BP sagsøger teknikleverandør for oprydning efter oliekatastrofe
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

BP sagsøger teknikleverandør for oprydning efter oliekatastrofe

Retssagerne om ansvaret for oliekatastrofen i den Mexicanske Golf i 2010 har længe været i gang. Nu er et nyt højdepunkt nået med den ansvarlige olieproducent BP's krav til teknikleverandøren Halliburton.

Der er ikke sat et eksakt beløb på erstatningen, men BP forventer, at Halliburton betaler for alle de udgifter, BP har haft til oprydning og erstatninger. BP har indtil videre brugt 14 mia. dollar til oprydning og reserveret 20 mia. dollar til erstatningsager. Det skriver Reuters.

I 2010 eksploderede boreriggen Deep Water Horison og dræbte 11 personer. I månederne derefter strømmede fire mio. tønder olie ud i havet og forurenede enorme områder og kyststrækninger.

I 2010 eksploderede boreriggen Deep Water Horizon i den Mexicanske Golf. Illustration: AP

Det var blandt andet Halliburton, som leverede det borecement, som skulle have lukket oliebrønden, da den såkaldte 'blowoutpreventer' fejlede. BP påstår, at cementen var af en for dårlig kvalitet.

Et af de søgsmål, som allerede er afgjort, er ansvaret for den fejlende 'blowoutpreventer'. Her har producenten Cameron allerede accepteret at betale 250 mio. dollar til BP.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten