Brand i Ruslands eneste hangarskib
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Brand i Ruslands eneste hangarskib

Illustration: Wikipedia

Under renoveringen af Ruslands eneste hangarskib, Admiral Kuznetsov, er der opstået en brand.

Ifølge russiske og internationale medier, som citerer de russiske nyhedsbureauer, er branden opstået i maskinrummet og har bredt sig til cirka 600 m2 af skibet.

Branden skulle angiveligt være forårsaget af en menneskelig fejl, men det oplyses ikke, hvori fejlen består. Et enkelt nyhedsbureau beretter, at branden er opstået på grund af svejsearbejde.

Tyk røg kommer ud fra skibet, og det rapporteres, at den kommer fra brændende dieselolie.

Har været i Syrien

Admiral Kuznetsov deltog senest i kamphandlinger i forbindelse med Ruslands engagement i den syriske borgerkrig.

Læs også: Obama til Frankrig: Stop jeres salg af hangarskibe til Putin

Bygningen af Admiral Kuznetsov blev beordret i 1981 af det daværende Sovjetunionen, og skibet blev ti år efter sat i aktiv tjeneste.

Siden 2017 har det ligget i havn i Murmansk på grund af omfattende reparationer og opdateringer. Det handler blandt andet om opgradering af skibets elektronik og motorer.

Hangarskibet er 305 meter langt, og fremdriftsystemet består af 4 dampturbiner på hver 37 MW.

Tilstanden af fremdriftssystemet er dog så usikker, at hangarskibet i forbindelse med indsatsen i Syrien har været trukket af slæbebåde frem og tilbage til Middelhavet.

Det var forventet, at Admiral Kuznetsov ville vende tilbage til aktiv tjeneste i 2022.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Prøv at overvej hvilken militær slagkraft skibet og dets normale ledsager både har, også selv om det skal trækkes rundt af en slæbe båd.

Prøv så at overvej hvilken slagkraft vores søværn og flyvevåben samlet set kan stille med.

Skal vi rulle rundt på gulvet og grine over en slæbebåd, eller skal vi overveje at skaffe noget ordentligt anti luftskyts, lidt flere fly, et par nye ubåde og nogle cruise missiler ?

  • 7
  • 2

Det er korrekt, at de bruger Mazut (som vist nok er et produktnavn for heavy fuel-oil) til hovedmaskinerne.
Hovedmaskine og hovedmaskine - reelt er der vel tale om et relativt simpelt (omend stort) kedelanlæg med nogle dampturbiner til at dive skrueakslen(erne) rundt.
Den type af anlæg blev også brugt i den civile søfart, men oliekrisen i begyndelsen af 70'erne lagde en dæmper på begejstringen. Det er faktisk ikke ulig hvordan et elværk blev lavet for mange år siden. Anyway, du kan stadig finde princippet i LNG-skibe.
Det er hundedyrt at have et sådant turbineanlæg - virkningsgraden er elendig. Men det var din eneste mulighed i mange år om du ville have meget effekt uden at bruge 2-4 store dieselmotorer.
Et godt bud er at den russiske hangerbåd har omkring 75.000 kW til fremdrivning (måske mere).
Hvis vi sætter den nedre brændværdi af fuelolien til 40.500 kJ/kg, så er det mit bud at der skal brændes henad 7,4 kg/s. af....eller 26 tons/time.
Det er meget.....rigtigt meget. Jeg forstår så udmærket hvorfor russerne vil bruge noget billig olie; ellers kan de ikke betale regningen.
Et af linkene gav noget snak frem og tilbage om brændstoffet.
Det lugter kraftigt af en RMG380 eller en RMK700 efter ISO8217 (380 og 700 er viscositeten i cSt. ved 50 grader celsius).
Det er 2 kendte og rimeligt billige oliekvaliteter.
RMK og RMG er ikke et helt normalt valgt til "det grå rederi" - de vil helst kører på dieselolie ikke ulig hvad der tankes til bilen. Så slipper man for bøvlet med opvarmning af olie (både ved opbevaring og inden forstøvning), men der er en betydelig prisforskel mellem MGO og HFO.
Snakken om giftigheden af olien kan jeg ikke lige gennemskue, men indeholder den svovlbrinte, så er forståelsen hjemme.
Ikke helt normalt at olien "gasser" svovlbrinte af sig, men det er en velkendt erhversrisiko ved de olier.

Men der er også en del hjælpemaskineri, der kører på diesel. Blandt ander 6x1.500 kW dieselgeneratorer.
Ja-ja, der kan altså købes dieselmotorer, som også kan kører på RMG380 eller RMK700. Bevares, du skal da have filtre og centrifuger for ikke at ødelægge pumper og dyser.
Man også vælge at kører på noget mere "tyndtflydende", som ikke skal varmes og renses alt for meget inden brug.

Gasturbiner giver en masse effekt på ingen plads, men de er tørstige....meget tørstige.

  • 2
  • 0

Propulsion and performance
Admiral Kuznetsov is conventionally powered by eight gas-fired boilers and four steam turbines, each producing 50,000 hp (37 MW), driving four shafts with fixed-pitch propellers. The maximum speed is 29 knots (54 km/h; 33 mph), and her range at maximum speed is 3,800 nautical miles (7,000 km; 4,400 mi). At 18 knots (33 km/h; 21 mph), her maximum economical range is 8,500 nautical miles (15,700 km; 9,800 mi).[

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten