Britisk bilindustri gør klar til forbrændingsmotorens død

Om færre end 30 år er det slut med forbrændingsmotorer i biler. Udskiftet er de af en ny og renere teknologi. Sådan forudser den britiske regering og den britiske bilindustri fremtiden i en ny rapport.

For at være på forkant med udviklingen har industrien og regeringen givet håndslag på hver især at investere halvdelen af i alt 8,6 milliarder kroner over de næste 10 år på, hvad de selv kalder for fremtidens bil.

Pengene skal især gå til et nationalt forskningscenter med navnet Advanced Propulsion Center. Det er planen, at investeringen skal sikre mindst 30.000 job og skabe endnu flere.

Beslutningen kommer i en tid, hvor det faktisk går rigtig godt for landets bilindustri. Efter at flere fabrikker var tæt på et kollaps for få år siden, eksporterer industrien nu fire ud af fem af landets producerede biler.

Sidste år producerede landet 1,58 millioner biler. Salget boomer især hos Jaguar Land Rover, der har store fabrikker i West Midlands og Merseyside.

»Den britiske bilindustri har været utrolig succesrig i den seneste tid med milliarder af investerede pund og job. Det har været muligt, fordi regeringen og industrien har arbejdet sammen. Med en ny generation af biler, der skal drives af radikalt anderledes teknologier, er vi nødt til at holde fast i vores momentum og handle nu,« sagde Vince Cable, minister for handel, innovation og kompetencer, under lanceringen af milliardinvesteringen i West Sussex for nylig.

Fremtidens delebiler kommer når du kalder

Rapporten - der følger med milliardinvesteringen - har overvejende fokus på forretningssiden og på, hvordan landet får fremmet kompetencerne blandt landets bilingeniører.

Kun ganske få afsnit omhandler konkrete teknologier, dog er blandt andet brændselsceller med brint et satsningsområde, fremgår det af et ganske kort afsnit i rapporten.

En anden teknologi, der bliver spået store udviklingsmuligheder, er intelligente netværk, der hjælper bilejerne med at finde den korteste vej uden for meget vejarbejde og køer. Men potentialet for intelligente netværk er meget større, lyder det.

»Fuldstændig selvkørende biler kunne føre til en helt ændret opfattelse af vores ejerskab og brug af biler. For eksempel vil delebilsordninger ikke længere kræve parkeringspladser. Bilerne kan selv transportere sig fra en bruger til den næste,« lyder en vision i rapporten.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Der udvikles også biler i Danmark, der er værd at holde øje med inden de bliver solgt for en slik. Det drejer sig om Ecomove i Horsens. De har været omtalt af Ingeniøren et par gange, ellers anede jeg ikke at de var der. Det er faktisk ganske imponerende hvad de har gang i. Det ville klæde Ingeniøren at lave nogle stort anlagte artikler om disse pionerer, og deres potentiale for dansk industri.

  • 10
  • 0

Good idea. A couple of years ago, when I was there - there was nothing. A group of students, that bestowed titles on each other?

  • 4
  • 0

Noget er gået min næse forbi. Bortset fra nogle obskure håndbygninger er alt da tysk eller japansk?

Bilerne bygges i U.K. af britiske håndværkere, så uanset ejerforhold og hvilket logo der sættes på bilerne, så er det U.K. bilindustri, at der kommer spare parts udefra f.eks drivetrain til Nissan Leaf skal da ikke ødelægge festen.

Sunderland fabrikkerne blev i 2012 kåret til U.K. største bil eksportør, med mere end 500.000 årlige biler alene fra Sunderland fabrikkerne. (6,9mio biler på 14år)

U.K. bilindustri er andet og mere end en håndfuld hjemmebyggere i en lejet garage, men dit billede af U.K. lyder så idyllisk at man kan høre fårene bag garagen.

  • 0
  • 1

På et tidspunkt i den ikke så fjerne fortid har jeg læst at den største Britisk ejet bilproducent var dem som byggede den velkendte London taxi... Heller ikke meget volumen, og vel heller ikke den store eksportsællert.

  • 0
  • 0

Bilerne bygges i U.K. af britiske håndværkere, så uanset ejerforhold og hvilket logo der sættes på bilerne, så er det U.K. bilindustri, at der kommer spare parts udefra f.eks drivetrain til Nissan Leaf skal da ikke ødelægge festen.

Britiske håndværkere ?!?!, festen er ødelagt! Min første bil købte jeg i 1973, en Austin 1300. Jeg førte nøje regnskab, bilen kostede 29.000 og efter 5 år, da den faldt fra hinanden, havde jeg betalt 35.000 til service og ikke mindst reparationer. Jeg besluttede, at det skulle være min sidste engelske bil. 4 stk. Toyota blev det derefter, men det er slut nu. Min sidste Toyota, en Avensis, kom fra fabrikken i England, og det vakte gamle minder. Clips og meget andet fra montering af det indre, lå overalt i bilen, under måtter og sæder, så det var slut med den japanske finish. Nu holder jeg mig til Volvo.

  • 3
  • 2

Der plejer da ellers altid at være et par stykke,r der altid synger den samme sang når talen falder på elbiler. Nemlig at biler med fossilbrændsels motorer aldrig vil blive erstattet. Kan vi ikke lige få dem på banen til at forklare den samlede Britiske bilindustri, at de er helt galt på den?

  • 3
  • 4

Der plejer da ellers altid at være et par stykke,r der altid synger den samme sang når talen falder på elbiler. Nemlig at biler med fossilbrændsels motorer aldrig vil blive erstattet.

For at erkende at den Britiske bilindustri er i gang med at omstille sig, må vi først erkende at den Britiske bilindustri eksisterer, altså et step af gangen, det er lidt tungt.

Alene Nissan Leaf og batteriproduktionen er et vink med en vognstang om hvilken vej vinden blæser, når alt kommer til alt er en bil med brændselsceller også halvvejs en el-bil.

Læg også mærke til rækkefølgen, først udfasning af forbrændingsmotoren, og derefter er de klar med brændselsceller, intelligente netværk, og selvkørende biler, lidt en modsætning eftersom de udfasede forbrændingsmotorer vel må kræve indfasning af erstatningen, jeg tror mere på en glidende proces, frem for den påståede step by step proces.

  • 3
  • 1

Der plejer da ellers altid at være et par stykke,r der altid synger den samme sang når talen falder på elbiler. Nemlig at biler med fossilbrændsels motorer aldrig vil blive erstattet. Kan vi ikke lige få dem på banen til at forklare den samlede Britiske bilindustri, at de er helt galt på den?

Dette handler slet ikke om elbiler kontra benzinbiler, men udelukkende om statsstøtte til en specifik industri. Den britiske regering har fundet en måde, at levere massiv statsstøtte til bilindustrien, uden at bureaukraterne i EU kan blande sig. Hvis man nærlæser rapporten, ses det at størsteparten af pengene, og tiltagene, ligger indenfor videreudvikling og optimering af eksisterende teknologi. Derfor har artiklen ikke tiltrukket de sædvanlige elbilsfornægtere.

  • 5
  • 0

.....er et at benzin er et overskudsprodukt i olieraffineringen som ville skulle opbevares, da det er langt værre at lukke ud i atmosfæren, end CO2 ifald man ikke havde benzinmotoren til at omsætte denne væske til CO2.

Og så længe at olieeftersøgningen og produktionen af olie ikke synes at stoppe og den engelske traffik stadig er venstreorienteret :) samt den erfaring med at så geniale biler som Mascotten ikke magtede at at fjerne indtrykket af fagligt sjusk og kundeligegyldighed i England, ved deres masseproducerede biler så antager jeg at kun teknisk uformuende anvender deres surt skattebelagte penge til køb af engelske transportmidler.

Jeg er enig med de som påstår at det er en skjult statsstøtte til et taberområde.

  • 4
  • 2

Hej Ken Friis Hansen. Hvad består dit arbejde i? Hvad er din vurdering af baggrunden for APC, og hvordan ser du på den engelske bilindustri at the moment. Lad os høre dine synspunkter, især hvis du har relevant placering i branchen. mvh Thomas Djursing, sommerjourhavende på ing.dk

  • 5
  • 0

Nu kommer nyheden om endnu et velment tiltag på at forbedre bilernes påvirkning af miljøet. Som jeg læser artiklen, så går der nok 10 år inden vi ser dem seriøst på vejene, endnu længere inden der kan måles en effekt på miljøet. Hvorfor kommer vi ikke i gang, med det vi har? Der findes på markedet allerede en del fornuftige biler som kører på el. Hvornår skal vi i gang med anvende dem ? Københavnskommune og sikkert andre har x-antal hjemmepleje biler. Hvorfor er disse ikke allerede skiftet til elbiler? De kører ikke så langt eller så meget. Et udmærket valg til en elbil. Vi sidder på vore hænder og siger de er ikke perfekte, og kan ikke køre 150 km, eller 150 km/timen på en opladning. Bilerne kommer aldrig udenfor bygrænsen. Nej, men de kan opfylde et behov. De nuværende elbiler er ikke løsningen på alle verdens problemer, men et skridt i den rigtige retning. Så kommunen skal måske have en flåde af både el og benzin biler. Hybridbusser, udleder også co2, og fæle partikler, korrekt, men mindre co2 og fæle partikler end lignende dieselbusser. Ok hybridbusser er altså ikke svaret på at udskifte alle busser, men kom dog i gang, og skift dem hvor det er fornuftigt. El biler og hybrid busser kan købes og leveres fra dag til dag, så der er ingen teknisk undskyldning for ikke at gøre det. Måske tiltag som disse kan reducere udledningen af co2 og fæle partikler fra trafikken, med måske 10%. Hvorfor så sidde på hænderne og sige det kan vi ikke. Som det ser ud nu, har vi ikke en fossil brændstof fri bil- og lastvognspark de første 20 år. Men hvorfor ikke reducere den hvor vi nu kan. Nu ved jeg godt af vi fører miljøpolitik afhængig af hvor mange penge det giver i statskassen, det gør det selvfølgelig ikke nemmere.

  • 2
  • 2

Inden i helt afskriver den engelske bilindustri, vil jeg da lige bemærke, at det Tata-ejede Jaguar Land Rover stadig har en pæn produktion i UK: "In the year ended 31 March 2012, Jaguar Land Rover sold a total of 305,859 units, of which 251,632 were Land Rovers and 54,227 were Jaguars.[22] In that period 22% of sales were in Europe (excluding the United Kingdom and Russia), 19.6% in the United Kingdom, 19.0% in North America, 16.7% in China, 4.2% in Asia Pacific (excluding China) and 19.0% in the rest of the world" Kilde: Wiki. Ford har en motorfabrik i Essex, der producerer benzin- og dieselmotorer, bl.a. den 6-cylindrede rækkemotor, der stadig fås til nogle Volvoer. Vauxhall (GM/Opel) producerer omkring 100.000 biler årligt i Luton. Der er investeret 125 mill. pund i 2012. Og så er der alle nørd-mærkerne såsom Caterham, Bristol, Lotus osv. Man kan sige meget dårligt om engelsk bilindustri, men f.eks. er 2/3 af alle producerede Land Rovere stadig på vejene. Ingen andre mærker kan vel konkurrere med dette. Skyldes sikkert et unikt produkt, samt en ejerskare af sure (stædige) gamle mænd, der nægter at gi´op og ikke er bare for fastnøgler i tommemål og svejseværker. "British Cars - proudly turning owners into mechanics"...

  • 4
  • 0

860 mio. kr. årligt er da meget pænt for et delvist offentlig betalt forskningsbudget - men det svarer ret præcist til, hvad Volkswagen bruger på R&D om ugen.

  • 3
  • 0

Rapporten:

By 2040 almost none of Europe's new cars will be powered solely by a traditional petrol or diesel engine.

Det bliver i ing's artikel til:

Om færre end 30 år er det slut med forbrændingsmotorer i biler.

En lidt mere korrekt oversættelse kunne have været at om færre end 30 år er det næsten slut med biler der drives udelukkende med forbrændingsmotorer.

mvh Jens

  • 4
  • 0

Ja i kan fornægte alt det i vil, men el-bilerne kommer langsomt og sikkert, og til alle de områder der vil have dem.

Både COOP og Feldschlösschen (det største bryggeri i Switz), er klar til de nye 18 ton lastbiler fra E-force, hastigheden skulle være begrænset til 87kmh, men på en testkørsel blev en COOP e-lastbil blitzet til 100kmh. http://www.20min.ch/finance/news/story/171...

Kinesiske BYD har nu mere end 1.000 e-busser i drift, og de er nu også certificeret til EU, de første 35 busser går til Schiphol lufthavnen i Holland, men også Finland, Danmark, Uruguay, Nord og Sydamerika har testet, og er lagt fremme i beslutnings processen. http://www.greencarcongress.com/2013/07/by...

  • 0
  • 2

Ja i kan fornægte alt det i vil, men el-bilerne kommer langsomt og sikkert, og til alle de områder der vil have dem.

Æh, jeg tvivler stærkt på at nogen "fornægter" elbiler og du har ganske ret, de kommer stille og roligt på de områder hvor det er muligt og godt for det. Det ændrer dog ikke på det faktum at der vil gå flere dekader før det vil være et reelt alternativ for hovedmassen af køretøjer og deres brugere.

M

  • 2
  • 0

Det ændrer dog ikke på det faktum at der vil gå flere dekader før det vil være et reelt alternativ for hovedmassen af køretøjer og deres brugere.

Forkert, det er allerede nu et reelt alternativ, ølbilerne der kører 40.000km årligt ligger på vippen, men COOP bilerne der kører 50.000km årligt kan ikke undgå at tjene penge, forudsat at de får strømmen billigt, og forudsat at der er fordele, her slipper de store ølbiler i Switz for de høje afgifter som de andre 18 tonere skal betale, altså dyr i indkøb men ekstremt billig i drift, og så er der reklameværdien af den grønne profil.

Med hensyn til privatbilerne, så har du sikkert ret, så snart folket viser interesse så kommer skatteministeren og siger han skal lukke et hul.

  • 0
  • 1

Tesla kan godt pakke sammen med deres nuværende koncepter.

Så vidt jeg kan se så har Tesla da et absolut konkurrencedygtigt produkt til en attraktiv pris. Hvilke parametre er det du mener de ikke kan konkurrere på? Jeg regner selv med at min næste bil bliver en Tesla-X når den kommer 2015. Så er det slut med at besøge benzinstationer (i dagens Danmark reelt grillbarer der også sælger benzin). Bare hjem i garagen og stikket i hver aften.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten