Brand i Tesla-batteripark slukket efter tre dage

En af verdens største batteriparker, Victorian Big Battery, kommer til at yde 450MWh. Illustration: Fire Rescue Victoria, Twitter

En brand i en af verdens største batteriparker er nu endelig slukket efter at have fået lov at brænde ud selv.

Fredag brød et batteri i brand i Victorian Big Battery, en 300 MW batteripark nær Melbourne i den sydaustralske delstat Victoria, hvor den antændte endnu et.

Otte timer efter meldte brandvæsenet, at branden i batterierne, fremstillet af Tesla, var under kontrol. Men først mandag morgen var branden helt slukket, oplyser de australske brandmyndigheder, som foretog løbende temperatur- og luftkvalitetsmålinger.

Læs også: Video: Se beredskabets nye værn mod elbilbrande

Indsatslederen fra Country Fire Association, Ian Beswicke, siger til den britiske avis The Guardian, at slukning af brændende lithiumbatterier tager tid.

»Hvis vi smider vand på branden, tager slukningen bare endnu længere tid. Nuværende anbefalinger lyder på at holde det omkringliggende område nedkølet, imens batteriet selv brænder ud,« siger indsatslederen.

Victorian Big Battery skriver på deres hjemmeside, at både brand- og miljømyndigheder bliver på området, imens de første undersøgelser finder sted ved de to udbrændte Tesla Megapacks.

Nok til 280.000 husstande

Virksomhederne bag batteriparken, Neoen Australia og Tesla, konstruerede og etablerede i 2017 verdens første batteripark, Hornsdale Power Reserve, som indtil videre har fungeret uden uheld.

Læs også: Kasserede lithium-ion-batterier udgør brandfare: »Det kan hurtigt blive ret voldsomt«

Hornsdale Power Reserve kan yde omkring 200MWh, svarende til ca. 280.000 husstandes strømforbrug på en time. Victorian Big Battery kommer til at yde 450MWh fra de 210 sammensluttede Tesla Megapacks.

En almindelig vindmølle på 2MW producerer i gennemsnit omkring 4.000MWh på et år.

Det er ideen, at batteriparkerne skal kunne holde på og viderefordele den strøm, som eksempelvis vindmøller producerer, til når der opstår vindstille, strømsvage eller nedbrudsperioder.

Siden 2017 har Hornsdale Power Reserve været med til at bære el-nettet mere helskindet gennem tre større strømsvigt.

Brad Rowswell fra oppositionspartiet Liberal Party of Australia skriver på Twitter, at han trods branden stadig ser batteriparker som en central teknologi i energiomstillingen, men at det er vigtigt, det bliver gjort ordentligt fra starten.

Flere store batteriparker på vej

Flere andre steder skyder store batteriparker i vejret, efterhånden som andelen af vedvarende energi stiger.

I New York arbejdes der på at etablere en park, som kan yde 400MWh, mens Essex, England, kommer til at kunne prale med 640MWh engang i 2024.

Verdens største park ligger i Californien og kan yde 1.200MWh – altså næsten tre gange så meget som Victorian Big Battery.

En af de bekymringer, som følger med ion-batteriteknologiens indtog i transport- og energisektoren, er netop brandfare problematikken.

Rettelse 03/08/2021 08:30: Det har tidligere fremgået i denne artikel, at batteriparken er udgjort af 100 Megapacks - det rette antal er 210. Det er hermed rettet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Victorian Big battery er IMHO lidt et showvindue for Tesla og deres batterier.

Spgs. er om LiIon batterier er så skide smart til industriel oplagring af energi. NaS batterier ser meget lovende ud i kraftværksskala - ikke mindst fordi man slipper for at bruge den Li der er så desperat brug for i biler og alt andet der bevæger sig.

  • 19
  • 9

A) Det burde være ulovligt at have dem stående så tæt, på lige fod med lov om kemikalier, sprængstoffer, fyrværkeri osv.

B) I øvrigt er det fjollet de ikke bare har bygget nogle atomkraftværker i stedet for at besvære sig med ustabil energi+lagring når man tænker på hvor meget uran de dels har i undergrunden og dels eksporterer.

I øvrigt mener jeg at atomkraft skal diskuteres offentligt, faktuelt og være en del af energiforsyningen i Danmark.

  • 31
  • 80

Du kan trykke en ordre ind på 1000 stk. megapack af 750MW/3GWh til $848 mio. på deres hjemmeside. Prisen virker da ikke afskrækkende (ift. priserne på ptx) og afspejler da ikke umiddelbart at der er lithium mangel som der er desperat brug for andre steder?

  • 38
  • 4

ikke mindst fordi man slipper for at bruge den Li der er så desperat brug for i biler og alt andet der bevæger sig.

Foreløpig er det ikke noen mangel på litium så langt jeg vet. Det er også fordelaktig at batteriene har har en mye større bruksfrekvens enn i elbiler (utnyttelse av litiumet).

I Norge diskuteres å gå over til elbåter (fritidsbåter). Dette er den rene galskap da båtene i snitt har en brukstid på ti til tyve timer i året!

  • 45
  • 5

Lithium er temmelig giftigt og giftigheden aftager ikke med tiden som radioaktivitet fra Cæsium etc gør det. Det kunne være interessant at sammenligne langtidsgiftvirkning for det der skyldes batteribrande med tjernobyl per leverede energimængder for batterier og KK til dato. Det er selvfølgelig lidt tricky at batteristrømmen først skal laves på vind og vandmøller,der er notorisk pissefarligt. Det er her rig lejlighed til at demonstrere manglende kundskaber . Brug eventuelt nedtomler istedet og bliv i troen.

  • 12
  • 74

B) I øvrigt er det fjollet de ikke bare har bygget nogle atomkraftværker i stedet for at besvære sig med ustabil energi+lagring når man tænker på hvor meget uran de dels har i undergrunden og dels eksporterer.

@ Rasmus Bybbro

Hvad med backup baseret på biomasse, og herunder ved om-/nybygning af eksisterende kulfyrede kraftværker og med recirkulation af aske med næringsstoffer og jordforbedrende og kulstofdeponerende biokoks, - så biomassen i mindre omfang (fortsat) opsluges af forurenende, iskapperne sortsværtende og livstruende naturbrande???

  • 5
  • 17

A) Det burde være ulovligt at have dem stående så tæt, på lige fod med lov om kemikalier, sprængstoffer, fyrværkeri osv

Hvad skulle argumentet være? Ud fra foto kan man tælle sig til at 1-2% er ramt af branden. Det har ikke spredt sig og der har ikke været fare for menneskeliv. Så må resten være en sag mellem ejeren og forsikringsselskabet.

Det anlæg kommer online på nettet igen umiddelbart med højest 2% mindre kapacitet.

  • 55
  • 4

A) Det burde være ulovligt at have dem stående så tæt, på lige fod med lov om kemikalier, sprængstoffer, fyrværkeri osv.

Så der skal også være indst 10 meters sikkerhedsafstand mellem parkerede biler med benzintank. Hver af dem medbringer jo i gennemsnit 30 liter af en meget brandfarlig væske.

Det er jo flere gange set at når først den ene brænder antænder den en brand i bilen ved siden af. I tillæg er hyppigheden af spontane bilbrande en faktor 10 gange så hyppig for benzin biler som for elbiler

  • 56
  • 10

Lithium er temmelig giftigt

Det er vist ikke helt rigtigt, vel?

Ren lithium (metallet) er ret interessant at arbejde med, men det er ikke fordi det er giftigt.

For at citere pubchem:

HUMAN EXPOSURE AND TOXICITY: Elemental lithium causes severe eye and skin burns. Industrial exposures to lithium may occur during extraction of lithium from its ores, preparation of various lithium compounds, welding, brazing, enameling, and from the use of lithium hydrides.

Bemærk manglen på angivelse af toksitet.

  • 37
  • 2

Hvad skulle argumentet være? Ud fra foto kan man tælle sig til at 1-2% er ramt af branden. Det har ikke spredt sig og der har ikke været fare for menneskeliv. Så må resten være en sag mellem ejeren og forsikringsselskabet.

Det anlæg kommer online på nettet igen umiddelbart med højest 2% mindre kapacitet.

Held i uheld, så var der nærmest vindstille, så branden ikke spredte sig. Dave undrede sig også over at man ikke havde mere afstand mellem enhederne, da mangel på plads ikke er et problem overhovedet.

Er dagene ved at være talte for Li-ion batterier i storskala energilagre ? noget kan tyde på det, spændende lyder det i hvert fald med Iron- Air teknologi: https://www.youtube.com/watch?v=UDjgSSO98VI

  • 8
  • 3

Er dagene ved at være talte for Li-ion batterier i storskala energilagre ? noget kan tyde på det, spændende lyder det i hvert fald med Iron- Air teknologi

Super spændende link - tak.

Spgsm er om de kan få elektroden til at holde da den ændrer geometri/volumen efter mange op/afladninger. Lige nu tror jeg mere på NaS i industriel skala, da eletroderne er flydende og derfor ikke nedbrydes geometrisk som på batterier med faste elektroder. En ekstra fordel ved NaS batterier er at "regenerering/genbrug" er super simpel, da det blot er et spørgsmål om at udskifte den faste membran. Brandfaren er det potentielle problem for NaS batterier, men noget der bør kunne løses.

  • 8
  • 1

Er dagene ved at være talte for Li-ion batterier i storskala energilagre ?

Måske set fra et tekniske synspunkt, men set fra et økonomisk synspunkt er markedet vel i sin spæde begyndelse? Storskalaproduktion af batterier er just på vej i gang, med de learning curve effects der følger med i det positive feedbackloop. Lig mærke til at prisen på lager allerede er spændende (€1mio pr. MW) og lig mærke til at profitiabiliteten på batterisalg til lager er højere end til biler. De her farme virker langt mere interessante end alle de ptx forslag til laggring af energi som Danmark fyrer trecifrede milliardbeløb af på.

  • 9
  • 4

men til dét formål er li-atomerne nok 'pacificeret' ved 'indpakning' i et til formålet hensigtsmæssigt molekyle! :)

De er ganske vist "pakket ind", typisk i saltform (de mest udbredte stemningsstabiliserende præparater anvender, så vidt jeg ved, lithium-carbonat), men de er langt fra pacificerede, hvis det er underforstået "ufarlige"

Lithiumpræparater er effektive stemningsstabilisatorer, og dermed især nyttige ved behandling af bipolar affektiv lidelse, både akut og forebyggende.

De er problematiske i det, at det terapeutiske vindue er meget smalt, m.a.o. at spændet mellem "ingen virkning" og alvorligt skadelig (primært nyrer og skjoldbruskkirtel) dosis ikke er ret stort. Samtidig påvirkes udskilningen af stoffet af interaktioner med andre medikamenter, og brugen kræver en løbende overvågning med regelmæssige blodprøver.

Et godt overblik findes i: Oruch, R., Elderbi, M. Khattab, H., Pryme, I., & Lund, A. (2014) Lithium: A review of pharmacology, clinical uses, and toxicity, European Journal of Pharmacology, 740, 464 - 473

/Bo

  • 12
  • 0

hvis det er underforstået "ufarlige"

det var det nu heller ikke (cf. citationstegnene)!: Det var blot for at fremhæve, at der ikke er tale om 'metallisk' lithium...(lidt) analogt til, at natrium (passende doseret!) kan indtages eksempelvis som NaCl eller NaHCO3, mens indtagelse af metallisk natrium (eller NaOH) ikke er anbefalelsesværdig! :)

  • 9
  • 0

De her farme virker langt mere interessante end alle de ptx forslag til laggring af energi som Danmark fyrer trecifrede milliardbeløb af på.

Det er vel ikke enten eller? Batterier er godt til døgn- og måske ugevariation men i hvert fald ikke sæsonvariation. Og måske også foran PTX for at kunne udnytte de anlæg mere effektivt. PTX er ikke en ting, så det kan både være brændstof, kunstgødning, plast etc. Til sæsonlagring er flydende brændstoffer nemme (omend ikke nødvendigvis effektive) - tanke med en væske med 10 MWh brændværdi pr. m3 giver hurtigt et stort lager.

  • 9
  • 1

Et godt overblik findes i: Oruch, R., Elderbi, M. Khattab, H., Pryme, I., & Lund, A. (2014) Lithium: A review of pharmacology, clinical uses, and toxicity, European Journal of Pharmacology, 740, 464 - 473

/Bo

Hej Bo Der findes en halv milliard biler med hver ca5 kg bly og der frigøres ca 1% heraf hvert tiende år ved ombytning recycling etc .Bly har i årevis også været tilsat benzin i svimlende mængder med mord og lemlæstelse som følgevirkning. Ku du sammenligne giftvirkning af bly og lithium per kg?Bare sådan omtrent?

  • 1
  • 23

Held i uheld, så var der nærmest vindstille, så branden ikke spredte sig. Dave undrede sig også over at man ikke havde mere afstand mellem enhederne, da mangel på plads ikke er et problem overhovedet.

De står i metalkabineter der er tætte for vejr og vind. Man må formode at branden ikke breder sig bare på grund af gnister i luften. Det handler om varme og nedkøling. Udbredelsen af branden stopper så snart brandvæsnet kan køle de nærliggende skabe med vand. Hvis man vurderer at det kan betale sig, så kunne de eventuelt lave sprinkleranlæg og det burde kunne sikre at en brand bliver i et enkelt skab.

  • 9
  • 2

Hvilke spændinger når disse batterier op på? Hvis man poster vand på kan det så sanmenlignes med en mindre transformatorstation som stadig er aktiv.

Jeg ved ikke med deres stationære batterier, men dem som Tesla bruger i bilerne slår automatiske afbrydere til så de forskellige dele af batteripakkerne isoleres elektrisk ved fejl. Jeg tænker det er samme teknik de bruger i de stationær batterier.

Tesla ville dårligt kunne leve med at en brandmand dør i forbindelse med at han fik stød ved slukning af en batteri brand. Se bare på hvor meget medieopmærksomhed det får hver gang en Tesla brænder. Dette på trods af at fossilbiler brænder mere end 10 gange så hyppigt pr 100.000 biler/fabrikant

Jeg tror det største problem ved de stationære batterier er lige præcist det du beskriver - transformatorstationen.

Uanset batteri/produktions spændingen skal der transformeres til distributionsnettets spænding - både for vindmøller, solcelleparker, termiske kraftværker og for batterilagre

  • 7
  • 3

Hvilke spændinger når disse batterier op på? Hvis man poster vand på kan det så sanmenlignes med en mindre transformatorstation som stadig er aktiv.

Det er primært et problem med de batterier der brænder. Der er naturligvis sikringer der slår fra og batterierne selv er kortsluttet (som konsekvens af og årsag til at de brænder). Vand kan ikke slukke branden, så det er ikke her der skal vand til. Det kan dog måske ikke undgås at der også kommer vand her.

De omkringliggende batterier skal køles udefra med vand. Skabene er vejrbestandige og der sker derfor ikke umiddelbart noget ved at skabe et kunstigt regnvejr over dem.

  • 6
  • 2

Der er flere artikler fx: https://insideevs.com/news/501729/number-t... Der var også en hvor NHTSA opgjorde sandsynligheden for spontane brande (brande uden ydre årsag) i Teslaer kontra BMW'er. Jeg kunne ikke lige finde den, men søg og og du skal finde.

Nu den igen Jens.

Men siger statistikken noget om alderen på bilerne?

Jeg kan jo også finde en statistik der siger at Tesla model S er den bil der har flest forsikringsskader i danmark.

Giv nu lige de der statistikker et par år, så elbilerne når en alder på 15-20 år, og alt er raslet lidt fra hinanden, så kan vi sammenligne brandstatistik.

  • 2
  • 16

Men siger statistikken noget om alderen på bilerne?

Det er helt fint Mikkel. Dette var nu en anden artikel og om et lidt andet tema. Denne gang er det ikke NHTSA, men NFPAs opgørelse. Jeg tænker at de har en vist statistisk sikkerhed for deres udtalelser.

Kan du ikke i stedet selv bringe fakta til diskssionerne. Fakta der underbygger din vedvarende skepsis over for elbiler generelt og Tesla i særdeleshed. Noget der underbygger dine kommentarer, gerne med den statistiske sikkerhed du efterlyser i de argumenter/fakta jeg og andre bringer til torvs.

Du ved, det er let at kritisere andres argumentationer og fakts, men hvor gode er ens egne når man kaster et kritisk blik på dem?

  • 15
  • 1

Jeg har i længere tid hørt at folk skriger at om recycling af el-bilernes lithium batterier.

Hvad med de batterier der f.eks. er mobiltelefoner.

I 2019 blev der fremstillet 1,8 milliarder mobiltelefoner på verdensplan. Hvor mange af dem tror du at kommer til recycling.

Hvad med bærbare computer, tablets og så videre. Næsten ingen genbrug.

Dette gælder også Danmark. Jeg så min veluddannede nabo, der under en oprydning i sommerferien smide 3 gammle bærbare ud i husholdningsaffaldet.

Da jeg påpegede det var svaret: "Hvis der ikke er sortering i Kina og USA er det ikke nødvendigt i Danmark."

  • 5
  • 8
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten