Brint-tankstation skyder frem i Hobro
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brint-tankstation skyder frem i Hobro

Danmarks første brintbil får snart en tilhørende brint-tankstation i sin egen fødeby Hobro.

Som et led i Mariagerfjord Kommunes planer om at fremme brintteknologien har et selskab under Energi Randers Holding valgt at bygge et kommercielt elektrolyseanlæg, der kan leverer brint til virksomheder og biler i området.

Brint bliver i dag brugt flittigt i flere virksomheder i den industrielle del af kommunen, blandt andet bruges der brint i flere små trucks. Et otte hektar stort område i syd for Hobro er også blevet udlagt til brintområde af kommunen, og det har fået Energi Hobro til at tro på mulighederne i en brint-tankstation i området.

»Der er mange fremtidsmuligheder i brint og det er et godt bud på fremtidens drivmiddel,« siger Ole Schou Nielsen fra Energi Randers Development A/S, der er en del af Energi Hobro.

Ole Schou Nielsen vil ikke fortælle hvor meget Energi Hobro investerer i anlægget, men lægger ikke skjul på, at et væsentligt incitament til, at man kaster sig ud i projektet, er, at man har udsigt til en leveringsaftale med en stor brintforbruger.

Tankstation kan bliver base for kommunens brintbiler

Lederen af Cemtec, Mikael Kay, der står bag den nye brintbil, tror på, at den kommende brint-tankstation bliver en central base den flåde af brintbiler, som han håber vil blive virkelighed for kommunens hjemmehjælpere.
 
»Det kræver en privat investor, der køber bilerne og leaser dem ud til kommunen, men det burde også være muligt at finde,« siger Mikael Kau.
 
Indtil videre kan bilerne kun køre 160 kilometer væk fra Hobro, før de får brug for en ny tank brint, så før flere brint-tankstationer dukker frem, så er bilerne fanget i det nordjyske.
 

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

energi og optankning af transport energi det kræver tankstationer, kraftværker, mm

intet kan være mere forkert i fremtiden, fremtidens huse indeholder dit eget kraft værk om få år der er sol celler og små husstands eller fælles nabo vindmøller så billige at producere så det helt enkelt er standart overalt vi vil lokalt i huset eller nabo kvateret selv producere 50-60% af den nødventige energi, Ved at bruge energien logisk efter et lean energy princip hvor man ikke spilder energien på tåbelige centrale løsninger. der vil elbilen der om få år er så billig at producere totalt udkonkuere både benzin og diesel bilen samt sende brint bilen og den teknologi totalt ud på et sidespor. Det enste brint kan anvends til det er som et dyrt energi buffer lager til de decentrale nabo kraftvarme værker der i fremtiden vil producere alt den energi som vi behøver vedvarnde decentralt på stedet.

Brint har ingen logisk fremtid som transport energi.

kommentar til Aron henning.

hvorfor spilde penge på at bygge så store dyre batteier i fremtiden ???? det er langt nok at kunne køre 200 km på en opladning bygger vi en infrastruktur der er forberet på denne rækkevide på batteri driften ved at exembevist bygge kattegat broen som el ren jernbane bro med et shuttel tog der oplader elbilerne på veje over kattegat på den måde udnytter vi elbilen lyn ladnings teknologi samtidigt minsker vi prisen på de dyre batterier, og tilsidst og ikke minst så reducere vi anlægs prisen på de store broer drastisk.

Hvorfor eje et bil batteri det giver meget mere menig at man går sammen i andels selvskaber der i fællleskab ejer batterierne, der er standaliseret batterier. batterier og biler skal konstrueres så de let udskiftes på vejen ganske som det gøres med el trucks i dag. det tager max 2 min,

Hade Hobro kommune exembelvist invisteret i bare 5 sæt extra batteier til en flåde af 20 kommunale el biler så var der altid 2-3 reserve batteier i overskud. kør ind skift batteri og kør vidre 1-2 minutter senere. det er matematisk umuligt at man vil mange batterer ved at have ca 20% overkapasitet af batteer med ca 200 km rækkevide pr batteri. skulle det ske så koster det en 10 minutters lynladnings/kaffe pause.

Lad os fælles eje den nødventige infrastruktur efter det gode gamle Danske andelspricip.

Udskiftellige batteier Det er sku da kun et reelt spørgsmål om bil desin og ikke mere for at gøre denne teknik praksiks brugbar. 200 km rækkevide reducere overføldig batteri vægt og øger dermed el bielens anvendlighed. lynladning let udskiftelige batterier og fælles andels eje af infrastrukturen der omfatter de nødventige sol paneler samt vindmøler det reducere prisen på el bilerne, selvskabet profit skal udeles blant andelshaverne efter en mejeri/slagteri ligende fordelings nøgle dvs man får en efterbetaling der er udregnet efter forbrug, der eventuelt kan fratrækkes det årlige apodoment.

andels beviset er i princippet dit bevis på at du ejer batteriet, tekniske fremskidt det bremses ikke og kommer alle andelshaver tilgode. andels beviset kunne eventuelt købes sammen med at man køber bilen men det er jo reelt kun en engangs udgift når man skifter bil så bevare man andels bevises og hermed batteet.

Gamle batterier de udskiftes løbende til den bedste teknologi på markdet.

man betaler hvermåndede efter forbrug og en fællesudgift dvs de batterier du har brugt i løbet af den sidste månede de sender selv den nødventige data ind til andelsselvkabet der udarbejder en regning efter dit indivuduelle reele forbrug via internettet.

fordelen ved at gøre det fælles det er at man herved kan presse på for at få den teknikske løsning der passer bedst til hver persons indivuduelle behov.

Det samme koncept kunne let gøres komicelt (benzinselskaberne) men her har forbrugen de samme muligheder. andels løsningen vil suverent være biligst for brugeren.

  • 0
  • 0

Jeg vil lige nævne endnu et plus ved ovenstående løsning.
Tankstationerne kan have et stort lager af batterier der oplades om natten når energiforbruget er lavt, men vindmøllerne stadig kører. I helt særlige peak-situationer kan tankstationerne levere strøm fra batterierne til elnettet igen.
Dette tiltag vil gøre det mere attraktivt at opføre flere vindmøller, og samtidig øge forsyningssikkerheden.

  • 0
  • 0

Ja du har helt ret niels ole holck. Men svaret er ikke store batterier til el bilerne. Svaret er mindre batterier med ca 100-200 km´s kapasitet. for for den pris som batteriet koster for at bygge en bil med 300-600 km´s rækkevide der kan man forsyne 3 biler med batterier der har 100-200 km´s rækkevide for samme pris. ved at gøre det koncekvent i en andels forening der ejer batterierne samt den nødventige indfrastruktur, der kan man skifte batterierne eller lyn lade dem, efter behov. Ved at det er fælleskabet der ejer batterierne så behøver man kun at invistere i batterierne engang herefter er der en fælles udgift pr md hvor nedslidte batterier udfases løbende og udskiftes med den bedste nyeste/ teknologi.

Jeg tror personligt, at ombygget benzin og diesel biler det bliver det store gennembrud. For elbilen eller pluk inn hybrid bilen. Mere end nye biler bliver det.

Vi har helt enkelt ikke længere tid til at markdet vil udskifte bil parken løbede. Før at verdens olie produktion har peaket. Det globale olie produktions peak vil med 99% indtræffe fra 2005-2015 jeg skriver bevist 2005 da 05 stadigt godt kan ha været peak år det tager ca et halvt til et helt år før at det endelige produktions tal for et år er opgjort, men jeg tror personligt ikke at det sker før 2009-2011.

Der vil vi så stå med en bil park der køre på flydene brændstof i en verden der desperat vil mangle flydene brændstof, verdens olie produktion vil falde løbede med 2-6 % årligt. flere experter mener at verdens olie produktion vil være halveret inden 2025.

Vi har helt enkelt ikke tid eller råd til at udskifte hele bilen i fremtiden ombygning af de existende biler vil blive det eneste logiske svar på probemet.

angående vindmøller vi har helt enkelt behov for mange. jeg mener rigtigt mange flere møller i fremtiden. for når olie produktionen peaker så vil både kul og naturgas stige kraftigt i pris da man især med naturgas let omdannes til flydede DME som der kan bruges som diesel. det er også praktisk muligt at forgasse kul ganske som man gjore i gamle dage med bygas anlæg og lave DME udfra denne kulgas. Da både usa og kina indien, sydafrika rusland og en lang række andre lande er igang med aktivt at lave den infrastruktur så vil prisen på både naturgas og den DME der kan produceres fra gassen som der kan transporteret over længere afstande, samt kul prisen explodere sammen med olie prisen.

Dette vil ske om 2-7 år

  • 0
  • 0