»Bremsesvigt har naturligvis skabt utryghed blandt betjentene«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

»Bremsesvigt har naturligvis skabt utryghed blandt betjentene«

Illustration: Rigspolitiet

»De her bremsesvigt har naturligvis skabt noget utryghed blandt betjentene,« fortæller Jørgen Jensen.

Han er politibetjent og fællestillidsmand hos Vestegnens Politi. Det er den ene af to politikredse, hvor politibilerne i løbet af 2018 har været ramt af bremseproblemer, som Ingeniøren i sidste uge har afdækket.

Bremseproblemerne skyldes tilsyneladende, at værkstedskæden AutoCenter København, der i starten af 2018 vandt kontrakten på at reparere bilerne for Vestegnens og Nordsjællands politi, har fulgt en forkert procedure ved monteringen af politibilernes bremser.

Læs også: Værkstedsfejl: Politiets biler ramt af bremsesvigt

Jørgen Jensen henviser til, at sagen både har ramt politiets patruljekøretøjer og hundebiler, der bruges til eftersættelser og andre former for udrykningskørsel med meget høje hastigheder.

»Vi har ofte behov for at køre ud til hastende politiopgaver, hvor borgerne forventer hurtig udrykning. Derfor er det absolut nødvendigt, at bilen kan bremse ned fra meget høj hastighed med den forvente bremselængde, eksempelvis ved et lyskryds,« siger Jørgen Jensen.

Læs også: Bremsefejl på politibiler: »De er livsfarlige at køre med, og vi fraråder al kørsel i bilen«

»Når de ikke kan det, så bliver politifolkene utrygge ved de biler, de kører i hver dag. Derfor har denne sag fyldt meget i bevidstheden hos politibetjentene,« siger Jørgen Jensen.

»Et uacceptabelt antal fejl«

Efter en række episoder med bremseproblemer, som begyndte i april 2018, har både Nordsjællands og Vestegnens politikredse sendt deres biler til kontrol hos andre værksteder, der har fundet »et uacceptabelt antal fejl i forbindelse med AutoCenter Københavns servicering af bremser på tværs af bilmærker,« som Rigspolitiet skriver i et internt notat.

Læs også: Værksted bag bremseproblemer hos politiet: »Det skulle vi have gjort bedre«

Efterfølgende har en undersøgelse hos Teknologisk Institut vist, at samtlige biler i Vestegnens Politi er blevet fejlserviceret, og at flere ikke var i sikkerhedsmæssigt forsvarlig stand. En tilsvarende undersøgelse hos FDM har kun påvist mindre alvorlige fejl på bilerne i Nordsjællands Politi.

Problemerne berører, som Rigspolitiet skriver, politibiler på tværs af bilmærker. Det gælder patruljebilerne VW Passat og Touran og hundebilerne Ford Mondeo.

Må ikke herske tvivl om bremser og styretøj

Ingeniøren har forelagt sagen for politifolkenes fagforbund, Politiforbundet. Her fortæller Flemming Olsen, forbundssekretær med speciale i arbejdsmiljø, at forbundet forventer, at politiets biler opfylder alle sikkerhedsmæssige krav.

»Dette her har heldigvis ikke ført til nogen ulykker. Men politiet har ikke fået det, de har betalt for. Når politibetjentene sætter sig ind i en patruljebil for at køre udrykningskørsel, så har de en forventning om, at bilen reagerer i overensstemmelse med, hvad de har lært,« siger Flemming Olsen.

»Der må ikke være tvivl om, at bremser og styretøj virker, som det skal. Hvis der er usikkerhed om det, så sætter betjentene jo potentielt liv og lemmer på spil. Det dur jo ikke, hvis politibetjente skal være nervøse, hver gang, de sætter sig ud i deres biler,« siger Flemming Olsen.

Vestegnens Politi har valgt at opsige kontrakten med AutoCenter København i Hvidovre, mens Nordsjællands Politi har valgt at beholde kontrakten med AutoCenter København i Gentofte.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Stop nu. Hvis boltene skulle gå løse (det gør de næppe), falder de jo ikke af med det samme. En løs bremsekaliper vil kunne høres/mærkes i lang tid, inden der kan opleves egentligt bremsesvigt.

Hvis betjentene er utrygge, så giv dem et kursus i teknikken bag bilens bremser. Lær dem eventuelt hvad man skal være opmærksom på, for at kunne mærke/høre en fejl under opsejling. Det kan også gavne i andre tilfælde - fx ved løse hjulbolte.

/R

  • 10
  • 4

Jeg foreslår, at politiet vælger bilmodeller, der er lidt mere beregnet til frisk kørsel. Eller monterer bedre bremser på familiebilerne.

Peter - mon ikke udbudslovgivningen tvinger Politiet til at udbyde standard varer?

Iøvrigt kan selv GTI skiver med klodser, blive matte i knæene efter 20 km banekørsel.

Synes at Politiet skulle indføre nogle regler om, at hvis man har kørt så og så mange km udrykningskørsel el. eftersættelse, skal bilen have efterset bremseklodser og skiver ...

Ikke nødvendigvis skiftet; men der skal altid være belægninger tilbage til 50 km udrykning

  • 1
  • 1

...det her er en fejl begået på et værksted - det har intet med Politiets kørsel eller bilens konstruktion at gøre.
Når man f.eks. skifter bremsebelægninger så følger der nye bolte med netop for at man ikke skal genbruge gamle bolte!
Problemet er internt på værkstedet og hvis værkstedshåndbogen for den givne bil oven i købet skærer ud i pap at boltene ikke må genbruges gører sagen meget værre.

Det jeg så til gengæld har NADA forståelse for er hvordan en moderne bil kan miste BREMSEEVNEN ved skade på en enkelt kaliper, hele konceptet ved to-kreds bremsesytem er at ingen enkel skade kan forhindre bilen i at bremse og vi ved tilfældigvis at ABS-bremser er teknisk set 4 separate kredse, et til hvert hjul - hvis det ikke længere er tilfældet så er der et generelt problem omkring hvor meget man tillader bilfabrikkerne at spare - hvilket bør havne under afd. for konstruktionsfejl og tilbagekaldelse af biler.

  • 5
  • 3

Pardon, men er det ikke snarere en banal politisag, der burde efterforskes som en sådan - en opsigelse af en kontrakt er sjældent tilstrækkelig for tiltalefrafald i en retssal ...

Kom så bare med alle Jeres hængende tomler ... :-)

  • 2
  • 2

Hvor har du den ide fra? Boltene købes separat.
Når jeg skifter bremsebelægninger på mine biler, behøver jeg ikke at løsne bremseåget, så hvorfor skulle der følge bolte med?


Muligvis fordi jeg får bolte med hvergang jeg skifter bremsebelægninger ??
De er med inde i pakken med belægningerne og det er i øvrigt uanset om jeg købte orginal eller 3. parts.
Hvis bolten SKAL udskiftes så følger den med - og den er med locktite på.

På biler hvor man ikke behøver at løsne bolte når man skifter bremsebelægninger følger der GIVETVIS ikke bolte med, hvorfor skulle der gøre det?

  • 3
  • 1

Ikke 'etaten og embedsmænd' - men værkstedet.

Oftest er uagtsomhed ubevidst, idet den, der foretog handlingen, ikke indså faren, men burde have gjort det. En bevidst uagtsomhed foreligger i de sjældne tilfælde, hvor den handlende indser faren, men tror at kunne undgå den. I fx told- og skattelovgivningen samt ved køb af stjålne koster straffes kun grov uagtsomhed og forsæt, men ikke simpel uagtsomhed. Uagtsomme overtrædelser straffes mildere end forsætlige, oftest kun med bøde.”

http://denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_...

  • 1
  • 0

Det er føren af køretøjet der har ansvar for at det er sikkerhedsmæssigt i orden og hvis en betjent ikke kan høre/mærke at en bremsekaliper er ved at skilles af så gør vedkommende best i at aflevere kørekortet og bede om at komme på gående patrulje omgående.

  • 0
  • 3

Jeg har nu flere gange oplever løse bremsedele og hjulbespænding hvor der intet var at mærke under kørsel. Det er ikke på grund af neglisering at folk kører galt på grund af løse dele, men uheldige omstændigheder.

  • 3
  • 0

Jeg har nu flere gange oplever løse bremsedele og hjulbespænding hvor der intet var at mærke under kørsel.


Det samme har jeg.
Har oplevet en tabt hjulmøtrik og en løs hjulmøtrik på samme hjul efter besøg på Ford mærkeværksted i Nordjylland.
De havde skiftet tandrem og -kæde og skal have det pågældende hjul af ved dette.
Opdagede det først en del km efter da der begyndte at komme en underlig lyd.
Efter dette går jeg altid hjulene igennem med momentnøglen efter værkstedsbesøg eller hvis jeg selv har haft hjul af.

  • 1
  • 0

Jeg er ganske enig i, at den slags bør meldes til politiet. Om ikke af andre, så af forbrugerorganisationerne. Jeg ikke går ud fra, at forbrugerne på forhånd er informeret om, at sikkerhedsinstruksen rutinemæssigtbliver overtrådt. Politiet kan selvfølgelig vælge at undlade at gøre noget ved det. Den dag, der sker dødsfald på grund af det, er det vigtigt, at det er anmeldt. Og anmeldelsen kommer kun i "småt brændbart" hvis anmelderen selv gør det.

  • 2
  • 0