Brand i turbolader på Samsø-færge: Uvist hvornår den sejler igen

Illustration: Samsø Rederi

Skal du fra Jylland til Samsø i den kommende tid, så sørg for at holde øje med Samsø Rederi de næste dage. For indtil videre sejler rederiet ikke mellem Hou i Østjylland og Sælvig på Samsø.

Der har i dag på afgangen kl. 09.30 fra Hou været brand i en turbolader på hovedmotor 4 på PRINSESSE ISABELLA. Som følge af det blev sprinkleranlægget udløst i det maskinrum og to røgdykkere fra skibets besætning sendt ind for at assistere, skriver Samsø rederi på sin hjemmeside.

Den brændende turbolader udviklede, ifølge rederiet, en hel del røg, indtil at den blev slukket. Ingen passagerer har været i fare i forbindelse med branden. Færgen sejlede videre og ligger nu i havn i Sælvig på Samsø.

Skibet er bygget med to maskinrum med to motorer i hver, så det har været fuldt funktionsdygtigt hele tiden både med fremdrift, lys, ventilation etc.

Læs også: Et er et søkort at forstå - et andet at beregne færgens forbrug af gas

Besætningen er nu ved at undersøge den motor, som stod i samme maskinrum, inden den igen kan sættes i drift. Færgen bruger normalt kun to ud af de fire motorer til en 60 minutters overfart, og motor 3 og 4 bruges kun til at indhente forsinkelser på op til 10 min. pr. overfart.

Til DR fortæller Malene Linddal Pedersen fra Samsø, der var med på færgen, at det hele gik stærkt, da branden brød ud.

»Der var nogle af gratis-turisterne, der flippede. Jeg måtte vende mig om og bede dem om at slappe af. Vi andre har jo prøvet at sidde her et døgn, når noget gik i stykker,« siger Malene Linddal Pedersen til DR.

Færgen ligger nu i havn, indtil Søfartsstyrelsen har besigtiget og godkendt færgen til sejlads igen.

Tidligere på ugen, i søndags, havde færgen mekaniske problemer, da et stort hydraulikrør sprang under hængedækket, der løfter parkerede biler op og skaber plads nedenunder til flere biler. Det skete på en af færgens største rejse med alt udsolgt.

Færgen blev sat i drift i 2015 og kan sejle på diesel og LNG (flydende naturgas).

Læs også: Flydende naturgas kan nu blive rentabelt for færger