Brintbusser var fremtiden ved OL 2010 - og er det stadig i ved OL i 2020
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brintbusser var fremtiden ved OL 2010 - og er det stadig i ved OL i 2020

Toyota lancerer det nye hydrogenbus-koncept Sora, mens den færdige version kommer til salg næste år. Illustration: Toyota

Under vinter-OL i Vancouver i Canada i 2010 skulle canadiske Ballard vise, at deres brændselcelleteknologi var moden til kommerciel brug i busser.

Teknologisk fungerede de tyve busser, som de skulle i drift, men den kommercielle brug har ladet vente på sig. Udbredelsen af brintbusser er fortsat meget begrænset.

Ti år senere er det Toyota, som forsøger sig med noget lignende. Selskabet lancerer nu hydrogenbussen Sora, som skal sættes i drift ved OL i Tokyo i 2020.

Mirai-teknologi

Konceptbussen skal vises frem på bilmessen i Tokyo i næste uge, men allerede i 2018 er det meningen, at en færdig version skal sættes til salg.

»Vi regner med at idriftsætte over 100 Sora-busser, hovedsageligt i Tokyo-distriktet, forud for OL i 2020,« skriver Toyota i en pressemeddelelse.

Igen har Toyota flyttet teknologi fra personbiler til erhvervskøretøjer. Bussen bliver nemlig udstyret med to brændselsceller hentet fra Toyota Mirai. Noget lignende er gjort på lastbilerne, som selskabet tester i ‘Project Portal’ i Los Angeles havn, som begyndte tidligere i år.

Hvert af disse brændselscellesystemer er 37 liter, 56 kg og yder maksimalt 114 kW. Hvert system har én stabel med 370 celler og en DC/DC-konverter, som øger spændingen til 650 volt.

Dette giver strøm til to elmotorer á 113 kW/335 Nm. Det er også et nikkelmetallhydridbufferbatteri i bussen, men producenten har ikke opgivet kapaciteten.

Brændstoffet er fordelt på hele ti 700 bar-tanke med en samlet intern volumen på 600 liter. Eftersom Toyota fortæller, at busserne kan bruges til 9 kW strømforsyning og byder på 235 kWh strøm, må man formode, at kapaciteten, som er afsat til dette formål, er 7 kg hydrogen, mens tankene samlet kan rumme omkring 25 kg gas.

Vandets kredsløb

Med hensyn til udseendet virker det, som om Toyota har tænkt uden for den designkasse, de fleste busser er belemret med. Målene er 10.525/2.490/3.340 mm (længde/bredde/højde), og kapaciteten er 79 personer (22 siddende, 56 stående og en chauffør). Sidstnævnte vil få godt overblik ved hjælp af otte HD-kameraer placeret i og på bussen, som detekterer bløde trafikanter.

Bortset fra den potentielle trængsel vil det formentlig blive en behagelig bus at pendle med. Foruden langt lavere støj- og vibrationsniveau end for eksempel en dieselbus er Sora udstyret med en accelerationskontrol, som forhindrer rykvis kørsel. Sora er for øvrigt et akronym for ‘Sky, Ocean, River, Air’, som er en reference til vandets kredsløb.

Toyota har nu serieproduceret hydrogenbilen Mirai i snart tre år og har oparbejdet mere end 25 års erfaring med brændselsceller. Hundrede busser om et par år er ikke at kimse ad, men det bliver dråber i havet i forhold til den hydrogensatsning, som de japanske myndigheder og landets industri formulerede i 2003. Da hed det, at fem millioner brændselcelledrevne køretøjer skulle være på vejene inden 2020.

Og så er vi tilbage ved historien: Da Ballard lancerede hydrogenbusprojektet seks år før OL, var Teknisk Ukeblad (TU) blandt dem, som antydede, at det ville være kommerciel teknologi i 2010.

Besværlig batterikonkurrent

De 20 hydrogenbusser blev sat i drift i Whistler i forbindelse med OL i Vancouver, et distrikt, som i TU blev beskrevet som brintsamfundets Silicon Valley. To år senere havde flåden passeret en million kørte kilometer på vejene.

Allerede i 2003 blev 36 brændselcellebusser med Ballard-teknologi sat i drift i ti europæiske byer samt i Beijing i Kina og Perth i Australien. Ballard er nu på syvende generations brændselsceller i de nyeste busser, og i alt passerede de tidligere i år elleve millioner kilometer med rutekørsel.

Samtidig er det tilsyneladende det samme, som er sket for busser som for personbiler: De store operatører og de allerfleste producenter har de senere år lagt alle deres aktier i batteribusser.

Et af mange eksempler er satsningen, som foregår i Gøteborg, hos Volvo Busser. Og når til og med Tesla har varslet et indtog ikke bare med batterielektriske trækkere til lastbiler, men også inden for kollektivtransport, er der åbenbart et teknologikapløb også inden for erhvervskøretøjer. Et andet amerikansk selskab, Proterra, kørte i september sin nye bus hele 1.772 kilometer på én opladning (660 kWh batteri) og hævder, at den har lavere driftsomkostninger pr. kilometer end en konventionel bus.

Artiklen er oprindeligt bragt på tu.no

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Toyota har nu serieproduceret hydrogenbilen Mirai i snart tre år og har oparbejdet mere end 25 års erfaring med brændselsceller. Hundrede busser om et par år er ikke at kimse ad, men det bliver dråber i havet i forhold til den hydrogensatsning, som de japanske myndigheder og landets industri formulerede i 2003. Da hed det, at fem millioner brændselcelledrevne køretøjer skulle være på vejene inden 2020.

En anden sammenligning. I 2003 og mange år efter var der ikke elbusser på vejene. I 2020 vil der være omkring en halv mio elbusser globalt set, mens det globale antal brintbusser vil skulle måles i hundreder.
Så skal man være stædig for at blive ved....eller dum.

  • 18
  • 2

Batteribussser betaler sig bedre.
Brint bliver ikke billigt nok. Hverken i kr/kg eller i brændselsceller.
Og rækkevidden er fin til langt de fleste ruter, hvis der bare er en pantgraf eller tissepause I hver ende af ruten

  • 5
  • 0

Hvilke interesser menes Toyota at have i tankstationer?
Skal kommentarerne tolkes derhen at Toyota ingen interesse har i elbiler eller elbusser?

  • 0
  • 0

Vil have større chance for en fremtid, end brintbusser!

Der er iøvrigt et ( i ) for meget i overskriften!

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten