Station Nord, Helsingør. 15. juni 2018.
»Her til aften oplevede vi endnu en alvorlig defekt på et af vores køretøjer efter et værkstedsbesøg. Denne gang var det R09-05, netop hjemvendt fra service, der pludselig oplevede en uvirksom bremse. Ved Falcks ankomst til stedet kunne de to mekanikere konstatere, at boltene på bagsiden af bremserne sad så løst, at de kunne skrues af med fingerkraft, og der fossede bremsevæske ud. De havde sjældent set noget lignende.«
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Helt enig. Det tyder på at bremsevæsken ikke længere er helt ok. Bremsevæske af DOT 5.1 typen har et kogepunkt på 270 °C når det er nyt, men bremsevæske er hygroskopisk og jo mere vand det optager jo lavere bliver dets kogepunkt. Når det er lavt nok og begynder at koge i slanger og rør opstår der luftbobler som kan komprimere når der trykkes på bremsepedalen. Derved opstår den svampede fornemmelse. Det er efter min bedste overbvisning ikke noget der har med boltene at gøre...
Det lyder ikke som en løs bolt ved en kaliber. Mere som dårlig bremsevæske eller en afrevet bremsebelægning på en bremseklods (det opdager man dog hurtigt). Bremser som ikke slipper ordentligt kan også være noget rigtigt møg da væsken i kaliberen hurtigt overopheder og det vil netop medføre de symptomer som beskrives.»Da vi havde kørt udrykningskørsel i cirka to-tre minutter uden at opleve bremseproblemer, lavede jeg en hård nedbremsning, hvor det føltes, som om jeg trådte på en svamp. Bremsen reagerede ikke svarende til det tryk, jeg lagde i, og bremselængden blev som følge heraf længere end sædvanligt,«
Vi er helt enige.Dog vil jeg sige at har man fået udført bremseservice på sin bil på det pågældende værksted bør man overveje om man skal få lavet et nyt på et andet værksted
Ved nærmere eftertanke var jeg nok lidt for hurtig ovenstående, da det kun er skruer til montage af kaliber på nav der får brøste og tynd olie. Ja, så tit laver jeg jo heller ikke bremser. Bolten i artiklen, hvis den sidder i forbindelse med guide pind, er jo udsat for voldsomme vibration også ved normal opbremsning, den skal sikres med gevindsikring hvis den genbruges. De få gange jeg har været nød til at renovere guide system, mener jeg altid at have anvendt gevindsikring. Beklager den fortalelse.
Det undrer også mig. Jeg tænker at det er udluftningsskruen der har været løsnet for at skifte bremsevæske eller lignende, som ikke er spændt korrekt efterfølgende, men det virker stadig underligt...Hvordan kan der fosse bremsevædske ud?
''Ved Falcks ankomst til stedet kunne de to mekanikere konstatere, at boltene på bagsiden af bremserne sad så løst, at de kunne skrues af med fingerkraft, og der fossede bremsevæske ud.'' Hvordan kan der fosse bremsevædske ud? Af sammenhængen fremgår at det er boltene, der holder caliperen fast til navet. Der kommer da ikke bremsevædske ud ved at de løsnes. Så skulle det være boltene der sammenspænder bremsecaliper halvdelene, hvis de overhovedet er der. Men de afmonteres sjældent.
Jeg er enig med dig Mikkel, det bør ikke være noget man som alm. bilist skal bekymre sig om. Dog vil jeg sige at har man fået udført bremseservice på sin bil på det pågældende værksted bør man overveje om man skal få lavet et nyt på et andet værksted, eller samme nu da de ved hvordan man ikke bør gøre.Så lige denne type fejl tror jeg ikke du skal bekymre dig om
Uden at vide hvordan du har kørt tvivler jeg dog på at dine bremser har været udsat for det samme som politiets. Ved normal kørsel - herunder også kørsel på motorvej med deraf følgende opbremsninger fra +130 km/t ned til 0 kmt - bliver bremserne ikke tilnærmelsesvis så varme som de gør under en politijagt. Jeg har selv i min tid på et Ford værksted skiftet skiver og klodser på en politibil der kom direkte fra køreteknisk anlæg hvor de havde trænet biljagt. Bilen havde kørt fra anlægget til værkstedet efterfølgende (en tur på 20-30 min) og da den kom ind, var stålfælgene så varm at man ikke kunne holde om dem med fingrene. Der skal mange efter-hinanden-følgende hårde opbremsninger til før både bremseskiver, nav og fælge er så opvarmet, og når det sker er boltene der holder det hele sammen også varme. Vi ved jo vel alle hvad der sker, med metal der bliver varmet op og kølet ned gentagende gange. Derfor er der skruesikring på boltenei mine yngre dage gik det til tider lidt voldsomt for sig bag rattet. (der er benzin i blodet)
Nu får vi ikke rigtigt hele historien, så man skal lige passe på med at konkluderer for meget.
Og man skal vist også være forsigtig med at blande tingene sammen.
Som jeg læser det, har der ikke direkte været problemer med de genbrugte bolte til åget som havde fået kobberfedt i stedet for at anvende nye bolte med frisk gevindsikring/Thread lock i folkemunde "loctite". Og det med at de kan ryste sig løse er vist noget teoretisk men politibiler bliver udsat for voldsom behandling så man bør selvfølgelig ikke tage denne risiko, for bolte til 15-20 kr.
Men jeg har nu altid genbrugt mine bolte og aldrig påført nyt "loctite" og har aldrig haft problemer, og ja, i mine yngre dage gik det til tider lidt voldsomt for sig bag rattet. (der er benzin i blodet) Jeg har nok bare børstet bolte med stålbørste og påført tyndt flydende olie for nem montage.
Dog har politiet ved anvendelse af uoriginale bremse klodser oplevet at belægning er revet af klodsen og alt efter hvor meget slidtage der var på dem i forvejen kan det i værste fald betyde ingen bremse kraft på hjulet berørt. Og resultat af dette ville være en "svampe pedal" og øget bremse længde. Nyere biler burde bremse på de restenrende hjul.
Men det her er jo et spørgsmål om tillid og hvis der slækkes på dette, hvem siger så ikke der slækkes på andet. Politiet ønsker ekstrem høj pålidelighed da voldsom kørsel kan forkomme og så kan intet overlades til tilfældighederne.
Så lige denne type fejl tror jeg ikke du skal bekymre dig om.
Boltene til bremsekloen skiftes efter min erfaring ikke ved skift af klodser, kun boltene til bremsekaliberen. Her kommer der oftest nye bolte med ved køb af et sæt klodser. Jeg er usikker på hvilke bolte der menes i artiklen; dem der holder bremsekaliberen fast på bremsekloen eller dem der holder bremsekloen fast på navet...Ligger problemet i at de uriginale bremseklodser ikke leveres med nye bolte. Da det jo er engangsbolte giver det jo ingen mening at levere dem uden.
Er det en måde at gøre det på, som er generel for alle biler eller kun for det mærke/model.Problemet ligger i at en bolt der er designet til fastgørelse af bremsekloen med skruefæstning (Loctite o.l.) er blevet smurt med kobberfedt hvorved skruefæstningen er sat ud af funktion.
Ligger problemet i at de uriginale bremseklodser ikke leveres med nye bolte. Da det jo er engangsbolte giver det jo ingen mening at levere dem uden.
Hvis værkstedet altid udfører bremseservice på denne måde, så er det et problem der vil kunne opstå på alle biler der har fået foretaget denne service på det pågældende værksted, ja. Dog skal det sige at politiets biler ofte køres lidt hårdere end alm. privatbiler som ikke kører udrykningskørsel og biljagt. Problemet ligger i at en bolt der er designet til fastgørelse af bremsekloen med skruefæstning (Loctite o.l.) er blevet smurt med kobberfedt hvorved skruefæstningen er sat ud af funktion.
"Men når det så er sagt, har vi tilbudt at lave det hele om og udskifte boltene i alle de berørte biler. Og så forstår jeg ikke, at man ligefrem ikke har tillid til os. Der er jo heldigvis ikke nogen, der er kørt galt,« siger Christian Buhelt."..jeg forstår godt man ikke har tillid til AutoCenter, hvorfor skulle andre reparationer være bedre udført? Og det er jo ikke ligefrem AutoCenters skyld at der ikke er nogen der kørt galt :-/
Jeg gætter på at værkstedet her blot udfører service på politibilierne ligesom de gør på alle andre biler. Er dette et problem som kun findes på politi biler som jo jævnligt køres meget hårdt eller er det også et problem for biler som køres "almideligt"?