Brintdrevne elbiler trodser skandinavisk vinterkulde
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brintdrevne elbiler trodser skandinavisk vinterkulde

De brintdrevne elbiler har ingen problemer med sne og hård frost. Det mener virksomheden H2moves Scandinavia nu at have dokumentation for.

H2Moves Scandinavia er et EU-demonstrationsprojekt, der arbejder for at promovere eldrevne brintbiler i de skandinaviske lande samt opbygge en infrastruktur til understøttelse af brintbilerne.

I en omfattende rapport, som netop er offentliggjort, fremlægger virksomheden resultaterne fra et 62.500 kilometer langt testkørselsforløb med 19 brintdrevne elbiler fra henholdsvis Daimler, Hyundai og Think.

I brintdrevne elbiler bruges brint ikke til at drive en klassisk forbrændingsmotor, men derimod som drivmiddel i en brændselscelle, der genererer strøm til elmotorer ved hvert af bilens hjul.

Resultaterne fra undersøgelsen viser, at hverken langtidsparkering eller drift i temperaturer under minus 20 grader påvirkede bilernes brændselscellesystem. Bilerne kunne i testperioden opretholde en driftsstabilitet på 99-100 procent.

På seks måneder kørte 17 af bilerne normal dagligdagskørsel i Norge, mens 2 biler kørte normal dagligdagskørsel i Danmark. Samlet optankede de 19 brintdrevne elbiler 750 kg brint i de to lande fordelt på 360 tankninger.

Ifølge rapporten fra H2moves lå optankningstiden uanset temperaturen konstant på under fire minutter for en fuld tank med en rækkevidde på op til 500 kilometer.

Serieproduktion i 2015
De første brintdrevne elbiler er kommet til Danmark og Norge i forbindelse med, at H2moves Scandinavia etablerede brint-tankstationer i Oslo og København.

Testflåden består af den seneste generation brintbiler fra Daimler og Hyundai samt ombyggede Think-batteribiler. Sidstnævnte har fået øget rækkevidden gennem installering af brintdrevne brændselsceller.

Mange af tankningerne er foregået ved Oslo brinttankstation, som ifølge tallene har vist en gennemsnitlig tilgængelighed på 96 pct. i testperioden. 65 procent af alle driftsstop er blevet løst inden for en halv time.

H2moves er støttet af EU's brintprogram FCH-JU og de nationale programmer Transnova i Norge og EUDP i Danmark.

Brintdrevne elbiler kommer sandsynligvis i serieproduktion i 2015.

Læs rapporten om driftserfaringerne med brintdrevne elbiler i hårdt vintervejr her

Dokumentation

Læs rapporten her

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Se der er en fremtid i disse brintbiler. Staten skulle hellere øse en masse penge i brintbiler end de elbiler der tosser rundt nu. Elbiler har en fremtid - der er bare længe til det indtræffer. Satser da også på næste eller næste bil igen bliver en brintbil.

  • 0
  • 0

Resultaterne fra undersøgelsen viser, at hverken langtidsparkering eller drift i temperaturer under minus 20 grader påvirkede bilernes brændselscellesystem

  • måske mere interessant at vide, hvorledes langtidsparkering påvirker [b]brændstofbeholdningen[/b]!? :)
  • 0
  • 0

Er det godt eller? Har ikke lige noget forhold til om man kan sammenligne benzin/diesel km/kg (Går udfra 1 liter benzin vejer tæt på et kg)

  • 0
  • 0

Jeg vil da helst ikke have nogen til at parkere en tankfuld brint uden for mit hus...

Brint er da noget rent djævelskav sådan at få rundt på vejene. I det mindste er benzin begrænset brandfarligt og energirigt og tager mere end et splitsekund at overtænde..

Er der nogen beregning over faren fx ved udslipi et parkeringshus med brintbiler?

  • 0
  • 0
  • måske mere interessant at vide, hvorledes langtidsparkering påvirker brændstofbeholdningen
  • nå, et lynkig i rapporten viser, at det åbenbart er [b]luft[/b]formig H2 - under tryk - der anvendes som brændstof; men 70 MPa lyder ret voldsomt! Gad vide, hvor megen plads tanken optager, og hvorledes den 'sikres' i tilfælde af brand??
  • 0
  • 0

Jeg forstår ikke hvorfor der ikke er flere der interessere sig for en brændselscelle drevet af træsprit, jeg ved der var/er et firma i Svendborg der her for et par år siden byggede en celle i en veteran elbil som en test. Træsprit/metanol kan produceres af affaldstræ mv. det er nemt at opbevare, kan tankes fra en almindelig stander og ingen problemer med eksplosiv gas under højt tryk.
Teknologien findes men den bliver åbenbart ikke brugt.

  • 0
  • 0

Niels, der kommer aldrig brint brændselscellebiler. De har ingen fremtid for der er ganske enkelt for mange tekniske svagheder i forhold til batteribiler. Lavere effektivitet, enormt tryk, energitab i de mange trykskifte, dyre systemer til trykskifte, dyre celler, begrænset levetid af celler, hele systemet er dyrt fordi det er komplekst og de har gerne en lithium batteripakke alligevel.
Transporten, fremstilling og trykskifte. For ikke at tale om en "lidt" manglende infrastruktur som ville blive ikke så lidt dyr. Ulig elbiler er det ikke oplagt bare at lade dem derhjemme.

Inkompetente og uærlige bilfabrikanter promoverer disse biler. Det at olieselskaber støtter dem burde sige dig noget.

Batterier kan fint fungere i -20C klimaer, og koldere endnu hvis nødvendigt.

  • 0
  • 0

Er det godt eller? Har ikke lige noget forhold til om man kan sammenligne benzin/diesel km/kg (Går udfra 1 liter benzin vejer tæt på et kg)

Brint har et energiindhold på 123 MJ/kg mod benzin's 47,2 MJ/kg. Målt på energi/volumen har brint meget lavere energitæthed end benzin.

Udover det højere energiindhold per kg, er energikonverteringen i en brændselcelle langt mere effektiv end i en forbrændingsmotor.

  • 0
  • 0

Men med tanke på at "rapporten" viser at brinten er produceret ved elektrolyse på stationerne (billedet) - så er energien ind i systemet igen noget værre noget. Kan godt være at brændelsceller er mere effektive end benzinmotorer, men elektrolysen bringer den noget derned af.

  • 0
  • 0

Anders Obel er bekymret over noget, han ikke behøver at være bekymret over.
Som man ved, eksploderede luftskibet Hindenburg ikke, det brændte ganske enkelt. Det sker heller ikke med brintdrevne bilers beholdning af brint.Går der hul i beholderen, siver brinten stille og roligt ud, og sætter du en tændstik til så brænder brinten med en klar og rolig flamme. 0-eksplosion !!!!
Sidste sommer besøgte jeg Michael Stritzky i Hopewell i N.J.
Michaels gaskomfur kørte stille og roligt med brint, og hans brint-bil fungerede upåklageligt.
Det var noget af en øjenåbner.
Se hvordan Michael klarer sig. på:
www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw

  • 0
  • 0

Er mine drømmes fremtid tættere på?

Du kører ind på en tankstation og siger:
Jeg vil gerne have 100 km mere.

Ligegyltigt drivmidlet ville det jo kunne gøres.

Selv i dag ville det jo (på en simpel måde) være muligt, at afregne forbrug på dén måde.

(diffenrecieret benzinpris, nej det kan vi ikke have)

:o)

bare tænk lidt over det.

  • 0
  • 0

Er mine drømmes fremtid tættere på?

Du kører ind på en tankstation og siger:
Jeg vil gerne have 100 km mere.

Ligegyltigt drivmidlet ville det jo kunne gøres.

Selv i dag ville det jo (på en simpel måde) være muligt, at afregne forbrug på dén måde.

(diffenrecieret benzinpris, nej det kan vi ikke have)

:o)

bare tænk lidt over det.

Så jeg skal betale samme pris for at køre 100km i min Yaris som en eller anden Ferrari ejer skal? :p det tror jeg ikke fremmer folks lyst til at købe miljørigtige biler :) medmindre du mener dine 100km er udregnet udfra din bils km/l evner

  • 0
  • 0

En syntes at brint b. cellebiler er skørt :-) med hvad med elbiler. DONG og deres Better place er jo fuldstændigt vanvittig brug af el-forbrugerne penge. Lige som da DONG smed milliarder efter deres bredbåndseventyr, så gør de det nu igen til deres Better Place batteri skiftestationer.
Kun Renault vil/kan producere en bil der kan bruges til disse stationer. Ufattelig at ledelsen og bestyrelsen kan være så naiv, og at de ikke får stoppet dette vanvid.
El-biler generelt uanset skiftestation eller lyn oplader, kan kun komme til at udgøre en meget lille procentdel af den samlede bilflåde så længe kapaciteten er så ringe og nærmest halveres, blot man tænder for et varme apparet eller Aircondition.

  • 0
  • 0

Flemming, du har ret om Better Place men din vurdering af elbilens potentiale er ganske ubegavet. At tænde for varmen i f.eks en Leaf eller Tesla Roadster halvverer ikke rækkevidden. På en rigtigt kold dag reducerer det måske 5%

Tesla roadster bruger ca 500watt i snit på en frostdag hvilket vil sige du kan holde i trafik i 100 timer i træk med varmen på.
Andre siger tankeløst at tænde lyset og høre radio påvirker rækkevidden men det kan være et spørgsmål om 10 watt med moderne LED og det ville den kunne gøre i 220 døgn i træk på en opladning.

  • 0
  • 0

Hvor stor er sådan et elektrolyse anlæg... tænker noget i retning af en brintballon med en vindmølle, ankret til en bøje. Strøm fra vindmøllen bliver brugt til elektrolyse i et anlæg i bøjen. Overskydende brint bliver sendt tilbage til ballonen. Resten bliver opbevaret i en tank som så kan "høstes" når den er fuld?

Nå det er sikkert både tænkt og skrotte før.

  • 0
  • 0

Går der hul i beholderen, siver brinten stille og roligt ud...

  • det må vel forudsætte en art sikkerhedsventil, der åbner i god tid, før beholderen ville eksplodere(?)
  • 0
  • 0

Brændselsceller gennemgår en hurtig udvikling i disse år, og ren brint er ikke den eneste energikilde, methanol kan også frigive brint, og disse brændselsceller er allerede på markedet. Se:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/14...

Jeg ved at Risø har et stort project kørende i samme spor.

Så når det bliver færdigudviklet til at benytte til biler, så kan man blot tanke methanol, som jo er en vædske ved stuetemperatur, og få en ren forbrænding.
- Så har man heller ikke problemet med ren brint, som skitseret ovenfor.

Så, det ville være tåbeligt kun at satse på batteriskift, og poste mange milliarder i dette projekt, når andre muligheder er "lige om hjørnet".

  • 0
  • 0

Men med tanke på at "rapporten" viser at brinten er produceret ved elektrolyse på stationerne (billedet) - så er energien ind i systemet igen noget værre noget. Kan godt være at brændelsceller er mere effektive end benzinmotorer, men elektrolysen bringer den noget derned af.

Rapporten skriver at der kan tankes 200 kg brint fra én stander per døgn, af dette er kun 20 kg fremstillet ved elektrolyse, resten fragtes ind. Det er muligt at størstedelen af brintforbruget i testen er produceret ved elektrolyse, da forbruget per døgn er lavt i testen (760kg for hele perioden)

Der står ikke noget om hvilken form for elektrolysecelle, der er anvendt, men mon ikke det er en moderne alkalinsk celle med moderat tryk og temperatur. Effektiviteten vil så ligge et sted imellem 65 og 80%.

Det giver langt mere mening med lokal produktion vha. elektrolyse i Norge, med deres næsten gratis el, end i Danmark.

  • 0
  • 0

At brinten lige så stille skulle sive ud og brænde med en rolig flamme har jeg svært ved at forstå/tro på.

Det ville forudsætte kontroleret lavt tryk og en kontroleret antændelse.

At sammeligne et udslip fra en flok parkerede biler i brand med en kogepladegasbrænder i et køkken er vel at sammenligne julestearinlys med skærebrænder i forhold til hvor nas det gør at holde hånden over :)

Hans Bonnesen Jeg er ikke bange for et evt brag men nu du nævner Hindenburg så var det vel ikke mange der overlevede at stå i flammerne. ja den "ekploderede" ikke men varmen var da noget imponerene. (Du må have læst ordet ekplosion i en andens post..)

  • 0
  • 0

Det er som man tager det. Det koster omkring 40kWh el at lave 1kg brint.
40kWh svarer i energi til 4 liter benzin/diesel, så rent energimæssigt kører de som en god moderne bil.
Det passer også meget godt med 80% effektivitet i elektrolyse og 50% effektivitet i brændselscellen => 40% totaleffektivitet, som en moderne dieselmotor også klarer, bortset fra at du så får gratis varme oveni.
Den udnytter elektriciteten dårligere end en batteribil. Til gengæld får du længere rækkevidde uden store udgifter til et batteri.
Desværre har jeg ikke kunnet finde noget som helst om prisen på køretøjerne, så den er sikkert uhyrlig.

  • 0
  • 0

Er der nogen beregning over faren fx ved udslipi et parkeringshus med brintbiler?

Nej men jeg har en video af hvad der sker, når opsamlet brint antændes inde i en bygning: http://www.youtube.com/watch?v=p3tVy01Xi7M

Folk nævner Hindenburg her i debatten. Det er et eksempel på hvad der sker, når brintgassen brændes af stille og roligt. Men hvem siger at vi er så heldige? Hvis gassen står og siver af en parkeret bil i en garage eller parkeringskælder så er der stor chance for at det ophober sig og blandes med ilt/luft.

Brint er den eneste gas der kan detonere og altså forårsage nogle ekstremt voldsomme eksplosioner. Det er meget voldsommere end for eksempel en eksplosion af benzindampe eller naturgas.

Det er et meget overset sikkerhedsproblem. Prøv at forestille dig at naboens garage lige laver en Fukushima midt i din drømmesøvn.

  • 0
  • 0

Hvordan er den driftsstabilitet defineret?

Hvis 99% betyder, at man på 1 køretur ud af 100 oplever et nedbrud, som man skal have hjælp til, vil det nærmest være katastrofalt. 100% er til gengæld ekstremt godt.

Så driftsstabiliteten ligger et sted mellem "katastrofal" og "ekstremt god"?

  • 0
  • 0

Der er vist et behov for nøgtern oplysning.
1. Hvad koster brint henholdsvis benzin per kJ, NB! uden afgifter?
2. Hvad er effektiviteten for brint og benzin ved omsætning til drivkraft.
3. Hvor meget skal der bruges til opvarmning og belysning i en bil.
4. Hvor mange watt skal der overføres til hjulene ved forskellige hastigheder.
5. En seriøs sikkerhedsanalyse.
6. Danmark er som bekendt ikke en bilproducerende nation, og hvad vi finder på i Danmark har en meget begrænset effekt i andre lande. Så hvad gør man i Tyskland, England, Frankrig osv.
7. Kan man opbygge brintlagre, der kompenserer for den europæiske vindkrafts betydelige variation, eller er man nødt til at producere brinten med kul- og gasdrevne kraftværker og atomkraftværker?

Uden svar på disse og måske flere spørgsmål bliver diskussionen jo kun en gang ligegyldige fristile.

  • 0
  • 0

Lige som da DONG smed milliarder efter deres bredbåndseventyr

Den eneste fejl DONG lavede på det område, var at sælge det for en slik til TDC. Hvade de ikke været et aktieselskab ejet af en afkasthungrende stat, havde de kørt den ordentligt igennem og brudt TDCs monopol på dyre, sløve, dårlige internetforbindelser.

40kWh svarer i energi til 4 liter benzin/diesel, så rent energimæssigt kører de som en god moderne bil.

Men rent energimæssigt kommer en elbil noget længere på 40 kWh el, end en moderne bil kommer på 4 liter brændstof...

  • 0
  • 0

Methanol er ikke helt nemt, at have med at gøre. Ved blanding med benzin optæder der faseseperation, specielt ved kulde, hvilket kan ske i jordtanke. Desuden er Methanol voldsomt giftigt. Både ved kontakt med hud og ved indånding.

I1976 holdtes der i Stockholm et symposium, med titlen: Methanol as a fuel. Det var ikke lutter lagkage, der blev ført frem. SE IVA-Meddelande no 195 Stockholm 1976.

  • 0
  • 0

En elmotor er super simpel, lille og billig. Effekteletronik er heller ikke kompliceret eller dyrt. Og vi er allerede nede på 200$/kWh i batteripris og vil nå under 100. Så hvis I forestiller Jer en aerodynamisk elbil af letvægtsmaterialer og lynopladning så kræver det en ganske lille batteripakke er tjene alles formål. En elbil kan klare sig med 14kWh og det vil koste mindre end en typisk diesel motor.
Det fjerner alle udgifter til brændstof og med nogle billige solpaneler på huset kan man køre næsten gratis.

HFC har ingen chance.

Indtil videre står tingene stille fordi bilfabrikanterne er tankeløse og mener at de første købere skal straffes hårdt på prisen. Når først der kommer rationelle elbiler på markedet så sker der noget. iMiev koster tåbelige 270kkr i dk og den har kun 16kWh pakke i en minibil. 16kWh koster 3200$ eller 20kkr. hvordan bliver det så til 270kkr uden afgift?

Elbilen har et potentiale kun meget få forstår styrken af. Den vil knuse alle andre driftsmodeller.
Ferrari acceleration for hvermandspenge.

en industriel aluminium AC induktionsmotor i passende bilstørrelse koster 150$ fra Kina eller 250$ i Europa. Vejer omkring 43kg.
En IGBT på størrelse med en tommelfingernegl der kan drive ca 20 heste ved 400V koster ca 3$

Do the math

  • 0
  • 0

Jeg har skrevet det i tidligere indlæg, og jeg står ved, at brintklodser og brændselsceller i en bil, hvor elmotorerne er indbygget i hjulene, er den mest indlysende mulighed for forureningsfri bilkørsel. Da brint kan fremstilles ved overskudsstrøm, kan det gøre vindmøllerne CO2 rentable. Ellers er solceller og bølgeenergi gode muligheder for fremstilling af brint. Udnyttelse af tidevandet er også en mulighed.

  • 0
  • 0

Brinten bindes til ammoniak og skal ikke uddrives ved stuetemperatur. Før start opvarmes blokken tilstrækkeligt, til at afgive brint. Derefter giver brændselscellen varme til videre opvarmning. Det er ikke mig der har opfundet det. Du kan nok finde mere om det på nettet.

  • 0
  • 0

Man skal tænke på HFC kvantitativt for at forstå dens svaghed i forhold til batteridrift. Mange forstår kun at den kører på hydrogen og producerer vand og kan mere eller mindre tankes op som en benzinbil så de tror det er den oplagte løsning. Men praksis er at HFC har brug for mange støttesystemer for at fungere så det bliver meget komplekst, ikke mindst tanken på 300-700bar med kompressorer, trykregulator og evt køleanløg. Derudover har det kun 1/3 af effektiviteten af batteridrift pga de mange trin der alle har tab. En batteribil kører altså 3x så langt på samme energimængde. Det i sig selv er en knusende forskel. Og så er der infrastrukturen. En elbil kan lades derhjemme, det er kun langture hvor der er behov for udeopladning og det kan passende være på motorvejspladser. En brintbil kan ikke tankes op derhjemme med mindre man får sin egen elektrolysestation med højtrykskompressor og elektrolyse.
HFC har så en samling kritiske svagheder der betyder det med høj sandsynlighed aldrig bliver til noget.
Hvad angår genopladning, vi har gode batterier i dag som kan oplades på under 15 min, dvs i praksis måske 8-10 minutter fordi man sjældent er hel flad, så alt i alt er batteriløsningen klart den vindende.
Og husk genopladning kun er de sjældne gange (for de fleste) hvor man kører 150+km i træk. Til hverdag er bilen altid opladt hvor den parkerer.

  • 0
  • 0

Første gang jag hørte, at man kan opbevare mere brint, som bundet til et eller andet, end ved tryk, var i 1978. Så det er ikke helt nyt. Desværre har vindmøllerne taget alle forskningsmidlerne siden.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten