Borgmester foreslår roadpricing-forsøg uden om regeringen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Borgmester foreslår roadpricing-forsøg uden om regeringen

Den radikale beskæftigelses- og integrationsborgmester i København, Anna Mee Allerslev (R), er godt træt af, at regeringen ikke vil følge Trængselskommissionens anbefaling og indføre roadpricing. Derfor er hun nu parat til at gå uden om regeringen og finde penge til roadpricing andre steder.

»I stedet for at sætte sig hen i hjørnet og være sur synes jeg, at vi som en af landets rigeste kommuner skal gå sammen med regionen, Frederiksberg Kommune og omegnskommunerne om at lave vores eget forsøg og selv finansiere de 100 millioner kroner, som det koster over to år,« siger Anna Mee Allerslev.

Trængselskommissionens anbefaling lægger også op til, at bilafgifterne skal sænkes i forbindelse med indføring af roadpricing. På den måde vil bilisterne ikke opleve at blive dobbelt beskattet. Men den mulighed har kommunerne ikke.

Læs også: Kommission: Tusindvis af bilister skal med i forsøg om roadpricing

»Overskuddet kunne så i stedet gå til et stort infrastrukturprojekt, såsom at grave H.C. Andersens Boulevard ned, få en metro ud til ring 3 eller etablere nye supercykeltstier,« siger Anna Mee Allerslev.

Charlotte Fischer er radikalt medlem af regionsrådet i Region Hovedstaden og medlem af Trængselskommissionen. Hun forstår heller ikke, hvorfor regeringen holder sig tilbage.

»Jeg støtter varmt, at vi kommer i gang med et storskalaforsøg. Vi står i en situation, hvor vi ikke har råd til at vente på, at andre lande går forrest,« siger Charlotte Fischer.

På Christiansborg er De Radikale dog ikke åbne for at forsøge sig med ny teknologi til roadpricing. Her mener partiets trafikordfører, Andreas Steenberg, ikke, at teknologien er tilstrækkeligt moden.

»Den samlede kommission skriver, at teknologien ikke er moden endnu, og at der ikke findes modeller i andre lande, som vi bare kan indføre. Derfor er det desværre ikke muligt på nuværende tidspunkt,« siger Andreas Steenberg.

Læs også: Leder: Nu skal Danmark teste, om roadpricing lever op til løfterne

Den tolkning køber Harry Lahrmann, der er forsker i trafikplanlægning ved Aalborg Universitet og medlem af Trængselskommissionen, dog ikke.

»Teknologien er på plads. Det er et vikarierende argument for, at man ikke vil,« Harry Lahrmann.

Ifølge Berlingske Tidende står der heller ikke i Trængselskommissionens betænkning, at teknologien ikke er moden. Tværtimod står der, at teknologien er udviklet og afprøvet på lastbiler.

Et forsøg med 1.000 personbiler i Danmark vil koste 100 millioner kroner over to år.

Dokumentation

Berlingskes artikel

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor vil hun dog rent faktisk kradse pengene ind hos "kunderne", når hun ikke kan fjerne noget af den øvrige beskatning på bilerne? Det ville da være meget bedre, at prøve systemet af uden at sende regningerne ud til "kunderne". Så kan vi stadig se om det virker, og få en fornemmelse af omkostninger og fordele uden denne dobbeltbeskatning.

Den usikkerhed de manglende administrative omkostninger så vil give, må man da kunne tage højde for på anden vis i evalueringen af projektet.

  • 0
  • 0

Prisen er ca. 100.000 kr. pr. personbil, det må være incl. administration.
Hvad betaler hver bil så i afgift?

  • 1
  • 0

»Jeg støtter varmt, at vi kommer i gang med et storskalaforsøg. Vi står i en situation, hvor vi ikke har råd til at vente på, at andre lande går forrest,« siger Charlotte Fischer.

Med tanke på IC4 og rejsekortet, tror jeg nu stadigvæk det er billigere at vente.

  • 4
  • 0

Citat fra nedenstående link:

"
Udvalget ønsker endvidere at høre nærmere om, på hvilken måde Holland har valgt at sikre provenuindtægter fra bilbeskatningen, efter at Holland for få år siden besluttede at opgive planerne om at etablere et meget avanceret roadpricingsystem.
"

http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delega...

og
"
Skatteudvalget foretager den 23.-24. september 2013 en studietur til Holland. Hovedformålet med studiebesøget er at studere bilbeskatning.
"
Måske skulle man vente lidt, til der kommer en vurdering vedr. de Hollandske erfaringer.

  • 1
  • 0

det ville da være helt perfekt, at det er den, der bestiller musikken, der også betaler musikken.

der er bare den lille hage ved det. at det IKKE er pendlerne, der 'bestiller musikken'. det er de arbejdsgivere - de offentlige arbejdspladser inklusive - der tvinger de mange pendlere til og fra hovedstaden ved absolut at skulle lægge deres virksomheder dér.

det retfærdige ville her være at sende regningen til de pågældende arbejdsgivere, roadpricing or not!

men der sidder garanteret en flok politikere rundt om, som regner med at kunne hente flere skatte/afgiftskroner ved roadpricing. og det er nok styrende for beslutningsprocessen.

  • 3
  • 0

Citat: "Radikal borgmester er klar til at teste roadpricing i København. Indtægterne kan gå til flere metrostrækninger eller cykelstier"

Indtægterne skal bruges i København, fair nok. Men hvis flere skifter bilen ud med toget så manglerne indtægter fra benzinafgift, vægtafgift med videre jo i statens kasse. Hvordan skal det hul så dækkes?

Biltrafik er en indtægtskilde og kollegtiv trafik er en udgift på statens budget. Færre biler og flere pendlere i togene er godt for miljøet, men der kommer altså ikke et positivt provenu ud af det.

  • 1
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten