Brancheekspert: Vestas' salg af tårnfabrik er en win-win-situation
Vestas' salg af sin lukningstruede tårnfabrik i Varde til en kinesisk tårnproducent er på alle måder en win-win-situation, mener chefkonsulent og ekspert i det kinesiske vindmøllemarked Feng Zhao fra BTM Consult, der er en del af amerikanske Navigant.
»Titan Wind Energy får adgang til det europæiske offshore-marked og lejlighed til at lære noget om kvalitet i fremstillingen, mens Vestas får penge i sin slunkne kasse, samtidig med at virksomheden får en pålidelig tårnleverandør tæt på,« siger chefkonsulent Feng Zhao.
Han peger på, at det er en ny trend i en presset vindmøllebranche, at de store fabrikanter sælger ud af deres produktionsfaciliteter til underleverandører. For eksempel solgte den største kinesiske vindmøllefabrikant, Goldwind, for kort tid siden sin vingeproduktion til en underleverandør:
»Finanskrisen har fjernet en stor del af flaskehalsene hos underleverandørerne, så det er blevet muligt at købe kvalitetskomponenter til lav pris på markedet. Derfor er det fornuftigt for fabrikanterne at sælge ud af fabrikker, hvor fremstillingsprisen er høj,« siger han.
Feng Zhao beskriver Titan som en af de største tårnproducenter i Kina, som inden for de seneste to år er begyndt at levere til en række store ikke-kinesiske vindmølleproducenter. Foruden Vestas er det amerikanske General Electric, spanske Gamesa, indiske Suzlon og tyske Repower.
Titan Wind Energy er i øvrigt en aktienoteret virksomhed med fire fabrikker i Kina, en kapacitet på 1.600 tårne om året og erfaring fra offshore-sektoren via samarbejdet med Vestas og kinesiske Sewind.
Men vil det ikke være svært for Titan Wind Energy at producere tårne, der er konkurrencedygtige med deres egne kinesiske produkter, når lønnen er så høj i Danmark?
»Titan Wind Energy vil ikke kunne gøre noget ved lønnen, men virksomheden kan udnytte sine stordriftsfordele til at minimere omkostningerne til råvarer, primært stål,« siger Feng Zhao.
Han tilføjer, at kinesiske produkter som regel bliver dyrere, når de skal sælges i Europa og USA, fordi der er højere og andre krav til produkterne end i Kina.
For eksempel er kinesiske vindmøller, der skal sælges i USA, omkring 30-40 procent dyrere end i Kina.
Feng Zhao vil ikke kommentere på, om Titans køb af tårnfabrikken er en genvej til at købe hele Vestas:
»Der er så mange rygter i markedet,« siger han.
Dokumentation
