Brintbilerne slippes fri i Norge

Norge træder for alvor ind i brintalderen med typegodkendelsen af de første brintbiler. Fire ombyggede versioner af Toyotas hybridbil Prius kan nu køre på den første etape af en brintvej mellem Oslo og Stavanger.

Bilerne er ombygget til brintbiler af Quantum Technologies i Californien og ejes af Hynor, som er et nationalt norsk udviklingsprojekt til fremme af brint i den norske transportsektor projekt.

»Det er en historisk dag for alle, som er optaget af at gøre noget ved CO2-udslippet fra biler i Norge. Brint er nok det mest lovende middel til at fjerne de store udslip fra biler og udslippet fra produktionen af brændstof,« siger lederen af køretøjsgruppen i Hynor, Bjørnar Kruse.

Brintvej mellem Stavanger og Oslo inden 2009

De første fire brintbiler vil få hjemsted i Stavanger, hvor der findes en tankstation med brint hos Statoil. Allerede inden nytår kommer 11 nye brintbiler på de norske veje og i både Tronhjem og Grenland bliver der oprettet tankstationer med brint.

Ifølge Hynor skal der oprettes en brintvej mellem Oslo og Stavanger inden 2009 med seks tankstationer, som bilerne er nødt til at holde sig i nærheden af. Til gengæld har den norske regering givet bilerne lov til at køre i busbanerne for at komme hurtigere frem, skriver nyhedsbureauet Ritzau.

For at give bilerne en identitet har de fået kendingsbogstaverne HY (for hydrogen) på nummerpladerne.

Effektive brændselsceller er vejen frem

Prisen på en brintbil er 700.000 kroner, selvom Norge, i modsætning til Danmark, har fjernet afgiften. På brændstofsiden er der heller ikke penge at hente endnu. Indtil videre koster brint det samme pr. kilometer som benzin.
Selvom godkendelsen af brintbiler er en stor dag for Norge, så er der stadig lang vej til det store gennembrud, mener Brage Wårheim Johanson, som  udvikler brintteknologi for Statoil.

»Det er afgørende, at der bliver udviklet ny teknologi til at effektivisere brændselscellerne til brint i bilmotorerne,« siger han i en pressemeddelelse.

Statoil oprettede sidste år den første tankstation til brintbiler i Norge.

Danske H2logic arbejder i øjeblikket på en brændselscelle til den norske elbil Think, der skal have både brændselscelle og batteri.

Virksomheden regner med, at have en prototype klar i slutningen af 2007, der skal afprøves på brintvejen i Norge, skriver Ritzau.

Også den danske regering vil i forbindelse med sin nye energiplan fritage brintbiler for afgift.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er for dårligt, at artiklens forfatter ikke stiller nogen antydning af relevante spørgsmål om, hvor brinten kommer fra, på hvilken måde den distribueres, hvad brinten-udgiften er per kørt kilometer og hvor meget primær energi til brint-fremstillingen, der bruges per kørt kilometer. Sammenlignet med f.eks. en moderne dieselbils olieforbrug per kilometer eller de nyeste elbilers energieffektivitet. Alt for mange af Ingeniørens artikler især om energisprøgsmål synes at være skrivet af naive journalister uden viden,  evne og/eller vilje til at stille de kritiske og opklarende spørgsmål, som Ingeniørens læsere meget gerne ville have svar på.                            Peter Schoubye,   civilingeniør                        

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten