Brintbranchen: Læg afgifter på bilers CO2-udledning
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser og accepterer, at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brintbranchen: Læg afgifter på bilers CO2-udledning

brintbil, toyota
Toyota havde fået særtilladelse til at tage deres brintbil Mirai inden for Folkemødets betonafspærringer. Bilen skulle dog fjernes øjeblikkeligt efter debatten, og politiet stod klar til at sørge for, at aftalen blev overholdt.

Brintbilerne har for længst gjort deres indtog på det danske marked. Men prisen på både biler og brint er stadig høj, og med kun ti brintstationer i landet er der flere gode grunde til, at brintbilen sjældent er det foretrukne valg.

Brancheorganisationen Brintbranchen havde derfor indkaldt virksomheder og brancheforeninger til en snak om, hvordan man kan fremme udbredelsen af brintteknologi. Og især én ting var parterne enige om: Der skal styr på afgifterne. For selv om man lige nu ikke betaler skat af sin brintbil, er det kun en midlertidig ordning.

»Den her stop and go-politik, hvor man ikke ved, hvad der sker om et par år, skaber utryghed. Både virksomheder og forbrugere kommer i tvivl om, hvorvidt det er en god investering,« siger Thomas Møller Sørensen fra Bilbranchen, der organiserer danske bilsælgere.

Læs også: Brintekspert: Elbiltilhængere overser massive investeringer i elnettet

Systemet skal være lige for alle

Derfor foreslår han at lave en teknisk afgift, hvor man beskatter uønskede egenskaber hos bilen. Og det vakte – ikke overraskende – genklang i panelet:

»Det er nødvendigt at lave et afgiftssystem, der er lige for alle – det kunne for eksempel være en teknisk afgift på eksempelvis forurening, CO2-udledning og sikkerhed,« sagde Jacob Stahl Otte, direktør i Energi- og Olieforum, der organiserer virksomheder, der producerer forskellige typer energiprodukter såsom benzin og træpiller.

En afgift på CO2-udledning skal dog baseres på en livscyklusvurdering, hvor der både tages højde for produktion og drift, siger han og henviser til en ny svensk rapport, der viser, at en Tesla skal køre otte år, før den samlede CO2-udledning er lavere end fra en bil med brændselsmotor.

Læs også: Svenske forskere efter vild batteri-debat: Vi sammenligner ikke hele elbilen med en benzinbil

Hemmelig plan om billig brint

Brintprisen er en anden udfordring, men den er ikke teknologien, der mangler, siger Lars Jakobsen, Project Manager hos Nel Hydrogen Solutions.

Han forklarer, at de vil udnytte den billige overskudsstrøm, som vindmøllerne producerer om natten, til at lave billig brint, men det kræver en tilregnelig afsætning:

»Det kan ikke betale sig at bygge og drive en tankstation på Lolland, hvis der kun bor en enkelt person med brintbil. Derfor skal vi have den tunge transport og den offentlige trafik med, så vi har en fast afsætning,« siger Lars Jakobsen.

Læs også: Danske forskere: Vi kan omdanne biogas til konkurrencedygtigt grønt flybrændstof

Han garanterer dog, at brint bliver billigere end diesel inden for ganske få år med et nyt projekt, som Nel Hydrogen Solutions arbejder på.

»Om to til fire år kan du købe det, der svarer til en liter brændstof, for en femmer,« siger Lars Jakobsen.

Han kan dog ikke uddybe projektet på nuværende tidspunkt på grund af forretningshensyn.

Kommentarer (79)

Ligger det her ikke bare endnu mere op til at snyde med brændstofmålinger?

Er det ikke nemmere at ligge reg afgiften om og over på brændstoffet, så er det ligegyldigt om producenterne snyder med forbruget (skattemæssigt)

El er der afgift på (Og senere med smart elnet kan man sikker skelne mellem om det er en bil eller fryser der får strøm og differencere afgiften hvis nødvendigt) og brint kan man også nemt smide noget på (hvis de mener det er nødvendigt på et tidspunkt)

  • 3
  • 1

Uanset hvor meget sådan en mandperson danser rundt og stikker markedsføringsløgne ud, så vil et brintkøretøj ALTID bruge minimum 3 gange så meget energi som et elektrisk køretøj.

Brintkøretøjer kan ikke betale sig og de kommer aldrig til at kunne betale sig. Kan vi ikke bare få dem helt forbudt, så vi kan blive fri for at se folk der prøver at rage skattekroner til deres private virksomheder, med det formål at vi alle skal bruge 3 gange mere energi end vi behøver.

Billig overskudsstrøm min bare. Det er en ting der ikke findes på et frit marked. Netop derfor lobbyer Lars Jakobsen for at få det fri marked sat ud af kraft, så vi alle må slippe slanterne til hans energispilds forretning. Den mand er kvalmende.

Lyder jeg sur og forarget, så er det fordi jeg er det. At private virksomheder for vindings skyld prøver at ødelægge vores fælles fremtid kan gør mig rigtigt godt gammeldags sur.

Men dagens gode nyhed. Panoz vil køre ren elektrisk racer i Le Mans 24h næste år
http://autoweek.com/article/24-hours-le-ma...

  • 20
  • 11

Billig overskudsstrøm min bare. Det er en ting der ikke findes på et frit marked. Netop derfor lobbyer Lars Jakobsen for at få det fri marked sat ud af kraft, så vi alle må slippe slanterne til hans energispilds forretning.

Rolig nu - der kommer forhåbentlig mere grøn strøm, også i mængder vi ikke altid kan afsætte, selv med flere udlandskabler, elbiler og varmepumper. Vi skal arbejde for både-og, ikke enten-eller. Brint har begrænset nytte for privatbiler, hvor batterier er bedre, men der vil stadig være nicher.

Jo mere der kan afløse diesel desto bedre. Jakobsen efterspørger netop den tunge trafik, som batterier kun langsomt og delvist kan overtage; der vil stadig være delvist brug for brændstof. Og hvis brint-elektrolyse kan hælde sin spildvarme i fjernvarmen sammen med varmepumper, hvorfor så ikke ?

Og i det omfang brint kan anvendes, skal politikerne nok sørge for at beskatte det. De er jo - politikere.

  • 9
  • 5