Brint og brændselsceller giver drone 70 minutters flyvetid
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brint og brændselsceller giver drone 70 minutters flyvetid

Illustration: Productiv

Selv om droner suser frem i stadigt flere brancher er deres anvendelighed stadig begrænset af en relativ kort flyvetid – især hvis de skal bære udstyr som kameraer og sensorer.

En mulig løsning på problematikken er at bruge brændselsceller og brint i stedet for batterier. Det har flere virksomheder og forskere eksperimenteret med, og nu er det lykkedes et britisk hold af virksomheder at udvikle en multirotor drone, der kan flyve i 70 minutter med en last på fem kilogram.

Det fortæller projektet 'The Hydrogen Drone' på sin hjemmeside – og hvis man gerne selv vil tjekke, kan man se den 70 minutter lange video af testen her).

Se dronen i aktion i denne video fra droneoperatøren Batcam

Dronen er bygget af ingeniørfirmaet Productiv, har brændselsceller fra virksomheden Intelligent Energy og testes i samarbejde med virksomheden Batcam, der ifølge projekthjemmesiden er Storbritanniens største droneoperatør og blandt andet filmer Premier og Champions League kampe, Formel 1, Formel E og flere andre sportsgrene.

Øger flyvetid fra 12 til 70 minutter

Med en batteridrevet drone kan Batcam opnå omkring 12 minutters effektiv flyvetid. Men med den specialbyggede drone, der var blevet udstyret med en 6 liters brinttank, hvor gassen var komprimeret til 300 bar, kom flyvetiden – godt nok inden døre i en hal – op på 70 minutter.

Læs også: Brændselsceller skal holde droner i luften i timevis

»Brændselsceller er nu et realistisk alternativ til lithiumpolymerbatterier, som ikke bare er besværlige og dyre at transportere mellem lande, men også er ineffektive i forhold til brint. 60 minutters flyvetid med en tung last skaber mange nye muligheder – ikke bare i forhold til vores eksisterende tv-kunder men også i andre markeder og sektorer,« siger adm. direktør for Batcam Jon Hurndall i pressemeddelelsen.

Oplagt til landbrug og inspektion

Ifølge projekthjemmesiden øjner virksomhederne landbrugssektoren som et oplagt marked, fordi dronen både kan dække store områder og eventuelt bære udstyr til præcisionssprøjtning.

Desuden vil dronen kunne bruges til inspicering af forskellige typer infrastruktur som vindmøller, højspændingsmaster og broer, hvor den lange flyvetid gør det muligt at dække et større geografisk område med mindre nedetid.

Et tredje anvendelsesområde for dronerne vil være i åbne miner og til kortlægningsopgaver, miljøovervågning og ved beredskabsindsatser.

Forsker: Stadig for dyre

Som situationen er i dag, skal brændselscelledroner imidlertid levere store effektiviseringer for at kunne konkurrere med batterdrevne droner, siger adjunkt Agus Ismail Hasan fra SDU Dronecenter.

»Der findes allerede kommercielle brændselscelledroner på markedet. Men de er omkring syv gange dyrere end batteridrevne droner, så prisen er den største hæmsko for deres udbredelse.«

Men prisen for brændselcelledroner er faldende, så han forventer, at de vil blive mere udbredte i løbet af de kommende år.

»Om to-tre år tror jeg, at prisen for brændselscelledrevne droner vil være sammenlignelig med batteridrevne droner.«

Eneste mulighed i kolde områder

Allerede nu er der imidlertid steder, hvor droner med brændselsceller nærmest er den eneste mulighed.

Læs også: Dansk selskab vil have dronelufthavn i Østgrønland

»De batterier, der bruges i droner i dag, fungerer bedst i et temperaturinterval mellem 5 og 40 grader. Så om vinteren og i kolde områder er flyvetiden meget begrænset. Det kan vi se i ét af vores nuværende projekter, hvor vi tester droner på Grønland, og derfor har vi også søgt om penge til et nyt projekt, hvor vi vil teste brændselscelledrevne droner i Arktis,« fortæller han.

Konkurrent på vej med passagerdrone

Det britiske projekt forventes afsluttet i begyndelsen af 2019, hvor Batcam skal demonstrere dronens muligheder for sine kunder.

De får imidlertid ikke markedet for sig selv. Den Singapore-baserede virksomhed HES Energy Systems har således allerede lanceret en drone, der ifølge virksomhedens egne oplysninger kan flyve op til 3,5 time med en last på 2,5 kilogram.

Virksomheden, der er specialister i lette brændselceller, arbejder desuden på større droner, der kan bruges til pakkeleverancer og endda til at transportere mennesker.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

jeg synes brændselsceller er spændende. Jeg tænker dog at en drone med en flaske komprimeret brint monteret, kunne være lidt rigelig spændende at have flyvende rundt.

  • 9
  • 5

Citat:
"Oplagt til landbrug og inspektion
Ifølge projekthjemmesiden øjner virksomhederne landbrugssektoren som et oplagt marked, fordi dronen både kan dække store områder og eventuelt bære udstyr til præcisionssprøjtning"

Komprimeret brint i landbruget i maskinhaller sammen med sprøjtemidler og håndteret af ufaglærte landbrugsmedhjælpere fra ulande.

Det lyder som en god og gennemtænk ide............

  • 6
  • 13

Det er ikke så tit jeg savner mit arbejdsliv men lige her gør det lidt ondt.
Det kunne blive et fremragende førsteårsprojekt at beregne og skitsere en forbrændingsmotor-drevet drone med samme performance.

  • 10
  • 5

Brændselcelle teknologi kan bruges både i biler, knallerter,fly, droner, mobiltelefoner osv. men også til husstandsopvarmning og strøm, evt. delvist selvgeneret via solceller på taget og elektrolyse. Men der er selvfølgelig noget vej endnu inden tingene bliver funktionalle og kan bruges i praksis, men personligt synes jeg selv det er en vældig spændende vinkel, og jeg tror, at man specielt til biler bør satse mere på brint og brændselcelle teknologi.

Vores vindmøller eller nye dedikerede vindmølleparker kunne via store elektrolyse anlæg så producere brint til div. formål indenfor brændselcelle teknologi. og samtidigt opbygge et lager der kan producere strøm og varme, når vinden ikke blæser.

I praksis kunne man lave nogle standard brintpatroner af en praktisk størrelse, som så nemt og bekvemt kan udskiftet og sætte i div. brændselscelle apperater, f.eks .biler, brændselcellefyr og lignenede. På den måde skal alm. mennesker ikke omgå flydende og letantændelig brint.

  • 3
  • 10

jow, men de 5 timer er med tom last - hvis der er 1 kilogram med så falder den til 3,5 timer og den har en maksimum kapacitet i standard udgaven på 3 kilogram.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad flyvetiden bliver ved en last på 5 kilogram, men lad for min skyld den bedste teknik vinde.

  • 1
  • 0

Som beskrevet i artiklen, så er brændselsceller så meget mere brugbare i virkelighedens udfordringer end ren batteridrift.
Således kan Tesla Semi på lastbilområdet måske allerede se sig slået af Nikola One inden produktionerne er gået i gang.


Jeg synes det er godt med konkurrence.

Der kommer billigere brændselsceller, men batterierne bliver også billigere.

Brint har helt klart en fordel i luften på grund af vægten, og i biler vil en lavere vægt også blive et plus, for ikke at forglemme plads.
Her kommer der så også konkurrence fra batterierne, når det lykkes at få olien ud af batterierne, så lithium cellerne kan ligge tættere.

Lad os være glade for konkurrerende teknologier, i stedet for at rakke det ned man ikke selv tror på. El-bils tilhængerne har jo lige haft 100 års dødvande.

  • 4
  • 1

https://youtu.be/f7MzFfuNOtY


Nemlig John. Brint er rigtig fint til brændselsceller, men det er bare rigtig ineffektiv når man tager produktion og opbevaring med i ligningen. Til dem der ikke lige kan tåle at se hele videoen du linkede til kan de se her
Her er der endda regnet med elektrolyse og brændselscelle effektiviteter jeg aldrig har hørt om i praksis.
Effektiviteten er man selvfølgeligt ligeglad med ved anvendelse på en drone, men bøvlet med brint forstår jeg ikke. Brugte man metanol som energibærer og brugte det i stedet så gav det lidt mere mening. Metanol har mere brint på et givent volume end flydende brint og kan forholdsvis simpelt reformeres til brint der kan bruges i en brændselscelle.
Anvendelse af metanol i forbindelse med brændselsceller er beskrevet her af Serenergy (Dansk brændselscelle virksomhed)

  • 3
  • 2

videoen om dyr brint er bygget godt op og er meget grundig
så langt så godt
Jeg kører selv el-bil og gør alt for at der kommer flere
og glæder mig over at køre 3 gange så langt som en ICE bil når man måler på energiforbruget
OG raser over at afgiften er 3 gange så høj på el!
Men brint er langt bedre end olie og alt tyder på at VE bliver billigere og billiger. Dermed bliver brint billigere end olie!
90% af verdens energi produceres ved forbrænding og forværer klimaet.
Brint kan erstatte brændstofferne
Det vil olieselskaberne gøre alt for at forhindre!
Fly, tog, lastbiler vil kunne drives af brint - som det også nævnes i videoen
Det bør vi støtte!
Kort sagt - der mangler nogle parametre i videoen.
Overgang til brint som erstatning for kulholdige brændstoffer kan være det største bidrag til klimaindsatsen!

  • 0
  • 2

Du skrev egentligt mange fornuftige ting, og så kom der lige denne her.

Det vil olieselskaberne gøre alt for at forhindre!


For det første, hvad skulle de kunne gøre for at forhindre det.

For det andet, hvorfor skulle olieselskaberne ikke gå all in på brint siden, eller andre lignende brændstoffer. Det er jo noget der passer ind i deres infrastruktur.

For det tredje, er det noget du ved eller tror. Og hvem er olieselskaberne?

  • 3
  • 0

Brint kan erstatte brændstofferne

Ja, men det vil jo næppe ske, hvor eldrift med batterier kan anvendes istedet for fossilt brændstof mere økonomisk foredelagtigt end brint.
Dv.s. at vi skal nok ikke regne med at se flere brint-biler, efter at Toyota som den sidste opgiver at smide firmates fremtid væk med en satsning på brint-biler.

Men fly måske, pga. brints høje gravimetriske energiindhold. Næppe skibe, pga. brints lave volumetrske energiindhold og vanskeilgheder med håndtering. Brint vil jo være i konkurrence med langt nemmere håndterbare synfuels.

  • 5
  • 0

Med bogførte trilliardformuer i jorden vil olieselskaberne vel nærmest føle sig forpligtet til at sørge for at verdens primære brændstof er olieprodukter.

EXXON er blevet afsløret i at bruge milliardbeløb til klimabenægtendees eksperter.

Det er rigtigt at oliedistributørerne er de naturlige til at gribe brintmarkedet.
Det gør de også
-så kan de bestemme tempoet
Sansynligvis for langsomt!

Nu får vi se hvor hurtigt olieselskaberne udnytter de havindmøllekoncessioner de er begyndt at købe.

  • 1
  • 1

Synfuels fremstilles af H2 fra elektrolyse og CO2

Vel nærmere CO2 fra afbrænding

En omvej der er energikrævende og fastholder de gamle teknologier.

El fra sol og vind
Distribution gennem

Højspænding
Batterier
Brint

Udmærker sig ved at spille godt sammen og være uden emmisioner

Den eneste luftart der udledes er ilt - og ilt kunne passende bruges til at binde CO2 i naturgenoprettelsesprojekter

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten