Briter opfører verdens første modulære stibro i plast
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Briter opfører verdens første modulære stibro i plast

En ny modulær plastbro kan opføres med spænd på op til 30 meter. Metoden er ideel på steder, hvor det er dyrt og besværligt at etablere adgangsveje, mener opfinderne. Foto: Mabey

Plastbroer er ikke længere noget særsyn. Det amerikanske militær bruger plastbroer, der kan bære tanks, og danske Fiberline har opført både sti- og vejbroer med profiler af glasfiberforstærket plast.

Læs også: Jernbanebroer af genbrugsplast bliver bygget i USA

Men beton og ikke mindst stål er stadig de mest udbredte materialer. Det satser det britiske ingeniørfirma Arup og broproducenten Mabey imidlertid på at ændre nu.

Med støtte fra en pulje fra jernbaneindustrien har parterne udviklet en systemløsning til glasfiberforstærkede broer i moduler. Det skriver Mabey på sin hjemmeside.

70 procent lettere end stål

Elementerne er kun én meter lange og boltes sammen med forskydningsdorne, hvorefter hele broen efterspændes. Det længste mulige spænd med denne metode er 30 meter.

Det modulære design betyder dels, at det er billigt at projektere med brotypen, og dels, at det er nemt at transportere broelementerne frem til selv svært tilgængelige lokationer.

Modulerne til plastbroen er kun én meter lange og så lette, at de kan flyttes med en gaffeltruck. På byggepladsen sammenboltes elementerne og spændes sammen, så de konstruktivt opfører sig som en almindelig I-bjælke. Den lave vægt har også den fordel, at man i mange tilfælde vil kunne genbruge fundamenterne fra eventuelle eksisterende broer uden dyre forstærkninger, som ellers ville være nødvendigt for broer af stål- eller betonelementer. Foto: Arup

Ifølge pressemeddelelsen er elementerne nemlig 70 procent lettere end en tilsvarende bro i stål, så elementerne kan flyttes med en almindelig gaffeltruck, og hele broen kan løftes på plads med en lille kran.

»Den modulære bro er hurtig og nem at bygge, minimerer forstyrrelserne for byggeriets omgivelser og reducerer vedligeholdelsesomkostningerne. Vi kan se flere forskellige anvendelser for denne brotype verden over - fra stibroer over jernbaner til broer over veje og floder,« siger Rebecca Stewart, der er partner i Arup, i pressemeddelelesen.

Læs også: Plasticbro fra Fyn kan holde til tunge lastbiler

Billigere end stålbroer

Ifølge Mabey er anlægsomkostningen sammenlignelig med anlægsomkostningen for en tilsvarende stålbro, men den samlede levetidsomkostning for plastbroen er lavere, fordi den kræver mindre vedligehold.

Broen bliver markedsført af Mabey under navnet Pedesta, men hos Arup har projektet haft navnet Arcobridge.

Ifølge en virksomhedsblog fik Arups ingeniører ideen til systemet i forbindelse med en konkurrence om at opføre en stibro over et vandløb så langt inde i en skov, at der ikke var veje ind til byggepladsen. Virksomheden tabte konkurrencen, men perspektiverne i det modulære design var så store, at man videreudviklede konceptet og i dag har patenteret metoden.

Den første bro er nu opført i Oxford.

Hvad med vindhastigheden?

Den er tilsyneladende for smal. Tacomabroen, havde meget støre brede og den bukket under for en moderat vind.

Og så hedder det ikke tank, men kampvogn!

Jens

  • 0
  • 1

Hej Peter

Plastbroen er 70 procent lettere end stål. Men det stod ikke lysende klart i artikelteksten, så jeg har opdateret teksten.

VH

Ulrik Andersen
Journalist
Ingeniøren

  • 4
  • 0