Brændselscelle-drone til private holder sig i luften ni timer

Amerikanske Blue Bird Aero Systems har i samarbejde med Horizon Fuel Cell Technologies udviklet et langdistance ubemandet fly til civilt brug. Det bliver drevet af brændselsceller.

Boomerang hedder modellen, der er tiltænkt at skulle spille en rolle i forbindelse med grænseovervågning og eftersøgninger.

Firmaet producerer i forvejen flere droner, der bruges militært, men med de nye fly, der går under navnet Boomerang, åbnes der op for, at de også kan købes af private og virksomheder.

Brændselsceller holder dem på vingerne

Boomerang er formet som en fly-vinge, vejer ni kilo og kan medbringe ét kilo ekstraudstyr.

Det specielle ved flyet er samarbejdet med Horizon Fuel Cell Technologies, der har stået for en del af udviklingen, hvis brændselscelle, Aeropak, benyttes i flyet.

Firmaet oplyser selv, at brændselscellerne giver flyet 900 watttimer at arbejde med, hvilket er væsentligt mere end i batteridrevne modeller, og samtidig kan der tilsluttes ekstraudstyr som optiske sensorer, infrarødt kamera og laser.

Flyet har en rækkevidde på 35 kilometer, og ved at benytte sig af Aeropak-teknologien kan det ifølge firmaet holde sig i luften op til ni timer ad gangen.

Dansk lovgivning begrænser mulighederne

Læsere, der bliver bange for, at naboen i morgen sender et lydløst fly over ligusterhækken for at tage billeder, mens man solbader, kan beroliges med, at det i Danmark er forbudt at flyve med modelfly over tæt bebyggelse. Samtidig må modelfly ikke komme over 100 meter op i luften.

Der burde komme flere oplysninger om flyet frem, efter det tirsdag blev præsenteret på verdens største messe for ubemandede systemer, afholdt af AUVSI (The Association for Unmanned Vehicle Systems International), i Washington, DC.

Prisen er ukendt.

Dokumentation

Boomerang i aktion
AUVSI
Regler for modelfly

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

På BlueBird's hjemmeside angiver de selv en payload på 2,5kg samt tre timers udholdenhed, er det måske en speciel udgave af Boomerang modellen der er udstyret med brændselsceller?

Det kunne være fint hvis der blev angivet en kilde til artiklen.

  • 0
  • 0

Hej Martin Hvis du ser linket i bunden af artiklen, 'Boomerang i aktion', ser man specifikationerne på den nye udgave. Det nye er Aeropak teknologien, der forlænger tiden i luften, men samtidig vejer knap to kilo og begrænser flyets payload.

  • 0
  • 0

En flyvetid på 9 timer og en rækkevidde på 35 km -- det var dog en utrolig lav flyvehastighed!

  • 0
  • 0

Hmm tager du gas på os? Der menes at man vil miste kontrollen over den hvis den flyver længere væk - Men den kan feks. cirkle rundt i 9 timer og foretage sig ting og sager

  • 0
  • 0

Flyet styrer selv og lander selv med faldskærm ved et forud programmeret koordinat.

Dette betyder (fordi 9 timers flyvetid) at flyets reelle rækkevidde kan være så stor som hele Danmark, hvis blot ejeren af flyet vælger en vindmæssig fornuftig operationsdag og indregner og udnytter forventede vindretninger i programmeringen af flyet, og fx lader flyet lande i fx en plantage hvor ejeren sidenhen i smug afhenter flyet (hvis ejeren overhovedet ønsker at afhente sit fly, afhængig af risikoen derved). Hvis ejeren forinden maler flyet i passende farver i forhold til himlens aktuelle indhold af forurening og vanddamp (data som man forinden kan se prognoser for via Internet), vil flyet desuden være vanskeligt at få øje på, som får flyet til at ligne et temmelig godt lille spionfly. Dets evne til at bære en udmærket lille vægt, gør desuden flyet til et muligt terrorvåben eller et henrettelsesvåben, fx på en stormfuld dag med sydvestenvind at afsende flyet fra København og bombe et fortov så langt borte som måske i Stockholm ...

Artiklen ovenfor nævner, at sådanne modelfly er forbudt i Danmark. Dette hjælper os moralsk, og nedsætter også risikoen, men vi har næppe ret mange myndighedsansatte i Danmark der i praksis har udstyr og evner til at standse et sådant fly. Som betyder, at der er gode muligheder for spionage, medmindre at ofre selvstændigt opdager og vælger at nedskyde eller forfølge. Det afgørende er, at flyet flyver selv, som betyder at ejeren af flyet, ved at udøve omhu, kan undgå at blive opdaget. Ved at opsende flyet, kan man velsagtens lytte til samtaler inden bag ruder i en bygning, ved at lade noget udstyr på flyet pege en laser-mikrofon imod en rude, sådant kan sandsynligvis laves med en tilstrækkelig lille vægt og størrelse til at blive monteret på flyet. Som betyder, hvis man tager risikoen for industrispionage seriøst, at selskaber behøver at montere en radar med evne til at opdage alt hvad der foregår i luften omkring selskabets bygninger. I Danmark vil det optimale være, for en spion, hvis flyet behøver at blive afhentet, at programmere flyet til at lande på havet, fordi der er et hav i nærheden af alle lokationer i Danmark, og have en dykker parat til øjeblikkelig at svømme bort med flyet under vandet, som et offer for spionage skal evne at reagere umådelig hurtigt på med en kæde af transportfartøjer, herunder en hurtig båd, hvis dette skal forhindres.

  • 0
  • 0

Selve flyet vejer kun cirka 1 kg. Det er en faktor, som gør styrkeforhold i fremtidige europæiske krige vanskelige at beregne. Hvis fx Tyskland skulle ønske sig at true Nederlandene og Belgien med en krig, da vil disse to lande ret hurtigt (mens truslerne bliver værre og værre) kunne bevæbne en stor del af befolknngen med ét eller flere fly hver, og alle disse fly kan programmeres til at bombe et individuelt mål i Tyskland, som, hvis så mange fly bliver sendt i luften på én gang, kan være meget vanskeligt at dæmme imod, altså en modtrussel imod en agressor. I så fald vil Tyskland næppe starte en krig på en dag med modvind, som betyder, af geografiske årsager, at fx Belgien og Tjekkiet bør have sig en alliance imod Tyskland i tilfælde af en fremtidig intern europæisk krigstrussel. Det gode spørgsmål er for tiden: Hvordan kan man forsvare sig imod et angreb udført af individuelt programmerede små fly på én gang? Hvis en fjendtlig hær står opmarcheret ved en grænse, og der er 100.000 soldater, kan disse sagtens afsende ti eller tyve små fly hver især, som betyder at truslen kan være på måske en million fly der medbringer en bombe på et par kilogram, og som vil, en vis fraktion af flyene, ramme temmelig tæt på forud udpegede individuelle mål, og hvis disse mål er klogt udpegede, vil det betyde en mængde af tab som en agressor ikke har lyst til at betale. Som betyder, at krige imellem to nærliggende lande, næppe vil ske i fremtiden, hvis disse lande er forholdsvis kloge. Medmindre, naturligvis, indtil man evner at nedskyde et vilkårligt stort antal små fly fra himlen på én gang, en forskning som med sikkerhed er i gang, fordi truslen, behovet, i fremtidige krige er reel.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten