskussionen her i tråden, som du svarer på, handler om, hvilket råderum vi stadig har inden for en allerede etableret infrastruktur til at etablere ekstra ladestandere.

Det tillader jeg mig at være uenig i: den eksisterende infrastruktur tillader 63A og visse steder 125A, på samme måde som en 8088 teknisk kunne adressere mere end 640K.
I Danmark er den højeste udgift arbejdsløn, derfor skal man undgå at etablere ting som senere skal laves om, var vi i Tyskland eller Spanien ville det være ligegyldigt.
Jeg er i øvrigt også uenig i holdningen at man ikke har brug for en lynlader hjemme - jeg vil ikke udelukke at der er folk som vil nøjes med at vente 8 timer på at bilen er fuldopladet men det er præcis det jeg ikke vil - på samme måde som jeg ikke vil vente 2 timer på opvaskemaskinen når man kan få en som klarer det på 20 min.

  • 1
  • 6

Jeg er i øvrigt også uenig i holdningen at man ikke har brug for en lynlader hjemme - jeg vil ikke udelukke at der er folk som vil nøjes med at vente 8 timer på at bilen er fuldopladet men det er præcis det jeg ikke vil - på samme måde som jeg ikke vil vente 2 timer på opvaskemaskinen når man kan få en som klarer det på
20 min.

Har du så også investeret i din egen benzinstander, så at du kan tanke derhjemme for at spare turen til tankstationen?

Elbiler fungerer lidt anderledes end du er vandt til. Du starter dagen med fuldt ladet batteri. Hver dag. Og kun hvis du på en dag kører mere end de par hundrede km, som batteriet har kapacitet til, er det relevant at lynlade. De dage vil du typisk have behovet væk fra dit hjem. Du kører ikke hjem for at lynlade, vel.

Behovet derhjemme er at have en lader, der er tilstrækkelig til at elbilen har fuldt batteri hver morgen. Det er opgaven. Med en 11 kW lader (16A) kan du lade selv en Tesla med det største batteri, på kun 10 timer. Og det får du stort set aldrig behov for, da det er sjældent at du ankommer med minimum strøm på batteriet.

Jeg forstår du er uenig og mener at folk i almindelighed vil installere en lynlader derhjemme. Du er klar over at de koster i omegn af 150.000 kr? Eksempelvis: https://www.nationalcarcharging.com/produc...

  • 8
  • 0

Det er en dårlig sammenligning - jeg har 5 tankstationer indenfor 2 km fra min adresse og mindst 10 indenfor 5 km.

Som ejer af en fossilbil bruger du personlig tid på tankningen. Tager det 5 minutter at tanke bilen, har du spildt 5 minutter af dit liv på det.

Derfor kan du ikke lide lang optankningstid, og den tankegang overfører du på elbiler, fordi du lige som de fleste andre mennesker har svært ved at sætte dig ind i en ny situation, før du selv har stået i den.

Men med elbiler bruger du kun personlig tid på to ting:
Isætning og udtagning af ladestik.
Ventetid i den specielle situation, hvor du efter at være kommet hjem og have sat bilen til ladning er nødt til at vente på, at bilen når en vis ladestand, før du kan tage videre til et andet ærinde.

Første punkt er helt uafhængigt af ladehastigheden.
Andet punkt er en ret sjælden situation, som jeg tvivler på, at du vil investere en mindre formue på at undgå. Og situationen vil blive sjældnere og sjældnere, jo større bilernes batterier bliver, og jo flere steder der er mulighed for sjatladning, mens bilen alligevel står parkeret.

  • 3
  • 0

du må gerne bruge natten på at lade din el-bil og jeg vælger at finde en som kan lade med 3x63A - hjemme

Hvorfor? HVORFOR ???

Prøv at komme med et fornuftigt rationelt svar på det.
Hvordan kan du på noget måde overhovedet have interesse i om bilen oplader på ½ time eller 4 timer, når du alligevel ligger over sover i din seng imens? Har du tænkt dig at stå op efter ½ time og gå ud i carporten og løbe jublende rundt om bilen i glæde over at det kun tog ½ time?

  • 3
  • 0

Hvorfor? HVORFOR ???


Fordi, at når nu man har kørt 200 km til og fra arbejde (400 km i alt), så kan man efter en times opladning, lige køre det ene barn til ridning 150 km væk og det andet barn til fodbold 150 km der fra... efter en times opladning der hjemme, kan man hente dem igen... Er det unormalt at køre 1000 km om dagen??? ) Ironi forekommer i indlægget... :)

  • 6
  • 0

Derfor kan du ikke lide lang optankningstid, og den tankegang overfører du på elbiler, fordi du lige som de fleste andre mennesker har svært ved at sætte dig ind i en ny situation, før du selv har stået i den.

Måske har han misforstået hvordan man bruger en elbil og tror at man først oplader batteriet når det er ved at være helt tomt, og at man derfor oftere kan havne i den situation at have brug for hurtig opladning.
Ja, det lyder lidt skørt med sådan en misforståelse. Men vel ikke mere skørt at han mener at have brug for at kunne lade med 50 kW hjemme i carporten.

  • 5
  • 0

Det er efter min opfattelse en forholdsvis mærkelig indstilling - du må gerne bruge natten på at lade din el-bil og jeg vælger at finde en som kan lade med 3x63A - hjemme - indtil da beholder jeg benzinbilen.

Fred være med det. Men det er ikke rationelt så det bliver ikke almindeligt. Du kommer også på andre tanker, når det går op for dig hvad det koster, at få en dedikeret 63A stikledning til dit hus. Derudover findes der kun en enkelt elbil på markedet (Renault Zoe) der kan lade med 63A uden en DC lader til 150.000 kr. Desværre er der ingen tilgængelig hjemmelader der er bygget til det, så selv med en Zoe er du i praksis begrænset til 32A.

Og endelig så opdager du ikke forskellen. Min bror havde en 32A lader til Teslaen. Den har han pillet ned og erstattet med to mindre ladere (han har to Teslaer nu). Der var simpelthen nul situationer hvor opladningstiden derhjemme gjorde en forskel for ham. Og dermed bare spild af penge at etablere ekstra strømforsyning.

Lynladere er noget du bruger på farten. Derhjemme lader du over natten og 16A er rigeligt. En dag når du er klar til elbil vil du forstå.

  • 7
  • 0

..hvordan man stikker hovedet i busken og lader som om ULEMPER er fordele.
De ovenstående bemærkninger viser tydeligt:
1. hvike problemer el-biler har
2. at el-bilen i stedet for at være et alternativ til benzinbilen er en erstatning for minibilen
3. el-bilen kræver at man tilpasset sit liv til bilen dvs. den tager “friheden” fra ejeren

  • 0
  • 9

Derudover findes der kun en enkelt elbil på markedet (Renault Zoe) der kan lade med 63A uden en DC lader til 150.000 kr. Desværre er der ingen tilgængelig hjemmelader der er bygget til det, så selv med en Zoe er du i praksis begrænset til 32A.

Man kan sagtens sætte Zoe til et 43 kW-stik på hurtigladerne, men bilen lader altså ikke hurtigere end 22 kW. Det står også et eller andet sted i manualen.

Til "overalt-ladere" behøver man altså heller ikke nogen vild effekt. På arbejdspladsen eller gaden nær lejligheden hvor man holder natten over er det da komplet ligegyldigt om det tager 20 minutter eller 5 timer at lade op - og du har nærmest aldrig brug for 0-100% opladning i dagligdagen anyway:

  1. Lader du fra tæt på 0, har du sandsynligvis kørt langt og strukket den til det sidste dagen før, og skal næppe gøre det igen dagen efter
  2. Har du brug for at lade helt op, lader du næppe fra 0 anyway
  3. Ladetiden er rundt regnet fordelt sådan at 0-20% og 80-100% tager måske 70% af den samlede ladetid - 20-80% går hurtigt til sammenligning (og det er i det område du oplader på langture)

Nu har vi i ca 4 måneder haft en (minileaset) Zoe Intens (41 kWh), og vi bor i lejlighed, så vi kan ikke lade hjemme om natten, så det kan jeg kan komme med lidt erfaringer på baggrund af (pt med omkring 7000 km tilbagelagt):

  • Det fungerer grundlæggende rigtig godt i dagligdagen, og der er rigeligt med muligheder for at "klatlade" rundt omkring.
  • Med en rækkevidde på 3-400 km ved by-kørsel, så behøver man egentlig ikke lade oftere end end hver 1-2 uger, og skal man på langtur, sørger man selvfølgelig for lige at få ladet op dagen før
  • 22kW er rigeligt til langt de fleste formål, for det kan Eon's små bystandere nemlig klare, når der ikke er andre biler sat til, så det kan den lade med overalt i større byer mens man lige har et ærinde. 20-80% tager lidt under en time
  • eneste minus ved 22 kW-begrænsningen er langture: på en 300 km tur, hvor vi ikke har opladningsmulighed på destinationen, og derfor gerne vil have ~100 km i reserve holder vi 2 x ½ times pause undervejs til tisse/kaffepause + opladning, og holder os derudover nede omkring 100 km/t på motorvejene (det koster i praksis kun omkring et kvarter i "tabt tid" kbh-silkeborg, og sparer temlig meget energi). Når vi på et tidspunkt skal købe en bil tror jeg ~60kWh til den ekstra dags-rækkevidde + reel hurtigladning bliver prioriteret, men det er helt sikkert i "nice to have"-kategorien. Ligesom krogen også klart er et ønske, men ikke en streng nødvendighed.

Min største anke er i virkeligheden bagagerummet - der kunne helt klart godt være bedre plads. Vi overvejede den nye Leaf (den var lækker at køre i, og har et godt bagagerum), men i marts/april kunne den først leveres til september, så vi valgte at vente - senere er jeg blevet obs på "rapidgate" og at den på type2 (de mange by-standere) kun kan lade med 3,7 kW, så det fungerer naturligvis dårligt sammen med lejligheden og langture. Den kommende Leaf ser ud til at gøre op med netop de problemer, så den er klart i overvejelserne.

  • 2
  • 0