Brinttog skal på skinnerne i Østrig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Brinttog skal på skinnerne i Østrig

Illustration: krasnevsky, BigStock

I Østrig skal der snart køre brinttog på Zillertalbahn. De skal leveres af Stadler for 80 millioner euro – ca. 600 millioner kroner.

Til gengæld skal Stadler levere fem brinttog; en prototype i 2020 og fire efterfølgende i senest 2022, skriver International Railway Journal.

Stadler blev valgt, da de var den eneste reelle tilbageværende i udbudet, efter Alstom trak sig, og et kinesisk bud blev afvist pga. bekymringer om kvalitet.

Alstom trak sig, da deres produktserie ikke rummer tog til smalsporsbaner, som Zillertalbahn er, og derfor ville det ikke kunne betale sig for dem at være med i udbuddet, når der ikke var tale om flere tog.

Afstanden mellem skinnerne er 760 mm – til sammenligning har vi i Danmark 1.435 mm mellem skinnerne.

Også på vej i England

Det betyder dog ikke, at Alstom ikke er med på brintmarkedet. De forventes at levere en ny brinttogsflåde, der skal erstatte dieseltogene i England, skriver The Telegraph.

Englænderne arbejder dog med markant længere deadlines, da de først forventer, at flåden er udskiftet i 2040.

Alstom planlægger at ombygge deres elektriske Class 321-tog, så de kan have hydrogen-tanke og brændselsceller med om bord. Det skaber strøm, der ryger direkte i togets batteri, som skal drive toget frem.

Nick Crossfield, Alstoms leder i Storbritannien, siger til The Telegraph, at:

»Med brinttog kan vi undgå at elektrificere jernbanen, hvilket er en stor investering, der skal betales af kunderne.«

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

»Med brinttog kan vi undgå at elektrificere jernbanen, hvilket er en stor investering, der skal betales af kunderne.«

Er det ikke en overvejelse værd i DK?

Og så kan vi beholde signalerne indtil den nye standard kommer på plads for der er ingen elledninger der forstyrer...

  • 4
  • 1

Ikke meget om Zillertalbahns overvejelser, tekniske krav eller Stadlers first-time på brint tog. Det meste af artiklen handler istedet om, at Alstom satser på at sælge brinttog til UK...

  • 5
  • 0