Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Borgmestre til Ole Birk: Billundbane vil afkoble Herning og Struer

Illustration: Banedanmark

Den nye jernbane mellem Vejle og Billund, som regeringen og Dansk Folkeparti har aftalt at bruge 926 millioner kroner på at bygge, vil ganske vist spare de rejsende til Billund Lufthavn for 4,5 minutters rejsetid i forhold til den nuværende busrute. Men for togpassagerer fra Struer og Herning, vil den nye togforbindelse betyde en noget mere besværlig rejse.

I dag går der tog fra Struer til Vejle hver anden time, og hvert andet tog er et Intercitytog, der fortsætter til hovedstaden uden skift. Men det er slut, hvis den nye bane til Billund i 2028/29 bliver klar til afgang. I så fald vil alle passagerer skulle skifte i Vejle.

Det skyldes, at Billundbanen det første stykke af vejen fra Vejle og op ad den stejle bakke ved Grejsdalen mod Jelling kører på den samme ensporede bane, som fortsætter videre nordpå mod Herning. Efter Jelling skal der lægges nye skinner til Billund. Men når der som planlagt skal køres med halvtimesdrift på den nye rute til Billund, vil kapaciteten på den ensporede bane til Jelling være udnyttet maksimalt.

Læs også: Billund-bane, Limfjords-forbindelse og motorveje: Regeringen og DF vil skyde 110 mia. i infrastruktur

»Af hensyn til punktligheden’ bør der derfor ikke køre direkte tog mellem København og Herning/Struer,« fremgår det af beslutningsgrundlaget for den nye jernbane til Billund, som er en del af regeringen og Dansk Folkepartis infrastrukturplan til godt 112 milliarder kroner.

Borgmester i Struer Kommune Niels Viggo Lynghøj (S) og fem borgmesterkolleger fra Midt- og Vestjylland har i et brev til transportminister Ole Birk Olesen udtrykt deres bekymring for, at landsdelen bliver koblet af det landsdækkende jernbanenet: »Det er en betydelig svækkelse af områdets rammebetingelser, da en stor andel af områdets arbejdskraft kommer fra et stort geografisk område, ligesom områdets borgere i høj grad pendler til virksomheder og uddannelsesinstitutioner udenfor det Midt- og Vestjyske,« skriver de blandt andet. Illustration: Socialdemokratiet

Af samme beslutningsgrundlag fremgår det, at Billundbanen har negativ samfundsøkonomisk gevinst, idet »omkostningerne til at anlægge og drive banen overstiger summen af billetindtægter og tidsgevinster for de rejsende«.

Borgmestre: Vi bliver koblet af

Udsigten til, at infrastrukturplanen medfører dårligere togbetjening har skabt røre blandt seks midt- og vestjyske borgmestre fra hhv. Herning, Holstebro, Ringkøbing-Skjern, Ikast-Brande, Lemvig og Struer. I et brev til transport- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) har de udtrykt deres bekymring for den nedprioritering af deres landsdel, som de mener, at forringelserne er udtryk for.

»Aftalen vil betyde en adskillelse af togtrafikken Struer-Holstebro-Herning-Vejle fra landstrafikken og dermed endnu en nedprioritering af Midt- og Vestjylland – ikke bare i frekvensen af afgange, men også i den direkte forbindelse til Fyn og Sjælland,« skriver de i brevet.

Læs også: Mysteriet om godstogene på Billundbanen

Borgmestrene henviser til, at der allerede ved genudbuddet af togdriften fra Vejle til Struer, som Arriva overtager fra DSB i 2020, vil ske en reduktion af daglige direkte afgange fra Struer til København fra tidligere 12 til 4.

»Med en Billund-bane vil antallet af direkte tog med daglige afgange fra Midt- og Vestjylland til København blive nul,« konstaterer borgmestrene.

At regeringens infrastrukturplan desuden indebærer en aflysning af elektrificeringen af strækningen mellem Vejle og Struer, som der ellers var lagt op til i Togfonden DK, ser de som en yderligere forringelse af egnens trafikbetjening. Men med den nye aftale er DF udtrådt af forliget om Togfonden.

Minister: Direkte tog forsvinder alligevel

I sit svar til de seks borgmestre hæfter transportminister Ole Birk Olesen sig netop ved, at fravalget af at elektrificere strækningen Vejle-Struer betyder, at det under alle omstændigheder vil blive umuligt at videreføre de direkte tog, når strækningen Fredericia-Aarhus efter planen er elektrificeret med udgangen af 2026:

»Den direkte togforbindelse mellem København og Herning/Struer må derfor forventes ophørt fra 2027 og frem, idet de til den tid elektriske tog ikke vil kunne benytte jernbanestrækningen Vejle-Herning/Struer, som ikke er elektrificeret,« skriver ministeren.

Ole Birk Olesen erkender dog i svaret, at det i princippet ville være muligt at genetablere den direkte forbindelse, hvis man på et senere tidspunkt skulle vælge at elektrificere strækningen til Herning og Struer, men i så fald ville det være den nye Billundbane, der »vil medføre begrænsninger« for den direkte togforbindelse.

»I det mindste er han ærlig«

Borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) fra Struer Kommune er skuffet over, at transportministeren ikke er kommet ham og de øvrige midt- og vestjyske borgmestre i møde:

»Men i det mindste er han ærlig i sit svar: Ligegyldigt om der elektrificeres eller ej, vil Billundbanen begrænse mulighederne for direkte tog mellem Midt-Vestjylland og København,« siger han til Ingeniøren.

Banedanmark har endnu ikke lagt sig fast på linjeføringen fra Jelling til Billund. Vælges løsningen, hvor banen først forgrener sig i Gadebjerg, vil passagerer mellem Vejle og Billund kun spare mellem nul og ét minuts rejsetid i forhold til at tage den bus, der kører i dag. Illustration: Banedanmark

»Nu hvor projektet med omfartsvejen i Mariager er blevet skåret ned, burde Kristian Thulesen Dahl også lade fornuften råde i sin egen valgkreds, så Billundbanen ikke forhindrer direkte togforbindelse fra det nordvestjyske.«

Læs også: Prisen for Billund-bane stiger til over en milliard kr.

Struer-borgmesteren hæfter sig ved, at der endnu ikke er lovgivning bag planerne om banen til Billund:

»Det er et valgoplæg, og meget afhænger af resultatet af det folketingsvalg, som kommer lige om lidt. Vi føler, at vi kan overbevise et flertal i Folketinget om, at strækningen til Struer skal elektrificeres, ligesom det var meningen i udspillet om Togfonden. Den er så siden da blevet pillet ud, men jeg har da en klar forventning om, at et flertal i Folketinget fremadrettet vil kunne gå tilbage til Togfonden og elektrificere strækningen,« siger Niels Viggo Lynghøj og tilføjer:

»Man kunne for eksempel finde en omfartsvej omkring Mariager og bruge de 700 mio kr. til at elektrificere. Der findes mange muligheder. Det er et spørgsmål om, hvordan man prioriterer, og jeg synes, der prioriteres forkert i det her tilfælde.«

Men er det så slemt at skulle skifte tog i Vejle?

»Det spørger man jo alle steder om. Og så spørger jeg, hvorfor dem fra Aalborg og Aarhus skal køre direkte til København? De kunne jo skifte i Fredericia eller Aarhus. Men når vi taler om Midt- og Vestjylland, så er det aldrig så slemt, at vi får nogle forringelser,« konstaterer Struer-borgmesteren.

Han og borgmesterkollegerne vil arbejde for, at der enten etableres et dobbeltspor på strækningen mellem Vejle og Jelling, eller at forbindelsen mellem Vejle og Billund etableres som en letbane på sit eget spor.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvordan kommer passagerer på den foreslåede bane Vejle-Billund til at benytte banen ?
Jeg mener, er der omstigning i Vejle ELLER er der påtænkt direkte forbindelser fra ???? til og fra Billund ?

Bliver Vejle i praksis en nyt omstigningscentrum som Fredericia ?

  • 1
  • 0

Er sådan set enig i at Billundbanen er en noget tvivlsom idé, men mest fra et samfundsøkonomisk synspunkt, for Herning, Struer m.fl. bliver jo alligevel de facto afkoblet nu hvor der ikke er bevilges penge til elektrificering på den skrå bane og der lige om lidt er eltog over det hele.

  • 4
  • 1

Vil det overhovedet give samfundsmæssig mening at elektrificere en strækning, hvor der kun skal være 4 daglige afgange? - Med mindre altså diesel helt skal udgå af landets togportprtefølje

  • 0
  • 4

Vil det overhovedet give samfundsmæssig mening at elektrificere en strækning, hvor der kun skal være 4 daglige afgange? - Med mindre altså diesel helt skal udgå af landets togportprtefølje

Fire direkte afgange til kbh. Jeg går ud fra at det betyder at DSB servicerer den strækning med fire IC-tog, mens Arriva kører lokalt til mellem Struer og Vejle i deres egne tog.

Det er naturligvis så et åbent spørgsmål hvornår Arriva er klar med eltog i Danmark, det ved jeg ikke om der er nogen der ved. Men mon ikke det kommer når der ellers er strøm på de fleste strækninger de ellers servicerer.

Derudover har jeg overordentligt svært ved at se pointen i Billund-banen som det er. Under fem minutters sparet tid kan da nærmest være lige meget. Jeg vil gætte på at en bus mere i timen vil spare folk for langt mere tid overordnet set, fordi man kan ramme tættere på den tids man gerne vil være i lufthavnen (hvilket nok næsten er hele grunden tila t man roder emd det), og slippe for at vente der.
At man så kan regne ud at det giver negativ samfundsøkonomisk gevinst burde så være argument nok i sig selv for at lade være...

  • 8
  • 1

Der kører batteritog flere og flere steder, og de kan gerne lades op fra køreledning undervejs, som batteribussen i Landskrona gør. Så et eltog der forsynes fra køreledning på Fyn kan såmænd godt fortsætte til Thisted (eller såmænd Billund), det skal blot lades op på de korte langsomme strækninger på stationerne i Herning, Holstebro og/eller Struer. Tidsperspektivet er det samme som elektrificering til Aarhus (2027?) Teknisk er det muligt, spørgsmålet er om man vil investere i en sådan løsning. Det kan jo være man kan spare køreledning til Aalborg/Frederikshavn ved at vælge batteritog, så det samlet bliver samme udgift eller mindre.

  • 5
  • 4

Bliver Vejle i praksis en nyt omstigningscentrum som Fredericia ?

Tror det hele tiden har været vejlensernes plan, at Fredericia ikke skulle være knudepunktet i trekantsområdet. De har kæmpet med næb og klør for at lyntoget stadigvæk skal tøffe hele vejen ind og ud af Vejlefjord, samt generelt været i mod timemodellen og ruteforbedringer, som ellers ville gøre togdrift attraktivt for Vestdanmark.

Det er værdt at have i mente, hvor få passagerer togtraffik vest for Storebælt har, fra DSB's årsrapport 2018 kan vi se en tabel på side 82, med følgende tal:

Antal rejser (tus.) 2018
Øst(Øresund – over broen) 12.386
Øst (Sjælland inkl. Kyst- og Kastrupbanen) 41.757
Vest 13.252
Øst/Vest 7.644
Øvrige 637
S-tog 111.067
Danske aktiviteter i alt 186.743

Det er iøjnefaldende at DSB har næsten lige så mange passagerer, der kun tager toget over Øresundsbroen, som de har passagerer med togene i hele Fyn og Jylland.

  • 9
  • 3

Fint med generelt synspunkt.

Mit spørgsmål var meget specifikt, og suppleres af den besluttede manglende køreledning mod Struer.

  • 1
  • 0

Siden vi fik IC3-togene har det været muligt at koble og skille tog i Fredericia. Hvorfor kan det så ikke lade sig gøre i Vejle/Jelling, hvis det, på trods af det fremtidige dyre signalsystem, pludselig er et problem at presse flere tog ind på strækningen?

  • 1
  • 3

Strækningen vil formentlig blive betjent af lokaltog. Næppe stort passagerflow østfra, eller for den sags skyld nogen steder fra der vil kunne forsvare et IC 3 lignende system. Befolkningen, i hvert fald i Vestdanmark, er lige så stille blevet vænnet til at vælge toget fra.

  • 2
  • 0

“Den nye togforbindelse, som regeringen og DF vil skabe mellem Vejle og Billund”

DF kan ikke lide Timemodellen, navnligt ikke togbroen over Vejle fjord.
For at få DF til at støtte Timemodellen, fik DF en bane til Billund med i Togfonden.
For at få DF til at støtte regeringens nye infrastrukturplan, fik DF en (kvart) omfartsvej ved Mariager og banen til Billund med over i regeringens infrastrukturplan.

Men ideen om en jernbane fra Billund til Jelling stammer altså fra venstrefløjens Togfond. Billundbanen har aldrig været noget højrefløjen støttede.

At Ingeniøren bliver ved med at sige “regeringen og DF” når vi taler om Billundbanen er at rende med en halv vind. Hvis forslaget om en bane til Billund kom op i folketinget som et seperat forslag, ville højrefløjen stemme imod mens DF og den øvrige venstrefløj ville stemme for, venstrefløjen i håb om DFs fortsatte støtte til broen over Vejle fjord og dermed Timemodellen.

  • 5
  • 6

Derudover har jeg overordentligt svært ved at se pointen i Billund-banen som det er. Under fem minutters sparet tid kan da nærmest være lige meget. Jeg vil gætte på at en bus mere i timen vil spare folk for langt mere tid overordnet set,

Tja, teoretisk set, men der er jo næsten ikke nogen der rejser med bus til Billund (~5%). Rejsende fra Kolding tager typisk toget til Kastrup i stedet.
Billund er den store lufthavn for indbyggerne i region Syd og Midt, men udenlandske besøgende til de to regioner kommer i stor grad via Kastrup, for der kan de tage toget.
En billundtog skal ikke ende i Vejle, det skal fortsætte til Odense og Aarhus, hvis det skal have nogen relevans !

  • 5
  • 1

Noget medierne glemmer at fortælle, er at Arriva overtager kørslen fra Vejle til Struer, fra 2021. Så banen bliver privatiseret. Hvilket kan være den reelle grund, til at strækningens byer afskæres fra IC forbindelsen.

  • 2
  • 4

En hver jernbane skal også kunne have godstog kørende. Og med lego fabrikkerne og alle de øvrige fabrikker i området, vil det give mening med en jernbane, hvor der også er plads til godstog.

Og det vil give mere mening, at jernbanen fortsatte videre fra Billund til Grindsted og derfra til Bramming. For at lave noget brugbart og give Esbjerg bedre adgang til Billund lufthavn

  • 6
  • 5

En hver jernbane skal også kunne have godstog kørende. Og med lego fabrikkerne og alle de øvrige fabrikker i området, vil det give mening med en jernbane, hvor der også er plads til godstog.

Nu er det jo ikke specielt tunge godstog Lego har brug for, så det handler primært om sporkapacitet, Men Lego vil nok få mere ud af at aflevere deres trailere i Taulov, et godstog til Billund vil højest køre en gang dagligt. Fra Taulov er der flere forbindelser sydpå.

Og det vil give mere mening, at jernbanen fortsatte videre fra Billund til Grindsted og derfra til Bramming. For at lave noget brugbart og give Esbjerg bedre adgang til Billund lufthavn

Ja, det vil give god mening at Billund har togforbindelse til den tredie store by i regionen. Hvis man skal fuldende billedet skal der også være en shunt med forbindelse i retning Herning-Holstebro. Ikke så meget af hensyn til de lokale, men også for de besøgende ude fra. Når man sider i det store udland er det langt mere forudsigegeligt at planlågge en rejse med tog fra lufthavnen.

  • 2
  • 3

En jernbane til Danmarks næststørste lufthavn giver da netop mening, da det så endelig begynder at give mening at tage til Billund lufthavn fra Odense istedet for at køre den væsentlig længere tur til Kastrup.

Med så stor og fin en lufthavn i nærområdet er det rystende at en ordentlig forbindelse er blevet nedprioriteret i SÅ mange år.

Er selv oprindeligt fra Kolding området, hvor det at komme til Billund lufthavn er med bus, hvis man ikke selv har bil og det er ad landevej, da der jo som bekendt ikke går motorvej til Billund - endnu da.

  • 3
  • 3

Er ikke noget med at ERTMS kan øge kapaciteten på banen i forhold til den nuværende? Kan man løse problemet, ved at opgradere ERTMS for togene?

  • 0
  • 1

Hmm - vist en lignende tidsbesparelse, som skal retfærdiggøre den nye påtænkte strækning på Vestfyn. Så kan den vel også være ligemeget, ikk'?

HJN - tror du skulle sætte dig ind i problematiken mellem forskellige hastigheder på: Lokal tog, godstog, IC/ lyntog - nogle der kører langsomt med mange stop, nogle der kører middelhurtigt uden stop og nogle der kører hurtigt uden stop.

Løsningen er at etablere sidespor/ parallele spor, så de hurtige kan overhale/ de langsomme kan vige.

Derfor den nye strækning på Vestfyn

  • 2
  • 1

Nej - teoretisk kan besparelsen være et sted mellem 0 og ti minutter min. ; men det giver de langsomtgående tog mulighed for at tage parallelsporet i stedet for at at holde hurtigtogende tilbage

Javist - men denne øvelse går overordnet set ud på at lyntog kan komme hurtigere frem, ikke sandt?
Hvis det drejer sig om vigespor for de langsommere tog, så kunne man vel bare anlægge disse på den eksisterende strækning.

Min pointe er at det forekommer mig at en håndfuld minutter vægtes forskellig afhængig af strækningen.

  • 2
  • 3

Hmm - vist en lignende tidsbesparelse, som skal retfærdiggøre den nye påtænkte strækning på Vestfyn. Så kan den vel også være ligemeget, ikk'?

Den vestfynske bane handler ikke kun om 5 minutter, det handler om at få plads til flere tog !
For de rejsende med regionaltog betyder fast halvtimesdrift, rundt en halv times kortere rejsetid.
Flere sidespor er kun en lappeløsning, så snart der er uregelmæsigheder, erstates regionaltogne af togbusser der bruge 2 timer på det toget køre på 50 minutter.

  • 2
  • 0

Flere kommentarer handler om tidsgevinst - og det kan sagtens have fremgået.

For mig at se hander spørgsmålet om GENNEMGÅENDE tog - uanset afgangssted og ankomststed - om gennemgående.
Der komfort og alt muligt andet forbundet med at køre fra A til B i samme sæde og UDEN at skulle flytte bagage.

Det er så ifølge sagens natur ikke muligt for ethvert A og ethvert B.
Det handler altså om at se på rejsemønsteret.
En analyse kunne jo vise, for eksempel, at gennemgående tog mellem Odense og Struer er mere benyttet end samme mellem Ålborg og Sønderborg.

Derfor synes jeg diskussionen om minutter er ved siden af.
Og viser det sig at Århus-Billund eller Odense-Billund er stærkt benyttet (altså efterspurgt), så kan det være vigtigere end Struer-København.
Men hver har sin egen favorit-bane efter SIT behov.

  • 1
  • 1

Da der ikke bliver elektrificeret, er Billund banen blålys, for at fjerne IC trafikken på strækningen Vejle-Struer. Da de nye IC tog kører på strøm. Derfor bliver der ikke IC trafik Vejle-Struer. Det har intet at gøre, med Billundbanen.

  • 1
  • 0

Nej - teoretisk kan besparelsen være et sted mellem 0 og ti minutter min. ; men det giver de langsomtgående tog mulighed for at tage parallelsporet i stedet for at at holde hurtigtogende tilbage

Javist - men denne øvelse går overordnet set ud på at lyntog kan komme hurtigere frem, ikke sandt?
Hvis det drejer sig om vigespor for de langsommere tog, så kunne man vel bare anlægge disse på den eksisterende strækning.

Min pointe er at det forekommer mig at en håndfuld minutter vægtes forskellig afhængig af strækningen.

Nu forstod jeg Hans Jørgen Nielsens oprindelige indlæg som lettere ironisk: At man gerne bygger en ny bane over Vestfyn for "at spare 5 minutter", men man vil ikke bygge en ny bane til Billund for at spare 5 minutter.

Så ved jeg godt, at banen over Vestfyn OGSÅ bliver bygget for at skabe plads til flere tog, bedre og mere stabil drift af regionaltog på Vestfyn etc. Men banen til Billund bygges vel også for at give et markant komfortløft til den kollektive trafik til Billund Lufthavn - og dermed også med mulighed for at kunne køre med tog direkte fra f.eks. Odense til Billund Lufthavn. Ja eller københavnere, der kan tage en endagstur til Legoland. Noget en bus aldrig kan gøre.

  • 2
  • 1

Hvilket i sig selv er komplet ligegyldig information så længe mængderne ikke medtælles: Passagerunderlaget for legobanen er uendelig meget mindre end den eksisterende bane Kbh-Aarhus.

Som netop indfrier mine fordomme om en bestemt kundegruppes holdning til "deres" strækning, kontra "ligegyldige og sekundære" strækninger, som de aldrig kunne finde på at bruge, da de - - - - - - - - - og her må jeg nok hellere stoppe og gå udenfor for at køle af!!!

  • 3
  • 1

... hvilket givetvis er klog af hensyn til dit blodtryk.
5 min (...) er komplet ligegyldig information når ingen åbenbart ulejliger sig med at tælle mængderne *) med.

*) fra tid til anden også kaldet passagerer ;-)

  • 0
  • 2

Men banen til Billund bygges vel også for at give et markant komfortløft til den kollektive trafik til Billund Lufthavn - og dermed også med mulighed for at kunne køre med tog direkte fra f.eks. Odense til Billund Lufthavn. Ja eller københavnere, der kan tage en endagstur til Legoland. Noget en bus aldrig kan gøre

@Michael Hansen - Lige præcis min pointe. Med direkte tog fra f.eks. Odense til Billund Lufthavn eller sågar en direkte forbindelse fra KBH til Legoland, ville jo åbne for helt nye muligheder for at rejsende, som ikke har mulighed for eller ønske om bil transport, kan tage få et gevaldigt komfortløft i form af en direkte forbindelse til området.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten